handdator

Visa fullständig version : Medium Armband Horoskop och sanningen


Pudzianovski
2013-09-12, 09:32
Bakgrund
Diskussion på jobbet. Ett par tjejer hyr in ett medium till fest, en annan gör något liknande. Flera tycker att de måste ha förmågan eftersom de prickade rätt på något som bara bara bara de kan veta. Oavsett om jag förklara hur det oftast går till så verkar förståndet försvunnit....precis som man inte vill höra eller veta.

Jag blir oerhört provocerad över hur man kan tro på sådant. Jag själv har läst men kanske mest sett väldigt mycket med Derren Brown, Henrik Fexeus med flera mentalister som avslöjar och förklarar hur det oftast fungerar. Vad jag vet så finns det väl även belöningar utfästa till de som vetenskapligt kan "bevisa" sina förmågor. Inget som lyckats vad jag vet. Ändå verkar detta område vara ett enormt lönsamt lurendrejeri.

Är människor lättledda och lättlurade? Människor som i övrigt verkar vettiga verkar helt tappa konceptet när de "tror" på något. Det är inte konstigt att folk går med i någon slags masshypnos när vissa ledare och andra driver på.

Vad tänker ni om Medium, Horoskop Armband och diverse (enligt mig trams) ?

Jag antar att min hållning är förhållandesvis tydliggjord ovan. Tänker ni i mina banor eller är jag ute och cyklar själv i cirklar en mörk granskog helt åt helvete långt bort. :em:

Fredszky
2013-09-12, 09:36
Trams.

Samma sak med de flesta religioner.
Jävla tomtepåhitt.

kaer
2013-09-12, 09:44
Folk som inte ser igenom sånt och tror på det är knäppskallar.
Däremot finns det inget att tjäna på gå in i en diskussion.

Gpajpen
2013-09-12, 09:57
Givetvis påhitt precis som gud spöken och harry potter. Det är nog självklart för varenda människa innerst inne.

Nordenator
2013-09-12, 10:01
Trams.

Samma sak med de flesta religioner.
Jävla tomtepåhitt.

Men du är inne på att vissa stämmer då?

Amfksp
2013-09-12, 10:02
När någon i min närhet pratar om sådant brukar jag dumförklara dom utan någon som helst pardon. Nån jävla måtta får det vara med idiotin.

Fredszky
2013-09-12, 10:27
Men du är inne på att vissa stämmer då?

Jag kan inte säga att jag är speciellt bevandrad inom religioner, men buddismen exempelvis tycker jag har ett par intressanta idéer, många som Alan Watts tagit upp. Förklaringsmodeller till hur verkligheten kan vara ur ett annat perspektiv än det vi är vana med i västvärlden. Jag bygger dock min världsuppfattning på logiska resonemang istället för att fanatiskt följa en bok exempelvis.

Ser det som något bra att ha ett öppet sinne. Men det betyder inte att folk som säljer rosa magnetiska armband har automatisk shamanstatus i mina ögon.

Skulle vilja säga att 99% av alla idéer och fuffens religioner medfört är trams. I samma låda ligger horoskop, "det okända" på kanal 5, currylinjer, healing, seans, amway, "energikurser". Gemensam nämnare är en vilja att bli ledda, ställa sig in i ledet, vara en del av gruppen, tro på något större. Och i många fall någon som tjänar pengar på det.

Langster
2013-09-12, 10:35
Trams!
Men det är nog inte lätt att övertyga de som tror på sådant att det är just trams.
Jag tror inte att det beror på att folk är lättlurade, det beror på att de vill tro på det.

Försökte du prata med dem om det? Jag tror att man lätt kan hamna i en konflikt eftersom de som vill tro kanske känner att man ifrågasätter deras intelligens.

Det stora problemet är ju inte att folk tror på det, problemet är de som faktiskt lurar folk - de är nog i de allra flesta fall medvetna om att de inte är ärliga.

Langster
2013-09-12, 10:38
Jag kan inte säga att jag är speciellt bevandrad inom religioner, men buddismen exempelvis tycker jag har ett par intressanta idéer, många som Alan Watts tagit upp. Förklaringsmodeller till hur verkligheten kan vara ur ett annat perspektiv än det vi är vana med i västvärlden. Jag bygger dock min världsuppfattning på logiska resonemang istället för att fanatiskt följa en bok exempelvis.

