handdator

Visa fullständig version : sheo, pez, arne, anders etc, kommentarer?


Rikard Jansson
2013-09-12, 20:48
Long answer:

Your shoulder is actually 4 joints. One of them- the glenohumeral joint- is a convex-concave articulation, which means the large, round head of the humerus (convex) sits in the glenoid "socket" (concave). Any convex-concave joint moves in the following way: whatever the direction of movement of the joint, the surface of the bone moves in the OPPOSITE direction. So, when you move your arm downward from an extended position (ie, lowering the weight from a locked out pressing movement (extension) the head of the humerus moves upward. Still with me? Ball-in-socket joints are great for mobility and range of motion, but lack stability, so you have the rotator cuff of the shoulder doing something called dynamic stabilization- basically your rotator cuff muscles prevent the upper arm (humerus) from simply popping out of the socket and flailing aimlessly. Three of the four muscles of the rotator cuff (everything except the subscapularis) are used as external rotators, which means when the head of the humerus is being forced forward or upward, they are going to pull back and down to prevent your humeral head from popping out. The problem is that all three (the supra- and infraspinatus and the teres minor) are much smaller and produce far less force than the deltoids, pecs, and triceps (the muscles used to press up and forward). The amount of torque exerted on them increases with weight bearing activities. For most people, pressing overhead doesn't put enough stress on them to cause problems, BUT- and this is what applies to you (or anyone doing behind the neck presses) when you move the path of the bar behind your head, your shoulders become externally rotated and simultaneously abducted. This position does not allow them sufficient force to prevent the head of the humerus from popping out, so one of two things can happen- either your humerus simply dislocates from the glenoid fossa (the socket), or the muscles are strained in an effort to prevent this from happening. Of course, your humeral head isn't going anywhere, but your rotators are taking a beating, and eventually will become injured.

Short answer: if I ask you to put a box on a shelf above you, are you going to grab it and reach up to place it on the shelf, or are you going to put it behind your head and press it up to put it on the shelf? Your natural biomechanics will dictate that you do the first.

Behind the neck presses do not show any significant difference in recruitment of the deltoid fibers vs. their "in front" counterparts, and the risk of injury is substantially increased. -3X

som svar på frågan varför man inte borde träna militärpress bakom nacken

Wormzie
2013-09-12, 20:59
Short answer: if I ask you to put a box on a shelf above you, are you going to grab it and reach up to place it on the shelf, or are you going to put it behind your head and press it up to put it on the shelf? Your natural biomechanics will dictate that you do the first.

short answer: f you are to put a box on a shelf, would you lie down on a bench and press it from your chest?

ontopic: har man rörlighet som tillåter en press med bra kvalitet, dvs inga strama pecs, rundad bröstrygg osv, så tror jag den går att utföra utan större besvär:)

Finns det några studier på incidens av skador då man jämfört press framför eller bakom huvudet?

pezrulezhaakon
2013-09-12, 21:01
Rikard Jansson

Var är detta saxat ifrån?

Rikard Jansson
2013-09-12, 22:35
Rikard Jansson

Var är detta saxat ifrån?

Min journal på simplyshredded.

pezrulezhaakon
2013-09-13, 00:23
Rikard Jansson, jo men frågan var väl egentligen vem som är pappa till texten? Du eller nån annan? Vem isf?

crizzan
2013-09-13, 07:26
Detta skall bli intressant att läsa (om någon kommer med svar då). cofffee

Rikard Jansson
2013-09-13, 09:56
Rikard Jansson, jo men frågan var väl egentligen vem som är pappa till texten? Du eller nån annan? Vem isf?

Eric Knight, hurså?

pezrulezhaakon
2013-09-13, 11:52
Rikard Jansson, jag tycker det är bra med källkritik.

Morty
2013-09-13, 11:58
Rikard Jansson, jag tycker det är bra med källkritik.

Kan du inte kritisera texten istället för källan? Fler lär sig då.

filmjölk
2013-09-13, 12:06
Det krävs väldigt elementära kunskaper i anatomi för att kunna avslöja att: "Behind the neck presses do not show any significant difference in recruitment of the deltoid fibers vs. their "in front" counterparts" är fel.

pezrulezhaakon
2013-09-13, 12:17
filmjölk, hehe, ja, behöver verkligen vara Einstein. :)

pezrulezhaakon
2013-09-13, 23:10
Morty

Jo, jag kan gärna bemöta texten. Men jag är inte den enda tillfrågade.
Sedan önskar jag mer info om denna farbror Eric Knight, vad han är för en figur.

100
2013-09-14, 00:47
Pez, du är kunnig osv. Varför ska du vara så petig? Svara på frågan ist för att veta vem Eric Knight är, vad har det för betydelse på frågan?

