handdator

Visa fullständig version : Märklig smärta utsida vad efter knäböj


BaltaX
2013-09-13, 15:04
Kön: Man

Ålder:37

Längd och vikt. 188cm/84 kg

Smärtbeskrivning: Fick plötsligt ont i vänster vad då jag gick från parallellt och skulle resa mig upp i knäböj. Smärtans placering är lite svår att bedöma exakt, men det onda uppkommer mellan vad- och skenbenens ändar uppe i underbenet, alltså på "utsidan" av vaden, kanske 4-5 cm nedanför knäskålen till vänster om man tittar på vänster ben uppifrån. Aningen längre ned än där det röda är på denna bilden (https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRl22hx0o8Lru8yLFNTQw21nwHs41cx2 XeUqfKt98QkJ9p9XStczw)

Men nu till det underliga. Smärtan är inte konstant utan antingen eller. Jag kan gå och till och med springa och inte känna något (och då menar jag ingenting, nästan oavsett hur jag placerar benet eller belastar det), men plötsligt kan det hugga till (och då gör det verkligen ont), och då kan jag knappt stödja på benet ens. Om jag tar upp benet (ie inte belastar det genom att stödja mig på det) försvinner smärtan helt men återkommer direkt när jag belastar benet igen. Går jag med det trots smärtan så känns det aningen bättre efter en liten stund men fortfarande gör det väldigt ont. Sedan avtar smärtan vid vila, och så plötsligt kan smärtan vara helt borta igen (kanske 1 dygn senare). Benet är inte ömt eller svullet på detta ställe

Detta har pågått en dryg vecka nu; känslan är som att en nerv plötsligt kommer i kläm. Någon som vet vad det kan vara/varit med om liknande.

pezrulezhaakon
2013-09-13, 22:48
BaltaX

När det hugger till, har du ändå full rörlighet, eller "spärras" knäleden?

Vid vilka positioner smärtar det oftast till? Hur mycket är knäleden böjd?

BaltaX
2013-09-15, 09:56
Knäet spärras inte upplever jag det som. I början kom smärtan då jag gick från parallellt i knäböj till upprest läge, precis då jag började gå uppåt; När smärtan återkommer gör det ondast vid en svag vinkling av benet. (Av förklariga skäl går jag inte ned i knäböjposition nu - det skulle garanterat också göra ont)