handdator

Visa fullständig version : Hur länge håller en öppnad vinflaska?


Red Apple
2013-09-13, 18:31
I måndags förra veckan öppnade jag en vinflaska och vi drack upp ungefär hälften. Glömde bort den när jag skulle resa bort och upptäckte nu att den har stått i en vecka och fyra dagar, med korken i, på min bokhylla i rumstemperatur. Så nu har jag två frågor:

1. Håller vinet så länge efter att man öppnat det?
2. Om det har blivit "dåligt", är det då bara smaken som fördärvats eller kan det vara skadligt att dricka det? Om inte så kan man ju bara köra ett smakprov så fort man är tveksam :)

Mvh pojkvasker.

andeem
2013-09-13, 19:00
Smakar det okej är det bara att dricka. Alkoholen är ett hyfsat konserveringsmedel.

Vitt vin tål i allmänhet att stå öppnat bättre än rött. Är det rödvin skulle jag tro att det börjar smaka surt vid det här laget.

Men prova, som sagt.

Nordenator
2013-09-13, 19:14
Smaken är väl det första som går då det börjar oxidera. Starkare saker håller längre. Efter en vecka eller mer hade det nog blivit spontan vinsås för min del, i alla fall. Det blir väl ättika om man förvarar det för länge.

Red Apple
2013-09-13, 19:25
Smakade bajs trots min förkylning, så jag vaskade skiten :(

Angel
2013-09-13, 19:27
Någon vecka iallafall?

Red Apple
2013-09-13, 19:59
Någon vecka iallafall?

Inte i det här fallet. Men jag hade som sagt ställt flaskan i bokhyllan, där solen ligger på några timmar varje dag. Om den hade fått stå i kylen (mörkt+svalt) hade den nog klarat sig, enligt lite efterforskningar på google.

Nordenator
2013-09-13, 20:03
Ah.. missade biten med bokhyllan. Bag in box håller någon vecka (finns inte speciellt mycket syre som kan förstöra det), men jag hade inte testat dricka tre veckor gammalt flaskvin.

ekmanc
2013-09-13, 21:12
Ah.. missade biten med bokhyllan. Bag in box håller någon vecka (finns inte speciellt mycket syre som kan förstöra det), men jag hade inte testat dricka tre veckor gammalt flaskvin.


Det är tillsatt saker för att bag in boxen ska hålla längre också, bland annat svavel har jag för mig att jag har hört.

nissepelle
2013-09-13, 21:25
Det är tillsatt saker för att bag in boxen ska hålla längre också, bland annat svavel har jag för mig att jag har hört.

"Allt" vin är svavlat. Bag in boxen håller för att vinet i den inte kommer i kontakt med syre. Det är i kontakt med syre som vinet oxiderar till vinäger.

ekmanc
2013-09-13, 21:51
"Allt" vin är svavlat. Bag in boxen håller för att vinet i den inte kommer i kontakt med syre. Det är i kontakt med syre som vinet oxiderar till vinäger.

Det var nån vinexpert på tv som nämnde att bag in box innehåller mer svavel än ett flaskvin och att det inte var helt lysande för smaken men att dom håller längre.

andeem
2013-09-13, 23:54
Det var nån vinexpert på tv som nämnde att bag in box innehåller mer svavel än ett flaskvin och att det inte var helt lysande för smaken men att dom håller längre.Det stämmer, såvitt jag förstått.

Linnet
2013-09-14, 06:57
Ah.. missade biten med bokhyllan. Bag in box håller någon vecka (finns inte speciellt mycket syre som kan förstöra det), men jag hade inte testat dricka tre veckor gammalt flaskvin.

En BIB håller mycket längre än så, vi pratar om någon månad.

Icefire
2013-09-14, 08:13
Om du hade vacuumpumpat hade det nog gått att dricka. Skaffa en pump och gummikork, bra grejer att ha!

Onigiri
2013-09-14, 08:37
Kan vin bli för gammalt?

Det märks ännu en gång att man bor i Värmland...

Gpajpen
2013-09-14, 09:00
Kan vin bli för gammalt?

Det märks ännu en gång att man bor i Värmland...

Japp det märks verkligen eftersom du inte inser skillnaden på öppnat vin och lagrat.