Det finns sekulär buddism. Men då är det mer en livsfilosofi än en religion.
Mindfullness och meditation, som kommer från buddism (bl.a) finns det ju viss evidens för att det kan vara positivt.

Snubben
2013-09-12, 10:39
Bakgrund
Diskussion på jobbet. Ett par tjejer hyr in ett medium till fest, en annan gör något liknande. Flera tycker att de måste ha förmågan eftersom de prickade rätt på något som bara bara bara de kan veta. Oavsett om jag förklara hur det oftast går till så verkar förståndet försvunnit....precis som man inte vill höra eller veta.

Jag blir oerhört provocerad över hur man kan tro på sådant. Jag själv har läst men kanske mest sett väldigt mycket med Derren Brown, Henrik Fexeus med flera mentalister som avslöjar och förklarar hur det oftast fungerar. Vad jag vet så finns det väl även belöningar utfästa till de som vetenskapligt kan "bevisa" sina förmågor. Inget som lyckats vad jag vet. Ändå verkar detta område vara ett enormt lönsamt lurendrejeri.

Är människor lättledda och lättlurade? Människor som i övrigt verkar vettiga verkar helt tappa konceptet när de "tror" på något. Det är inte konstigt att folk går med i någon slags masshypnos när vissa ledare och andra driver på.

Vad tänker ni om Medium, Horoskop Armband och diverse (enligt mig trams) ?

Jag antar att min hållning är förhållandesvis tydliggjord ovan. Tänker ni i mina banor eller är jag ute och cyklar själv i cirklar en mörk granskog helt åt helvete långt bort. :em:

Nej, du är inte ensam med dina tankar och åsikter här. Däremot så kan man ta lärdom av de som lyfter detta, att man finner det trovärdigt mm. Du får helt enkelt, svart på vitt, att personen är en lättlurad fåne, utnyttja det till din fördel.

:thumbup:

Fredszky
2013-09-12, 10:50
Nej, du är inte ensam med dina tankar och åsikter här. Däremot så kan man ta lärdom av de som lyfter detta, att man finner det trovärdigt mm. Du får helt enkelt, svart på vitt, att personen är en lättlurad fåne, utnyttja det till din fördel.

:thumbup:

Bra idé!

Nästa gång någon börjar snacka om nåt hokuspokus ska jag påpeka att jag just nu har 50% rabatt på riktigt potenta armband/slagrutepinnar/whatever. Sen hem och beställa något från kina och lägga på 1000% och sälja vidare.

Hen får bättre energier/hittar mer vatten/whatever och jag får mer cash, win-win!

Snubben
2013-09-12, 10:53
Bra idé!

Nästa gång någon börjar snacka om nåt hokuspokus ska jag påpeka att jag just nu har 50% rabatt på riktigt potenta armband/slagrutepinnar/whatever. Sen hem och beställa något från kina och lägga på 1000% och sälja vidare.

Hen får bättre energier/hittar mer vatten/whatever och jag får mer cash, win-win!

Om du hänvisar dom till någon fräsch sida på tradera eller blocket så hade du säkerligen fått lite kraffs sålt.. Glöm bara inte lägga till ett uttalande från "Synska Dr. Leg. PhD Amira Kastrulliania lovordar denna produkter" med en fräsch bild på en hippitant.

Langster
2013-09-12, 10:53
Nej, du är inte ensam med dina tankar och åsikter här. Däremot så kan man ta lärdom av de som lyfter detta, att man finner det trovärdigt mm. Du får helt enkelt, svart på vitt, att personen är en lättlurad fåne, utnyttja det till din fördel.

:thumbup:

Egentligen är de inte mer lättlurade fånar än de som tror att man måste äta varannan timme för att bygga muskler, eller att glutamin funkar för muskeluppbyggnad.
Man lär sig inte sånt i skolan, inte heller får man lära sig att medium är fulla av skit. Det kan till och med vara så att man har en fröken som tror på sådant i skolan. Jag hade lärare som trodde på gud och jesus när jag gick i skolan, det är ju i princip lika illa det.
Dessutom tas medium och liknande upp i media som om det vore sanning.

Både att man inte behöver äta varannan timme och att medium är bluffmakare har man ju fått lära sig själv genom att aktivt söka den kunskapen.

Pudzianovski
2013-09-12, 10:54
Trams!
Men det är nog inte lätt att övertyga de som tror på sådant att det är just trams.
Jag tror inte att det beror på att folk är lättlurade, det beror på att de vill tro på det.

