handdator

Visa fullständig version : protein/ dag


björne92
2013-09-17, 16:45
har två frågor, en längre och en kortare. den första är angående hur mycket protein jag bör få i mig per dag och hur jag ska lägga upp det. (jag väger 90kg).

jag pluggar så en normal dag kan va från 8-16 jag har ungefär 1,5 h till plugget så käkar frulle på pendeln runt kl 7. sedan käkar vi lunch vid kl 12. slutar 4 sen tränar jag två varadagar i veckan vilket tar en och en halvtimme så är vid gymmet 17.30, kommer kanske hem vid 19.00. alltså blir de ett långt tag innan jag får i mig mat 12-19 och kan ofta bli hungrig på gymmet. har dock med mig 2dl gainer varje dag så brukar ta en dl innan lunch och en efter.
så tycker ni jag bör dra hem käka något fort sen gå till gymmet eller går det bra som jag kör nu?

hur mycket protein bör jag käka, jag tar tre mackor till frukost, 2 dl gainer, ungefär en halvfull 2L glasskartong till lunch, ganska mycket middag( äter mycket) sen 2 matskedar (30ml) protein innan jag går och lägger mig. de dagar jag tränar tar jag 60ml protein efter träning.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

andeem
2013-09-17, 16:53
Du behöver i alla fall inte mer protein än du äter nu.

björne92
2013-09-17, 16:56
Du behöver i alla fall inte mer protein än du äter nu.

jag kan ju tillägga att de inte är höga proteinkällar från lunxhen pga student , så blir ofta pasta med köttbullar el liknande / pannkaka ? låter de alltså som jag får i mig tillräckligt?

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

andeem
2013-09-17, 16:58
Ja. Ingen fara.

björne92
2013-09-17, 17:02
Ja. Ingen fara.

okej får lita på det då ;-) ska nog börja med att åka hem pch äta innan jag tränar. men vet du skillnad mellan bcaa och eaa funderar på att skaffa och bara ta under träningsdar. håller ju väldigt länge om man bara tar 3 gr veckan

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

King Grub
2013-09-17, 17:03
BCAA är tre av EAA.

Och ja, du får säkert mer protein än du kan tänkas behöva redan.

björne92
2013-09-17, 17:17
BCAA är tre av EAA.

Och ja, du får säkert mer protein än du kan tänkas behöva redan.

men vilket är effektivast av dom då? vad är skillnaden liksom när tar man bcaa och när tar man eaa?
okej skönt att höra :-D

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

King Grub
2013-09-17, 17:59
Inget av dom ger sannolikt något extra om du redan täcker proteinbehovet. Styrketräning + gener + tillräckligt med protein, energi och övriga näringsämnen = tillväxt. När du täckt behovet av näring kan du inte äta dig till ännu större tillväxt.

björne92
2013-09-17, 19:40
Inget av dom ger sannolikt något extra om du redan täcker proteinbehovet. Styrketräning + gener + tillräckligt med protein, energi och övriga näringsämnen = tillväxt. När du täckt behovet av näring kan du inte äta dig till ännu större tillväxt.

vilka är de övriga näringsämnena då?:-)

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

andeem
2013-09-17, 19:52
Vitaminer, mineraler, fetter, kolhydrater.

björne92
2013-09-17, 20:03
Vitaminer, mineraler, fetter, kolhydrater.

vitaminer vettefan om jag får i mig tillräcköigt dålig med grönsaker och frukt haha :/

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

krubkungen
2013-09-17, 20:13
vitaminer vettefan om jag får i mig tillräcköigt dålig med grönsaker och frukt haha :/

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Ät mer grönsaker och frukt då. Dem är bra för dig. Annars kan du använda en multivitamin.

björne92
2013-09-17, 20:15
jag får försöka fixa det :-)

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Vanish
2013-09-17, 20:43
Multivitamin skulle jag tro tom en student har råd med

björne92
2013-09-17, 21:13
Multivitamin skulle jag tro tom en student har råd med

hör vitaminrr stor skillnad då?

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Reaper123
2013-09-18, 10:38
hör vitaminrr stor skillnad då?

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4Om du missköter din kost och äter vitaminfattigt och ensidigt så lär du mest troligt märka stor skillnad om du börjar få i dig alla viktiga vitaminer och mineraler.

