handdator

Visa fullständig version : tecken på minskad fettprocent


trkm
2013-09-12, 05:06
Finns det några tecken som gör att man märker om man går ner i vikt (fett) eller inte? förutom våg, kläder osv. Plus att det tar väl ett tag att märka på kläder. Håller nämligen på med en deff men har ingen våg

Gober
2013-09-12, 05:44
Ja, spegel.

LillisJ
2013-09-12, 06:20
Mått runt magen

Bryggan
2013-09-12, 07:20
Tjejer.

Tjejer har en jäkla förmåga att kommentera mäns kroppar och de ser direkt en viktuppgång eller nergång. Tror det har att göra med att de är mer utseendefixerade än män generellt.

ddavid
2013-09-12, 09:21
Tjejer.

Tjejer har en jäkla förmåga att kommentera mäns kroppar och de ser direkt en viktuppgång eller nergång. Tror det har att göra med att de är mer utseendefixerade än män generellt.

Sant, men inte alla tjejer förstår det här med "bulk" och "deff". Efter att ha droppat från 92-80 förra året fick jag en kommentar på en fest; "Men David, har du slutat träna?" Inte sådant man vill höra i slutet av en diet. Men så länge man har rätt avslöjande kläder (typ linne) och visar musklerna så brukar det inte vara några problem ^^

Angående tråden; måttband. Det är det absolut bästa. På ben, armar, mage, you name it. Kollar man sig i spegeln mer än 1 gång/vecka kommer man knappast se någon förändring. Före- och efterbilder kan dock funka. Eller så köper du en kaliper. Visst, det visar inte korrekt fettprocent, men mäter du på samma ställen på samma sätt varje mättillfälle så ser du ju utvecklingen iaf =)

Donkens
2013-09-12, 13:51
Vet inte om det bara är jag, men lite långt in på min deff så kan man känna på fettet och som om att det är en massa ärtor innanför huden. Brukar vara så för mig, och när det inte är deff så hårdnar det till lite ;)

Tycker inte spegeln är bästa alternativet, ögonen justeras så bra till en.
Bilder är bäst tycker jag och folk du inte träffat på länge. Umgås du med samma ansikten varje dag så kommer dem inte märka av det heller förns dem ser en gammal bild.

Langster
2013-09-12, 14:15
Köp en våg så kan du vara säker på att det går åt rätt håll. Om du inte har deffat tidigare och du vet exakt hur din diet ska se ut för att du ska gå ner i vikt så kanske du slösar en massa tid på att gissa. Att vikten går neråt är det enda säkra sättet att hålla koll på att man ligger på underskott.

tjing
2013-09-12, 15:07
Tjejer.

Tjejer har en jäkla förmåga att kommentera mäns kroppar och de ser direkt en viktuppgång eller nergång. Tror det har att göra med att de är mer utseendefixerade än män generellt.

Många killar är ju helt besatta av muskler.

T ex 90% av Kolozzeum. Din kommentar är helt underbar i det sammanhanget. Här mäts det viktnedgång på grammet över tid, man kollar i spegeln i tid och otid, ska ner till 5% kroppsfett osv. Och kvinnor är utseendefixerade?

Bryggan
2013-09-12, 15:29
Tjejer.

Tjejer har en jäkla förmåga att kommentera mäns kroppar och de ser direkt en viktuppgång eller nergång. Tror det har att göra med att de är mer utseendefixerade än män generellt.Du missade ett litet ord tjing...eller kanske jag ska skriva *ka-tjing*.

Många killar är ju helt besatta av muskler.

T ex 90% av Kolozzeum. Din kommentar är helt underbar i det sammanhanget. Här mäts det viktnedgång på grammet över tid, man kollar i spegeln i tid och otid, ska ner till 5% kroppsfett osv. Och kvinnor är utseendefixerade?Ja, många här är väl besatta av sin egen träning och egna kropp. Hur intresserade de är av att titta på andra vet jag inte, vidare vet jag inte om just kolozzeum är ett så bra forum för den här typen av frågeställningar. Jag är också besatt av Mitt kaloriintag och Mitt utseende men inte så mycket av andras
Många av mina vänner skulle inte märka om det en dag när vi träffades om det tex höger arm på mig fattades. De skulle såklart finna det lite märkligt att jag inte hälsade genom att ta i hand som jag alltid annars gör....sedan hade de fan inte tänkt mer på det.
Kvinnor å andra sidan är ju överösta med journaler innehållande mode, smink och annan kvinnofientlig sörja, så jag finner inte det konstigt att de har blivit hjärntvättade. Alla kommentarer jag får är alltid från det motsatta könet också även att det inte riktigt kan kallas något statistiskt underlag.

trkm
2013-09-12, 16:38
Köp en våg så kan du vara säker på att det går åt rätt håll. Om du inte har deffat tidigare och du vet exakt hur din diet ska se ut för att du ska gå ner i vikt så kanske du slösar en massa tid på att gissa. Att vikten går neråt är det enda säkra sättet att hålla koll på att man ligger på underskott.


Ja det är ju egentligen enda sättet att säkert veta. Men det är ändå skönt att inte ha en våg för då är det lätt att bli besatt, men samtidigt vore det skönt att veta om man gör framsteg eller ej.

Tacos
2013-09-17, 09:00
Ja det är ju egentligen enda sättet att säkert veta. Men det är ändå skönt att inte ha en våg för då är det lätt att bli besatt, men samtidigt vore det skönt att veta om man gör framsteg eller ej.

Du är inte besatt bara för att du väger dig. Vågen är ju bara ett hjälpmedel för att se så din träning går åt rätt håll.

Man skulle väl inte säga att en löpare är besatt bara för att han köper en GPS klocka för att ha koll på distans och tider?

