handdator

Visa fullständig version : Fysiskt Arbete och att Bulka


Adam87
2013-09-14, 11:46
Hur gör ni som har ett fysiskt arbete och är under en bulk? Själv har jag ett tempo arbete med mycket spring och fysiskt arbete och få raster.

vad kör ni för smidiga kosttilskott eller mat för att täcka behovet för en dag? eller äter ni som bara den efter jobbet?

Tobbey
2013-09-14, 12:00
Jag arbetar relativt tungt i en smidesverkstad. Ibland sitter jag och ritar vid datorn några timmar, men oftast är det full rulle med att lyfta plåtar modell tyngre av och på vattenmaskinerna osv. Mycket stress i huvudet just från allt buller. Vattenmaskinerna och dess pump går dagarna i ända så om inte annat blir man rätt slut i huvudet om man inte ständigt bär hörselkåpor. Står upp iprincip hela tiden från 7-16 förutom 1h vid lunch och frukost.

Rullar tunga vagnar, går fram och tillbaka genom verkstan väldigt mycket. Plockar av och på balkar i fräsen som väger 3kg. Inte så mycket, men kör cirka 100 om dagen så det blir lite grann.

Jag och en arbetskamrat räknade faktiskt ut hur mycket jag lyfter på en dag av att arbeta med balkarna;

Rigga maskinen (lyfter på plåten med vakuum-sug).
Plockar av plåten, 33st balkar á 3kg (100kg).
Plockar upp balkarna jag lutat mot maskinen för att rinna av från allt vatten upp på en vagn, 100kg igen.

Rullar vagnen till sliprummet med 100kg på.
Lägger upp en balk i taget i slipmaskinen, 100kg. Plockar upp 100kg när de är slipade.
Rullar vagnen med 100kg igen.
Bockar upp balkarna till en dess U-form, 100kg + 100kg.

Rullar vagnen till fräsen.
Sätter i en balk i taget i fräsen = 100kg, plockar ur balken ur fräsen = 100kg + bär den till borrmaskinen och försänker de 4 hålen jag borrat i fräsen på båda sidorna (mycket arbete med armarna) + lyfter balken till en ny vagn = 100kg (på 33st).

Rullar vagnen med 100kg till tvätten.
Lägger i 100kg i tvätten.
Plockar ur 100kg ur tvätten för torkning.
Flyttar 100kg från torkning till en pall för att levereras.

Det x3 om dagen ungefär, men varierar kraftigt dag till dag. 33st är 1200kg lyftande totalt, + så går jag rätt många steg varje dag.

Jag äter 4000 kcal om dagen de tyngsta dagarna och går väl upp ungefär 1,5-2kg i månaden på det. Gissar på att det allt från 2-500 kcal överskott. Tränar cirka 1,5-2h tung styrketräning efter 8 timmar i verkstan.

Jag äter frukost kl 9, lunch kl 12, en banan ibland kl 14, sen middag efter gymmet kl 19-20. 50% av mina dagliga kalorier på jobbet, resten efter gymmet. Mestadels protein och kolhydrater efter träning, störst andel av fettintaget för dagen är vid frukost.

smeander
2013-09-15, 18:01
Hur gör ni som har ett fysiskt arbete och är under en bulk? Själv har jag ett tempo arbete med mycket spring och fysiskt arbete och få raster.

vad kör ni för smidiga kosttilskott eller mat för att täcka behovet för en dag? eller äter ni som bara den efter jobbet?

Det är inget speciellt, bara att äta mycket mat. Krångla inte till något utan är bra mat i rejäla portioner och ofta. Höll vikten på 6500Kcal när det var hockeysäsong.


Sent from a cordless device.

Sniggel
2013-09-15, 20:43
Äter energirik mat. Lägger till gainers ifall det inte räcker. Gärna på smidiga ställen som t ex efter 1 utav 1-timmescykelturerna innan man kommer igång med det tunga jobbet. Så kan man både återhämta musklerna och ladda på med energi inför det fysiska som komma skall, på samma gång.

Tjockiz
2013-09-15, 21:14
Har du testat att göra något så revolutionerande som att äta mer?

Stjarnan
2013-09-16, 05:25
När jag jobbade som snickare 8-10 h om dagen och spelade div. 3 fotboll (ca 6 timmar träning i veckan+match) så drack jag ganska mycket kalorier.
Min frukost såg t.ex. ut såhär:
0,6 l mellanmjölk
200g Havregryn
2 st bananer
1 dl whey
1 msk snabbkaffe

ca 1300 kcal och slank ner otroligt lätt!