Försökte du prata med dem om det? Jag tror att man lätt kan hamna i en konflikt eftersom de som vill tro kanske känner att man ifrågasätter deras intelligens.

Det stora problemet är ju inte att folk tror på det, problemet är de som faktiskt lurar folk - de är nog i de allra flesta fall medvetna om att de inte är ärliga.

Men det är nog absolut det som är problemet i detta fall. Det är inte lätt att övertyga de som redan tror på sådant. De verkar, precis som du säger, att de redan bestämt sig för att tro på det i förhand. Det kanske är något kittlande som tillför livet spänning utöver det vanliga. Pratar man med dem så drar de samma visa: "men hur kunde han/hon veta just det där som ingen annan vet". "jag hade inte sagt det till någon".

Även om jag förklarar att t.ex. medium ofta kör på generella saker som de flesta människor upplevt så är det som att förståndet helt plötsligt seglat iväg på de sju haven på baksidan av Juptier. Helt normala människor i övrigt.
Min upplevelse är att jag på ett förhållandevis konstruktivt vis förklarar hur medium arbetar. Men detta verkar inte gå hem då folk redan verkar ha bestämt sig innan. Tyvärr blir jag jäkligt provocerad av sånt. Jag tror inte att jag upplevs som nedvärderande av andras intellektuella förmågor vid diskussioner kring detta.

Snubben
2013-09-12, 10:56
Egentligen är de inte mer lättlurade fånar än de som tror att man måste äta varannan timme för att bygga muskler, eller att glutamin funkar för muskeluppbyggnad.
Man lär sig inte sånt i skolan, inte heller får man lära sig att medium är fulla av skit. Det kan till och med vara så att man har en fröken som tror på sådant i skolan. Jag hade lärare som trodde på gud och jesus när jag gick i skolan, det är ju i princip lika illa det.
Dessutom tas medium och liknande upp i media som om det vore sanning.

Både att man inte behöver äta varannan timme och att medium är bluffmakare har man ju fått lära sig själv genom att aktivt söka den kunskapen.

Kan säkert diskuteras, jag brukar resonera att de visar på hur pass bra man är när det kommer till att agera rationellt och/eller utvärdera vad andra säger (hör ihop men ändå).

Langster
2013-09-12, 10:59
Du får väl anordna en fest själv, hyr in en mentalist som kör exakt samma grej, men som sedan förklarar hur han gjorde. :d

Langster
2013-09-12, 11:03
Kan säkert diskuteras, jag brukar resonera att de visar på hur pass bra man är när det kommer till att agera rationellt och/eller utvärdera vad andra säger (hör ihop men ändå).

Säg det till typ 80% av jordens befolkning som är religiösa.

Olegh
2013-09-12, 11:16
Blir också provocerad av lättlurade människor. Det är ingen bra egenskap kanske, men så är det.

Fredszky
2013-09-12, 11:16
Min erfarenhet är att kvinnor 40-50+ som har levt ensamma lite för länge gärna tar till sig hokuspokusgrejer för att känna sig lite mer spirituella och känna mening.

Ett exempel är någon bekant som har varit en rätt framgångsrik artist på sin tid skulle demonstrera hur socker är ett gift för kroppen. Beviset? Det här kan ni testa hemma gott folk så får ni se att det faktiskt funkar:

Stå med armarna i en dörrkarm och pressa armarna allt ni har ut mot sidorna i tio sekunder. Sen lägger ni en sockerbit under tungan och håller ut armarna i sidled rakt ut i luften. Ni orkar inte hålla upp armarna raka eftersom sockret förgiftar kroppen!

Can't argue with that!!!

Jag undrar hur folk klarar av att klä på sig på morgonen och ta sig runt genom stan och samtidigt helhjärtat tror på sånt här.

En annan faktor för en del tror jag faktiskt är att hen vill känna sig viktig. För någon som kanske inte lyckades så bra i skolan, inte fick den där ansenliga karriären eller inte lyckades så bra med sportsatsningen ENKELT kan gå in för något och känna sig lyckad/viktig inom det valda ämnet. Ingen har ju koll ändå så det är bara att spela en roll, typ skaka lite när man har ett armband och säga att man har kontakt med sina energier just nu. Då blir man viktig för likasinnade. Tycker det här klippet illustrerar det rätt bra :d

1NlhIuJ-y8k&start=29

Snubben
2013-09-12, 11:20
Säg det till typ 80% av jordens befolkning som är religiösa.

