handdator

Visa fullständig version : Borderline - bra träningsschema?


sumialic
2013-09-17, 11:40
Jag har högst troligen borderline med tanke på att jag känner igen mig i allt för många symptom.

För att lindra symptomen rekommenderas bland annat:

"Motionera lagom mycket. Forskning visar att motion, och framför allt konditionsträning, är ett av de bästa sätten att minska ångest, nedstämdhet och andra obehagliga känslor. Om du har en tendens att motionera för mycket och driva dig själv för hårt blir rådet förstås i stället att minska ned på träningen till en lagom nivå."

Situationen idag är: Motionerar ingenting. Styrketränar helkropp tre gånger i veckan. Fokus ligger på att köra Mån: 12x2, Tis: 12x2, Fre: 12x3 och att försöka öka i vikt/reps varje pass. Detta leder dock till att jag oftast inte klarar en 12a så istället för att köra 12 reps blir det t.ex 3 set med 11, 10, 9 eller liknande. Två set med 11 och 10 hade jag inte nöjt mig med. Fråga mig inte varför men någonstans i mitt huvud så skriker någon att mindre än 24 reps är inte okej... Även om min träningsvolym kanske är mindre än många andras här inne anser jag att jag pressar mig något oerhört på dessa passen och det sliter på mig. Skulle jag köra lägre köra lägre reps, t.ex. 5or istället som ska slita mindre på nervsystemet så hade jag fortfarande haft 24 reps som minimum vilket då hade inneburit 5 set. Detta tankesätt kanske är ren galenskap hos mig.

Mål: Lägga till regelbunden konditionsträning men ha ett schema så att påfrestningen blir mindre för mig och min kropp än vad den är idag. Detta för att minska symptomen av min störning. Samtidigt vill jag kunna bibehålla de muskler jag har och även öka lite även om det är i långsam takt.

Jag ligger idag på kaloribalans och har tränat i 7 år. Är ganska nöjd med min kropp så vill helst bara inte tappa något. Samtidigt är det dock halvt deprimerande att gå ner och träna utan vetskapen om att man faktiskt bygger så passen behöver ändå vara tillräckligt för att bygga.

Det låter motsägelsefullt att inte påfresta kroppen för mycket men ändå kunna bygga. Men förhoppningsvis kan någon hjälpa mig hitta en balans mellan muskelbyggning och psykiskt välbefinnande och stabilitet.

behnam
2013-09-17, 12:44
Alltså, när det kommer till den psykiska hälsan handlar det ju om att frigöra endorfinerna i kroppen. Detta gör du dock best genom konditionsträning.
Andra sätt är att sätta upp realistiska långsiktiga och kortsiktiga mål, för att känna en tilfredsställese när du uppnår dessa.
Släng upp en träningsjournal med lite statistik och sådär och börja logga dina pass. Sen ser du till att förbättra dig jäntemot förra passet. Antingen genom fler reps/tyngre vikter ifall du siktar på att lägga på dig muskelmassa och öka och styrka. Och börja väga/mäta din och kolla över kosten så att du når dina mål (d.v.s ifall du vill gå ner i vikt eller upp).

Jag känner dock att jag måste fråga: Har du fått diagnosen boarderline?
Symptomerna för boarderline kan oerhört många människor känna igen sig i. Det är karaktärs och personlighetsdefekter som de flesta människor har idag, men i olika grader.
Att självdiagnosera och leka runt med personlighetsstörningar är inte sunt, enligt mig. I mitt yrke jag ser jag ofta folk som går runt och oroar sig över detta och har liknande problematik.

sumialic
2013-09-17, 14:37
Alltså, när det kommer till den psykiska hälsan handlar det ju om att frigöra endorfinerna i kroppen. Detta gör du dock best genom konditionsträning.
Andra sätt är att sätta upp realistiska långsiktiga och kortsiktiga mål, för att känna en tilfredsställese när du uppnår dessa.
Släng upp en träningsjournal med lite statistik och sådär och börja logga dina pass. Sen ser du till att förbättra dig jäntemot förra passet. Antingen genom fler reps/tyngre vikter ifall du siktar på att lägga på dig muskelmassa och öka och styrka. Och börja väga/mäta din och kolla över kosten så att du når dina mål (d.v.s ifall du vill gå ner i vikt eller upp).

Jag känner dock att jag måste fråga: Har du fått diagnosen boarderline?
Symptomerna för boarderline kan oerhört många människor känna igen sig i. Det är karaktärs och personlighetsdefekter som de flesta människor har idag, men i olika grader.
Att självdiagnosera och leka runt med personlighetsstörningar är inte sunt, enligt mig. I mitt yrke jag ser jag ofta folk som går runt och oroar sig över detta och har liknande problematik.