Knatcharn
2013-09-17, 09:08
Mät dina kroppsdelar med måttband. Om måtten minskar så går det åt rätt håll, om det är fett som försvinner eller inte får du avgöra med spegel eller mätning... ^^

Jag kan rekommendera att köpa en våg ändå, min kostade 200 spänn.

Beemel
2013-09-17, 11:21
Personligen tar jag ett kort på mig själv någon gång i veckan så kan jag senare titta på dem och se skillnaden över tid.

trkm
2013-09-17, 18:02
Du är inte besatt bara för att du väger dig. Vågen är ju bara ett hjälpmedel för att se så din träning går åt rätt håll.

Man skulle väl inte säga att en löpare är besatt bara för att han köper en GPS klocka för att ha koll på distans och tider?

Menar att det är lätt att bli för besatt av vågen och väga sig för ofta. Håller med om att det är ett bra hjälpmedel men när man helt enkelt blir för besatt av vågen förstör det nästan mer än det hjälper.

Jokester
2013-09-18, 02:29
Menar att det är lätt att bli för besatt av vågen och väga sig för ofta. Håller med om att det är ett bra hjälpmedel men när man helt enkelt blir för besatt av vågen förstör det nästan mer än det hjälper.

Hur tänker du nu? Nog för att det för någon som aldrig deffat förut kan vara en motivationssänkare att man inte tappat i vikt efter en vecka, men samtidigt är det ett hjevla bra redskap för att se att det går bra, så man inte ligger på balans en månad utan att själv fatta det.

trkm
2013-09-18, 07:11
Hur tänker du nu? Nog för att det för någon som aldrig deffat förut kan vara en motivationssänkare att man inte tappat i vikt efter en vecka, men samtidigt är det ett hjevla bra redskap för att se att det går bra, så man inte ligger på balans en månad utan att själv fatta det.

Just det att det kan sänka motivationen om man inte gått ner efter en vecka. Också startar en ond cirkel och man börjar väga sig för ofta. Kan nog vara rätt vanligt bland viktfixerade tjejer som mig. *cry* MEN jag håller med. Ligger man på minus SKA det ju visa sig på vågen förr eller senare. Därför måste jag nog ta tag i detta och införskaffa mig en våg inom snar framtid.

Inte för att det är vikten som avgör men det är ju skönt att se att det går åt rätt håll. Kan bli rätt blind av spegeln, märker ingen skillnad.

Langster
2013-09-18, 07:30
Just det att det kan sänka motivationen om man inte gått ner efter en vecka. Också startar en ond cirkel och man börjar väga sig för ofta. Kan nog vara rätt vanligt bland viktfixerade tjejer som mig. *cry* MEN jag håller med. Ligger man på minus SKA det ju visa sig på vågen förr eller senare. Därför måste jag nog ta tag i detta och införskaffa mig en våg inom snar framtid.

Inte för att det är vikten som avgör men det är ju skönt att se att det går åt rätt håll. Kan bli rätt blind av spegeln, märker ingen skillnad.

Men viktfixerad behöver man ju inte vara bara för att man väger sig. Jag och många andra väger oss i vissa perioder varje dag och vi är knappast viktfixerade. Avdramatisera vågen och se det som en mätverktyg istället. Det är inte mer eller mindre deprimerande att man inte gått ned i vikt på en vecka än att man inte passar i andra kläder, att midjemåttet inte blivit mindre eller att man inte ser någon skillnad i spegeln.
Det jag menar är att du inte kommer att ta skada av att väga dig, och det gör dig inte mer fixerad vid något än du redan är när du ändå vill deffa. Det enda det kommer att göra är att du kommer att kunna ha bättre koll på om du verkligen gör framsteg, vilket kommer att göra deffen mer "vetenskaplig" än känslomässig. Det handlar liksom om hur man själv ser på det, inte på att veckotidningar/aftonblaskan säger att man ska akta sig för att vara viktfixerad.

trkm
2013-09-18, 07:48
Men viktfixerad behöver man ju inte vara bara för att man väger sig. Jag och många andra väger oss i vissa perioder varje dag och vi är knappast viktfixerade. Avdramatisera vågen och se det som en mätverktyg istället. Det är inte mer eller mindre deprimerande att man inte gått ned i vikt på en vecka än att man inte passar i andra kläder, att midjemåttet inte blivit mindre eller att man inte ser någon skillnad i spegeln.
Det jag menar är att du inte kommer att ta skada av att väga dig, och det gör dig inte mer fixerad vid något än du redan är när du ändå vill deffa. Det enda det kommer att göra är att du kommer att kunna ha bättre koll på om du verkligen gör framsteg, vilket kommer att göra deffen mer "vetenskaplig" än känslomässig. Det handlar liksom om hur man själv ser på det, inte på att veckotidningar/aftonblaskan säger att man ska akta sig för att vara viktfixerad.

Haha ja sant! Men jag som är rätt otålig och vill att allt ska hända på en gång. Har i perioder vägt mig flera gånger per dag, kan till stor del också berott på att jag haft brist på annat att göra..

Zababa
2013-09-18, 22:51
vet inte om det bara är jag, men lite långt in på min deff så kan man känna på fettet och som om att det är en massa ärtor innanför huden. Brukar vara så för mig, och när det inte är deff så hårdnar det till lite ;)

+1

desson
2013-09-19, 07:59
Märks ofta på ansiktet iallafall om du går från typ 18-20% ner mot 10-12%. Annars är det ju ganska lätt att se på gymmet, axlarna möter biceps skarpare, axlarna blir räfflade osv :P

Men lättast är ju att väga sig och mäta de mot styrkan