Då är 80% av jordens befolkning irrationella, inte konstigare än så. :thumbup:

Snubben
2013-09-12, 11:24
...[/YT]

Mina föräldrar gick på den där bluffen om att man köpte ett svart band med lite krimskrams och bar det dagligen så skulle balansen bli avsevärt bättre.

Hur lyckades säljaren kränga detta?

Han bad min mor ställa sig på ett ben med armarna rakt ut, varpå han trycker min mors hand neråt - givetvis tappar hon balansen.

Ber henne sätta på armbandet och går genom samma procedur men nu ramlar hon inte.

Alla förstår att det var armbandet som hjälpte henne, det har inget att göra med att hon nu är förberedd på att säljaren kommer trycka på samma hand och således kan förberedda sig och arbeta aktiv mot att ramla, nej nej. Armbandet fixade det.. Fina grejjer... *slap*

WHITEFOLKS
2013-09-12, 11:27
Skillnaden är inte att hon var förberedd utan hur han trycker, nedåt vs sidled.

Snubben
2013-09-12, 11:30
Skillnaden är inte att hon var förberedd utan hur han trycker, nedåt vs sidled.

Möjligt, enligt henne så tryckte han nedåt båda gångerna. Visserligen är det en söt skröplig liten tant som inte har en led som fungerar som de ska, möjligt att hon inte kände någon skillnad.

MasterChief
2013-09-12, 11:34
Vad jag vet så finns det väl även belöningar utfästa till de som vetenskapligt kan "bevisa" sina förmågor. Inget som lyckats vad jag vet. Ändå verkar detta område vara ett enormt lönsamt lurendrejeri.



http://en.wikipedia.org/wiki/One_Million_Dollar_Paranormal_Challenge

The One Million Dollar Paranormal Challenge is offered by the James Randi Educational Foundation (JREF), which says it will pay out one million U.S. dollars to anyone who can demonstrate a supernatural or paranormal ability under agreed-upon scientific testing criteria. Over a thousand people have applied to take the challenge, but none has yet been successful.

WHITEFOLKS
2013-09-12, 11:35
Ja de trycker nedåt men även åt sidan när de vill att du ska falla alt. åt sidan mot dig för att du ska hålla din balans.

Sidledskrafterna behöver inte vara stora för att välta/räta upp.

Johan_P
2013-09-12, 11:39
Dessa personervill tro på något. Att det är spännande och fantastiskt att det finns människor som kan kommunicera med andar och annat påhitt ("andra sidan" lolz). Man underkastar sin egna rationalitet och förstånd för tomtar utan utbildning eller vetenskapligt grundad kunskap. Det bevisar återigen att om man är tillräckligt bra skådespelare kan man tjäna pengar på allt, vilket är ganska fantastiskt i sig.

MasterChief
2013-09-12, 11:43
Mina föräldrar och min syster med familj är rationella och oreligiösa människor. När de under lite speciella omständigheter fick uppleva bilar som rullade uppåt i Portugal så var deras slutsats att det måste varit något märkligt med just den platsen.

När min far berättade detta för mig så sa jag direkt (eftersom allt hokuspokus alltid har roat mig och jag läste Randis böcker redan på 80-talet) att det var en Gravity Hill. Visade på YouTube hur det gick till och allt. Pappa blev lite paff och generad, men han konstaterade direkt att han varit lättlurad.

Visst stör jag mig på att de inte tänker efter innan, men mest hade jag ju stört mig om de inte kan ändra på sig om de får bevisen uppradade. Sådana människor har jag inte mycket för faktiskt.

Ganymedes
2013-09-12, 11:53
Trams.

Samma sak med alla religioner.
Jävla tomtepåhitt.

Korrigerat. Och precis som TS blir jag väldigt irriterad när folk börjar hylla en massa nonsens.

Ganymedes
2013-09-12, 12:00
Säg det till typ 80% av jordens befolkning som är religiösa.

De har inte "rätt" bara för att de är många. Spelar ingen roll hur högt man staplar koskit, det blir inte guld av det ändå.

Langster
2013-09-12, 12:03
De har inte "rätt" bara för att de är många. Spelar ingen roll hur högt man staplar koskit, det blir inte guld av det ändå.