Röda Björnen
2013-09-14, 04:12
Pez, du är kunnig osv. Varför ska du vara så petig? Svara på frågan ist för att veta vem Eric Knight är, vad har det för betydelse på frågan?

Om Eric Knight är den som är källan till texten så vill man gärna veta vem denna Eric Knight är och varför man bör lyssna på honom innan man kan göra en bra bedömning utifrån texten.

Som att ta en text ifrån Martin Löwgren och inte googla fram varifrån han snott och skrivit om det någonstans.

MVH

Rikard Jansson.

Tycker du själv det är rimligt att exakt peka ut att det är 3x så farligt att pressa bakom nacken ?
Sen den mängd människor som pressar bakom nacken utan problem, hur kan denna Eric Knight vara så säker i sin text ?

Scratch89
2013-09-14, 07:10
För att ge ett konkret svar här (fan vad folk verkar vara rädda att ge ett sådant i den här tråden, för ovanlighetens skull):

Vid en press bakom nacken, jämfört med en press framför huvudet, ökar kravet på en ordentlig rörlighet i axelleden. Som texten säger så hamnar axeln lättare i full utåtrotation och abduktion, vilket är det "kända" läget för risker med instabilitet och skador. MEN. Det finns ingenting som säger att alla som kör press bakom nacken skulle bli skadade; har man axlar som pallar det så är det ingen fara. Om man dessutom kan sin anatomi och inte bara tränar som en idiot, så kan man även här försöka inåtrotera axeln genom att t.ex hålla lite smalare grepp och pressa fram armbågarna så att underarmarna är i lod eller strax framför.

EDIT: Förövrigt är axelleden i en full flexion vid press över huvudet, inte extension som han skriver om här. Bra koll.

Rikard Jansson
2013-09-15, 00:45
Eric Knight är simplyshreddeds motsvarighet till King Grub + Sheogorath + Stefan J inbakat i ett (har rawbänkat trippla(!)) kroppsvikten, doktorerat i diverse träningsskit som jag inte läste så noga, osv osv. Så han har ganska mycket cred bakom sig, men jag vill att han ska ha fel i den här frågan :)

Arne Persson
2013-09-15, 06:48
Long answer:

Your shoulder is actually 4 joints. One of them- the glenohumeral joint- is a convex-concave articulation, which means the large, round head of the humerus (convex) sits in the glenoid "socket" (concave). Any convex-concave joint moves in the following way: whatever the direction of movement of the joint, the surface of the bone moves in the OPPOSITE direction. So, when you move your arm downward from an extended position (ie, lowering the weight from a locked out pressing movement (extension) the head of the humerus moves upward. Still with me? Ball-in-socket joints are great for mobility and range of motion, but lack stability, so you have the rotator cuff of the shoulder doing something called dynamic stabilization- basically your rotator cuff muscles prevent the upper arm (humerus) from simply popping out of the socket and flailing aimlessly. Three of the four muscles of the rotator cuff (everything except the subscapularis) are used as external rotators, which means when the head of the humerus is being forced forward or upward, they are going to pull back and down to prevent your humeral head from popping out. The problem is that all three (the supra- and infraspinatus and the teres minor) are much smaller and produce far less force than the deltoids, pecs, and triceps (the muscles used to press up and forward). The amount of torque exerted on them increases with weight bearing activities. For most people, pressing overhead doesn't put enough stress on them to cause problems, BUT- and this is what applies to you (or anyone doing behind the neck presses) when you move the path of the bar behind your head, your shoulders become externally rotated and simultaneously abducted. This position does not allow them sufficient force to prevent the head of the humerus from popping out, so one of two things can happen- either your humerus simply dislocates from the glenoid fossa (the socket), or the muscles are strained in an effort to prevent this from happening. Of course, your humeral head isn't going anywhere, but your rotators are taking a beating, and eventually will become injured.

Short answer: if I ask you to put a box on a shelf above you, are you going to grab it and reach up to place it on the shelf, or are you going to put it behind your head and press it up to put it on the shelf? Your natural biomechanics will dictate that you do the first.

