handdator

Visa fullständig version : Regeldetektor hittar reglar överallt.


mikaelj
2013-09-15, 08:41
Jag har just införskaffat en regeldetektor från Kjell & co. (http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/specialmatinstrument/regeldetektor-pro-p48217).

Jag följer instruktionerna om att rikta den ut i rummet och sedan hålla den mot väggen. Då hittar den reglar (eller iaf trä/"Stud") i hela väggen.

Det är en yttervägg som har en träfasad. Rätt gammal vägg som jag tror är baserad på vass/puts/osv.

Problemet är att med samma inställning tycker den även att min spis och mitt fönster har reglar i. Så hur vet jag hur tillförlitlig den är? Kan jag lita på att ytterväggen faktiskt har trä att skruva i hela vägen?

Wibba
2013-09-15, 08:50
Förmodligen är dina väggar uppbyggda med reglar på 600 mm centrumavstånd och isolering där emellan. Kanske är lättare att knacka på gipsen och höra när det blir styvt. Förmodligen reagerar regeldetektorn på träfasaden utanför.

rosto
2013-09-15, 08:58
Jag har just införskaffat en regeldetektor från Kjell & co. (http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/specialmatinstrument/regeldetektor-pro-p48217).

Jag följer instruktionerna om att rikta den ut i rummet och sedan hålla den mot väggen. Då hittar den reglar (eller iaf trä/"Stud") i hela väggen.

Det är en yttervägg som har en träfasad. Rätt gammal vägg som jag tror är baserad på vass/puts/osv.

Problemet är att med samma inställning tycker den även att min spis och mitt fönster har reglar i. Så hur vet jag hur tillförlitlig den är? Kan jag lita på att ytterväggen faktiskt har trä att skruva i hela vägen?

Om du skall söka träreglar (stud) skall du väl hålla den mot vägen vid aktivering? Tolkade det som att du aktiverade den en bit ifrån och sedan lade den mot väggen

mikaelj
2013-09-15, 09:06
Om du skall söka träreglar (stud) skall du väl hålla den mot vägen vid aktivering? Tolkade det som att du aktiverade den en bit ifrån och sedan lade den mot väggen

Manualen säger att jag inte skall rikta den mot väggen vid aktivering.
Jag gissar på att det är kalibrering.

Förmodligen är dina väggar uppbyggda med reglar på 600 mm centrumavstånd och isolering där emellan. Kanske är lättare att knacka på gipsen och höra när det blir styvt. Förmodligen reagerar regeldetektorn på träfasaden utanför.

Knacka gav mig inga ledtrådar.

Eftersom den får ett referensvärde när den startar borde jag kunna sätta den mot väggen där jag inte tror att det är en regel, för att den skall kalibrera sig mot träfasaden utanför. När jag sedan flyttar den över väggen borde den reagera mot reglarna, eftersom de ju kommer närmare. Låter det rimligt?

I så fall hittade jag reglar som var på ca 35 cm avstånd. Låter inte särskilt standard?

tp_88
2013-09-15, 09:07
Om du skall söka träreglar (stud) skall du väl hålla den mot vägen vid aktivering? Tolkade det som att du aktiverade den en bit ifrån och sedan lade den mot väggen
Så har de jag har använt för gipsväggar funkat iaf. Aktivera den mot väggen någonstans där du vet att det INTE finns någon regel, och flytta den sedan tills den signalerar.

mikaelj
2013-09-15, 09:11
Så har de jag har använt för gipsväggar funkat iaf. Aktivera den mot väggen någonstans där du vet att det INTE finns någon regel, och flytta den sedan tills den signalerar.

Vilket jag ju inte vet, naturligtvis, annars hade jag inte behövt detektorn. ;-)

Men jag kan sätta den på valfritt ställe och flytta den tills jag får en träff. Får jag ingen träff vet jag att det var en regel där.

Wibba
2013-09-15, 09:20
Är det en gammal vägg kan det vara c/c 450 eller 900. Det var standard för i tiden och ibland används det av utlänningar som bygger hus. Är det svenskbyggt och inte allt för gammalt är standardmått 600 mm.

Jorgen
2013-09-15, 09:26
Är det en gammal vägg kan det vara c/c 450 eller 900. Det var standard för i tiden och ibland används det av utlänningar som bygger hus. Är det svenskbyggt och inte allt för gammalt är standardmått 600 mm.

Fast du menar naturligtvis tvärtom. Alla moderna byggen använder 900 gips och man reglar således på 450 c/c. Jag har nog under mina 19 år i branschen aldrig använt något annat än 900 gips.
Gör man nybyggnation så får man inte använda sig av 1200 gips heller för den delen.

mikaelj
2013-09-15, 09:26
Är det en gammal vägg kan det vara c/c 450 eller 900. Det var standard för i tiden och ibland används det av utlänningar som bygger hus. Är det svenskbyggt och inte allt för gammalt är standardmått 600 mm.

