handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp!!


sellergren84
2013-09-15, 14:03
Är en kvinna på 29år, 163cm & 65kg..

Jag vill förändra min kropp. Bygga muskler och tappa fett %.

Vad jag har förstått är det bättre att bygga först och deffa sedan.
Men vad är en lagom mängd kcal att äta under bulk?
Jobbar på lager där vissa dagar är stillasittande i truck och vissa är fysiskt krävande.
Styrketränar på gymmet: helkropp onsdag/fredag/söndag ca:60min
tränar med kroppen som vikt: (underkropp tisdag) (överkropp onsdag) ca 20-30min
Långpromenad med stavar: Lördag.
Alltså är måndag vilodag.

Låter det ok?

Har gjort en mätning av min kropp om det hjälper mig till bra svar?

sellergren84
2013-09-15, 16:26
Ingen som kan??

Kallsone
2013-09-15, 17:26
http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html

Där kan du räkna ut ungefär hur mycket kcal du förbränner per dag. Sen är det bara att äta mer eller mindre än det beroende på vad du vill.

begt
2013-09-15, 17:38
Du kan få mer muskler om du ligger på balans såvida du är färsk.
Skulle nog gå ned 5 kg innan jag skulle fundera på bulk i ditt läge. Det är svårare att bygga på hög fettprocent och man vill undvika att hamna på en hög fettprocent någon gång i sitt liv för det gör det svårare senare.

sellergren84
2013-09-15, 17:46
Du kan få mer muskler om du ligger på balans såvida du är färsk.
Skulle nog gå ned 5 kg innan jag skulle fundera på bulk i ditt läge. Det är svårare att bygga på hög fettprocent och man vill undvika att hamna på en hög fettprocent någon gång i sitt liv för det gör det svårare senare.


Nu blir jag osäker? På mitt gym tyckte dem att jag skulle bygga först och deffa sen?? okej, jag vet att man inte kan omvandla fett till muskler.. Men är det inte lättare att "byta" ut fettet mot muskler, än att först bli skinny och sedan bulka, då får man ju ändå deffa efter eftersom kroppen gärna lägger på sig lite fett under tiden man bygger??

filmjölk
2013-09-15, 18:07
Jag tycker att du fn. lika gärna kan glömma bort begrepp som deff och bulk, käka ordentligt (frukost, lunch, middag, kvällsmat) med högt proteinintag i varje mål och håll dig borta ifrån onyttigheter, godis, snacks, glass, choklad, alkohol.

Styrketräna stenhårt (var inte rädd för att ta i så att du grymtar och grimaserar, och du skall bli rejält svettig) med tunga vikter efter ett vettigt program och försök höja vikterna emellanåt, så kommer du både att bygga muskler och förlora fett. På samma gång.

mini
2013-09-15, 18:26
Jag tycker att du fn. lika gärna kan glömma bort begrepp som deff och bulk, käka ordentligt (frukost, lunch, middag, kvällsmat) med högt proteinintag i varje mål och håll dig borta ifrån onyttigheter, godis, snacks, glass, choklad, alkohol.

Styrketräna stenhårt (var inte rädd för att ta i så att du grymtar och grimaserar, och du skall bli rejält svettig) med tunga vikter efter ett vettigt program och försök höja vikterna emellanåt, så kommer du både att bygga muskler och förlora fett. På samma gång.

What he said.

Illustrerade mannen
2013-09-15, 18:29
jag tycker att du fn. Lika gärna kan glömma bort begrepp som deff och bulk, käka ordentligt (frukost, lunch, middag, kvällsmat) med högt proteinintag i varje mål och håll dig borta ifrån onyttigheter, godis, snacks, glass, choklad, alkohol.

Styrketräna stenhårt (var inte rädd för att ta i så att du grymtar och grimaserar, och du skall bli rejält svettig) med tunga vikter efter ett vettigt program och försök höja vikterna emellanåt, så kommer du både att bygga muskler och förlora fett. På samma gång.

så!

sellergren84
2013-09-15, 18:31
Jag tycker att du fn. lika gärna kan glömma bort begrepp som deff och bulk, käka ordentligt (frukost, lunch, middag, kvällsmat) med högt proteinintag i varje mål och håll dig borta ifrån onyttigheter, godis, snacks, glass, choklad, alkohol.

