handdator

Visa fullständig version : Kalorier vid bulk!


Chuckleme
2013-09-11, 14:25
Hej! 18 år gammal pojk på 62 kg och 176cm lång som önskar att han vore lite större. Har kollat igenom en massa kalorimätare, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att det ska stämma helt korrekt.

Mitt schema ser ut som följande. MÅNDAG & TORSDAG

BEN:

• knäböj

• Benspark

• Utfall

• Liggande lårcurl

AXLAR:

• Stående militärpress

• Sittande hantellyft

• Stående rodd

• Cable crunches

TRAPS:

• Shrugs (hantlar & stong)

----------------------------

TISDAG & FREDAG

BRÖST:

• Bänkpress

• Lutande hantelpress

• Hantelflyes

!

VADER:

• Vadpress

• MAGE: Eget val!

----------------------------

ONSDAG & LÖRDAG

RYGG:

• Marklyft

• Chins

• T-bar rows / Stångrodd

• Smala chins

BICEPS

• Stående hantelcurl

• Scottcurl

• Hammercurls

TRICEPS:

• Dips/bänkdips

• French press

• Pushdown med rep

UNDERARMAR:

• Omvänd bicepscurls

• Handledscurls

----------------------------

BEN & BRÖST: 4 set, 6 reps.

TRAPS, UNDERARMAR, VADER: 4 set, 12 – 20 reps.

RYGG, BICEPS, TRICEPS, AXLAR:

4 set 12 reps

alltså har jag bara en vilodag - Söndagen.

Jag undrar hur många kalorier jag behöver utifrån detta. Tiden jag inte e på gymmet spenderas i skolan där jag knappast e särskilt fysiskt aktiv förutom på idrottslektionerna. Hur många kalorier behöver jag dagligen för att gå upp i muskelmassa, helst inte så mycket fett.

Tacksam för svar

Eira
2013-09-11, 14:34
Börja med 3000

Vanish
2013-09-11, 14:38
Gå in i deffguiden och räkna ut ditt BEE, pröva gångra med något tal du tycker är okej mellan 1.2-2. Och därefter lägger du på 500kcal.

Chuckleme
2013-09-11, 15:42
Börja med 3000

Blir att börja med 3000. Tack så mycket för snabbt svar!

Fogel
2013-09-11, 16:28
Är det där ditt börjar program eller har du gymmat sen tidigare?
Tycker 3000 kcal är lite väl högt, det är ganska svårt att få i sig om man inte ätit i de mängderna tidigare. Brukar själv ha lite problem att få i mig 3000 kcal då jag går på bulk efter en deff. 2500-2700 är mer än nog för dig skulle jag säga.

Chuckleme
2013-09-11, 16:43
Är det där ditt börjar program eller har du gymmat sen tidigare?
Tycker 3000 kcal är lite väl högt, det är ganska svårt att få i sig om man inte ätit i de mängderna tidigare. Brukar själv ha lite problem att få i mig 3000 kcal då jag går på bulk efter en deff. 2500-2700 är mer än nog för dig skulle jag säga.

Har gymmat i 4 månader och börjat komma in i det på riktigt nu. Min gymkompis som kört i 2 år nu gnäller på att jag måste äta mer. Jag har tydliga resultat. men Han menar att det borde ses snabbare om jag äter mer.

RobinEH
2013-09-11, 17:07
Har gymmat i 4 månader och börjat komma in i det på riktigt nu. Min gymkompis som kört i 2 år nu gnäller på att jag måste äta mer. Jag har tydliga resultat. men Han menar att det borde ses snabbare om jag äter mer.

Jag gick upp från 66kg till 70kg på 3 månader med ett snitt på ~2450/dag. Skulle jag fortsatt i samma tempo så hade jag gått upp 16kg på ett år. Även som nybörjare så är det mycket, varvid en del blir fett.

Om du inte har gått upp i vikt så har din kompis rätt. Går du däremot upp i vikt 0,5-1kg> per månad så tycker jag dock inte att du skall slänga i dig så mycket mer än vad du gör i dagsläget. Får du snabbare resultat av att äta mer? Möjligtvis, men du får också mer energi lagrat i fettväven som du förr eller senare bör bli av med.

Chuckleme
2013-09-11, 17:38
Jag gick upp från 66kg till 70kg på 3 månader med ett snitt på ~2450/dag. Skulle jag fortsatt i samma tempo så hade jag gått upp 16kg på ett år. Även som nybörjare så är det mycket, varvid en del blir fett.

Om du inte har gått upp i vikt så har din kompis rätt. Går du däremot upp i vikt 0,5-1kg> per månad så tycker jag dock inte att du skall slänga i dig så mycket mer än vad du gör i dagsläget. Får du snabbare resultat av att äta mer? Möjligtvis, men du får också mer energi lagrat i fettväven som du förr eller senare bör bli av med.

Alltid bra med olika åsikter. Jag börjar med 3000 och drar ner på det om det börjar lägga sig runt magen. ;D