Byggnadsår 1951

Ser ut så här (plåt utanpå träfasad, grannhuset är samma konstruktion men utan plåten):

http://i41.tinypic.com/30caucn.jpg

tntballe
2013-09-15, 09:35
Kan det vara plywood som stör mätningen? I så fall så kan du skruva var du vill.

mikaelj
2013-09-15, 09:38
Balle: Det vette tusan. Jag kan förstås fråga fastighetsskötare men då måste jag vänta till imorron. Och jag är otålig. :-)

När jag knackar är det för övrigt inte det vanliga "thomp thomp thomp KNACK thomp" som man hör när man har en vanlig vägg med gips+reglar.

tp_88
2013-09-15, 09:39
Vilket jag ju inte vet, naturligtvis, annars hade jag inte behövt detektorn. ;-)

Men jag kan sätta den på valfritt ställe och flytta den tills jag får en träff. Får jag ingen träff vet jag att det var en regel där.
Ofta kan man ju se det väldigt enkelt genom att titta var eluttag/strömbrytare eller annat sitter.

Vad som gäller i ditt fall, när du själv inte ens vet vad som finns i väggen osv, blir det ju svårare att säga något om. Min input var bara att jag också har kört som den tidigare postaren skrev; börjat sökningen där det inte finns regel och flyttat den tills den pipit/blinkat. Funkar strålande på gipsväggar.

tntballe
2013-09-15, 09:47
Balle: Det vette tusan. Jag kan förstås fråga fastighetsskötare men då måste jag vänta till imorron. Och jag är otålig. :-)

När jag knackar är det för övrigt inte det vanliga "thomp thomp thomp KNACK thomp" som man hör när man har en vanlig vägg med gips+reglar.

Känns väggen stum? Kanske svårt att känna utan annan erfarenhet, men plywood får bort en stor del av svikten man kan känna vid enbart gips. Dubbelt gips vet jag dock inte hur det känns.

mikaelj
2013-09-15, 09:51
Ofta kan man ju se det väldigt enkelt genom att titta var eluttag/strömbrytare eller annat sitter.

Antingen så har de dragit strömmen väldigt konstigt eller så har min regeldek fått fnatt. Den visar på AC lite överallt i väggarna, även i ytterväggarna där det inte finns ett eluttag på rätt lång väg.

Känns väggen stum? Kanske svårt att känna utan annan erfarenhet, men plywood får bort en stor del av svikten man kan känna vid enbart gips. Dubbelt gips vet jag dock inte hur det känns.

Ja, den är rätt stum. Det är inte samma ihåliga ljud som gips, men det är inte heller riktigt samma som gips+regel som brukar vara helt dött. Här är det mer av ett jämnt och litet eko hela vägen. (Är inte plywood väldigt tunnt?)

Jorgen
2013-09-15, 09:58
Plywood finns i många olika tjocklekar.

Du har inte en vägg bestående av brädor, vass och puts? Ganska vanligt förr i tiden och har ett annat ljud än gips.
Eller väggen är påbyggd?

tntballe
2013-09-15, 09:58
Ja, den är rätt stum. Det är inte samma ihåliga ljud som gips, men det är inte heller riktigt samma som gips+regel som brukar vara helt dött. Här är det mer av ett jämnt och litet eko hela vägen. (Är inte plywood väldigt tunnt?)

Ungefär som gips, det jag använde var 12mm, gips brukar nog vara 13.

mikaelj
2013-09-15, 10:02
Du har inte en vägg bestående av brädor, vass och puts? Ganska vanligt förr i tiden och har ett annat ljud än gips.
Eller väggen är påbyggd?

Jo, det tror jag nog att det är. Som jag skrev i första inlägget: "Rätt gammal vägg som jag tror är baserad på vass/puts/osv."

Om det är en sån brädor/vass/puts-vägg, vad bör jag tänka på när jag skall skruva fast saker i den?

Jag vet att det rasade ur en hel del innervägg när de bytte fönster här i våras. Hela väggarna är rätt porösa. Och ovanför fönstret har de skruvat fast en planka att skruva i garderobsstång osv i, eftersom det inte går att fästa något direkt i väggen, med vanliga småskruv man brukar ha att fästa garderobsstång osv med.

Förutsatt att man inte har en jättelång skruv, misstänker jag, som hantverkarna väl använde när de fäste plankan. För den sitter bevisligen fast i väggen. Vilket gör att det låter rätt troligt att man kan skruva lite varsomhelst så länge man har tillräckligt långa skruvar. Eller?

Jorgen
2013-09-15, 10:06
Om det är en sån brädor/vass/puts-vägg, vad bör jag tänka på när jag skall skruva fast saker i den?

Tja, har du otur så träffar skruven mellanrummet mellan brädorna, annars är det bara att köra. Dom väggarna brukar vara helbrädade så där bör vara något att skruva i hela vägen.
Om det nu är en sådan vägg.

Vad skall du fästa upp?

mikaelj
2013-09-15, 10:08
Tja, har du otur så träffar skruven mellanrummet mellan brädorna, annars är det bara att köra. Dom väggarna brukar vara helbrädade så där bör vara något att skruva i hela vägen.
Om det nu är en sådan vägg.

Vad skall du fästa upp?

Väggfäste för TV a 15 kg, plus TV a 23 kg.

http://www.everit.se/images/thumbs_new/134198_1_300.jpg

Alfers
2013-09-15, 12:34
Plockade bort foderna kring mina fönster när jag skulle tapetsera, då såg man att innersta delan av ytterväggen är uppbygda av brädor som ligger i 45° med knappt en tum mellan, 4 av 5 skruv drar, ganska jobbigt
Lär ge ganska funky resultat med regelsökare.
Är plåtslagare och klär ju fönster, är inte helt ovanligt med såna väggar.