Behind the neck presses do not show any significant difference in recruitment of the deltoid fibers vs. their "in front" counterparts, and the risk of injury is substantially increased. -3X

som svar på frågan varför man inte borde träna militärpress bakom nacken

Hahaha! :) Hoppsan... och jag som var igår på GIH och föreläste för en massa Friskis o. Svettisfolk om osteologi samt hade en praktisk förevisning av "back to basic övningar" på GIH's minst sagt, urusla gym. Där visade jag bl.a press bakom nacken med lång rörelsebana förståss.;) Dock påtalade jag en viss skaderisk i framförallt M. supraspinatus vilket är ett faktum. Jag klargjorde även att övningen är absolut ingen nybörjarövning och att den kräver stor smidighet för att överhuvudtaget kunna tränas på ett korrekt och säkert sätt.
Hans "luxationsteori" finner jag en aning långsökt, då borde det förekomma ymnigt i denna övning, vilket jag aldrig har hört talas om, samt även vid knäböj där stången heller inte är placerad i en "gynnsam" position.
Sammanfattningsvis tror jag att pez..... hade gråtit blod under min genomgång igår...:d

Morty
2013-09-15, 07:06
Arne P, varför går du igenom press bakom nacken istället för vanlig militärpress? Vad har bakom nacken-versionen som vanlig inte har (utöver mkt stora krav på atleten som många kommer att tro att de uppfyller för att de minsann är så atletiska)?

Arne Persson
2013-09-15, 07:14
Arne P, varför går du igenom press bakom nacken istället för vanlig militärpress? Vad har bakom nacken-versionen som vanlig inte har (utöver mkt stora krav på atleten som många kommer att tro att de uppfyller för att de minsann är så atletiska)?

Lugn! Jag gick även igenom vanlig press också. :)

bigtraps
2013-09-15, 07:23
Om man inte har den smidighet som krävs ska man skita i press bakom nacken.
För mej är den övningen inte en naturlig övning

Själv skadade jag mej 1989 när jag körde press bakom. Trots operation är jag halv gyminvalid

(nej jag har inte kört korta rörelsebanor)

Arne Persson
2013-09-15, 07:40
Om man inte har den smidighet som krävs ska man skita i press bakom nacken.
För mej är den övningen inte en naturlig övning

Själv skadade jag mej 1989 när jag körde press bakom. Trots operation är jag halv gyminvalid

(nej jag har inte kört korta rörelsebanor)

Jag själv, rupterade partiellt supraspinatussenan, av övningen på slutet av 70-talet. Det var 8 veckors rehabilitering. Därefter har jag inte haft problem med övningen som jag självklart fortsatt med periodvis. :)
Detta är i stort den enda allvarligare skada jag fått av styrketräningen under min korta karriär.

bigtraps
2013-09-15, 07:49
Kan ju säga att om jag fått hjälp på rätt sätt då,
hade nog inte min skada blivit kronisk

Arne Persson
2013-09-15, 07:53
Kan ju säga att om jag fått hjälp på rätt sätt då,
hade nog inte min skada blivit kronisk

Jag tränade runt skadan samt hindrade muskeln från att stelna till.

Kvicksilver
2013-09-15, 08:06
Som den glada amatör man är har man följt den här eviga frågan. Har själv blivit så skrämd av alla varningar så jag kör aldrig bakom nacken.
Kan dock konstatera att där jag tränar så utför en majoritet av de mer erfarna drag bakom nacken, lite ovanligare med pressar bakom nacken. Dock med ganska låga vikter vilket tyder på en medvetenhet om riskerna.

Kan man säga att det finns ett konsensus i att dessa övningar har sin plats men att det krävs erfarenhet och låga vikter när man utför dem då det föreligger en inte helt obetydlig risk för skador?

pezrulezhaakon
2013-09-15, 13:08
Rikard Jansson

Ok.

Problemet med texten är att den generaliserar lite väl mycket, samt att riskerna är beroende på flera faktorer som han inte nämner.

I ett ytterläge som axelleden hamnar i så är det alltid ett rörlighetsförhållande mellan rotatorcuffens muskler och ligamentstrukturen. Olika personer kan ha olika rörlighet i de olika strukturerna. Man kan ha muskler som lättare tolererar ett ytterläge, men samtidigt har en ledkapsel vars ligament inte klarar ytterläget lika bra. I det fallet så är det ledkapseln som får de största riskerna.

Åt andra hållet så är det cuffmusklerna som riskeras istället av överbelastning eller ruptur. Var risken ligger är beroende på hur rörliga musklerna är sinsemellan. Den mest strama löper störst risk att skadas.


En luxation i läget bakom nacken är som sagt tämligen långsökt, såvida inte något faktiskt går sönder. Men det kräver ändå ganska stora krafter.
Det fenomen som Eric i detta fallet fiskar efter kallas "closed pack position", och är ett läge där rotatorcuffmusklerna "vrids samman". Detta innebär såklart att ett enskilt arbete från musklerna hämmas.
Men tillsammans så bidrar ändå closed pack position till att dragkraften mellan ledpanna och ledskål mer eller mindre bibehålls.

En annan effekt detta kan medföra är att den huvudsakliga belastningsytan förs uppåt mellan ledpanna och ledskål, där anliggningsytan inte är lika stor. Ju mindre yta, desto högre belastning per ytenhet. Detta på en yta där det inte finns lika tjockt lager brosk.

