handdator

Visa fullständig version : Deffat i 2 månader och står nu still, behöver era åsikter!


Sousen
2013-09-17, 18:06
Hello alla byggare :)

Har nu börjat min livs första "seriösa" deff som hållt i sig.

Är 22 år gammal och har nu gått ner från 94kg till 85kg men står nu helt still, vilket jag gjort i ca 2 veckor. Vet själv att jag droppat i vikt väldigt fort då jag började min "diet/deff" den 26 Juli i år (snittat 1760kcal/dag) :smash:*drool*
Körde i början ganska mycket pw's men fick lägga ner då jag nästan tog kål på mig själv.. Ligger nu på 5-6 Gympass i veckan.

Har läst runt lite överallt och ena säger ät mer du har svältläge och andra ät mindre? Äta mindre känns lite väl hardcore då jag äter 17-1800 kcal per dag?

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Mvh Sousen

Ramboline
2013-09-17, 18:16
Höj intaget med 300 i en vecka och minska sedan tillbaka. Kör som du brukar på både Kardio och gymmet.

Frasier Crane
2013-09-17, 18:30
Normalt. Kör på bara. Lägger du upp din deff grafiskt så kommer det inte direkt vara en enda rak nedåtgående kurva. Den kommer gå ned, ligga still och eventuellt gå upp. Trots detta kommer resultatet att vara densamma. Förutsatt att du inte skulle äta för mycket osv, men det gör du med största sannolikhet inte med tanke på hur mycket du tränar.

Svältläge är för övrigt en myt, yesbox.

Cameltotem
2013-09-17, 21:09
Deffade en gång i 6 månader i hopp om magrutor.

Slutade med att det inte gick att gå ner i vikt, var på 1500 kalorier en vecka och det hände inte ett skit, tror jag fuckade hela mitt system.

Jokester
2013-09-18, 02:24
Deffade en gång i 6 månader i hopp om magrutor.

Slutade med att det inte gick att gå ner i vikt, var på 1500 kalorier en vecka och det hände inte ett skit, tror jag fuckade hela mitt system.

Antingen har du funnit en lösning till hur man kan hjälpa de människor som dör i svält och bör in och undersökas, eller så har du räknat fel.
Misstänker dock att du trollar.

trkm
2013-09-18, 07:46
Antingen har du funnit en lösning till hur man kan hjälpa de människor som dör i svält och bör in och undersökas, eller så har du räknat fel.
Misstänker dock att du trollar.



Är svältläge en myt? har sett olika svar på den frågan och vet inte riktigt vad jag ska tro. Det är när man äter för lite kalorier så kroppen sparar på allt. Såg nyss det här klippet och det låter ju ändå logiskt. http://www.youtube.com/watch?v=QHHzie6XRGk

ulf123
2013-09-18, 12:30
Är svältläge en myt?

Nej, men effekten är inte så stor. Vid en stor viktminskning är det den minskade kroppsvikten som är den stora orsaken till minskad energiförbrukning. Minskad ämnesomsättning står för en mindre del.

martikainen
2013-09-18, 12:58
Är svältläge en myt? har sett olika svar på den frågan och vet inte riktigt vad jag ska tro. Det är när man äter för lite kalorier så kroppen sparar på allt. Såg nyss det här klippet och det låter ju ändå logiskt. http://www.youtube.com/watch?v=QHHzie6XRGk

Du menar att alla världens människor som svälter, att alla människor i koncentrationsläger under världskrigen och att alla anorektiker helt enkelt lurar detta "svältläge" och på något magiskt sett tappar sitt kroppsfett, eller låter det mer logiskt att det är en osanning som spridits och fortsätter spridas?

Går man inte ner i vikt på underskott så är man troligtvis en sleepeater. Om inte så har man räknat fel på kcal.

