handdator

Visa fullständig version : Osäker på vilket träningschema som passar


Slippy
2013-09-16, 23:48
Hej alla glada...

Sitter här på kvällskvisten och funderar på hur jag ska göra med min träning.
Har härjat runt på gymmet som glad amatör i ett par år utan att riktigt bygga något, senaste året har jag lagt ned mig något mer och fått litet resultat, kanske mest pga. kosten.

Har försökt köra 5 högintensiva pass i veckan med 2 olika upplägg. Se länk här (http://www.jefit.com/routines/workout-routine-database.php?id=20695) fast något modifierat.
Dag A = Bröst, Axlar, Triceps, Biceps med fokus på bänk som huvudövning.
Dag B = Rygg, ben, mage med fokus på Böj och Mark som huvudövningar.

Kanske inte helt optimalt men det har varit väldigt intensivt och roligt.

Dessvärre kommer jag inte ha varken tid eller ork att träna 5 dagar i veckan i allt evighet.

Därför vänder jag mig till Er!

Är 23 år, väger ~70kg på 182cm
Bänk 1RM 100KG
Mark 1RM osäkert (tränar på 70-80kg), livrädd om ryggen och tekniken är inte 100% men är allt för klen egentligen
Benböj 1RM osäkert (tränar på 60-70kg), har helt enkelt försummat benträningen och varit disco! Är inte riktigt så klen i benen som det verkar, kör ganska tung benpress, har inte fått in rätt teknik här heller.

Målet är inte att bli stor, vill fortfarande känna mig smal och smidig som idag, snarare vill jag vara "tight som en tiger", samtidigt som jag vill bli starkare.

Därtill vill jag helst inte träna mer än 3 dagar i veckan...

Är det smart att köra en period nu under hösten/vintern medSL 5X5 för att bygga upp styrka i Mark och Böj och sedan deffa till våren igen, eller bör jag köra något annat?

Alla tips är välkommna, bra hellre än dåliga, några bättre än inga!


Mvh,
Philip

ett styck
2013-09-17, 00:05
Kör på med SL5x5, det har gett mej grymt stora ökningar. man blir heller inte "STOR" under en natt, snarare inte heller under ett år, så rädd för att blir för stor o oslank borde du inte vara.

Slippy
2013-09-17, 00:08
Med stor menade jag mer att jag inte vill köra ett schema som ställer allt för stora krav på att jag ska bulka :) Kanske är det bara jag som är nojjig över att gå upp i vikt. Är dock helt medveten om att man inte råkar bli Arnold bara sådär av att lyfta ;)

sp0941
2013-09-17, 00:31
Med stor menade jag mer att jag inte vill köra ett schema som ställer allt för stora krav på att jag ska bulka :) Kanske är det bara jag som är nojjig över att gå upp i vikt. Är dock helt medveten om att man inte råkar bli Arnold bara sådär av att lyfta ;)

Let me get this straight... du vill bli starkare - dvs öka i muskelmassa - men du vill inte ha ett schema som är allt för inriktat på att du måste bulka?

Du förstår principen att för att bli störra och starkare, krävs att du äter mer än vad du gör av med samtidigt som du tränar ofc. Med andra ord, du kommer behöva bulka.

Du är också medveten om att inget schema per sé, kräver att du måste deffa - ligga på balans - eller bulka, det är dina mål som avgör detta.

bara kollar så att du vet någorluda vad det är som gäller här? :)

Slippy
2013-09-17, 22:45
Det här är ju internet, kanske skulle man ha varit tydligare...

Ja, jag är medveten om hur kroppen bygger muskler.

Däremot är jag väldigt oinsatt i andras scheman, jag har helt enkelt en förutfattad mening om att 5X5 skulle vara mer inriktad mot folk som vill bli STORA, stora som i SL'are.
Därav min osäkerhet ifall det passar mig, då det inte är något mål jag har, jag vill som sagt vara "tight som en tiger" :)

Nä, antar att inget schema "kräver" det ena eller det andra, men de bör väl vara anpassade för en viss sorts ändamål?

ett styck
2013-09-18, 07:41
Bulk handlar inte om "scheman". Det handlar om kosten. De finns ju vissa scheman som har större träningsvolym (den totala vikten du lyft), därav kräver bränner det mer kcal.

Nej, man blir inte styrkelyftar "fet" av 5x5 elr dylika scheman. Man kan även bygga jävligt bra på SL scheman också allt handlar om din inställning till träning samt lite gener :P

Så om du e helt random inom styrekträäning så är de scheman med basövningar som prio riktigt bra.

henrikl
2013-09-18, 07:57
Det här är ju internet, kanske skulle man ha varit tydligare...

Ja, jag är medveten om hur kroppen bygger muskler.

Däremot är jag väldigt oinsatt i andras scheman, jag har helt enkelt en förutfattad mening om att 5X5 skulle vara mer inriktad mot folk som vill bli STORA, stora som i SL'are.
Därav min osäkerhet ifall det passar mig, då det inte är något mål jag har, jag vill som sagt vara "tight som en tiger" :)

Nä, antar att inget schema "kräver" det ena eller det andra, men de bör väl vara anpassade för en viss sorts ändamål?

Fast du verkar ju inte alls vara insatt hur kroppen bygger muskler. Du kan ju bli fetare på ett sk "bodybuildingschema" än ett "SL-schema". Allt handlar om kosten.

PureWhey
2013-09-18, 08:37
+1 henrikl

"tight som en tiger" - va?
Du är tydligen medveten om hur kroppen bygger muskler, men tror att du blir "STOR som en SL'are" om du kör 5x5?
Du får nog tänka om, eller förklara bättre vad du menar.

Slippy
2013-09-18, 15:24
Fast du verkar ju inte alls vara insatt hur kroppen bygger muskler. Du kan ju bli fetare på ett sk "bodybuildingschema" än ett "SL-schema". Allt handlar om kosten.

Självklart handlar kroppsvikten om kosten!
Däremot, som jag skrev ovan, har jag antagit att vissa scheman är anpassade för vissa sorters kosthållning; jag har ingen faktisk aning om så är fallet, därför jag frågar här.

Om jag läser mellan raderna i ditt fördömmande inlägg kan jag alltså anta att det inte är till min nackdel att ligga på kaloribalans när jag kör 5x5? Det vill säga, kontra något annat schema som jag ännu inte vet om.



+1 henrikl

"tight som en tiger" - va?
Du är tydligen medveten om hur kroppen bygger muskler, men tror att du blir "STOR som en SL'are" om du kör 5x5?
Du får nog tänka om, eller förklara bättre vad du menar.


Som sagt, internet, bör vara tydligare.

Jag vill följande:
1. Träna färre dagar i veckan än i nuläget (5 dagar)
2. Bibehålla min kroppsform eller ännu hellre, förbättra den.

Jag undrar alltså, kommer 5x5 passa mig?
Svår fråga att svara på, ett tips kan då vara att läsa mitt orignal inlägg och jämföra med mitt tidigare schema.

Jag är bara ute efter lite input alternativt höra idéer som jag inte visste existerade.

aldoschadewitz
2013-09-18, 16:25
Vad betyder förbättra min kroppsform för dig? Jag tror att du inte behöver äta mer än du gör av med för att bygga lite muskler... du väger soppas lite att du troligtvis inte har så mycket massa vilket gör det lättare. Så träna på och ät kaloribalans så kommer det.