Så risken behöver inte betyda att något händer vid själva träningen, utan vid ett senare tillfälle.
Risken för luxation kan öka vid andra lägen, pga att man olyckligt tänjt ut ledkapseln mer än nödvändigt. Eller att rotatorcuffens muskler tillåter för stora rörelseutslag.
Sålänge man dock har en väl fungerande rotatorcuff, så behöver inte problemet visa sig. Men vid en mindre väl fungerande rotatorcuff, så har man inte samma begränsning/säkerhet att ledkapseln skyddar mot en luxation då inte rotatorcuffen aktivt arbetar för att motverka den.

Axelleden är ju lik höftleden med en stor skillnad. Axelleden har inte samma begränsning ben mot ben, vilket gör samspelet mellan musklerna och ligament i axelleden mycket viktigare.

Erics siffra att det just är x3 större risk bakom nacken kan jag generellt sett inte hålla med om.
Beroende på rörlighet och kontroll kan risken lika gärna vara 0 eller 5 i ökning, individuellt sett.

Däremot så är risken högre för de allra flesta jämfört med övningar framför huvudet. Det beror på just rörligheten i axelleden.

Tar man då detta i betänkande till att man i bästa fall kanske får liknande effekt som vid övningar framför, fast man betalar med högre risk, så får man själv avgöra om det är värt att spendera den tiden.
Men som folk i allmänhet utför övningarna bakom nacken, så är det definitivt inte till någon förbättrande effekt.

Vad vill jag ha sagt med detta nu då..?

Jo, visst kan man pressa eller dra bakom nacken i ett ytterläge emellanåt om man önskar. Man SKA använda sin rörlighet fullt ut, men man kan få göra avvägningar i hur ofta, med vilken belastning och till vilket syfte man tränar.

Rikard Jansson
2013-09-15, 13:17
Jag fattar inte så mycket, men jag tackar ändå och tänker fortsätta köra militärpress bakom nacken.

Ser det här utförandet okej ut?
9sC9YD7R1yA

tossefar
2013-09-15, 13:29
Nu syns det inte jättetydligt i filmen hur du håller, och jag är inte mycket till expert, men jag personligen upplever att jag hamnar i en mer skonsam bana om jag antingen håller lite smalare än vad du gör eller riktigt brett (typ ryckfattning aka klokovpress). Håller du lika brett när du pressar framför huvudet?

pezrulezhaakon
2013-09-15, 13:31
Rikard Jansson

Tja, du gör som du vill.

Du kan ju fundera på varför du måste svanka i pressen bakom nacken....

Arne Persson
2013-09-15, 13:41
Rikard Jansson

Tja, du gör som du vill.

Du kan ju fundera på varför du måste svanka i pressen bakom nacken....

Så man behöver inte göra det i militärpress?:)

ceejay
2013-09-15, 13:43
press bakom nacken är en riktigt skön övning.

filmjölk
2013-09-15, 13:45
Du pressar snyggt Rikard, och har bra rörlighet för den övningen.

Bryggan
2013-09-15, 13:50
Ser ut som en onödig och vansinnig övning. Jag förstår tänket dock, någon har fått för sig att övningen tar lite mer på mellandelta. Jag tror dock inte att den gör det och det finns bättre övningar.

Snyggt pressat för övrigt.

pezrulezhaakon
2013-09-15, 13:54
Arne Persson

Inte mer än sin normala kurvatur. Måste man det skvallrar det om annat.

Rikard Jansson
2013-09-15, 14:54
Tack Filmjölk och Bryggan :)

Tossefar: märkligt nog är det mellangreppet som känns allra bäst.

Rikard Jansson
2013-09-15, 15:15
Förövrigt vet jag inte riktigt vart ni fick 3x ifrån, är det med i texten? -3X på slutet är nämligen hans signatur.

filmjölk
2013-09-15, 17:01
Vad jag finner fascinerande i "bak nacken"-diskussioner är att samma personer som påtalar hur farligt det är propagerar för att man skall ut med armbågarna vid både pressar och latsdrag, vilket gör rörelsen i axeln väldans lik bakom nacken iaf. Hade de propagerat för att dra smala latsdrag eller pressa med armbågarna framför kroppen hade det vart nån sorts logik i det, men inte nu.

Farorna som jag som träningslärokunskapshandikappad ser med ffa. pressar bakom är om man är (som jag) stel och det blir lätt att stångens räffling skaver sönder huden på den där lite tydligare nackkotan som ploppar fram om man böjer nacken framåt.

