handdator

Visa fullständig version : Näringsintag och dygnsrytm.


Kräket
2013-09-17, 16:27
Hittade ett intressant inlägg på Tränastyrka.se om tidpunkter och födointag. Hela artikeln finns här;

http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/37269/title/Out-of-Sync/

Har inte läst igenom allt (min brasklapp) men jag uppfattar att artikeln för fram att matintag kvälls/nattetid har negativa konsekvenser för hälsa, fettinlagring .m.m. Till stöd för detta hänvisas bl.a. till skiftarbetande och djurstudier.

Så vitt jag förstår är det sedan tidigare vetenskapligt belagt att nattarbete har negativa hälsoeffekter. I artikeln dras en koppling mellan näringsintag och tidpunkt på dygnet.

Skulle vara intressant att diskutera just näringsintaget i relation till tidpunkt på dygnet. Jag har tidigare lärt mig att "kroppen saknar klocka" vilket denna artikel argumenterar emot. Vad är era synpunkter?

tjing
2013-09-17, 16:35
Ja, det är en bra artikel.

Nej, kroppen saknar inte klockor. Tvärtom har den en huvudklocka i SCN (suprachiasmatic nucleus) och oscillerande klockor i perifer vävnad som styr uppreglering av enzym inblandade i metabolism etc.

Kontentan är att kroppen tar hand om det vi stoppar i oss bättre om vi gör det under dagtid vilket har effekt på blodsocker, förmodligen termogenes osv, men kanske än mer relevant är att äta när vi brukar då de perifera klockorna kan ställa in sig fristående från SCN (som essentiellt styrs och är intimt kopplad till hur vår egen planet roterar, d v s ljus/mörker) till vårt måltidsmönster. Men oavsett kommer det bli en hormonell skillnad av att äta på natten som kan påverka kortisol, leptin osv under dagtid.

Angående att äta på kvällen har man i studier sett effekter på leptin t ex som är förhöjt dagtid och minskatg nattetid, vilket indikerar ökad mättnad på sikt under dygnets vakna timmar och en nadir (lägsta punkt) när vi bekvämt nog sover.

daPerley
2013-09-17, 16:39
Bara ögnat igenom artikeln lite snabbt men har lite svårt för det där med klockor. Visst hjärnan kan lära in ett mönster om när maten tas in och kroppen bränner mest under/precis efter aktivitet och minst vid vila. Vilket borde betyda att så länge du skjuter allt annat på dygnet och inte bara matintaget och därför borde det inte påverka. Sedan är det iallafall i mina ögon rätt självklart att om man äter precis innan sängdags/går upp och äter på natten så hinner detta "tas upp" av kroppen innan man har någon chans att bränna bort det.

-Vilket borde betyda att det man äter på morgonen/förmiddagen (förutsatt att man gör annat än att bara sitter vid ett skrivbord hela dagarna) vara lättast att göra av med innan det sätter sig.

Luddig förklaring av tanke gång - Check
Fakta som motsäger mer eller mindre allt man själv gör -Check

tjing
2013-09-17, 16:41
Nej, som sagt kan de perifera klockorna ställa in sig oberoende av SCN. Som du är inne på med att flytta fram måltider och träning till t ex eftermiddag/kväll/natt. Men frågan är om det "räcker" i alla avseenden. Det vet nog ingen i dagsläget.

Sooffiiee
2013-09-18, 11:49
Lustigt... Jag tänkte precis starta en tråd angående detta och hittar den här.

Jag har insett att jag har mycket enklare att hålla min diet/fasta, om jag äter det mesta några timmar eller till strax innan läggdags! Och undrar egentligen om det finns någon som gör likadant som mig, eller känner samma sak?

Den tiden jag jobbade på dagis så jobbade jag 07-16 som vanligast, träning direkt efter, sen var jag hemma runt 18:00, blev att man åt sitt första mål runt 18:30 och resten av sitt intag till ca 23:00 för att sen lägga sig vid 24:00
Så här körde jag ju PF från 24-ca 18:00

Nu jobbar jag dock som servitris och har en helt annan dygnsrytm. Lägger mig ca 03:00, är på gymmet vid 11:00 drar dit direkt jag vaknar. När jag kommer hem äter jag och förbereder dagens måltider som jag sen tar med mig till arbetet som börjar vid 17:30-
Jag har provat att köra periodisk fasta från det att mitt jobb börjar tills jag vaknar=Funkar inte!
Det är som om att allt jag ätit innan har triggat igång min hunger ännu mer och jag går och småäter dessa jävla nötter vi har överallt på jobbet och dessa är ju jätte kaloririka! eller annat, kollegor springer till 7eleven och man käkar smågodis hit och dit.

Däremot, som jag provat de senaste dagarna så kör jag min träning antingen innan jobb runt 15:00 eller efter jobbet runt 01:00 (mitt gym har öppet 24h/dygnet) Beroende på hur trött/pigg jag är när jag vaknar, sen när jag kommer hem, äter mitt näringsintag och lägger mig vid 05-06:00. När jag då vaknar känner jag mig jätte mätt och jag har mycket mer motivation till att hålla mig utan mat under arbetspasset tills dess att jag kommer hem igen.
Dessutom om det skulle slinka ner några nötter eller om jag äter personalmaten så räknar jag bort det från min kaloribudget och ser hur mycket jag har kvar att äta för när jag kommer hem mitt i natten.

