handdator

Visa fullständig version : Periodisk Fasta - Deff


Ludolf
2013-09-16, 13:48
Tjena, tänkte börja deffen om en vecka, har läst & hört så mycket bra om periodisk fasta så tänkte testa på detta.

lite fakta om mig
ålder 19 år
längd 189 CM
Vikt 96 KG
Kroppsfett runt 21%

Som ni ser är det en hel del extra fett på kroppen och tänkte försöka få ner denna till runt 10 % iallafall..

Nu till mina frågor

kommer träna på gymmet 5 dagar i veckan samt Powerwalka 3 gånger utöver gymmet.

ska ligga runt 3000 kcal enligt mätningar (underskott på 500 kcal) , hur ska jag få i mig allt detta men samtidigt äta en nyttig kost? då vad jag har läst man ska äta kanske 2-3 gånger bara..
tänkte köra fasta 15 timmar sen äta 9 timmar, då detta passar bäst efter hur jag vill träna.

Tacksam för svar. Axel.

behnam
2013-09-16, 14:05
Kul att du ska ta tag i extra hullet på kroppen! :d

Tycker det är svårt och säga hur och vad du ska äta (det viktigaste är att du trivs med kosten så det inte blir att du tycker det är "tråkigt" och tappar motivationen)

Se till och få i dig mycket grönsaker (broccoli, bönor, paprika, morötter, ärtor) för att fylla mätnadskänslan och få i dig viktiga ämnen (fibrer, mineraler, vitaminer o.s.v.)

Det finns en hel tråd om folk som kör på leangains/periodisk fasta och postar sina måltider där. Kika in för lite inspiration :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161145&page=200&highlight=leangains

Ludolf
2013-09-16, 14:28
Kul att du ska ta tag i extra hullet på kroppen! :d

Tycker det är svårt och säga hur och vad du ska äta (det viktigaste är att du trivs med kosten så det inte blir att du tycker det är "tråkigt" och tappar motivationen)

Se till och få i dig mycket grönsaker (broccoli, bönor, paprika, morötter, ärtor) för att fylla mätnadskänslan och få i dig viktiga ämnen (fibrer, mineraler, vitaminer o.s.v.)

Det finns en hel tråd om folk som kör på leangains/periodisk fasta och postar sina måltider där. Kika in för lite inspiration :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161145&page=200&highlight=leangains

Bulken blev lite väl grisig om man säger så haha, tack, kikar in där :)

Halvar
2013-09-16, 17:25
Bulken blev lite väl grisig om man säger så haha, tack, kikar in där :)

kolla pf tråden oxå.Förslaget om grönsaker och dylikt är nog mest troligt inte behövt då du ska äta tre måltider och via pf.Men är du lika hungrig som jag så är det en annan sak.Men pf betyder inget 3måltider just.Ät hur många du vill inom ditt så kallade fönster.Tycker dock inte du ska börja korta ner fastan från 16t isåfall heldre öka den om du nu kör pf för dom eventuella hälsovinsterna.

vet ej om du ska deffa på 3000 lr dra bort 500 från det? för 3000 låter alldeles onödigt högt enligt mej om du har 21% bf

behnam
2013-09-16, 17:30
kolla pf tråden oxå.Förslaget om grönsaker och dylikt är nog mest troligt inte behövt då du ska äta tre måltider och via pf.Men är du lika hungrig som jag så är det en annan sak.Men pf betyder inget 3måltider just.Ät hur många du vill inom ditt så kallade fönster.Tycker dock inte du ska börja korta ner fastan från 16t isåfall heldre öka den om du nu kör pf för dom eventuella hälsovinsterna.

vet ej om du ska deffa på 3000 lr dra bort 500 från det? för 3000 låter alldeles onödigt högt enligt mej om du har 21% bf

Hur kan du bortråda någon från att äta grönsaker utan att ge andra förslag för vitaminer/mineraler/fibrer? *rolleyes*
Kanske inte just för hungern när det gäller pf, men oavsett kost är ju dessa vitala, med mindre du skiter i en hälsosam kost i längden.

Ludolf
2013-09-18, 08:40
kolla pf tråden oxå.Förslaget om grönsaker och dylikt är nog mest troligt inte behövt då du ska äta tre måltider och via pf.Men är du lika hungrig som jag så är det en annan sak.Men pf betyder inget 3måltider just.Ät hur många du vill inom ditt så kallade fönster.Tycker dock inte du ska börja korta ner fastan från 16t isåfall heldre öka den om du nu kör pf för dom eventuella hälsovinsterna.

vet ej om du ska deffa på 3000 lr dra bort 500 från det? för 3000 låter alldeles onödigt högt enligt mej om du har 21% bf

Börjar alltid på ett lågt underskott då det ofta kan komma platåer efter vad som kommer, och då sänker jag allt eftersom :)

Halvar
2013-09-18, 10:06
Börjar alltid på ett lågt underskott då det ofta kan komma platåer efter vad som kommer, och då sänker jag allt eftersom :)

eller så passar man på att ligga på ett rejält underskott då man har chansen att göra snabba resultat utan att tappa muskler lika lätt

Halvar
2013-09-18, 10:10
Hur kan du bortråda någon från att äta grönsaker utan att ge andra förslag för vitaminer/mineraler/fibrer? *rolleyes*
Kanske inte just för hungern när det gäller pf, men oavsett kost är ju dessa vitala, med mindre du skiter i en hälsosam kost i längden.

Hoppas han inte dör av att äta endast lite grönsaker under en kort tid då han tappar massa ohälsosam övervikt.Jag säger att det inte nog är en bra ide att äta massa grönsaker då killen ska köra pf och endast äta 2-3 mål och 3000kal.Det är 1000-1500 kalorier per mål och det tycker dom flesta är jobbiga med clean mat

Ludolf
2013-10-08, 14:19
eller så passar man på att ligga på ett rejält underskott då man har chansen att göra snabba resultat utan att tappa muskler lika lätt

Hur gör jag sen då? för jag kan ligga på ett maxat underskott men i längden kommer det ju att påverka muskelmassan också?

gargaroff
2013-10-08, 15:03
Gå in och läs martin berkhans artiklar på leangains.com så kommer du känna dig mer trygg i hur du ska planera ditt näringsintag.

Testa dig fram, PF känns inte bekvämt första veckan. Se till att du får i dig vad du planerat till vilket pris som helst för att underlätta näst kommande dag. Du lär dig för varje dag och kan planera in ett mer cleant intag allt efter som. Så om du nu tex bara har fått i dig 2000kcal från "rena" källor se då till att trycka en ben&jerrys för att sluta på dina 3k kcal. PF är mycket en vanesak, börja någonstans och jobba dig vidare.

P.s. jag tycker som någon tidigare sa i tråden börja med ett lägre intag än 3000, låter som om det kommer ta onödigt mycket energi och tid att försöka få ihop sin diet fösta gången på PF om du ska trycka så mycket dag 1