handdator

Visa fullständig version : Går det att bygga med kroppsviktsövningar?


skivståång
2013-09-13, 11:25
Hej!

Pga ekonomiska skäl så överväger jag att frysa mitt gymmedlemskap ett tag, tills jag har en stabil inkomst.
Under tiden tänkte jag försöka träna hemma, då med mest kroppsviktsövningar. Men jag undrar om det går att bygga eller ens kan ge något positivt av att köra simpla övningar i hemmet?

:)

major Pectoralis
2013-09-13, 11:36
Ja, det kan vara bra om man har viss utrustning (räcke t.ex) och gör effektiva övningar.

MackeJuve
2013-09-13, 11:39
Bättre än inget :) Men gymträning är gymträning, d.v.s. oslagbart för volym och styrka. Du kommer att tappa mindre genom att göra kroppsviktsövningar jämfört med om du inte hade gjort någonting alls. Försök göra övningarna tunga så att du ligger ungefär i samma repsintervall som när du tränar på gym(ex. ryggsäck med vikter när du gör armhävningar).

MackeJuve
2013-09-13, 11:44
När jag var i Australien gjorde vi en bänkpress av en gammal bänk, en hjulaxel till en vagn och två däck(fastsatta i vardera ände av axeln). Blev ca 70 kg totalt, 65 kanske. Sen gjorde jag chins, dips, olika varianter av armhävningar, crunches och plankan, rodd(genom att ligga/hänga upp och ned längs en stege(typ, var i en lekpark) och häva upp överkroppen med hjälp av ryggen och armarna. Gjorde även pullups och bänkdips. Var borta i ett halvår, tränade på gym då och då, men behöll ändå hyfsat mkt av massan genom tidigare nämnda kroppsviktsövningar. Blev mer "fit", en stor orsak var väl att jag tappade i vikt ;)

CalleP
2013-09-13, 12:49
Har några polare som tränar kampsport och de gör inprincip detta; Löptränar, armhävningar och situps (Sedan massa teknik saker ofc)

Och ingen av dem har en ful kropp direkt. Så kör på det!

BobaFett
2013-09-13, 13:04
Ja det kan du absolut, det du behöver är någonstans att köra chins för rygg och mage.

För benen kan du köra sprint (t.ex. springa 100m) samt den här övningen som är sjukt bra:

mX8yexWggOg

Gör 10 set med 10 reps av den där så har du ett grymt benpass ;)

Magövningar kan du säkert hitta på bra själv.

För bröst så får du köra olika varianter på armhävningar men du får hitta en kompis som kan sitta på din rygg. Du kan köra breda, smala och mittemellan. Vanliga eller lutande d.v.s. där du lyfter upp röven högt upp så att du får lutning neråt. Kan även köra upp och ner i en trappa.

Tänk på att styrketräning innebär att köra något man inte klarar så länge så skit i allt för mycket löpträning utan fokusera på att springa allt du orkar 100-200m.

Alltidxx
2013-09-13, 13:14
Bygga lär bara gå om du är nybörjare. Förr när jag stod med näsan mot ett stängt och låst gym och inte hade hantlar hemma så åkte jag hem och fyllde kassar med böcker och fryst mat och allt möjligt för att fixa tyngder att träna med. Sånt funkar men är väldigt provisoriskt och nog inget man pallar med i längden. Kör så gott du kan ändå. Enbensknäböj utan vikt är faktiskt något som går bra att bygga med ändå skulle jag säga och typ strikta, djupa armhävningar med benen högre och kanske något på ryggen (kräver att man har stark mittsektion dock så man inte börjar bågna).

BobaFett
2013-09-13, 13:16
Tänk också på att köra lika mycket volym som du gör på gymmet. Om du ska köra rygg på gymmet så kanske du kör 3-4 övningar med 3 set. Nu kommer du kanske bara ha tillgång till en bra ryggövning (chins) så du får köra typ 9 set chins i stället.

Donkens
2013-09-13, 16:47
Centrala styrketräningen för nästan alla kamsporter och för att rusta upp ens fysik är övningar med egen kroppsvikt. Tips är t.ex vadpress med ett ben, tränar balansen där samtidigt.

andeem
2013-09-13, 17:41
Zk9jp9rJ3Ss

Aping
2013-09-14, 00:25
Det kommer gå hur bra som helst. Nånting att hänga i för att göra chins/kroppsviktsroddar bara. Du kan behöva lägga tid på att träna in lite nya kroppsviktövningar dock men har du igen senare i livet.