handdator

Visa fullständig version : Malto eller aminosyror efter träning?


NoPainNoGains
2013-09-12, 09:41
Tjenare.
Tänkte fråga er angående amino och malto efter träning.
För tillfället kör jag amino (eaa/bcaa, purplewraath heter den).
Men funderar på att även ta malto och whey protein efter?

Vad kör ni på? Och vilken EAA tycker ni är bäst :) ?
Peace

Mouline
2013-09-12, 09:47
Amino = Protein
Whey = Protein
Malto = Kolhydrat

Finns en EAA/BCAA sida, kika lite i den! (även recentionsida).

StarkaUlf
2013-09-12, 09:53
Det räcker med antingen 10g EAA eller 20g vassleprotein (ca 30g pulver). Att kombinera kommer inte att ge någon bättre/ökad effekt på proteinsyntesen. Så kör på antingen eller, inte båda.

Malto (kolhydrater) är alltid bra att få i sig direkt efter träning för att fylla på glykogenlagren, men inget "måste" om du inte ska träna samma muskel snart igen.
Det räcker med att du far hem & äter en vanlig måltid.

Reaper123
2013-09-12, 10:07
Kör ett 4:1:1 bcaa de gånger jag finner det passande före och/eller efter passet, sedan adderar jag malto om jag anser det nödvändigt (brukar oftast ta det före passet de gånger det händer) ...

Allt har med omständigheter och vad jag har för kcalbudget och makros att leka med, för äter hellre mat så försöker hålla pulverkonsumtionen så låg som bara är möjligt. Malto brukar ersättas med enrgikakor, frukt, godis m.m. och äter jag mat nära inpå passet skippar jag aminosyrorna!

Kvicksilver
2013-09-12, 11:08
Om du inte har för avsikt att äta vanlig mat närmsta timmen efter träning så kan en shake med malto/whey vara ett alternativ.
Antingen att du blandar själv eller köper en recovery produkt.
Sen är ju frågan hur viktigt det egentligen är att fylla på glykogendepåerna direkt efter träning. Ligger ditt nästa pass ett dygn bort så lär det ju inte var några problem att fylla på genom mellanliggande måltider.
Att köra både eaa och whey känns bortkastat. Vasslet är förmodligen tillräckligt snabbt utan att man behöver "lyxa till det" med eaa.