Personligen undviker jag helst pressar bakom nacken, för att jag är så djävulskt stel och orörlig.

pezrulezhaakon
2013-09-15, 17:12
filmjölk

Det är faktiskt ganska stor skillnad mellan framför och bakom vad gäller då armbågarna hålls ut.
Det är just det som blir avgörande hur nära ytterläget man befinner sig.

Arne Persson
2013-09-15, 18:45
Arne Persson, nej, har jag sagt det?

Varför nämner du överhuvudtaget då "svankfaktorn" som ju är mlm självskriven i bl.a. alla pressrörelser över huvudet?

Arne Persson
2013-09-15, 18:49
filmjölk

Det är faktiskt ganska stor skillnad mellan framför och bakom vad gäller då armbågarna hålls ut.
Det är just det som blir avgörande hur nära ytterläget man befinner sig.

Du kan ju variera ganska kraftigt armbågarnas position vid press framför. Jag kan lätt simulera en liknande rörelse med överarmarna som i press bakom. Denna rörelse känns mycket effektiv på deltan.

pezrulezhaakon
2013-09-15, 19:14
Arne Persson

Du fattar inte...

Normal svank? Ja!
Överdriven svank? Nej! Orsaken till det beror på annat.

Jo, man kan variera armbågens position som man vill, men varför?
Att du känner mer i delta beror på att dina underarmar inte är i lod. Det innebär inte att det blir mer effektivt.

Arne Persson
2013-09-15, 19:25
Arne Persson

Du fattar inte...

Normal svank? Ja!
Överdriven svank? Nej! Orsaken till det beror på annat.

Jo, man kan variera armbågens position som man vill, men varför?
Att du känner mer i delta beror på att dina underarmar inte är i lod. Det innebär inte att det blir mer effektivt.

Det är klart jag inte fattar eftersom jag endast är mänsklig...:)
Vad då överdriven svank? Finns väl ingen anledning till "överdriven svank" vid varken press framför eller bakom nacken?
Du är helt underbar med dina förklaringar... :d Varför i hela friden skulle jag nu inte kunna hålla underarmarna i lod?
Jojo, du brukar ju nämna för oss dödligs, att känns en övning bra så är den med all säkerhet inte säkert effektiv.:)

pezrulezhaakon
2013-09-15, 19:44
Arne Persson

Jag betvivlar att du kan hålla underarmarna i lod vid PBN, och ta hänsyn till understående text. Men du får gärna bevisa annat...

Överdriven svank menar jag är onödigt och mer än normalt, och inte överdriven som i skadlig.
Förenklar: Mer svank än den normala kurvaturen.
Anledning: För tung belastning, otillräcklig rörlighet i axelpartiet. Rörligheten tas ut i ryggen. Svanken innebär att armarna kommer närmare vad som egentligen borde varit en press framför huvudet. Nacken måste då förskjutas framåt och böjas nedåt.
Kontentan: Man har frångått det man startade med, och kan lika gärna göra pressen framför huvudet med lägre risk.

Arne Persson
2013-09-15, 19:52
Arne Persson

Jag betvivlar att du kan hålla underarmarna i lod vid PBN, och ta hänsyn till understående text. Men du får gärna bevisa annat...

Överdriven svank menar jag är onödigt och mer än normalt, och inte överdriven som i skadlig.
Förenklar: Mer svank än den normala kurvaturen.
Anledning: För tung belastning, otillräcklig rörlighet i axelpartiet. Rörligheten tas ut i ryggen. Svanken innebär att armarna kommer närmare vad som egentligen borde varit en press framför huvudet. Nacken måste då förskjutas framåt och böjas nedåt.
Kontentan: Man har frångått det man startade med, och kan lika gärna göra pressen framför huvudet med lägre risk.

Kontentan tycks snarare vara att allt är skadligt och träna aldrig tungt...:)

grescha
2013-09-15, 20:06
Om man bara är ute efter volym, räcker det då att köra med hantlar istället?

pezrulezhaakon
2013-09-15, 20:17
Arne Persson

Den slutsatsen får du stå för själv. Ingen uppfattning jag delar.

pezrulezhaakon
2013-09-15, 20:18
grescha

Om du kan belasta musklerna tillräckligt, vila tillräckligt och äta tillräckligt, så räcker hantlar.

Arne Persson
2013-09-15, 20:22
Arne Persson

Den slutsatsen får du stå för själv. Ingen uppfattning jag delar.

;):)

Ett Orm
2013-09-15, 20:25
Rikard Jansson

Ok.

Problemet med texten är att den generaliserar lite väl mycket, samt att riskerna är beroende på flera faktorer som han inte nämner.

