handdator

Visa fullständig version : Tråden för Opera


Fuark
2013-09-16, 20:06
(tråden handlar inte om webbläsaren Opera)

Tack till Grub som gav mig idén, självklart måste det finnas en tråd för den tveklöst mäktigaste och kraftfullaste musiken, opera!

Posta era favoriter och guldkorn, får gärna vara opera blandat med andra musikstilar

Höj volymen och kör, posta på!


Första bidraget, rysningar engage

1-rHdSWZLpQ

Fuark
2013-09-16, 20:12
Paul Potts i Britain's got talent, helt fantastiskt

1k08yxu57NA

Yes
2013-09-16, 20:19
kU8RwT8ODHA
rmdBFrEwmwU
bNwhHwFl_JE
iDEdZfnULIg

Fuark
2013-09-16, 20:29
Nl9WMIPzd6w

Fuark
2013-09-16, 20:36
Ave Maria av Christina England Hale (känd ifrån Hitman)

YBt-9LhE8ms

commando
2013-09-17, 16:56
http://youtu.be/NuEmJZzuG9U

Fuark
2013-09-17, 17:14
http://youtu.be/NuEmJZzuG9U

Du skriver bara in den här koden NuEmJZzuG9U emellan dessa [ /YT]

[YT]NuEmJZzuG9U

LoveMachine
2013-09-17, 17:15
Sju poster och ingen Jussi, skandal!

bUbA5y1hnFg

Annars blev jag väldigt imponerad av de två sopranerna Kathleen Battle och Jessye Norman när jag första gången hörde Vangelis körsymfoni (close but no opera) Mythodea. Fast det är kanske eftersom hela konserten ger mig en musikalisk chockbånge. Spola till 15:30 för solisterna, eller njut av den i sin helhet och kanske särskilt av den otroliga scenen. Den kommer verkligen till sin rätt i DVD-versionen.

Mb7TjVpQO80

Tolkia
2013-09-17, 17:36
Mumsig svensk altröst (von Otter):

3IjqEs-f53Y

commando
2013-09-17, 17:53
Tack Fuark, här kommer ett test med lite Strauss. En bit av Zerbinettas aria från operan "Ariadne auf Naxos".


UfAiAIvi0gs

Torwald
2013-09-17, 18:09
Ville bara säga tack för tråden. Har blivit lite operaintresserad sista året. Kul att få lite nya uppslag.

På herrsidan, är det inte mest sopranerna som blir riktigt stora? Är det samma på damsidan? Personligen föredrar jag nästan lite djupare damröster, lite osäker på semantiken men det heter kanske baritone, det under tenor på damsidan? Anywho, von Otter-klippet ovan var väldigt behagligt.

LoveMachine
2013-09-17, 18:28
Nja. De kända sopranerna är nästan bara kvinnor. Vissa undantag för kastratsångare, unga pojkar och Freddie Mercury. Vad det gäller de olika stämmorna så ser det ut så här från ljusast till mörkast. Det fetmarkerade är det stora stämmorna och övriga understämmor eller mindre vanliga stämmor.

--Oftast kvinnor--
Sopran
Mezzo-sopran
Contra-alt
Alt
---Oftast män---
Contra-tenor
Tenor
Baryton
Bas

Skulle väl rent generellt säga att sopran och tenor är de två mest prestigefyllda stämmorna eftersom man i de ljusare stämmorna oftast har melodierna och mer framstående roller. Men det beror naturligtvis på vilken typ av musik. Själv så är det en redig baryton på gränsen mot bas som känns fetast. Ungefär som här.

BTzGqnOx_rc

eller här

2HAJ1vIHtjI

WHITEFOLKS
2013-09-17, 18:59
Jag får nån sorts royalties på en operauppsättning som tv-sändes. Pengar rullar in som de ska.

Fredszky
2013-09-17, 19:01
DnYN2-K5mOM

Nikolaj Rimskij-Korsakov

Tyvärr hittar jag inte versionen jag ville dela med Arne Tyrén, mina hackerskillz räcker bara till ett previewklipp på amazon med Arne. Så det får bli en näst bästa version där dom fipplar med volymen nära slutet.