Vanliga symptom vid vitamin &/eller mineralbrist är tex utmattning, sömnsvårigheter, koncentrationsvårigheter, depression, torr hud, orolig mage m.m.

Allt beror på vilken vitamin du saknar i din kost.

Äter man däremot varierat och åtminstone lite grönt/frukt mer eller mindre dagligen så ska det inte vara så svårt att få sig det mesta, dock är några mikronutrienter lite kluriga om man tex inte äter fisk.

björne92
2013-09-18, 10:50
Om du missköter din kost och äter vitaminfattigt och ensidigt så lär du mest troligt märka stor skillnad om du börjar få i dig alla viktiga vitaminer och mineraler.

Vanliga symptom vid vitamin &/eller mineralbrist är tex utmattning, sömnsvårigheter, koncentrationsvårigheter, depression, torr hud, orolig mage m.m.

Allt beror på vilken vitamin du saknar i din kost.

Äter man däremot varierat och åtminstone lite grönt/frukt mer eller mindre dagligen så ska det inte vara så svårt att få sig det mesta, dock är några mikronutrienter lite kluriga om man tex inte äter fisk.

käkar fisk en gång i veckan men luncherna blir lite ensida som sagt.
brukar även lägga på tomat / paperika på mackan så då får jag i mig litw nu men fick i mig lite vitaminer när jag köpte gainer :-)

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Bubblan84
2013-09-18, 12:05
har två frågor, en längre och en kortare. den första är angående hur mycket protein jag bör få i mig per dag och hur jag ska lägga upp det. (jag väger 90kg).

jag pluggar så en normal dag kan va från 8-16 jag har ungefär 1,5 h till plugget så käkar frulle på pendeln runt kl 7. sedan käkar vi lunch vid kl 12. slutar 4 sen tränar jag två varadagar i veckan vilket tar en och en halvtimme så är vid gymmet 17.30, kommer kanske hem vid 19.00. alltså blir de ett långt tag innan jag får i mig mat 12-19 och kan ofta bli hungrig på gymmet. har dock med mig 2dl gainer varje dag så brukar ta en dl innan lunch och en efter.
så tycker ni jag bör dra hem käka något fort sen gå till gymmet eller går det bra som jag kör nu?

hur mycket protein bör jag käka, jag tar tre mackor till frukost, 2 dl gainer, ungefär en halvfull 2L glasskartong till lunch, ganska mycket middag( äter mycket) sen 2 matskedar (30ml) protein innan jag går och lägger mig. de dagar jag tränar tar jag 60ml protein efter träning.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Har du räknat ut hur mycket protein du äter i gram per dag?
Menar du att du äter ca en liter glass varje lunch??

björne92
2013-09-18, 12:08
Har du räknat ut hur mycket protein du äter i gram per dag?
Menar du att du äter ca en liter glass varje lunch??

nej inte räknat. hhaa nej jag menade att jag har lunchen i glasspaket som är ubgefär halvfullt lite mer

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Bubblan84
2013-09-18, 12:20
nej inte räknat. hhaa nej jag menade att jag har lunchen i glasspaket som är ubgefär halvfullt lite mer

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Okej, jag skulle föreslå att du kollar innehållsförteckningar och så och gör en överslagsräkning på hur mycket protein du får i dig varje dag.
Haha, okej då är jag med i matchen. Vad brukar lunchen bestå av?

björne92
2013-09-18, 13:08
Okej, jag skulle föreslå att du kollar innehållsförteckningar och så och gör en överslagsräkning på hur mycket protein du får i dig varje dag.
Haha, okej då är jag med i matchen. Vad brukar lunchen bestå av?

ja kanske, lunchen är ju ofta inte så proteinrika mycket pasta kötbullar och liknande

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Bubblan84
2013-09-18, 13:14
ja kanske, lunchen är ju ofta inte så proteinrika mycket pasta kötbullar och liknande

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Det är ju 10-13% protein i pasta och nog är det en del protein i köttbullar också. Även om jag föredrar ris och kyckling :)

björne92
2013-09-19, 17:26
jag kollade om jag skulle klra med protein och malto istället för protein och gainer skulle jag spara runt 200 kr/mån men jag undrar, gainern har ju aminosyrar i sig så är de fortfarande värt att köra med det eftersom aminosyrorna hjäkper om man inte får mat i sig på länge?:-)

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4