I ett ytterläge som axelleden hamnar i så är det alltid ett rörlighetsförhållande mellan rotatorcuffens muskler och ligamentstrukturen. Olika personer kan ha olika rörlighet i de olika strukturerna. Man kan ha muskler som lättare tolererar ett ytterläge, men samtidigt har en ledkapsel vars ligament inte klarar ytterläget lika bra. I det fallet så är det ledkapseln som får de största riskerna.

Åt andra hållet så är det cuffmusklerna som riskeras istället av överbelastning eller ruptur. Var risken ligger är beroende på hur rörliga musklerna är sinsemellan. Den mest strama löper störst risk att skadas.


En luxation i läget bakom nacken är som sagt tämligen långsökt, såvida inte något faktiskt går sönder. Men det kräver ändå ganska stora krafter.
Det fenomen som Eric i detta fallet fiskar efter kallas "closed pack position", och är ett läge där rotatorcuffmusklerna "vrids samman". Detta innebär såklart att ett enskilt arbete från musklerna hämmas.
Men tillsammans så bidrar ändå closed pack position till att dragkraften mellan ledpanna och ledskål mer eller mindre bibehålls.

En annan effekt detta kan medföra är att den huvudsakliga belastningsytan förs uppåt mellan ledpanna och ledskål, där anliggningsytan inte är lika stor. Ju mindre yta, desto högre belastning per ytenhet. Detta på en yta där det inte finns lika tjockt lager brosk.

Så risken behöver inte betyda att något händer vid själva träningen, utan vid ett senare tillfälle.
Risken för luxation kan öka vid andra lägen, pga att man olyckligt tänjt ut ledkapseln mer än nödvändigt. Eller att rotatorcuffens muskler tillåter för stora rörelseutslag.
Sålänge man dock har en väl fungerande rotatorcuff, så behöver inte problemet visa sig. Men vid en mindre väl fungerande rotatorcuff, så har man inte samma begränsning/säkerhet att ledkapseln skyddar mot en luxation då inte rotatorcuffen aktivt arbetar för att motverka den.

Axelleden är ju lik höftleden med en stor skillnad. Axelleden har inte samma begränsning ben mot ben, vilket gör samspelet mellan musklerna och ligament i axelleden mycket viktigare.

Erics siffra att det just är x3 större risk bakom nacken kan jag generellt sett inte hålla med om.
Beroende på rörlighet och kontroll kan risken lika gärna vara 0 eller 5 i ökning, individuellt sett.

Däremot så är risken högre för de allra flesta jämfört med övningar framför huvudet. Det beror på just rörligheten i axelleden.

Tar man då detta i betänkande till att man i bästa fall kanske får liknande effekt som vid övningar framför, fast man betalar med högre risk, så får man själv avgöra om det är värt att spendera den tiden.
Men som folk i allmänhet utför övningarna bakom nacken, så är det definitivt inte till någon förbättrande effekt.

Vad vill jag ha sagt med detta nu då..?

Jo, visst kan man pressa eller dra bakom nacken i ett ytterläge emellanåt om man önskar. Man SKA använda sin rörlighet fullt ut, men man kan få göra avvägningar i hur ofta, med vilken belastning och till vilket syfte man tränar.

Grymt Pez!:)

pezrulezhaakon
2013-09-17, 13:23
Ett Orm

Jag är alltid glad om det blir till hjälp för nån som vill..

svenbanan
2013-09-17, 13:40
Varför nämner du överhuvudtaget då "svankfaktorn" som ju är mlm självskriven i bl.a. alla pressrörelser över huvudet?

Jag förstår inte riktigt vad du menar i svankfrågan. Tycker du det är okej att pressa med överdriven svank ifall man är stel högre upp? Eller menar du att det inte blir nån skillnad på detta oberoende av om man pressar bakom eller framför?

Arne Persson
2013-09-17, 14:08
Jag förstår inte riktigt vad du menar i svankfrågan. Tycker du det är okej att pressa med överdriven svank ifall man är stel högre upp? Eller menar du att det inte blir nån skillnad på detta oberoende av om man pressar bakom eller framför?

Testa själv vet jag.

dluddeckens
2013-09-17, 14:18
Testa själv vet jag.

Vad är det för svar på svenbanans fråga?

*screwy*

filmjölk
2013-09-17, 14:24
Skadas man av att svanka i axelpressar? Isåfall hade jag vart stendöd nu.

Arne Persson
2013-09-17, 14:27
Vad är det för svar på svenbanans fråga?

*screwy*

Då får han svaret på frågan. Att det bl.a sker helt naturligt...

Arne Persson
2013-09-17, 14:28
Skadas man av att svanka i axelpressar? Isåfall hade jag vart stendöd nu.

Men trots det så lever du... :)

pezrulezhaakon
2013-09-17, 14:29
filmjölk

Det när ingen som har sagt. Var har du fått det ifrån?