Att man har "fel" gör en väl inte till en lättlurad fåne, bara för att man inte vet bättre? Alternativen har kanske aldrig ens presenterats.
Det var det mitt argument handlade om.

nissepelle
2013-09-12, 12:17
Det dina jobbarkompisar upplevde hos det påstådda mediumet kallas cold reading. Den som är intresserad kan läsa på om detta, och det är inte svårt att lära sig hyfsat själv på typ en timme eller två. Sedan när du lärt dig det så kan du säga till dina jobbarkompisar att du också är ett medium, och köra tekniken på dem. Och sedan berätta hur du gjorde efteråt. Då borde de fatta. Fattar de inte så byt jobb, din arbetsplats kan knappast vara hälsosam för en normalbegåvad individ.

tjing
2013-09-12, 12:18
Folk blir idioter i grupp, vill tro och tror ibland på trams om de är tillräckligt lågbegåvade.

Kolla bara på tramset religion.

Yes
2013-09-12, 13:16
Jag undrar varför dylikt trams är så vanligt bland just kvinnor.

Rikard Jansson
2013-09-12, 13:27
Tänk om det faktiskt skulle funka, men de varken vill eller kan bevisa det när det väl gäller. Då skulle det inte var så kul för er förståsigpåare!!!11











:D

tjing
2013-09-12, 14:07
Jag undrar varför dylikt trams är så vanligt bland just kvinnor.

Jag tror det beror på att de kanske närmar sig saker mer känslomässigt än män. Det kanske blir lättare att "tro" på saker då osv. Kvinnor är de facto lika intelligenta som män så det är inte där skon klämmer.

Enorm mängd män som är religiösa dock.

Yes
2013-09-12, 14:47
Jag tror det beror på att de kanske närmar sig saker mer känslomässigt än män. Det kanske blir lättare att "tro" på saker då osv. Kvinnor är de facto lika intelligenta som män så det är inte där skon klämmer.

Enorm mängd män som är religiösa dock.
Kvinnor kanske är mer känslosamma, men varför skulle de i större usträckning använda känslor som kognitivt verktyg? Eftersom det inte är något fel på intelligensen borde ju även kvinnor vara fullt kapabla att skilja på känslor och förnuft.

nissepelle
2013-09-12, 14:57
Förresten, öppet sinne och det där. Man har inte ett öppet sinne bara för att man tror på saker utan grund. Däremot har man ett trångt sinne och absolut inget öppet sinne om man stänger igen sig inför fakta och vetenskapliga belägg.

tjing
2013-09-12, 15:10
Kvinnor kanske är mer känslosamma, men varför skulle de i större usträckning använda känslor som kognitivt verktyg? Eftersom det inte är något fel på intelligensen borde ju även kvinnor vara fullt kapabla att skilja på känslor och förnuft.

Förmodligen något evolutionärt med att hålla ihop förhållandet med mannen som gav henne sin säd och att ge avkomman trygga förhållanden. Kontakten mellan mor och barn är väldigt viktig. Konstanta hormonförändringar varje månad lär spela in också...

Eftersom det inte är något fel på intelligensen borde ju även kvinnor vara fullt kapabla att skilja på känslor och förnuft.

De kanske har lite svårare för det, eller inte ser det som mutually exclusive saker. Ungefär som religiösa forskare.

Yes
2013-09-12, 15:33
Att inte kunna skilja på känslor och förnuft, samt deras tillämpningsområden, har ingen evolutionär fördel alls. Det gör bara en människa mentalt handikappad.

Lellan
2013-09-12, 15:42
Stört mig ända sedan barnsben, men kniper käft sedan tonåren. Maken till fruktlösa diskussioner får man leta efter.

Prata med rasister el whatever annat har man ju iaf nåt för, men att diskutera kring sånt där är varken att stå upp för något el någon som inte är där och kan själv (utom sunt förnuft då) - men väderkvarnsvift mot spöken.. njeh.. *gäsp. Ger öht inte något - enda som tycks ske är att man trampar på människors nallebjörnar i livet. Ingen vits. :) Låt dem tro.

TranceII
2013-09-12, 16:18
Då är 80% av jordens befolkning irrationella, inte konstigare än så. :thumbup:

Tror siffran är 100%. Alla är irrationella när det gäller något.

