handdator

Visa fullständig version : Ny i träning, vill öka i vikt.


tompan
2013-09-16, 21:55
Hej

Jag ska utomlands 1juni och hade tänkt bulka i 5månader nu och sedan deffa i 3månader. Är lite ny i styrketräning så vet inte så mycket.

info om mig:
18år
185cm
82kg

Ungefär i bänk: 95kgx1
Ungefär i benböjj: 130kgx1
Ungefär i marklyft:130kgx1

Jag är lite ny eller kan inte så mycket inom styrketräning. Jag har spelat fotboll hela livet på elitnivå för ungdomar/juniorer och styrketränat då bara med laget, (inge seriöst).

Jag har läst lite på internet men har lite frågor..
Hur ska jag göra för att öka maximalt i muskelmassa under bulken? (vet att man ska äta jädra mycket mat, sova och träna hårt)
Vad ska jag ta för kostttillskott? (tar redan proteinpulver, Kreatin)
När och hur mycket ska jag ta av kosttillkotten isåfall?
Ska jag ta BCAA? och vad gör BCAA?
Räcker 3månaders deff?

Schysst om nån kunde hjälpa mig :)

sp0941
2013-09-16, 23:04
Du får nog återkomma när "läst lite på internet" bytts ut mot "jag har läst en jävla massa men fattar fortfarande inte".

King Grub
2013-09-17, 05:59
Är det inte därför han frågar? Vi har ingen lägsta kunskapsnivå inom ett visst område för att få posta. Helt onödig kommentar.

sp0941
2013-09-17, 09:57
Är det inte därför han frågar? Vi har ingen lägsta kunskapsnivå inom ett visst område för att få posta. Helt onödig kommentar.

Skjöt du inte dig själv i foten nu, på vilket sätt hjälpte du själv TS med din kommentar?

Anledningen att jag skrev som jag gjorde, var att folk här brukar klanka ner och be folk åtminstone försöka läsa till sig och "använd sök-funktionen" innan dom postar en fråga här. Något jag tror TS skulle kunna göra och få sina svar ganska enkelt. Men fine, det lyckas ju alltid bli helt fel om man letar efter felen här, good job!



TS; röcker en 3månaders deff? Räcker för vadå? För att du ska kunna tävla? Ehh, ingen aning. För att du ska bli nöjd med vad du ser i spegeln? Ehh, ingen aning.

Med risk för att vara helt onödig nu, men läs tråden om EAA/BCAA så lär du få dina svar om när du ska ta dina aminosyror, i annat fall kan jag ju säga åt dig, efter träning.

Vilka tillskott ska du ta? så få som möjligt, ät mat ist. Proteinpulver och kreatin duger skitfint. Vill du ´ändå tillskotta så kör på vitamintillskott och omega3.

Stannar där.

King Grub
2013-09-17, 10:02
Skjöt du inte dig själv i foten nu, på vilket sätt hjälpte du själv TS med din kommentar?

Inte, men det var heller inte syftet. Jag är moderator här, och gjorde mitt jobb, i det här fallet modererade en användare - dig. Och det var väl också en indirekt hjälp, så han och andra inte får ett välkomnande dom det du gav.

Återigen, vi har inga krav på förkunskaper för att posta här. Lägg ner låtsasmodereringen nu.

Rikard Jansson
2013-09-17, 10:08
Det viktigaste tillsammans med kaloriöverskottet är att träna hårt, ofta och smart genom progression, helst i repetitionsintervallet 8-12 då du vill ha maximal muskelmassa. Välj ett gäng flerledsövningar, och se till att bli starkare i dessa i dina tior, d.v.s. när du gör 10 reps.

Kvicksilver
2013-09-17, 10:22
Hej
Hur ska jag göra för att öka maximalt i muskelmassa under bulken? (vet att man ska äta jädra mycket mat, sova och träna hårt)
Vad ska jag ta för kostttillskott? (tar redan proteinpulver, Kreatin)
När och hur mycket ska jag ta av kosttillkotten isåfall?
Ska jag ta BCAA? och vad gör BCAA?
Räcker 3månaders deff?

Schysst om nån kunde hjälpa mig :)

Du har ju en bra grund verkar det som genom fotbollen så även om du är nybörjare på gymmet så är din kropp van vid träning.
Det du skulle göra är att välja ut ett bra program här på Kolozzeum. Det finns bra trådar om det.
Du ska välja ett program för muskelökning och som till formen passar din vardag när det gäller tex antalet träningstillfällen/vecka.
Du bör försöka ta reda på hur många kalorier du gör av med en normal dag. Sedan göra en hyfsad uträkning på hur mycket du får i dig så som du äter i dag. Är det för lite... ät mer! Mitt tips är kokta ägg att mumsa på mellan målen. :)
En proteinshake direkt efter passet är aldrig fel. Jag slänger i en skopa malto (kolhydrater) dessutom. Tror de flesta är överns om att man bör få i sig protein & kolhydrater direkt efter.
Kreatin är ett av de få fungerande kosttillskotten. Kör på det!
BCAA är aminosyror. Aminosyror är vad protein består av. En del använder BCAA eller EAA framförallt under deff då det är fullvärdigt protein som kroppen tar upp snabbt och med minimalt med kalorier.
Inget en motionär egentligen behöver lägga pengar på.
Huruvida 3 månaders deff räcker är omöjligt att svara på då vi inte har en aning om hur många kilo du tänkt skal bort.
I övrigt ska du inte behöva några tillskott om du äter varierat.

tompan
2013-09-17, 21:32
Tack för alla svaren :) !!!

R Scarpa27
2013-09-17, 21:40
du lyfter duktigt för att vara nybörjare...
massa tillskott behövs nödvändigtvis inte, spec inte under bulk =).
dock kör jag själv på det ibland för smidighet och godhetens skull hehe.

kör på normalt me protein och fett och plussa upp kolhydraterna lite.
känn dig lite för, som sagt träningen ger ju resultatet och inte själva kosten i det stora hela.

jo och överskott ska du ju hålla men det vet du nog redan :)
och det behöver inte vara överdrivet, men säkra med 500kcal plus så man vet att det täcker dygnets kcal förbrukning.

marty1112
2013-09-18, 18:39
Tja. Är lika gammal, lika lång, väger lika mycket och lyfter ungefär lika mycket.

Jag har börjat träna hårt denna månaden för att se ripped ut till sommaren 2014.