Paperweight
2013-09-17, 14:37
Lånar tråden lite när vi ändå snackar press bakom nacken.

Låt säga att man vill köra pressa bakom nacken men är otroligt stel (som jag :D). Vad finns det då för bra stretchar att köra för att komma ner djupt med stången utan att svanka hela ryggen? Arne, Pez? :)

Arne Persson
2013-09-17, 15:05
Lånar tråden lite när vi ändå snackar press bakom nacken.

Låt säga att man vill köra pressa bakom nacken men är otroligt stel (som jag :D). Vad finns det då för bra stretchar att köra för att komma ner djupt med stången utan att svanka hela ryggen? Arne, Pez? :)

Köra övningen med lätt belastning och successivt arbeta sig längre och längre ner. Samma princip som i knäböj, sittryck sittvändning osv. Träna upp smidigheten i axlarna med ett "kvastskaft" som man arbetar med framför och bakom axlarna med olika greppvidder mm. Om du förstår vad jag menar i sistnämnda?:)

filmjölk
2013-09-17, 15:40
filmjölk

Det när ingen som har sagt. Var har du fått det ifrån?

Fick den uppfattningen av att ordet "svank" förekommit i runda slängar femtioelva ggr i tråden. Hur pressar man ens en tungt lastad stång framför huvudet utan att svanka?

panzerpig
2013-09-17, 16:11
Det är bara Pez som antyder saker och sen vägrar berätta vad han menar...

svenbanan
2013-09-17, 16:40
Det är bara Pez som antyder saker och sen vägrar berätta vad han menar...

Nä. Både Pez och Arne gör på det sättet.

svenbanan
2013-09-17, 16:54
Testa själv vet jag.

Att jag svankar då jag pressar över huvudet vet jag ju redan. Att det inte känns särskilt skönt i korsryggen vet jag också. Men det lär väl inte ge mig svaret på vad du tycker i svankfrågan...

Fick den uppfattningen av att ordet "svank" förekommit i runda slängar femtioelva ggr i tråden. Hur pressar man ens en tungt lastad stång framför huvudet utan att svanka?

Jag har alltid trott att man ska undvika att svanka överdrivet mycket. För mig brukar det bli rätt mycket svank om jag kör såpass tungt att jag bara orkar nån enstaka repetition och då är det redigt oskönt. Jag brukar ställa ena foten lite framför den andra för att lättare kunna motverka denna överdrivna svank.

Men ska man tolka det som skrivs här så kanske jag bara borde svanka på?

Svårt att veta vad de som påstår sig veta vad de pratar om är så upptagna med att kivas att själva diskussionen i sig bara blir nåt slags slagträ.

Arne Persson
2013-09-17, 16:57
Att jag svankar då jag pressar över huvudet vet jag ju redan. Att det inte känns särskilt skönt i korsryggen vet jag också. Men det lär väl inte ge mig svaret på vad du tycker i svankfrågan...



Jag har alltid trott att man ska undvika att svanka överdrivet mycket. För mig brukar det bli rätt mycket svank om jag kör såpass tungt att jag bara orkar nån enstaka repetition och då är det redigt oskönt. Jag brukar ställa ena foten lite framför den andra för att lättare kunna motverka denna överdrivna svank.

Men ska man tolka det som skrivs här så kanske jag bara borde svanka på?

Svårt att veta vad de som påstår sig veta vad de pratar om är så upptagna med att kivas att själva diskussionen i sig bara blir nåt slags slagträ.
Du är skapt att svanka när du lyfter armarna över huvudet. Vad är det för problem med det? Du har även en helt naturlig svank i ländryggen. Varför tror du att du har fått den?

Payter
2013-09-17, 17:22
Bland annat därför man bör ha starka erectorer för att köra pressar.

svenbanan
2013-09-17, 18:48
Du är skapt att svanka när du lyfter armarna över huvudet. Vad är det för problem med det? Du har även en helt naturlig svank i ländryggen. Varför tror du att du har fått den?

Jag vet inte om du försöker missförstå mig med flit eller vad det är frågan om. Men jag försöker alltså inte propagera för att det är farligt med överdriven svank. Men det jag hört angående teknik när det gäller pressar är att man ska försöka undvika överdriven svank. Men det stämmer alltså inte?

Jag skrev att jag trodde det var skadligt med överdriven svank och att jag får ganska extrem svank vid tunga pressar vilket inte känns särskilt skönt. Inte "aj, aj ont" men i alla fall lite obehagligt. Det rör sig alltså om hyperextension snarare än naturlig svank. Men detta är alltså okej och inget att oroa sig över?