Yes
2013-09-12, 16:23
Tror siffran är 100%. Alla är irrationella när det gäller något.
Det är ju ett väldigt irrationellt påstående eftersom du faktiskt inte vet och knappast har några förutsättningar att pröva det.

tjing
2013-09-12, 16:24
Att inte kunna skilja på känslor och förnuft, samt deras tillämpningsområden, har ingen evolutionär fördel alls. Det gör bara en människa mentalt handikappad.

Vilken idiotisk kommentar. Det kan ingen, fast vi gärna tror att vi kan det.

Faktum är att nästan alla beslut människor gör är baserade på känslor.

Yes
2013-09-12, 16:32
Vilken idiotisk kommentar. Det kan ingen, fast vi gärna tror att vi kan det.

Faktum är att nästan alla beslut människor gör är baserade på känslor.
Det är långt ifrån svårt så länge känslorna inte är överväldigande starka. I undantagsfallen kan man oftast lätt konstatera att frågan är bättre att tänka igenom när känslorna svalnat. Vidare vittnar det om en skrämmande dumhet att behandla känslor som ett kognitivt redskap, som om de skulle kunna säga särskilt mycket mer om världen än just hur vi känner.

TranceII
2013-09-12, 16:42
Att inte kunna skilja på känslor och förnuft, samt deras tillämpningsområden, har ingen evolutionär fördel alls. Det gör bara en människa mentalt handikappad.

Det är ett irrationellt uttalanden baserat på känslor. Du har inte tillräckligt med kunskap inom evolutionär biologi eller vet ens om det har gjorts tillräckligt med studier inom området eller om det ens någonsin kommer gå att uttala sig så om det området.

Det är ju ett väldigt irrationellt påstående eftersom du faktiskt inte vet och knappast har några förutsättningar att pröva det.

Nej, det var inte irrationellt bara för att jag tror en viss sak är som den där.

Yes
2013-09-12, 16:54
Det är ett irrationellt uttalanden baserat på känslor. Du har inte tillräckligt med kunskap inom evolutionär biologi eller vet ens om det har gjorts tillräckligt med studier inom området eller om det ens någonsin kommer gå att uttala sig så om det området.
Jag har inte hävdat några särskilda kunskaper inom evolutionär biologi utan grundar det uttalandet på det faktum att känslor just inte kan fungera som ett kognitivt redskap, och att det leder till stora problem när man försöker göra det.


Nej, det var inte irrationellt bara för att jag tror en viss sak är som den där.
Och vad grundar du din tro på?

Olegh
2013-09-12, 17:00
Men lol. Beskriv gärna definitionen av en hundraprocentigt rationell människa.

MasterChief
2013-09-12, 17:00
Men lol. Beskriv gärna definitionen av en hundraprocentigt rationell människa.

MasterChief

Olegh
2013-09-12, 17:04
Han från Halo?

MasterChief
2013-09-12, 17:06
Han från Halo?

Japp, men du får dua mig som gammal kolopolare.

Yes
2013-09-12, 17:09
Men lol. Beskriv gärna definitionen av en hundraprocentigt rationell människa.
Någon som fattar beslut primärt grundade på förnuft. Vilket, för övrigt, inte är samma sak som en känslokall person.

TranceII
2013-09-12, 17:15
Jag har inte hävdat några särskilda kunskaper inom evolutionär biologi utan grundar det uttalandet på det faktum att känslor just inte kan fungera som ett kognitivt redskap, och att det leder till stora problem när man försöker göra det.


Ja, det är irrationellt eftersom du gav ett uttalanden som är inom domänen för evolutionärbiologi utan kunskap om ämnet. Det är enkelt att se flera fördelar där irrationellt agerande kommer från något som givit evolutionära fördelar. T.ex. spindelrädsla i Sverige eller att kasta sig på en granat för att andra skall överleva. Saker där irrationella tankar tar över eftersom rationellt resonerande tar för lång tid. Eller bara våran väldiga fantasi kanske kan komma från samma ställe som vårat irrationella tänkande.

Så du har inte resonerat rationellt runt detta för då skulle du inse att du har för stora brister inom området för att kunna uttala dig så säkert.


Och vad grundar du din tro på?

Att de studier vi har pekar åt att människan inte är rationell generellt.

TranceII
2013-09-12, 17:16
Någon som fattar beslut primärt grundade på förnuft. Vilket, för övrigt, inte är samma sak som en känslokall person.

Det enda man vet säkert om sunt förnuft är att alla anser att de har det...

MasterChief
2013-09-12, 17:18
Det enda man vet säkert om sunt förnuft är att alla anser att de har det...

Så, har jag förstått detta rätt nu: På rationella grunder hävdar du att vi alla är irrationella?

TranceII
2013-09-12, 17:20
Så, har jag förstått detta rätt nu: På rationella grunder hävdar du att vi alla är irrationella?

Ja, jag tror att till och från så agerar alla irrationellt. Det betyder inte att man alltid gör det.

Olegh
2013-09-12, 17:22
Japp, men du får dua mig som gammal kolopolare.
:thumbup:

Någon som fattar beslut primärt grundade på förnuft. Vilket, för övrigt, inte är samma sak som en känslokall person.

Det var en lös definition.

Jag tycker det är fint och sådär att vara rationell, men jag behöver inte se längre än till mig själv för att inse att det är svårt att leva upp till. Ibland (lite för ofta) undviker jag t.ex jobbiga beslut eller situationer även om mitt förnuft och kunskap om situationen, omständigheter, osv. säger att jag borde agera på ett annat sätt för att det, på sikt, kommer ge bättre utdelning i *det jag nu primärt strävar mot*.

Yes
2013-09-12, 17:36
Ja, det är irrationellt eftersom du gav ett uttalanden som är inom domänen för evolutionärbiologi utan kunskap om ämnet. Det är enkelt att se flera fördelar där irrationellt agerande kommer från något som givit evolutionära fördelar. T.ex. spindelrädsla i Sverige eller att kasta sig på en granat för att andra skall överleva. Saker där irrationella tankar tar över eftersom rationellt resonerande tar för lång tid. Eller bara våran väldiga fantasi kanske kan komma från samma ställe som vårat irrationella tänkande.

Så du har inte resonerat rationellt runt detta för då skulle du inse att du har för stora brister inom området för att kunna uttala dig så säkert.
Du talar inte ens om samma sak som jag gör. Jag talar om att utifrån rädslan för spindlar konstatera att de är farliga monster. Eller tro att virvlat vatten botar cancer för att det på något sätt känns bra när man dricker det. Det är att sätta känslan primärt och dra slutsatser efter det. Alternativet hade varit att konstatera att man har en märklig rädsla för spindlar, undersöka varför, och ta reda på i vilken utsträckning denna rädsla är befogad.

I fall där det inte finns tid för övervägande faller man naturligtvis tillbaka på redan grundade slutsatser. Dessa kan vara mer eller mindre rationella. Återigen talar om att lägga känslan att slänga sig över en granat som grund för att det skulle vara något bra.


Att de studier vi har pekar åt att människan inte är rationell generellt.
Nu var det dock inte frågan om människor generellt utan om hela mänskligheten.

tjing
2013-09-12, 17:39
Känslor är ju för tusan ett "kognitivt redskap". Du baserar dina resonemang på någon abstrakt, godtycklig och felaktig slutsats om att känslor och logik på något sätt är två helt olika saker.

Det är en påhittad uppdelning. Känslor och tankar är olika aspekter av precis samma sak. En känsla är tankar om någonting färgat genom hormoner och neurotransmittorer i en viss konfiguration vid en viss tidspunkt. Och tankar kan aldrig vara ofärgade.

Yes
2013-09-12, 17:49
Känslor är ju för tusan ett "kognitivt redskap". Du baserar dina resonemang på någon abstrakt, godtycklig och felaktig slutsats om att känslor och logik på något sätt är två helt olika saker.

Det är en påhittad uppdelning. Känslor och tankar är olika aspekter av precis samma sak.
Nej, jag baserar mitt resonemang på att känslor är ett resultat av tidigare tankeprocesser. Känslorna är ett automatiserat svar av det. Utan att veta varför vi känner på ett visst sätt kan vi inte veta om det är rätt: "Feels good, man!" är inte ett argument när man väljer behandlingsmetod mot sin cancer.

tjing
2013-09-12, 18:09
Jag skulle säga att det snarare är tankekonstrukt och minnen vi baserar fortsatta tankar på och att känslor och tankar fortfarande inte är olika saker. Allt vi tänker har en känslomässig kontext, oavsett hur uppenbar den är för individen eller inte.

Visst kan man få sådana där "knee jerk"-reaktioner på positiva och negativa "tankar", men tanke och känsla sitter ju ihop och är olika sidor av samma mynt. Visst kan man dock separera på dem, t ex i vissa terapiformer osv.

Men förutsättningen att tankar är separata från känslor förutsätter ju att vi tänker kontextlöst, vilket vi aldrig gör. Vi är alltid i ett sammanhang och har en upplevd identitet osv.

Yes
2013-09-12, 18:11
Kan du beskriva den känslomässiga kontexten till ett Feynman-diagram?

tjing
2013-09-12, 18:17
Jag vet inte vad ett Feynman-diagram är men jag misstänker att det har med fysik/matematik att göra och inbegriper någon slags kalkylering med siffror.

Hur kan du säga att känsla inte är inblandat i matematiska uträkningar etc? Många matematiker är väldigt intuitiva och intuition är en process som inom psykologin sker utan uppenbart resonerande eller logiskt förfarande.

Ponera att logik är tanken och att kunna se de enskilda stegen och delarna av någonting och intuition känslan och att kunna se helheten och hur olika delar hänger ihop.

Yes
2013-09-12, 18:26
Intuition är inte annat än tidigare tankar och erfarenheter. Det ger oss ändå inte svar på hur verkligheten funkar: "Det känns rätt" är inte ett argument för relativitetsteorin eller Feynman-diagram - inte heller om huruvida du ska slänga dig på en granat eller köpa nya skor.

nissepelle
2013-09-16, 07:44
Yes, du har fel.

MasterChief
2013-09-16, 07:51
Yes, du har fel.

Tror inte han tänkte på det. Tur att du kommer in och förklarar det.

Tolkia
2013-09-16, 09:03
Den här typen av diskussion är, tycker jag, dödfödd om man envisas med att föra den utifrån något slags svartvitt ställningstagande modell "förnuftsstyrd = bra, känslostyrd = dåligt; förnuftsstyrd = intelligent, känslostyrd = korkad". Om inte målet med diskussionen redan från början var att få peka finger lite och "haha, kvinnor/personer utan akademisk utbildning/crossfittare/random kategori dit den talande själv inte räknar sig, så patetiska de är", förstås.

Pudzianovski
2013-09-16, 09:07
Den här typen av diskussion är, tycker jag, dödfödd om man envisas med att föra den utifrån något slags svartvitt ställningstagande modell "förnuftsstyrd = bra, känslostyrd = dåligt; förnuftsstyrd = intelligent, känslostyrd = korkad". Om inte målet med diskussionen redan från början var att få peka finger lite och "haha, kvinnor/personer utan akademisk utbildning/crossfittare/random kategori dit den talande själv inte räknar sig, så patetiska de är", förstås.

Det var inte mitt mål med diskussionen om det är mig du syftar på.

Tolkia
2013-09-16, 09:39
Det var inte mitt mål med diskussionen om det är mig du syftar på.
Nej, jag tycker att du började bra. Att det sedan har ballat ur är inte ditt fel.

Macroman
2013-09-16, 12:19
Bakgrund
Diskussion på jobbet. Ett par tjejer hyr in ett medium till fest, en annan gör något liknande. Flera tycker att de måste ha förmågan eftersom de prickade rätt på något som bara bara bara de kan veta. Oavsett om jag förklara hur det oftast går till så verkar förståndet försvunnit....precis som man inte vill höra eller veta.

Jag blir oerhört provocerad över hur man kan tro på sådant. Jag själv har läst men kanske mest sett väldigt mycket med Derren Brown, Henrik Fexeus med flera mentalister som avslöjar och förklarar hur det oftast fungerar. Vad jag vet så finns det väl även belöningar utfästa till de som vetenskapligt kan "bevisa" sina förmågor. Inget som lyckats vad jag vet. Ändå verkar detta område vara ett enormt lönsamt lurendrejeri.

Är människor lättledda och lättlurade? Människor som i övrigt verkar vettiga verkar helt tappa konceptet när de "tror" på något. Det är inte konstigt att folk går med i någon slags masshypnos när vissa ledare och andra driver på.

Vad tänker ni om Medium, Horoskop Armband och diverse (enligt mig trams) ?

Jag antar att min hållning är förhållandesvis tydliggjord ovan. Tänker ni i mina banor eller är jag ute och cyklar själv i cirklar en mörk granskog helt åt helvete långt bort. :em:

Du har givetvis helr rätt. Man ska dock vara tacksam att det finns så många dumskallar det gör att man själv kan briljera... :d