handdator

Visa fullständig version : Kaloribalans?


Frolen
2013-09-16, 03:57
Hej!
Har sett att man kan räkna ut sin kaloribalans på olika sidor men jag litar inte på dom direkt.
Så nu undrar jag hur mycket ni tror att att jag ska äta för att ligga på kaloribalans?

En kille på 24år 169cm lång och 95kg tränar styrkelyft 3-4 gånger i veckan och har ett hyfsat stillasittande jobb då jag kör grävmaskin.

Ponitus
2013-09-16, 05:33
"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger."


Från Grub's deffguide.