Paperweight
2013-09-17, 19:51
Köra övningen med lätt belastning och successivt arbeta sig längre och längre ner. Samma princip som i knäböj, sittryck sittvändning osv. Träna upp smidigheten i axlarna med ett "kvastskaft" som man arbetar med framför och bakom axlarna med olika greppvidder mm. Om du förstår vad jag menar i sistnämnda?:)

Tänker du på shoulder dislocations? :)

pezrulezhaakon
2013-09-17, 21:37
filmjölk

Det har förekommit snack om normal svank och överdriven svank, men inget om att skada sig.

Jo, du ska ha en mer eller mindre normal svank.

Om du har överdriven svank är du mindre rörlig axelpartiet och/eller har för tung belastning för delta.

pezrulezhaakon
2013-09-17, 21:40
panzerpig

Om jag gör på det sättet så är det ofta en medveten handling bara för att förhoppningsvis få den andre personen att tänka lite själv.

svenbanan
2013-09-17, 22:35
filmjölk

Det har förekommit snack om normal svank och överdriven svank, men inget om att skada sig.

Jo, du ska ha en mer eller mindre normal svank.

Om du har överdriven svank är du mindre rörlig axelpartiet och/eller har för tung belastning för delta.

Men det är inte överdrivet skadligt att ha överdriven svank?

pezrulezhaakon
2013-09-17, 22:47
svenbanan

Inte säkert att det är direkt skadligt..

Personer med mindre rörlighet i kotpelaren, eller har facettleder eller taggutskott som inte tolererar en större grad bakåtböjning, löper såklart större risk att skadas. Däribland finns ju individuella skillnader i hur mycket plats det finns i de laterala nervrotskanalerna på kotorna, just för att diskarna belastas lite ofördelaktigt.

Men har man tillräcklig rörlighet så är inte risken så stor, även om det är onödigt.
Huvudsaken är att man vet hur man har det..... :)

svenbanan
2013-09-17, 23:06
svenbanan

Inte säkert att det är direkt skadligt..

Personer med mindre rörlighet i kotpelaren, eller har facettleder eller taggutskott som inte tolererar en större grad bakåtböjning, löper såklart större risk att skadas. Däribland finns ju individuella skillnader i hur mycket plats det finns i de laterala nervrotskanalerna på kotorna, just för att diskarna belastas lite ofördelaktigt.

Men har man tillräcklig rörlighet så är inte risken så stor, även om det är onödigt.
Huvudsaken är att man vet hur man har det..... :)

Så hur vet man då om det är okej? Min rygg kan ju uppenbarligen komma till en position med rät mycket svank (eftersom jag ju hamnar där då det blir tungt). Det enda negativa jag känt är att det är rätt oskönt just då jag pressar med mycket svank. Jag har inte ont dagen efter eller så. Då borde det vara lugnt att tillåta ryggen att komma i det läget eller?

pezrulezhaakon
2013-09-17, 23:14
svenbanan

Det vet man ju inte. (utan en omfattande undersökning med röntgen mm)
Det är ju därför man bör vara medveten om vilka risker som finns.

Om det känns onaturligt, eller mer ont när du gör det, så är det inte omöjligt att du hamnat i ett läge som inte är så fördelaktigt, iallafall just där belastningen hamnar.

Om det är lugnt att frekvent återkomma till det läget utan att det händer något på sikt, vågar jag inte svara på.

Juniper
2013-09-17, 23:58
Så hur vet man då om det är okej? Min rygg kan ju uppenbarligen komma till en position med rät mycket svank (eftersom jag ju hamnar där då det blir tungt).

Har eller rättare sagt har också haft överdriven svank i axelpressar och roddar. I axelpressar upplevde jag det som att det trots allt gick ganska bra, men i roddövningar tog till slut överdriven svank ut sin rätt och jag fick sån värk i ländryggen under passen att jag blev tvungen att arbeta bort den överdrivna svanken.

Om det sedan var skadligt är svårt att bedöma. Antar att värken lika gärna kan ha berott på rejäl överansträngning.

pezrulezhaakon
2013-09-18, 00:16
Juniper

Axelpressarna är mer troliga än roddarna, om man jämför de båda..
Skulle man ge det lite tid går det att kartlägga orsaken.

svenbanan
2013-09-18, 00:42
Jag tror jag kommer fortsätta köra med ena foten lite längre fram då jag känner att jag börjar svanka ordentligt på lite tyngre vikter. Eftersom detta verkar göra det lättare att hålla ryggen i lite mindre svank, så det inte känns obehagligt. Det känns ju inte som om jag förlorar nåt på att göra så i varje fall.

pezrulezhaakon
2013-09-18, 21:38
svenbanan

Helt ok att göra så. :)