Styrketräna stenhårt (var inte rädd för att ta i så att du grymtar och grimaserar, och du skall bli rejält svettig) med tunga vikter efter ett vettigt program och försök höja vikterna emellanåt, så kommer du både att bygga muskler och förlora fett. På samma gång.

Haha! Då kan jag bara fortsätta som jag gör då ;) vad säger ni om mitt styrkeschema?? många har sagt att man inte ska träna samma muskelgrupp 2dagar i rad?

Jättetacksam för all hjälp!

sellergren84
2013-09-15, 18:46
Lägger ut min kost under en dag oxå (behöver alla tips jag kan få)

Frukost: kvarg 250g
Mellis: nutrilett bar (den enda jag tycker om tyvärr)
Lunch: 3kokta ägg och 150g keso
Mellis: 150g keso
Efter träning: Maxim Whey proteinshake (med mjölk och kreatin)
Middag: 150-200g kött/fisk/fågel 50-75g fullkorns pasta/ris elr couscous och grönt
Kväll: grönt te citron och ca 20g melonkärnor

Tillskott: Multivitamin kvinna, ALA400, jacked ripped caps och jacked melting point.

Ronn
2013-09-15, 19:13
Ser ut som väldigt lite mat och var är kolhydraterna?

sellergren84
2013-09-15, 19:23
Ser ut som väldigt lite mat och var är kolhydraterna?

Just nu ligger jag på ett kcalunderskott (1600) för viktnedgång (0,5kg/v), bristen på kolhydrater är att jag helt enkelt inte vill tappa muskelmassa. Brukar ligga på ca: 160g protein, 120g kolhydrater och 60g fett.. enligt shape up.

Är det fel?

Ronn
2013-09-15, 19:26
Just nu ligger jag på ett kcalunderskott (1600) för viktnedgång (0,5kg/v), bristen på kolhydrater är att jag helt enkelt inte vill tappa muskelmassa. Brukar ligga på ca: 160g protein, 120g kolhydrater och 60g fett.. enligt shape up.

Är det fel?

Men nu skulle du ju äta på och träna på?

Och risken finns ju att du tappar muskelmassa om du inte orkar träna så hårt som du hade orkat med mer kolhydrater i kosten.

sellergren84
2013-09-15, 20:19
Det är ju just därför jag är så velig :S ska jag ner eller upp i vikt??? PUST!

nitz
2013-09-15, 21:55
Haha! Då kan jag bara fortsätta som jag gör då ;) vad säger ni om mitt styrkeschema?? många har sagt att man inte ska träna samma muskelgrupp 2dagar i rad?

Jättetacksam för all hjälp!

Tja, det står inte så mycket om det.
Hur ser schemat ut?

sellergren84
2013-09-16, 04:10
Har skrivit schemat i starten.

Måndag: Vila
Tisdag: Underkropp hemma, utan vikter (utfall osv)
Onsdag: Gymmet, uppvärmning på löpbandet 10min (6km/h) helkropp i maskiner 12*2reps (tungt)
Torsdag: Överkropp hemma, utan vikter (armhävningar/magövningar osv)
Fredag: Gymmet (samma som tisdag)
Lördag: långpromenad med stavar (ca 1h)
Söndag: Gymmet (samma som föregående dagar) + simning i lungt tempo 30min

Scratch89
2013-09-16, 07:03
Maten ser okej ut, men lite väl monoton kanske. Inget fel att göra det roligare fast med samma energimängd. :)

Schemat är lite svårtolkat för oss som tränar lite seriösare. Men ser det helt okej ut; bara du känner att du aktiverar dig och att det går framåt. Det enda jag reagerar på är det du gör på torsdagen, men om det inte är så tungt utan snarare är för att få upp pulsen, så är det inget fel på det.

sellergren84
2013-09-16, 11:34
Maten ser okej ut, men lite väl monoton kanske. Inget fel att göra det roligare fast med samma energimängd. :)

Schemat är lite svårtolkat för oss som tränar lite seriösare. Men ser det helt okej ut; bara du känner att du aktiverar dig och att det går framåt. Det enda jag reagerar på är det du gör på torsdagen, men om det inte är så tungt utan snarare är för att få upp pulsen, så är det inget fel på det.

Jodå, maten varieras lite ibland, livar upp med en sallad och en laxbit till lunch ibland :)
Man kan väl säga lite kortfattat att det blir mycket Jillian övningar tisdag& torsdag.. Styrka och kondition :)

Tack alla snälla hjälpsamma människor! Är inte lätt att vara nybörjare..