handdator

Visa fullständig version : Muskelkramper nattetid


Kräket
2013-09-14, 08:46
Har fått lite märkliga bekymmer med min gamla lekamen, som jag hoppas få lite hjälp att förstå.

Den senaste tiden har jag nattetid drabbats av kraftiga sendrag/muskelkramper. Detta verkar ske oavsett hur jag sover. Alltså även om varje extremitet är täckt av värmande täcke, och blodcirkulation inte är förhindrad (vilket annars enligt min erfarenhet kan framkalla sendrag/muskelkramp nattetid).

Min nattsömn är ganska begränsad redan som det är, med sänggående mellan 22 - 23 och uppstigning 04. Att vakna, i ordets alla bemärkelser, runt 01 - 02 för att tvingas vandra runt och massera muskulatur är besvärande.

Funderar om det kan ha att göra med mitt nuvarande träningsschema, som är ganska ambitiöst. Jag kör ca 6 gympass / vecka, och avslutar dessa pass med ca 30 - 40 minuter intervall/förbränningsträning.

Eller handlar det om någon form av brist gällande mineral- eller elektrolyter? Har införskaffat multivitamin och tänkte börja supplementera med magnesium för att se om detta kan mildra besvären.

Vore tacksam för fler hypoteser att pröva!

Wormzie
2013-09-14, 08:49
Hypotes:
vätska/mineralbrist kanske kan orsakas av gymträning och ffa svettig förbränningsträning dagligen.

Som sagt du verkar ha ett ambitiöst schema, det gäller att ge kroppen det den behöver för återhämtning:)

Bryggan
2013-09-14, 09:00
Hur ser kost och kaloriintag ut?

Kräket
2013-09-14, 09:19
Hypotes:
vätska/mineralbrist kanske kan orsakas av gymträning och ffa svettig förbränningsträning dagligen.

Som sagt du verkar ha ett ambitiöst schema, det gäller att ge kroppen det den behöver för återhämtning:)

Japp, vätska och salt är nog två viktiga bitar i pusslet. Samtidigt vad jag förstår så reglereras detta automatiskt via törst, och avseende salt anses vi väl få i oss (mer än) tillräckligt via vanlig kost. Jag varken dricker extra eller saltar mer pga ovanstående.

Mitt schema är ambitiöst. Säkert inte optimalt. Tränar dock gärna hellre lite mer och har kul, än stannar hemma och är mer "optimal" (så länge det är långsiktigt hållbart och inte leder till skador/utslitning).

Hur ser kost och kaloriintag ut?

Ligger på ca 3000 kcal / dag. Mindre under veckordagar (ca 2500) och mer under helger (4000 - 6000). Äter mycket kolhydrater och ca 200 gram protein / dag. Ligger lägre med fett.

Kost fördelad på lunch på ca 200 - 300 kcal och resten efter träning.

svag74
2013-09-14, 09:20
Magnesium funkar för mig, har nästan aldrig kramper längre.
Vaknade ofta förut med kramp i särskilt vaderna, vilket är rejält hemskt *gah!*

tjing
2013-09-14, 10:08
Du sover 5-6 timmar per natt och tränar den mängden?

Garanterat något mineral du lider brist på, har också haft sådär, särskilt när jag tränar mer konditionsträning (och svettats mer). Av styrketräning har jag aldrig haft sådana kramper. Prova att dra ner lite på konditionen alternativt kör en multivitamin. Lär med all sannolikhet hjälpa. Sov mer också om du kan.

Kräket
2013-09-14, 12:19
Du sover 5-6 timmar per natt och tränar den mängden?

Garanterat något mineral du lider brist på, har också haft sådär, särskilt när jag tränar mer konditionsträning (och svettats mer). Av styrketräning har jag aldrig haft sådana kramper. Prova att dra ner lite på konditionen alternativt kör en multivitamin. Lär med all sannolikhet hjälpa. Sov mer också om du kan.

Japp. Gällande sömnen kanske det ska poängteras att jag kör "powernap" 2 * 30 minuter (resväg). Visst borde jag sova mer. Samtidigt tror jag till viss del jag har ett genetiskt lågt sömnbehov. Av anhöriga har jag sett att mellan 4 - 7 timmar räcker.

Vill gärna hålla igång med konditionsträningen. Främst då jag uppskattar att utöka min kcal-budget, och annan likvärdig effektiv träning är svår att hitta.

Omnomnom
2013-09-14, 12:45
Mineral/vätskebrist är orsaker som inte är så troliga.

http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/
http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-ii/

Det finns flera påståenden kring vad som orsakar kramp som har i princip ingen forskning bakom sig. Den förklaring som för närvarande stämmer bäst är att kramp orsakas av en obalans mellan kroppens nervsignaler främst orsakad av muskeltrötthet.



http://hjarnfysik.blogspot.se/2013/08/tre-sega-myter.html:
Teorin att kramp beror på någon form av saltbrist är kanske historiens sämst underbyggda påstående. Källan är ett enda urinprov från en enda gruvarbetare som drabbades av kramp 1923. Provet innehöll mycket salt och gruvarbetaren återhämtade sig efter att ha fått salt. Sedan dess har olika teorier om saltbrist, vattenbrist, elektrolytobalans och kyla, cirkulerat runt som förklaringar på kramp, men det finns inte något vetenskapligt stöd för någon av dessa.


Jag lider själv av ibland av nattlig vadkramp, speciellt efter löpning. *gah!*

Bryggan
2013-09-18, 07:14
"2. Brist på magnesium orsakar kramp

Egentligen skulle jag kunnat slå ihopa denna rubriken med rubriken ovan då argumenten för och emot är de samma och slutsatsen är också den samma. När det gäller magnesium är det till och med så att personerna som fick kramp under ett långdistanslopp hade högre koncentrationer av magnesium än de som inte fick kramp (2). Varför nivåerna var högre vet jag inte men min spontana reaktion var att de har fallit för myt nr 2 och tillfört extra magnesium i sin sportdryck eller måltiderna innan tävlingen.

Faktum är att det om jag säger här för magnesium och salt kan generaliseras till vilken annan elektrolyt eller mineral som man kan höra orsakar kramp när man anstränger sig. Det finns helt enkelt inga bevis för det."
Från länken ovan.

Här måste jag hävda det motsatta! Jag är själv väldigt skeptisk till att mineralbrist kan leda till kramp!
Innan sommaren (såklart :)) hade jag kramper. Förstod innan jag började min deff att olika bristsymptom skulle kunna uppstå så jag hade köpt multivitamin. Efter ett tag in i deffen fick jag kramper i muskler jag inte använde förtillfället. Tex kunde jag få kramp i någon muskel i underarmen när jag körde ben, dvs fick jag aldrig kramp i arbetande muskler. Frågade här på forumet vad som kunde vara fel och fick tipset om magnesium (Mg). *Hah* tänkte jag, jag har ju multivitamin. När jag senare läste på burken så fanns det ingen Mg i just den multivitaminen jag hade (Enomdagen). Gick till apoteket och frågade efter Mg. Blev visad allehanda rena Mg-preparat men frågade om det inte fanns någon multivitamin som innehöll Mg.
- Jo visst, Alla multivitaminer innehåller Mg, sa hon.
Jag greppade efter den burken jag redan hade hemma.
- Ja, Alla utom det märket, flikade hon då in.

Jag köpte ett annat märke och har inte haft kramper sedan dess.

Anders The Peak
2013-09-18, 09:16
Ibland används otillåtna medel för att hjälpa till med deffen som egentligen används som astmamedicin kan ge ordentliga muskelkramper.