handdator

Visa fullständig version : Förebilder


TheOne1994
2013-09-15, 09:34
Detta gäller inte bara Eslöv. Jag tror många yngre saknar förebilder. Nu snackar vi inte Zyzz och andra fjantar. Perosner i din närhet,släkt,någon på ditt gym osv. Hur ser ni yngre på detta ?

http://www.skanskan.se/article/20130915/ESLOV/130919617/1005/-/nu-soker-eslov-efter-vuxna-forebilder

PontusAndersson
2013-09-15, 11:08
En allmän reflektion kring förebilder, så tror jag att det är en instinkt hos människan att söka någon att se upp till. Oavsett om det finns bra förebilder i deras omgivning så kommer barn (som ju inte hunnit bilda sig en egen uppfattning om vad som är bra och dåligt än) att börja se upp till personer i sin närhet.

Problemet är alltså inte att hitta en förebild. Det gör barnen instinktivt. Finns det ingen bra person att se upp till så väljer barnet en dålig. (Säg hypotetiskt sett att det inte finns någon att se upp till alls... T.ex. barnet lever i djungeln och där finns inga andra människor. Då tror jag instinkten är så stark att barnet börjar se upp till en fågel som svävar i himlen eller liknande). Problemet är snarare när kvalitén på förebilderna blir så låg att förebilden ger barnet dåliga värderingar.

Detta borde i sin tur reflekteras i samhället i stort. Växer barnen upp i ett samhälle där de mer framstående individerna strävar efter att göra självmordsbomber och orsaka lidande så kommer barnen att börja se upp till det och sträva efter det. Växer barnen upp i ett samhälle där den främsta motivationen är ekonomisk så kommer barnen att anamma en sådan rätt/fel mentalitet. Detta är något jag tror sätter sig djupt och kan vara svårt att ändra på senare i livet.

Min slutsats. Att hitta en förebild är inget problem eftersom barn tar vad de kan få. Problemet är snarare kvalitén på förebilderna vilket reflekteras av samhället. I Sverige borde vi med andra ord ha bra förebilder, eftersom vi enligt mig har ett förhållandevis bra samhälle.