Om viktkurvan sett ut såhär tex

v1 minus 1,2kg
v2 minus 1kg
v3 minus 1kg
v4 minus 0.8kg
v5 minus 0.7kg
...
v10 minus 0.2kg
v11 viktstabil
v12 viktstabil
v13 viktstabil

Då får man helt enkelt sänka kalorierna eller lägga på cardio.
att kroppen står still i vikt i 1 eller 2 veckor säger ingenting, du kan ha varit stressad, ätit mer salt, skitit mindre, haft mens, druckit väldigt mycket, vägt dig på "fel" dag.
Fortsätt med underskottet och vikten kommer röra på sig igen, om inte så får man sänka kalorierna eller lägga på cardio.

Det är inte svårare än så och något magiskt svältläge där kroppen helt plötsligt slutar bränna fett finns inte. (Jag räknar kallt med att träning och vardaglig aktivitet är konstant, har du helt plötsligt börjat tagit bilen till jobbet och hissen istället för cykel och trappor, ja då använder du mindre energi och måste kompensera för detta genom att äta mindre).

Sousen
2013-09-18, 14:21
Tack alla för snabba svar :) Har fuskat lite och ätit mer mat ett par dagar. Inte rört mig på vågen men tror det var väl behövligt med lite kolhydratsladdning då jag varit helt matt ett tag. Kör tillbaka på gamla schemat och håller i det så får vi se. Får nog sluta väga mig så ofta och göra det varannan helg ist :)

Vad tror ni om att göra Tanitavägning en gång i månaden för att se att det går åt rätt håll, något att lita på?

Mvh Sousen

Avtrubbad
2013-09-18, 14:36
Tack alla för snabba svar :) Har fuskat lite och ätit mer mat ett par dagar. Inte rört mig på vågen men tror det var väl behövligt med lite kolhydratsladdning då jag varit helt matt ett tag. Kör tillbaka på gamla schemat och håller i det så får vi se. Får nog sluta väga mig så ofta och göra det varannan helg ist :)

Vad tror ni om att göra Tanitavägning en gång i månaden för att se att det går åt rätt håll, något att lita på?

Mvh Sousen

Går ju väga sig varje dag och sen göra ett genomsnitt på veckan.

Vanish
2013-09-18, 15:00
Ja det är nästan bättre isf att väga sig varje dag och ta ett snitt. Om du nu vill ha rätt förutsättningar. En dag kan verkligen vara "fel" dag som martikainen skriver. Sen ska man ju helst ha rätt förutsättningar när man väger sig, det brukar normalt sett vara på morgonen efter toabesök innan frukost.

trkm
2013-09-18, 17:26
Du menar att alla världens människor som svälter, att alla människor i koncentrationsläger under världskrigen och att alla anorektiker helt enkelt lurar detta "svältläge" och på något magiskt sett tappar sitt kroppsfett, eller låter det mer logiskt att det är en osanning som spridits och fortsätter spridas?

Går man inte ner i vikt på underskott så är man troligtvis en sleepeater. Om inte så har man räknat fel på kcal.

Om viktkurvan sett ut såhär tex

v1 minus 1,2kg
v2 minus 1kg
v3 minus 1kg
v4 minus 0.8kg
v5 minus 0.7kg
...
v10 minus 0.2kg
v11 viktstabil
v12 viktstabil
v13 viktstabil

Då får man helt enkelt sänka kalorierna eller lägga på cardio.
att kroppen står still i vikt i 1 eller 2 veckor säger ingenting, du kan ha varit stressad, ätit mer salt, skitit mindre, haft mens, druckit väldigt mycket, vägt dig på "fel" dag.
Fortsätt med underskottet och vikten kommer röra på sig igen, om inte så får man sänka kalorierna eller lägga på cardio.

Det är inte svårare än så och något magiskt svältläge där kroppen helt plötsligt slutar bränna fett finns inte. (Jag räknar kallt med att träning och vardaglig aktivitet är konstant, har du helt plötsligt börjat tagit bilen till jobbet och hissen istället för cykel och trappor, ja då använder du mindre energi och måste kompensera för detta genom att äta mindre).

Det var sannerligen bra jämförelser! Jag har ingen aning om vad som är sant eller falskt utan jag har bara läst runt lite där folk säger olika överallt. Jag säger därför inte att svältläge är sanning, det var mer en fråga. Men det du säger låter väldigt troligt.