Detta funkar ju för mig, men verkar ju som att upplägget inte är så bra...:/ så vad säger ni? ska jag fortsätta göra som jag gör eller är detta bara dåligt och kómmer jag samla på mig mycket mera fett eftersom att kroppen tar upp allt mer när jag lägger mig så tätt inpå näringsupptaget.

Tänkte först fråga om många kände igen sig i detta, men nu blev det många fler funderingar...:(

MS1
2013-09-18, 12:00
Angående att äta på kvällen har man i studier sett effekter på leptin t ex som är förhöjt dagtid och minskatg nattetid, vilket indikerar ökad mättnad på sikt under dygnets vakna timmar och en nadir (lägsta punkt) när vi bekvämt nog sover.

Den studien stämmer absolut inte på mig.
Jag jobbar 2v natt och varvar det men ett kvällspass var tredje vecka.
Min hunger under de vakna timmarna har alltid varit på topp och absolut inte haft några känningar av mättnad.

Mat är gott :hbang:

tjing
2013-09-18, 13:35
Lustigt... Jag tänkte precis starta en tråd angående detta och hittar den här.

Jag har insett att jag har mycket enklare att hålla min diet/fasta, om jag äter det mesta några timmar eller till strax innan läggdags! Och undrar egentligen om det finns någon som gör likadant som mig, eller känner samma sak?
(

Ja, eller jag flyttar fram dagens måltider. Äter dock senast kring 20.00 på kvällen. Äter jag för nära sänggående är jag för pigg; kroppen måste hinna smälta käket.

Mycket, mycket lättare att få äta mer på kvällen på diet, samtidigt som hungern inte är påtaglig om man underäter smart under dagen (protein, fett, grönsaker). Jag har skrivit en hel artikel på området och tror starkt på det (en av mina mest delade artiklar på FB). Dessutom är mina sötsug som bortblåsta när jag inte äter stärkelse tidigt på dagen (frukost/lunch) och andra har rapporterat samma sak. Mesta käket (och kolhydrater) på kvällen ger bra sömn, mättnad och välmående. Dessutom kan man uppleva ökad pigghet under dagen med lägre och jämnare blodsocker.

Särskilt på diet då. På bulk är det lite mer skit samma för man kan äta sig mätt på kvällen ändå. Eller man man tränar mycket och förbrukar mycket energi då man också har råd att äta över hela dagen/kvällen.

http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/05/19/kort-deff-guide-till-sommarformen-for-alla-som-vill-tappa-vikt-snabbt/

maqan
2013-09-18, 19:28
Dessutom är mina sötsug som bortblåsta när jag inte äter stärkelse tidigt på dagen (frukost/lunch) och andra har rapporterat samma sak.

För mig spelar det ingen roll om jag äter stärkelse under dagen. Ser dock till att inte äta alltför stora mängder.

tjing
2013-09-18, 19:36
Lär också spela in med mängder, ja.

Sooffiiee
2013-09-20, 11:18
Så frågan är, kan jag fortsätta göra som jag gör? Jag intar ca 2/3 av min mat runt 02 på natten och lägger mig vid 03:30.. Tycker att detta är mycket enklare, men det kanske bara medför mer fettinlagring, eller kommer jag kunna öppnå de resultat jag vill ha? Dvs, minska fett procenten har ca 20% nu och vill ner till iallafall 10%

tjing
2013-09-20, 11:47
Så mycket mat vid den tiden känns inte helt optimalt faktiskt.

Men det är möjligt att det går helt bra, om du regelbundet äter den tiden.

Sooffiiee
2013-09-20, 12:07
Jag äter så under de dagar jag jobbar, vilket är 5 i veckan. De andra två dagarna äter jag tidigare men fortfarande nära inpå läggdags. En till fundering som kommer upp nu, kalori in och ut gäller alltså inte eller vad är det jag missar?

Sooffiiee
2013-09-20, 12:10
Äter mitt första mål vid 22:00 på jobbet då det är p-mat

maqan
2013-09-20, 19:35
Testa och se hur det känns helt enkelt. Men som tjing nämner så är det kanske inte så klokt att äta såpass stora mängder vid den tiden på dygnet.

tjing
2013-09-21, 11:28
Kalori- in och ut har aldrig gällt i den bemärkelsen folk i regel tolkar lagen som.

Jag kan inte säga hur dina värden ser ut när allt kommer omkring. Mår du inte dåligt av det på något sätt, sover bra osv så varför inte. Är du orolig, kolla upp dina värden eller något. Det är nog ingen fara en kortare period i livet.

Kräket
2013-09-21, 11:51
Testa och se hur det känns helt enkelt. Men som tjing nämner så är det kanske inte så klokt att äta såpass stora mängder vid den tiden på dygnet.

Om jag tolkar Tjings svar korrekt, så har tidpunkten på dygnet en viss betydelse. Av större betydelse är dock regelbundenheten.

Jag gissar att när allt kommer omkring är det ur hälsomässig synpunkt mer positivt att träna och därefter äta sent, och försöka hålla viss regelbundenhet, än att inte göra detta.

Vanish
2013-09-21, 12:30
Så frågan är, kan jag fortsätta göra som jag gör? Jag intar ca 2/3 av min mat runt 02 på natten och lägger mig vid 03:30.. Tycker att detta är mycket enklare, men det kanske bara medför mer fettinlagring, eller kommer jag kunna öppnå de resultat jag vill ha? Dvs, minska fett procenten har ca 20% nu och vill ner till iallafall 10%

Om du är tjej som ditt användarnamn antyder så är 10% på en tjej väldigt lågt! Går inte riktigt att jämföra med killar. Men du kanske ska upp på scen?

http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages