handdator

Visa fullständig version : Magen en dryg cm större än för ett år sedan (samma vikt) :(


svag74
2013-09-13, 09:22
Äter ganska lite sackaros (runt 100g/dag eller så), tränar 2 pass i veckan, försöker vara ute och gå åtminstone 40-50 min varje dag.

Är det något annat än socker/fruktos som kan leda till mer fett i den regionen?
Ökad ålder (börjar bli åldring ju), högt intag av fel sorts fett, eller snabba kolisar?
Eller något annat?
Något måste jag ju försöka ändra på, vill inte få kagge samtidigt som man har armar/ben som spaghetti *cry*

Sheogorath
2013-09-13, 09:28
Alkohol? Snabb viktpendling under perioder av stillasittande?

(d.v.s. snabb viktökning under inaktivitet)

King Grub
2013-09-13, 09:32
Mer muskelmassa kring midjan? Du har väl tränat.

Ristretto
2013-09-13, 09:37
Måttet påverkas ju av vätskebalans och tarminnehåll mm. Precis som med kroppsvikt är det betydligt bättre med snittmåttet på flera mätningar än en mätning vid ett tillfälle. Dessutom är ju felmarginalen rätt stor beroende på hur man mäter.

svag74
2013-09-13, 09:40
Dricker typ aldrig, bortsett från en 2.8 till middagen varje dag, sedan typ 10 år tillbaks (enkla kalorier).

Ytterst tveksam om det är muskler, då min kropp inte vill att jag ska ha sådana.
I så fall är nog magen det enda stället på kroppen de växt till sig på under de senaste åren, så pass att det går att mäta ...

Största skillnaden nu mot för ett par år sedan är nog att jag ligger ännu högre på fett, lägre på fruktos, och klart högre på malto/dextro, men känns inte som det borde vara katastrof?

svag74
2013-09-13, 09:41
Måttet påverkas ju av vätskebalans och tarminnehåll mm. Precis som med kroppsvikt är det betydligt bättre med snittmåttet på flera mätningar än en mätning vid ett tillfälle. Dessutom är ju felmarginalen rätt stor beroende på hur man mäter.

Jo jag har mätt ett antal gånger nu och fått liknande resultat, liksom för några år sedan. Man mäter/väger ju inte en morgon när man är helt uppblåst och inte varit på toa på ett dygn o.s.v.
Och om något avviker rejält och verkar misstänkt fel så kör man ny mätning dagen efter eller så för att se om det var tillfälligt.

Sheogorath
2013-09-13, 11:31
Jo jag har mätt ett antal gånger nu och fått liknande resultat, liksom för några år sedan. Man mäter/väger ju inte en morgon när man är helt uppblåst och inte varit på toa på ett dygn o.s.v.
Och om något avviker rejält och verkar misstänkt fel så kör man ny mätning dagen efter eller så för att se om det var tillfälligt.

Jag tycker att jag lägger på mig fettmassa lättast i perioder då jag slarvar med kontinuiteten. D.v.s. "inte pallar" äta ordentligt vissa dagar (stort underskott) men sedan orkar motivera mig att äta mycket (kanske ibland för mycket) andra dagar.

Att inte hålla ett adekvat energiintag i förhållande till aktivitet, helt enkelt.

Jag inbillar mig att stora akuta överskott tenderar att lägga sig mer på magen jämfört med samma viktuppgång över en längre period. Har däremot inga belägg för det.

Nebuchadnezzar
2013-09-13, 11:34
Jag inbillar mig att stora akuta överskott tenderar att lägga sig mer på magen jämfört med samma viktuppgång över en längre period. Har däremot inga belägg för det.

Det är ju inte annat än rimligt så länge det finns en hyfsad andel fett. Jämför t.ex. att bulka varsamt under en tidsperiod X vs. grisbulk under period X/4 med samma viktuppgång. Gäller ju även kortare mätperioder (som sagt förutsatt en tillräckligt stor andel fett i kosten, men ja).

svag74
2013-09-13, 11:35
Jag tycker att jag lägger på mig fettmassa lättast i perioder då jag slarvar med kontinuiteten. D.v.s. "inte pallar" äta ordentligt vissa dagar (stort underskott) men sedan orkar motivera mig att äta mycket (kanske ibland för mycket) andra dagar.

Att inte hålla ett adekvat energiintag i förhållande till aktivitet, helt enkelt.

Jag inbillar mig att stora akuta överskott tenderar att lägga sig mer på magen jämfört med samma viktuppgång över en längre period. Har däremot inga belägg för det.

Så är det säkert.
Jag är dock superstrikt i träning/kost, och har bulkat extra extra långsamt sista året ungefär. Aldrig några snedsteg här, någonsin!

Därför jag undrar om det kan vara för mycket av något i kosten (100g sackaros/dag borde väl rimligen inte vara boven) som placerar fettet runt midjan?
Men äter ju mycket fett också (~45E%) och rätt mycket supersnabba kolisar.
Eller om det bara är så det blir med åren, varje år äldre, en cm extra ...*gah!*

svag74
2013-09-13, 15:09
Det är fan ett elände att få ihop ett vettigt schema - ska man stryka supersnabba kolisar för 100kcal/dag, eller stryka lite fett för 200kcal/dag, så finns ju fan inget att stoppa in i stället.
Inget som inte är mjölkprodukt eller mättar som fan eller är dyrt som fan *gah!*

Havregryn är ju som en skänk från ovan, men just därför ligger jag redan redigt högt där i dagsintaget :hbang:

Jag behöver upptäcka något nytt revolutionerande livsmedel, typ nån form av linser som smakar ok och inte mättar, och som man kan käka råa, eller nåt sånt :d
Eller något magiskt pulver eller nåt, att bara hälla i sig.

EDIT: Det skulle väl va om jag började käka vita bönor i tomatsås varje dag, hälla upp lite kalla bara, till lunchen.
Det är väl supermat om något, mest protein och stärkelse, billigt som fan, enkelt, fast kanske mättar en del då det inte är så kaloritätt.

Sheogorath
2013-09-13, 15:29
Det är fan ett elände att få ihop ett vettigt schema - ska man stryka supersnabba kolisar för 100kcal/dag, eller stryka lite fett för 200kcal/dag, så finns ju fan inget att stoppa in i stället.
Inget som inte är mjölkprodukt eller mättar som fan eller är dyrt som fan *gah!*

Havregryn är ju som en skänk från ovan, men just därför ligger jag redan redigt högt där i dagsintaget :hbang:

Jag behöver upptäcka något nytt revolutionerande livsmedel, typ nån form av linser som smakar ok och inte mättar, och som man kan käka råa, eller nåt sånt :d
Eller något magiskt pulver eller nåt, att bara hälla i sig.

EDIT: Det skulle väl va om jag började käka vita bönor i tomatsås varje dag, hälla upp lite kalla bara, till lunchen.
Det är väl supermat om något, mest protein och stärkelse, billigt som fan, enkelt, fast kanske mättar en del då det inte är så kaloritätt.

Jag tror visserligen inte att varken malto eller fett ligger bakom detta (kan det som sagt inte bara vara inom marginalen för dagsvariationen?), men tre skivor bröd är ungefär 300 kcal så om det är den storleksordningen det handlar om, och du vill experimentera så...

Nebuchadnezzar
2013-09-13, 15:48
Det är fan ett elände att få ihop ett vettigt schema - ska man stryka supersnabba kolisar för 100kcal/dag, eller stryka lite fett för 200kcal/dag, så finns ju fan inget att stoppa in i stället.
Inget som inte är mjölkprodukt eller mättar som fan eller är dyrt som fan *gah!*

Havregryn är ju som en skänk från ovan, men just därför ligger jag redan redigt högt där i dagsintaget :hbang:

Jag behöver upptäcka något nytt revolutionerande livsmedel, typ nån form av linser som smakar ok och inte mättar, och som man kan käka råa, eller nåt sånt :d
Eller något magiskt pulver eller nåt, att bara hälla i sig.

EDIT: Det skulle väl va om jag började käka vita bönor i tomatsås varje dag, hälla upp lite kalla bara, till lunchen.
Det är väl supermat om något, mest protein och stärkelse, billigt som fan, enkelt, fast kanske mättar en del då det inte är så kaloritätt.

Det känns överlag som att du gör dina problem till någonting större än de egentligen är. Intrycket man får ibland är att du behöver äta 6000 kalorier om dagen, har aptit för 1000 kalorier, och har 500 kronor att leva på per månad.

svag74
2013-09-13, 15:48
Jag tror visserligen inte att varken malto eller fett ligger bakom detta (kan det som sagt inte bara vara inom marginalen för dagsvariationen?), men tre skivor bröd är ungefär 300 kcal så om det är den storleksordningen det handlar om, och du vill experimentera så...

Tack för tipset, men 3 skivor bröd = minst 30 minuters tuggande *cry*

Jag tror fan inte det är bra att jag sveper 25g supersnabba kolisar till frukost, 25g supersnabba kolisar till lunch, och ~25g supersnabba kolisar (öl) till middag.

Plus konstant ~45E% fett.

Nej jag kanske får testa byta lite mot vanligt socker, lite mer protein om det går (akne), och svepa 1dl kalla vita bönor dagligen, typ :d

svag74
2013-09-13, 15:49
Det känns överlag som att du gör dina problem till någonting större än de egentligen är. Intrycket man får ibland är att du behöver äta 6000 kalorier om dagen, har aptit för 1000 kalorier, och har 500 kronor att leva på per månad.

Haha typ så är det, ett jävla elände *gah!*
Dessutom en mage som ständigt är proppfull typ.
Jädrans energibalans *cry*

Nebuchadnezzar
2013-09-13, 16:00
Haha typ så är det, ett jävla elände *gah!*
Dessutom en mage som ständigt är proppfull typ.
Jädrans energibalans *cry*

Fick för mig att jag läste i förra tråden kring detta, där du oroade dig över att dricka ett par centiliter olja eller nåt, att ditt energibehov var nånstans under 3500 eller så? Jag vill inte alls förlöjliga dina problem men det känns som att du gör det svårare än vad det är ibland. Jag (och Sheo med för den delen såvitt jag förstått) har samma typ av svårigheter så jag förstår att det är drygare än folk tror, men jag har svårt att tänka mig att det är lika extremt som det låter.

svag74
2013-09-13, 16:04
Fick för mig att jag läste i förra tråden kring detta, där du oroade dig över att dricka ett par centiliter olja eller nåt, att ditt energibehov var nånstans runt 3500 eller så? Jag vill inte alls förlöjliga dina problem men det känns som att du gör det svårare än vad det är ibland. Jag (och Sheo med för den delen såvitt jag förstått) har samma typ av svårigheter så jag förstår att det är drygare än folk tror, men jag har svårt att tänka mig att det är lika extremt som det låter.

Balansen ligger på ~3100kcal, och då väger jag 64kg@190cm, och är inte överdrivet aktiv på något sätt.
Beräkningar enligt kalkylatorer på nätet pekar mer mot att ~2600kcal borde vara balans i mitt fall.

Utan akneproblem av mjölkprodukter hade jag inte haft något problem alls, bara att svulla i sig goda ostmackor som man kan doppa i oboy, och käka yoghurt och andra godsaker. Goda gratänger i ugnen, mängder av vasslepulver, aaaarrrrgh *gah!*

Men vita bönor är finfina grejer på pappret, kanske ska testa 105g/dag (en burk delat på fyra dagar). Där kan i alla fall ingen klaga på att det är onyttigt på något vis, men vetefan om det blir praktiskt/ätbart.
Sneglade på en daglig banan också, men inte sååå sugen på att öka matbudgeten med över 100kr/mån för det ...

Akada
2013-09-17, 16:14
1cm... mätfel, eller helt enkelt normal variation (vätska etc)?

Edit: Även om det nu är en verklig skillnad, det är väl ändå inget som syns?

Sheogorath
2013-09-17, 17:16
Tack för tipset, men 3 skivor bröd = minst 30 minuters tuggande *cry*

Jag tror fan inte det är bra att jag sveper 25g supersnabba kolisar till frukost, 25g supersnabba kolisar till lunch, och ~25g supersnabba kolisar (öl) till middag.

Plus konstant ~45E% fett.

Nej jag kanske får testa byta lite mot vanligt socker, lite mer protein om det går (akne), och svepa 1dl kalla vita bönor dagligen, typ :d

Om du köper ett riktigt gott, färdigskivat bröd. Inte fan tar det dig 30 min att svälja (det är ju typ det man behöver göra) tre skivor?! Det är ganska dyrt att uppa sitt kaloriintag med köpe-bröd men det är effektivt. Annars kan du kanske hitta någon mjölkfri risgrynsgröt på tub. Det bör det vara billigt, extremt icke-mättande och helt ätbart med fun light eller riktig saft som saftsås.

Edit: eller min favorit på risgrynsgröt: kanel och druvsocker (för att undvika dat dere döts fruktos).

svag74
2013-09-18, 09:13
1cm... mätfel, eller helt enkelt normal variation (vätska etc)?

Edit: Även om det nu är en verklig skillnad, det är väl ändå inget som syns?

Det är inte mätfel, jag har mätt flera gånger.
Märks på byxor/bälte också.
Grejen är att det är en utveckling åt fel håll, är det någon enda del på kroppen som ska växa som är det fanemig inte magen :(

svag74
2013-09-18, 09:15
Om du köper ett riktigt gott, färdigskivat bröd. Inte fan tar det dig 30 min att svälja (det är ju typ det man behöver göra) tre skivor?! Det är ganska dyrt att uppa sitt kaloriintag med köpe-bröd men det är effektivt. Annars kan du kanske hitta någon mjölkfri risgrynsgröt på tub. Det bör det vara billigt, extremt icke-mättande och helt ätbart med fun light eller riktig saft som saftsås.

Edit: eller min favorit på risgrynsgröt: kanel och druvsocker (för att undvika dat dere döts fruktos).

Jag har börjat testa med yoghurt/sylt/socker på morgonen, och av någon anledning verkar det mer förlåtande än mjölk/ost för akne, så jag tror jag kan köra med det och få upp proteinet lite (ersätter havredryck+malto/dextro+kakao).

Som det ser ut nu kommer jag sänka E% fett med en procentenhet, öka protein 5g/dag, och ersätta 25g übersnabba kolisar med vanligt socker.
Så får vi se om ett år eller så vad som hänt, troligen ingenting som vanligt :smash: