handdator

Visa fullständig version : tryck över bröstet


björne92
2013-09-12, 08:05
kännt nu på sista tiden( 1+ vecka) att jag haft som ett tryck på bröstet, så om jag drar in mycket luft känner jag att de trycker, lutar mig fram med böjd rygg och trycker ut bröstet, ibland när jag trycker ut bröstet tillräckligt hårt, måste ta i lite då så känns de som att något knäcks. tänkte först att de var att jag råkat studsa någon gång i bänken men jag går inte ner med stången där brukar gå ner strax under bröstet och det här är vid övre bröstet( mitt emellan), känns de iaf som när jah trycker med fingrarna på bröstet.
men sen så tryckte jag upp mig, liknande dips, och då kände jag hur de tryckte , någon som vet vad de kan va? känner inget speciellt när jag tränar.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Wibba
2013-09-12, 08:33
Oftast då det känns vid djupa andetag är det revbensupphakning. Kan gå över av sig själv men manipulation kan krävas om det sitter i en längre tid.

Inhoc
2013-09-12, 08:34
Vet inte om det är samma men jag har återkommande "tryck" på bröstet. Det går bort varje gång jag lyckas "knäcka" till något i överkroppen genom att vrida överkroppen år olika håll. Låter ungefär likadant som när man knäckar fingrar. Ingen aning om vad det beror på eller vad det är men när det är som värst så är det lite obehagligt när jag inte lyckas få till "knäcket".

TheOne1994
2013-09-12, 08:49
Hej björne !
Jag känner till din situation så jag tror snarare på stress.

björne92
2013-09-12, 09:19
Hej björne !
Jag känner till din situation så jag tror snarare på stress.

jag sökte lite och många skrev om stress men tycker de låter konstigt eftersom de kan knäcka när jag trycker ut bröstet tillräckligt mycket?:-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

björne92
2013-09-12, 09:20
Vet inte om det är samma men jag har återkommande "tryck" på bröstet. Det går bort varje gång jag lyckas "knäcka" till något i överkroppen genom att vrida överkroppen år olika håll. Låter ungefär likadant som när man knäckar fingrar. Ingen aning om vad det beror på eller vad det är men när det är som värst så är det lite obehagligt när jag inte lyckas få till "knäcket".

jag kan inte knäcka hela tiden, oftast är det när jag varit stilla läbge som till exempel efter att jag sovit :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-09-12, 11:37
Låter som stress och muskelspänningar.

Har upplevt liknande i perioder, det har nog alla.

björne92
2013-09-12, 12:34
Låter som stress och muskelspänningar.

Har upplevt liknande i perioder, det har nog alla.

kan stress påverka en så? :O

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

PureWhey
2013-09-12, 12:41
Kan också "knäcka" bröstet så, det är inget konstigt.

tjing
2013-09-12, 14:09
kan stress påverka en så? :O

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ja.

Nu kan ju tryck över bröstet vara hundra olika saker, alltifrån stress till begynnande hjärtinfarkt men i regel är det ingenting. Och det är ju skillnad på "tryck" och "tryck milt sagt.

Hållning, stress och andning påverkar jättemycket. Sitter du och slouchar framåt a la fällkniv t ex blir det svårare för diafragman att jobba, bröstkorgen är hopsjunken och du andas högt upp i bröstet och kan ha en känsla av att inte riktigt "få ner luft". Stress i sig kan spänna musklerna och göra att det känns svårare att andas och vi andas fel.

Framåtskjutna axlar kan också störa.

Alltidxx
2013-09-12, 14:23
kan stress påverka en så? :O

Till följd av långvarig stress så fick jag tryck över bröstet. Det satt latent men kom och gick i styrka. Det vandrade i kroppen och jag hade ont på olika ställen. I pungkulan, i knät, i bröstet, olika ställen. En gång när jag satt på ett plan så började det bulta kraftigare och kraftigare och jag tänkte att om jag får slaganfall nu eller något så är jag iallafall bland människor och har högre hopp om att överleva. Det var otäcka grejer. En gång vaknade jag och hade dåligt balans och suddigt blick och trycket över bröstet. Det enda positiva med att man på allvar tror att man kanske dör inom kort är att precis alla ens bekymmer i världen försvinner.

Trycket över bröstet var kvar hos mig i 1,5 år efter det att den framkallande faktorn försvunnit. Det försvann till synes över en natt i samband med att jag träffade mitt livs största kärlek under en kortvarig men den lyckligaste period i mitt liv.

Så för att svara på din fråga: Ja, stress kan göra sådant med dig.

En riktigt bra bok för att förstå hur stress påverkar är Why Zebras Don't Get Ulcers. Den har träningsapplikationer också (för att avsiktligt framkalla stresspåslag inför lyft exempelvis) och jag rekommenderar den varmt.
http://www.anxiety-ocd.info/2009/11/book-review-why-zebras-dont-get-ulcers/

björne92
2013-09-12, 15:19
Till följd av långvarig stress så fick jag tryck över bröstet. Det satt latent men kom och gick i styrka. Det vandrade i kroppen och jag hade ont på olika ställen. I pungkulan, i knät, i bröstet, olika ställen. En gång när jag satt på ett plan så började det bulta kraftigare och kraftigare och jag tänkte att om jag får slaganfall nu eller något så är jag iallafall bland människor och har högre hopp om att överleva. Det var otäcka grejer. En gång vaknade jag och hade dåligt balans och suddigt blick och trycket över bröstet. Det enda positiva med att man på allvar tror att man kanske dör inom kort är att precis alla ens bekymmer i världen försvinner.

Trycket över bröstet var kvar hos mig i 1,5 år efter det att den framkallande faktorn försvunnit. Det försvann till synes över en natt i samband med att jag träffade mitt livs största kärlek under en kortvarig men den lyckligaste period i mitt liv.

Så för att svara på din fråga: Ja, stress kan göra sådant med dig.

En riktigt bra bok för att förstå hur stress påverkar är Why Zebras Don't Get Ulcers. Den har träningsapplikationer också (för att avsiktligt framkalla stresspåslag inför lyft exempelvis) och jag rekommenderar den varmt.
http://www.anxiety-ocd.info/2009/11/book-review-why-zebras-dont-get-ulcers/

fan va sjukt :O

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2