handdator

Visa fullständig version : Sjuk, kurer till det?


Donkens
2013-09-12, 13:38
Hej, hade tillfällig hosta i tisdags och igår onsdags så utvecklades det till förkylning också och även feber. Jag har varit igång med träningen i ungefär en 1 1/2 månad och det ska alltid hända mig att jag bli sjuk mitt i den goda cirkeln.

Jag har kurat mig än så länge med följande livsmedel.

Pressad vitlök
Pressad citron
2 tsk honung
Rödvinsvinäger
Äppelcidervinäger
Balsamvinäger
1 tsk olivolja
+ ZMA

Allt i ett glas som jag drack upp rent, ZMAt tog jag med ett glas vatten lite senare.

Känns som att det lindrat loppet av sjukan men det kanske bara är placebo, vet ej. Men vilka livsmedel rekommenderar ni i fall man vill bli frisk så fort som möjligt?

King Grub
2013-09-12, 13:56
Den som uppfinner ett botemedel mot förkylning blir en av världens rikaste.

Kischen
2013-09-12, 14:11
Jag har kurat mig än så länge med följande livsmedel.

Pressad vitlök
Pressad citron
2 tsk honung
Rödvinsvinäger
Äppelcidervinäger
Balsamvinäger
1 tsk olivolja
+ ZMA


Som att förkylningsvirus ger upp och sticker av det där.

tjing
2013-09-12, 14:15
Är också förkyld nu (är det väldigt sällan faktiskt), halsontet helt borta nu på en dag iaf (ta i trä) men näsan rinner hela tiden och lätt huvudvärk, lite sjukdomskänsla. Tränade med lätt halsont men inget annat i Tisdags, vilat sedan dess. Blir nog vila över helgen också för säkerhets skull.

Mycket kolhydrater säger jag. Och grönsaker.

Samt rör på dig ändå, ta en rask promenad t ex.

I övrigt: Starve a fever, feed a cold. Immunceller metaboliserar mycket glukos i sådana här lägen.

tjing
2013-09-12, 14:18
Som att förkylningsvirus ger upp och sticker av det där.

Kanske ska vara lite ödmjuk när du de facto inte vet om något i häxbrygden kan fungera mot pågående förkylning.

Eira
2013-09-12, 14:24
Har alltid kört på te+hunung, glass och kalla dushar när jag blir förkyld.
Brukar gå över på en dag då.

Tisu
2013-09-12, 14:25
Vad tror ni om Coldzyme?

http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=66668

tjing
2013-09-12, 14:40
Låter ju faktiskt inte helt tokigt baserat på texten. Men ingen aning i övrigt.

Om det här... "Enzymet har en unik egenskap som gör det superaktivt vid omkring 37° C, vilket gör det överlägset att bryta ner sjukdomsrelaterade proteiner, motverka infektioner av virus och bakterier samt främja läkningsprocesser."

...stämmer, vill säga. Man är ju minst sagt skeptisk till dylika texter.

Donkens
2013-09-12, 14:43
Väljer att inte ta någon typ av läkemedel som Alvedon osv då det belastar levern mycket. Föredrar också att bygga upp immunförsvaret på det mest naturliga sättet och antog att såna livsmedel kanske finslipar det och man förkortar sjukdomsloppet samt minimerar riskerna att bli sjuk i framtiden.

Så som jag förstått tjing, så omsätter kroppen mer energi när man är sjuk? Så man bör dundra på med kalorierna?

Kischen
2013-09-12, 14:52
Kanske ska vara lite ödmjuk när du de facto inte vet om något i häxbrygden kan fungera mot pågående förkylning.

Zink finns det förvisso lite om men resten? Man kan inte vara ödmjuk mot allt bara för att det INTE är bevisat att det INTE fungerar.

Kischen
2013-09-12, 14:55
Läsvärt

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/forkylt

cero
2013-09-12, 18:29
Har fått för mig att energiöverskott (kolhydrater) gör att man mår bättre snabbare. Brukar också se till att dricka mer vatten och att inte bli helt in-aktiv. Att kasta i sig massa vinäger och olivolja är nog det sista jag hade gjort.

Men för att vara realistisk så får du nog vänta tills det går över helt enkelt.

Tolkia
2013-09-12, 22:41
Realistiskt skulle jag säga är att äta lagom, vila lagom, aktivera sig lagom. Tänk "ospännande" så är ni väldigt nära lösningen. Det är onödigt att svälta sig bara för att, men det är också onödigt att tokäta bara för att (oftast vill man ju dock inte det om man är dålig). Man blir inte frisk märkbart fortare för att man äter dubbla sitt behov. Dryck i tillräcklig mängd, särskilt om man har feber. Avsvällande nässpray, febernedsättande, smärtstillande efter behov. Så länge det är moderata mängder som brukas behöver inte en frisk person lida för att bevisa att hen minsann kan klara sig utan döts tabletter; det är rimligt att se till att tillvaron är uthärdlig. Ingen tackar en för att man lider. Inget blir heller bättre av det på sikt. Mosa i sig vitlök, vinäger och liknande kan man för all del göra om det känns bra i själen och magen klarar det, men det gör knappast från eller till i realiteten.