Allt det du skrev gör jag redan, bara att jag för loggen privat i min telefon. Konditionstränar gör jag dock ingenting som sagt. När det gäller träning pushar jag mig stenhårt. Min rygg/axel är något inte helt rätt med och har inte varit på 8 månader. Någon nerv som ligger i kläm är min personliga gissningen men jag vet inte. Mina knän börjar också ta stryk känner jag. Ändå kör jag lika tungt varje pass och pressar mig för att öka, är 25 förresten. Jag känner att jag egentligen inte vill detta... Jag vill styrketräna så lätt som möjligt men ändå ha möjlighet för små ökningar (framförallt att garantera att jag inte tappar något) och istället fokusera mer på kondition och hälsa.

Nej, jag har inte fått diagnosen så det är ju inte säkert, men jag är en riktigt överkänslig person och riktigt mycket stämde in på mig. Men har gått till en psykolog typ 10 gånger nu, dock inte fått någon diagnos eller direkt pratat om det.

behnam
2013-09-17, 14:53
Allt det du skrev gör jag redan, bara att jag för loggen privat i min telefon. Konditionstränar gör jag dock ingenting som sagt. När det gäller träning pushar jag mig stenhårt. Min rygg/axel är något inte helt rätt med och har inte varit på 8 månader. Någon nerv som ligger i kläm är min personliga gissningen men jag vet inte. Mina knän börjar också ta stryk känner jag. Ändå kör jag lika tungt varje pass och pressar mig för att öka, är 25 förresten. Jag känner att jag egentligen inte vill detta... Jag vill styrketräna så lätt som möjligt men ändå ha möjlighet för små ökningar (framförallt att garantera att jag inte tappar något) och istället fokusera mer på kondition och hälsa.

Nej, jag har inte fått diagnosen så det är ju inte säkert, men jag är en riktigt överkänslig person och riktigt mycket stämde in på mig. Men har gått till en psykolog typ 10 gånger nu, dock inte fått någon diagnos eller direkt pratat om det.


Okej. Min tanke var att om du körde journalen online och sådära så hade det varit lättare för folk och komma med förslag som fungerar för dig :)

Jag känner inte till något program där man styrketränar så lite som möjligt och ändå gör framsteg. Det hade varit en annan femma om du tränade 7 dagar i veckan så kunde du kanske gått från 7ggr/vecka till 3ggr/vecka.
Hoppas någon annan har något förslag.

Har du så mycket skador och själv bedömmer att det är ett hinder för dig just nu kanske du skulle titta på att ta en vilovecka eller två (eller det kanske du redan har gjort?). Ang. konditionen: börja på rullbandet eller ut och spring med dig :) Googla efter nybörjar program för löpning.
Eller kanske grupppass på gymmet? Jag vet att spinning är jävligt hårt och sätter igång endorfinerna ordentligt :)

Personligen hade jag börjat löpa/jogga. Under perioder där jag har mått sämre har jag ökat konditionspassen för att känna befrielse och det har gett mig framsteg i känsolivet. Livet är rätt så lätt efter att ha sprungit en mil

sumialic
2013-09-17, 14:59
Tack för din input.

Ett problem är att jag är väldigt träningsberoende. Att ta vila från träningen i 2 veckor ger mig ångest bara av att tänka på det. Grejen är att om jag så lite som hoppar över ett pass börjar jag känna mig mindre och att jag har tappat muskler etc. Sjukt måhända, men det är min verklighet.

Diomedea exulans
2013-09-17, 15:11
Att självdiagnosera och leka runt med personlighetsstörningar är inte sunt, enligt mig.

+1. Många i min omgivning går runt och tycker att de har ADHD, autismspektrumstörning, är högkänsliga och det ena med det tredje, utan att ha fått en diagnos. Tycker man ska vara väldigt försiktig med det.

behnam
2013-09-17, 17:42
Tack för din input.

Ett problem är att jag är väldigt träningsberoende. Att ta vila från träningen i 2 veckor ger mig ångest bara av att tänka på det. Grejen är att om jag så lite som hoppar över ett pass börjar jag känna mig mindre och att jag har tappat muskler etc. Sjukt måhända, men det är min verklighet.

Har du funderat på att köra en "Deload" vecka?
D.v.s att du tränar med samma antal sets och reps, dock endast med 60-70% av vikterna du brukar köra med.
D.v.s att du inte köra till fail, utan går dit och kör samma antal reps/sets dock med lägre vikter.

Jag har liknande problem då jag är hårt beroende av min träning :) Jag har precis avslutat en deload-vecka och det är nog ett av de bättre besluten jag har tagit på senare tid. Du förlorar inte muskelmassa genom att sänka vikterna en vecka eller två. Det är tillräckligt med träning för att bibehålla men ändå tillräckligt lätt för att återhämta dig.
Börja med en vecka och känn efter ifall du vill ha fler :)


+1. Många i min omgivning går runt och tycker att de har ADHD, autismspektrumstörning, är högkänsliga och det ena med det tredje, utan att ha fått en diagnos. Tycker man ska vara väldigt försiktig med det.


Skrattade lite där :) "tycker"
Det är rätt så sjukt faktist - jag tror att det är ett resultat utav väldigt lätt-tillgänglig information och att många människor är väldigt upptagna med att leta fel i sig själva och vardagen.. (dålig självkänsla) *screwy*