handdator

Visa fullständig version : Fel på skulderbladet, men vad göra åt det?


Bandid0
2013-09-13, 16:43
Har ont vid högra skulderbladet, på alla möjliga sätt. Ser nu också när jag tog bild på ryggen att det ser helt mongo ut jämfört med vänstra sidan där allt sitter prydligt. Jag kör ju redan rotatorcuff och serratuspress och hela den biten, vad är det som är fel och vad gör jag åt det?

Skön
2013-09-13, 19:07
Har du någon aning om varför det blitt så? Har du något jobb där du jobbar mycket framför kroppen? Jag gissar på att det inte kom akut?

Ärftligt från föräldrar? Kanske är en nervskada? Tränat mycket bröst?

Börja med att besöka en sjukgymnast. Tycker det var väldigt mycket.

Linjedomarn
2013-09-18, 20:06
Liknar vingscapula. Serratus anterior får nersatt funktion så den inte orkar hålla fast skulderbladet mot kroppen. Förmodligen pågrund ut av en överansträgning ut av muskeln. Uppsök läkare alt sjukgymnast.

Bandid0
2013-09-25, 19:08
Sjukgymnast har kollat på det. Det visar sig att när jag är avslappnad rör sig skulderbladen finfint. Det är när jag spänner ryggen hårt som högra skulderbladet inte betér sig normalt längre. Och när man gymmar så sitter man inte där avvslappnad och lyfter armarna i olika vinklar, man tar i som fan så skulderbladet drar väl iväg åt alla håll då gissar jag...

Sjukgymnasten har ingen aning om varför det blir så när jag spänner mig. Så det är som vanligt så att kan man inte fixa det själv kan en sjukgymnast inte göra ett skit heller.

Kör för övrigt mwod dagligen men har ej lyckats lösa detta.