Ofelia
2013-09-13, 02:49
Belopp? Vem upptäckte kylbehandling, inte har provat, brukar gå till sjukhuset

tjing
2013-09-13, 10:39
Väljer att inte ta någon typ av läkemedel som Alvedon osv då det belastar levern mycket. Föredrar också att bygga upp immunförsvaret på det mest naturliga sättet och antog att såna livsmedel kanske finslipar det och man förkortar sjukdomsloppet samt minimerar riskerna att bli sjuk i framtiden.

Så som jag förstått tjing, så omsätter kroppen mer energi när man är sjuk? Så man bör dundra på med kalorierna?

Nä inte dundra på men kanske äta procentuellt lite mer kolhydrater t ex.

Fast det tycker ju SLV att en typisk person ska göra ändå jämfört med hur en typisk person äter (mer protein, mer fett).

svag74
2013-09-13, 11:05
Det bästa med att vara förkyld är ju att man får äta knäckebröd med kaviar och vitlök på, och dricka varmt honungsvatten till :)
Spelar ju ingen roll om man stinker när man ändå är sjuk och sitter inne.
Tror det kan hjälpa lite, men det är ju typ omöjligt att försöka ta reda på själv genom egna tester.
Sen blir det alltid extra mycket grönsaker och frukt, även om det kostar skjortan ... är ju inte direkt varje dag man är sjuk som tur är :)

Pretorian
2013-09-13, 11:46
Jag fick halsont tidigare i veckan. På kvällen gjorde jag en dryck med varm mjölk tillsammans med skivad ingefära som jag kokat. Sen i med lite honung.

Kändes väldigt skönt och uppfriskande efteråt. Jag pratar inte om någon medicin här men det kändes väldigt bra ivarjefall. Satan vad ingefära är STARKT!

HardAsHell
2013-09-14, 15:28
Må så vara placebo eller ej: men Kan Jang i kombination med rå ingefära har fått mig att gå från 8+ förkylningar per år till typ 1-2.

Men bara om jag kört igång med det direkt vid symtombörjan ska tilläggas. Är jag väl förkyld hjälper bara de 3 V:na: värme vila, vatten (& videofilm).

tlk
2013-09-14, 15:36
Må så vara placebo eller ej: men Kan Jang i kombination med rå ingefära har fått mig att gå från 8+ förkylningar per år till typ 1-2.

Men bara om jag kört igång med det direkt vid symtombörjan ska tilläggas. Är jag väl förkyld hjälper bara de 3 V:na: värme vila, vatten (& videofilm).

Kan jang kan klart vara värt för TS att prova... http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15277072

cero
2013-09-14, 17:08
Realistiskt skulle jag säga är att äta lagom, vila lagom, aktivera sig lagom. Tänk "ospännande" så är ni väldigt nära lösningen. Det är onödigt att svälta sig bara för att, men det är också onödigt att tokäta bara för att (oftast vill man ju dock inte det om man är dålig). Man blir inte frisk märkbart fortare för att man äter dubbla sitt behov. Dryck i tillräcklig mängd, särskilt om man har feber. Avsvällande nässpray, febernedsättande, smärtstillande efter behov. Så länge det är moderata mängder som brukas behöver inte en frisk person lida för att bevisa att hen minsann kan klara sig utan döts tabletter; det är rimligt att se till att tillvaron är uthärdlig. Ingen tackar en för att man lider. Inget blir heller bättre av det på sikt. Mosa i sig vitlök, vinäger och liknande kan man för all del göra om det känns bra i själen och magen klarar det, men det gör knappast från eller till i realiteten.

Party pooper!

Men det stämmer nog ganska bra ja..

HardAsHell
2013-09-14, 17:28
Kan jang kan klart vara värt för TS att prova... http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15277072

Och om nån här hittar motbevis mot Kan Jang/Röd Solhatt etc... så posta det INTE....*drool* Vill ju ha min placebo :-)

Perramja
2013-09-14, 18:50
Whiskey

TheIsh
2013-09-15, 12:54
Blir sällan förkyld, och blir jag det är det borta inom en dag. Jag erbjuder min kropp att testas i utbyte mot diabetes botemedel.

Sheogorath
2013-09-15, 13:57
Jag gillar dom här trådarna.

"Om man är Sjuk (Tm), funkar citron då?"

"Om man har Ont i Ryggen (Tm), är det höftböjarna man ska stretcha då eller?"

Tur att det är så enkelt och att typ medicin- och sjukgymnastutbildningen egentligen är helt meningslösa. Citron och stretching. Klart!

;)

Donkens
2013-09-15, 14:06
Frisk är man, kan behöva snyta mig 1 gång per dag nu, när jag startade tråden gick det åt väldigt mycket papper. Jag är heller inte personen som gillar att vara inaktiv och inlåst i mitt rum för att jag är sjuk, så vila har jag inte gjort. Uteslutit träningen till imorgon.

Funderar fortfarande på om infektionen fortfarande kan vara i kroppen, dock att man inte visar några sympton?

FabianH
2013-09-15, 20:50
Varm whiskey blandat med kaffe och massa socker.

R Scarpa27
2013-09-15, 21:19
kurer finns nog inga om inte mediciner och smärtlindande osv...
viss kost kan ju förebygga så man inte blir sjuk lika lätt. men när folk väl blir sjuka, så tror dom massa honung, te och vitlök osv ska hjälpa dom bli friska blixtsnabbt -what a joke. dock mycket vila hjälper mig =) (och psykiskt glass och goda emser tabletter i varm mjölk) =) =)
och tv spel och serietidningar...