Tolkia
2013-09-17, 19:05
Samuel Ramey, apropå basar:

Z6ztewwwGvw

KlgwqoFDCJA

Red Apple
2013-09-17, 19:32
JmnYqKl1LzE

Ganymedes
2013-09-17, 20:39
Tack för tråden! Finns det någon bra site för att lära sig lite basics om just opera? Tillsammans med klassisk musik är det lika vackert som omöjligt att förstå med alla termer och grejer.

commando
2013-09-17, 20:59
Tack för tråden! Finns det någon bra site för att lära sig lite basics om just opera? Tillsammans med klassisk musik är det lika vackert som omöjligt att förstå med alla termer och grejer.
Du kan fråga mig om det är något särskilt du undrar. Jag är orkestermusiker och har varit med i en del operaproduktioner. Kanske borde starta en tråd om fler är intresserade?

Fredszky
2013-09-17, 21:08
Jag har en fråga, kanske inte är din avdelning men ändå; jag tycker om tidig klassisk musik med sång, typ runt Bach tidsmässigt. Däremot hittar jag inte så mycket sån musik, vilket jag tycker är lite konstigt och trist? Skrev man texter till musiken på den tiden eller är det man hittar med sång från den tiden tolkat och pålagt efteråt?

Kinbote
2013-09-17, 21:26
HIeCthPXJiw
Lyssna även på Inessa Galantes version om du gillar ovanstående aria.

Otroligt vacker aria från Bach´s Matteuspassion:
XR-DFZEBAic


U4MmatVblDk

Avslutar med de två bästa kompositionerna av Stabat Mater:
zIpbgr9aUEo
ELXeLkkhfXk

commando
2013-09-17, 21:30
Jag har en fråga, kanske inte är din avdelning men ändå; jag tycker om tidig klassisk musik med sång, typ runt Bach tidsmässigt. Däremot hittar jag inte så mycket sån musik, vilket jag tycker är lite konstigt och trist? Skrev man texter till musiken på den tiden eller är det man hittar med sång från den tiden tolkat och pålagt efteråt?
Antingen skrev man texter eller tog avsnitt ur bibeln. Ingenting är pålagt efteråt.
Vad har du hittills hittat? Händel var också barockkompositör och har faktiskt skrivit operor.

commando
2013-09-17, 21:32
cye859v7HT4

Fredszky
2013-09-17, 22:13
Antingen skrev man texter eller tog avsnitt ur bibeln. Ingenting är pålagt efteråt.
Vad har du hittills hittat? Händel var också barockkompositör och har faktiskt skrivit operor.

Lite av Heinrich Ignaz Franz von Biber exempelvis:

fwDsi3q1C-0&start=232

Men det känns som det mesta man hittar med sång är mastiga requiems med kyrkliga dova körer eller överpretto-operastuket som jag kan ha lite svårt för.



84D4YWkDI-Y&start=17

Ber om ursäkt att jag besudlar tråden med metal,
det jag önskar hitta mer av är klassisk musik med sång liknande hur dom sjunger i första halvan av klippet, en person, rent och fint och inte överpretto men ändå "klassiskt":

Fredszky
2013-09-17, 22:26
Otroligt vacker aria från Bach´s Matteuspassion:

musiken.

Lyssnade lite snabbt, tror det är överkurs för just mig, lite för komplext, harmoniserar inte i min hjärna. Även om andra grejer Bach gjorde är kanon.




Avslutar med de två bästa kompositionerna av Stabat Mater:


Lakmé är väldigt fin någon minut in, den där kända biten!

