handdator

Visa fullständig version : Feedback marklyft (film)


Ingemansson
2013-09-14, 15:17
Personbästa i marklyft dagen till ära, 185 kg drogs upp. När jag väl lyckades med första lyftet kom jag på att det vore kul med lite feedback så jag vilade mig lite och drog upp 185 igen och denna gång med kameran igång. Jag inbillar mig att under mitt första lyft så skakade jag inte som jag gör i klippet.

Hur ser det ut? Bör jag ändra min teknik/söka upp någon SL klubb och lära mig av de stora grapparna? Ser det förjävligt ut?

qGtGqKqLmE4

EDIT: Runt 25 sekunder in i klippet börjar det hända grejer...

Määng
2013-09-14, 15:44
Varför står du och juckar i tio sekunder? :)

Du börjar med röven lågt och driver upp den utan att stången rör sig så när stången väl lämnar marken så bryter du bara upp den med krokig rygg.

Resten lämnar jag till expertisen.

Ingemansson
2013-09-14, 16:14
Varför står du och juckar i tio sekunder? :)

Du börjar med röven lågt och driver upp den utan att stången rör sig så när stången väl lämnar marken så bryter du bara upp den med krokig rygg.

Resten lämnar jag till expertisen.

haha ja ehum jag förbereder mig!

Krokig rygg som i skadligt krokig rygg?

Määng
2013-09-14, 16:20
haha ja ehum jag förbereder mig!

Krokig rygg som i skadligt krokig rygg?

Nja så hemskt krokigt är de kanske inte men du skulle nog tjäna på att hålla ryggen lite rakare samt starta lite lägre så du kan driva på med benen bättre vid starten.

Någon kunnig person dyker nog upp med bra feedback strax.

Edit; tycker din startposition ser bra ut men du går som sagt upp med höften vid starten utan att stången rör sig. Du kan kanske prova att starta som du gör men tänka på att trycka ifrån med benen vid starten?

Ingemansson
2013-09-14, 16:24
Edit; tycker din startposition ser bra ut men du går som sagt upp med höften vid starten utan att stången rör sig. Du kan kanske prova att starta som du gör men tänka på att trycka ifrån med benen vid starten?

Förstår precis vad du menar, tackar *hug*

Jitte
2013-09-14, 17:10
För att få en bättre start och inte få ett marklyft som består av två rörelser (först upp med benen sen rygglyftet) skulle jag säga att du bör "pull the slack out of the bar". Sen tänka fram med höften istället för att tänka upp i rörslen, jag upplever att det är lättare att få en rörelse då och tycker även att det går att se på folk att det är lättare för dem att få en rörelse då när de gör så.

ett styck
2013-09-14, 19:27
För att få en bättre start och inte få ett marklyft som består av två rörelser (först upp med benen sen rygglyftet) skulle jag säga att du bör "pull the slack out of the bar". Sen tänka fram med höften istället för att tänka upp i rörslen, jag upplever att det är lättare att få en rörelse då och tycker även att det går att se på folk att det är lättare för dem att få en rörelse då när de gör så.

Yeah, blir väl ngt kilo lättare pga den lilla rörelsen. Övreryggen var det ju ingen probl, möjligen ha bättre lutning när du börjar dra/lyfta. Ngt man aldrig kan otillräckligt av är buktrycket.

rooz
2013-09-14, 19:31
Du startar rätt högt med höften, och verkar få med dig lite kraft från benen. Samt att du skjuter upp höften och drar mestadels av lyftet med ryggen, och ja det ser ganska krokigt ut.

Du ser även ut att hamna rätt långt i från stången, sträva alltid efter att ha stången så nära kroppen i marklyft.

Du skulle behöva en del stretch, samt praktiska tips från någon på plats.