Lyssnade bara någon minut av Stabat Mater, okänd för mig och verkar mycket lovande, ska lyssna på hela dom, tack! :)

Kinbote
2013-09-17, 23:43
Purcell kanske?
H3wAarmPYKU

Och för att köra vidare på barock-spåret slänger vi in lite Vivaldi:
S7YdZuFTjpo

supercharge
2013-09-18, 00:54
Kul med en operatråd! Ett väldigt bra tips för de som tittat lite på olika klipp och skulle vilja se en hel föreställning är att ladda hem den klassiska operafilmen "Rigoletto" från 1982, eftersom den finns textad. Annars har ju opera en ganska hög tröskel eftersom språket i regel är italienska, tyska eller franska i de klassiska verken.

Det här är alltså Verdis opera med samma namn som filmatiserats mycket påkostat, med en ung Pavarotti och Ingvar Wixell (ja, han är svensk). Just Rigoletto innehåller mängder av väldigt kända och klassiska stycken och underbar musik, vilket gör den trevlig att titta på. Det hela handlar om kvinnokarlen och ärkesvinet, Hertigen av Mantua (Pavarotti) och hans hovnarr Rigoletto (Wixell). Av olika anledningar så tänker narren försöka mörda Hertigen. Kuriosa är att Wixell även spelar en annan roll och sjunger duett med sig själv filmen.


Nedan följer några utdrag, alla kommer från Rigoletto.


Questa o quella, superklassiker. Hertigen (Pavarotti) försöker ragga upp en annan mans fru på sitt eget pompösa vis.

NWwg_VtrTdg



Posente amore (för er som gillar mäktig körsång) Hertigens hovmän har kidnappat en kvinna han har förälskat sig i. Nu ska det bli ligga av! Vad hon tycker om den stundande älskogen gör i vanlig ordning detsamma. (Körslaget kan slänga sig i väggen, det är ingen dålig manskör man mönstrat upp här).

RybU-no7VEM



La Dona e mobile En av de mest kända operalåtarna som existerar. Hertigen har på sedvanligt vis precis anlänt till en prostituerad, och är naturligtvis på gott humör. Det sägs att Verdi visste att det här skulle bli en superhit, så den släpptes överhuvudtaget inte till tenoren förrän timmarna innan premiären (för att det inte skulle läcka, och hela stan skulle gå runt och nynna på den innan föreställningen ens hade varit).

8A3zetSuYRg



Bella figlia dell'amore Det här är en version med Pavarotti och Joan Sutherland - två legender. I operan följer den här låten på La Dona e mobile. Den prostituerade är naturligtvis damen med de stora (och väl synliga) behagen. Den andra kvinnan är Hertigens tidigare kärleksaffär och mannen är Rigoletto - de båda smyger runt utanför och konspirerar. Rösterna smälter ihop väldigt vackert iden här kvartetten.

Q5NEOh-XhyA

commando
2013-09-18, 14:57
Lite av Heinrich Ignaz Franz von Biber exempelvis:

fwDsi3q1C-0&start=232

Men det känns som det mesta man hittar med sång är mastiga requiems med kyrkliga dova körer eller överpretto-operastuket som jag kan ha lite svårt för.



84D4YWkDI-Y&start=17

Ber om ursäkt att jag besudlar tråden med metal,
det jag önskar hitta mer av är klassisk musik med sång liknande hur dom sjunger i första halvan av klippet, en person, rent och fint och inte överpretto men ändå "klassiskt":


Jag tycker du ska leta även längre bakåt i tiden med tanke på hårdrocksklippet. Jag får lite renässansvibbar. Så sök på vocal medieval/renaissance music kanske? Troubadours eller trouveres också.

Men nu en kändis:

8KKj3Njzu14

Fredszky
2013-09-18, 15:40
Jag tycker du ska leta även längre bakåt i tiden med tanke på hårdrocksklippet. Jag får lite renässansvibbar. Så sök på vocal medieval/renaissance music kanske? Troubadours eller trouveres också.


Ja jag tycker om den eran mest av alla faktiskt, har inte utforskat så mycket än bara, fattat senaste månaderna att det är där min smak hör hemma inom klassisk musik. Bra att få det bekräftat från någon som har lite mer koll att det är där jag ska leta mer ändå.

Kanske går OT nu eftersom det inte är opera direkt men ett exempel på medieval som jag gillar:

cYbObyc9dQk