handdator

Visa fullständig version : Vill bulka - Önskar svar på ett par frågor.


Joplin
2013-09-11, 13:36
Hejsan

Hoppas att allt är bra med er alla. Jag är ny här på forumet, men inte helt grön inom träning. Dock så är jag rätt grön vad gällande bulkning.
Jag har sedan början av 2013 tränat för att gå ner i kroppsfett, då jag varit "skinnyfat". Fått bort en hel del och byggt liiiite muskler. Dock så vill jag nu till hösten bulka upp och bli större. Min kroppstyp är ectomorph, så jag har svårt att lägga på mig muskler.
Jag (tjej) väger just nu 52 kg och är 167 cm lång. Kroppsfett just nu är ca 16-18 %.

Enligt IIFYM ska jag äta 2047 kalorier för att bulka normalt, med 5 dagars träning i veckan. Och jag ska enligt sidan äta 171 gr protein, 237 gr kolhydrater och 46 gram fett.

Jag tränar just nu runt 5-6 dagar i veckan. Cirkelfys, Skivstångsintervall, HIT och gym resterande, ledigt på lördagar.

En mat dag kan se ut så här:

8:00 - Glutenfri havregrynsgröt med frysta bär och jordnötssmör samt proteinpulver.

12:00 Fläskkotlett/kycklingfilé/Lax med potatis/ris/sötpotatis och kanske någon sås.

16:00 Kvarg med keso och lite honung/frysta bär samt proteinpulver.

20:00 Samma som lunchen.

Tillskott som intas på morgonen: c-vitamin, multivitamin, kreatinin och krom.

Mina frågor är:
1, Är 237 gr kolhydrater vettigt? Det verkar så sjukt mycket. Jag är inte rädd för att äta, vill bara försäkra mig om att är på rätt spår.

2, Jag älskar cirkelfys-, HIIT- och skivstångsintervallspassen, men av vad jag har läst så verkar det inte så vettigt att köra på högintensiv pass under bulkning, vad anser ni? Kan jag köra dessa ändå eller bör jag lägga ner det under hösten/vintern?

3, Jag blir alltid så jäkla svullen efter maten, inte enbart nere vid tarmarna, utan även under brösten, vad beror det på?

4, Är det någon som har ett bra tips på styrketräningsupplägg under bulk som de ansett gett bra resultat? Jag läser gärna sidor om ni bara har sidohänvisningar till bra förslag om upplägg, men då jag inte styrketränat mycket, utan mest kört pass eller crossfit, så har jag haft lite svårt att hitta ett bra upplägg.

Tusen tack på förhand. Hoppas att någon har tid att svara på mina frågor :)

Vanish
2013-09-11, 14:11
Jag tycker:

1. Du äter onödigt mycket protein om du ska bulka. Tränar du dessutom HIIT osv så kan kolhydraterna komma väl till nytta. Hade gått ner till 2g/kg protein som mest vid bulk och fyllt ut med kolhydrater.

2. Om du älskar att köra det, så kör på det. Man ska ha kul när man lever och tränar. Tycker du ska fortsätta och bara äta extra då det bränner betydligt mer än 1h styrketräning.

4. Kolla sticky under "Träning - Vikter och kondition"

Ola Wallengren
2013-09-11, 14:16
1. 4,6 g kolhydrater per kg kroppsvikt är inte sjukt mycket. Normalt sett rekommenderas 5-7g/kg kroppsvikt för idrottare. 3,3 g protein/kg är däremot mycket.

3. Det är där magsäcken finns och maten hamnar. Fullt normalt med andra ord.

Joplin
2013-09-11, 14:25
Tusen tack för svaren :)

Varför jag frågade om svullnaden var för att jag oroar mig ifall det är en negativ grej ATT svullna. Om det är så att matintaget varit för stort eller mellanrummet mellan måltiderna för länge.

Tack ändå. Ser fram emot att spendera mycket tid här på forumet. Verkar fullt av bra matnyttig information :)

Vanish
2013-09-11, 14:36
Personer reagerar olika på det här med svullnad. Oftast är det kolhydraterna som gör en svullen. Klarar man inte av att äta mycket kolhydrater på en gång kan man ju pröva att dela upp det och se om det blir bättre

Joplin
2013-09-11, 14:41
Okej, då får jag kanske prova att göra mina mellanmål lite större än vad de är nu (under de målen svullnar jag inte).

Tänkte sen höra, efter träningen så har jag hört att man ska äta protein direkt efter, men om jag då under bulkning, bränner mera än vad jag kanske borde, borde jag då äta en större mängd kolhydrater också direkt efter? Eller spelar kolhydraterna inte så stor roll när de intas efter?

begt
2013-09-11, 15:15
Okej, då får jag kanske prova att göra mina mellanmål lite större än vad de är nu (under de målen svullnar jag inte).

Tänkte sen höra, efter träningen så har jag hört att man ska äta protein direkt efter, men om jag då under bulkning, bränner mera än vad jag kanske borde, borde jag då äta en större mängd kolhydrater också direkt efter? Eller spelar kolhydraterna inte så stor roll när de intas efter?

Kolhydraterna påskyndar återhämtningen och musklerna är mer mottagliga för det efter träning. Ska du träna nästa dag igen är det extra viktigt.

Joplin
2013-09-11, 15:31
Okej, tack så mycket :)

Fogel
2013-09-11, 16:23
I bulk är det väldigt sällan man behöver använda sig av pulver för att nå den mängd protein man behöver. Enda gången jag använder mig av pulver vid bulk är med malto precis före träning. Sen behöver man inte mer protein i kalorieöverskott, om något så behöver man mindre jämfört med kalorieunderskott.
Jordnötssmör är annars en ganska dålig fett källa och sämre protein källa, om du inte tycker om det väldigt mycket så skulle jag bytta ut de kalorierna mot något annat.

AEB
2013-09-11, 22:32
Personer reagerar olika på det här med svullnad. Oftast är det kolhydraterna som gör en svullen. Klarar man inte av att äta mycket kolhydrater på en gång kan man ju pröva att dela upp det och se om det blir bättre
+1
Sant! Jag brukar bli lätt bli yr under deffen när smäller i mig en tex pizza.

Tacos
2013-09-12, 10:11
Normalt sett rekommenderas 5-7g/kg kroppsvikt för idrottare.

Hmmm...när är man "idrottare" :)

Bryggan
2013-09-12, 10:50
3,3 g protein/kg är däremot mycket.Måste återkomma till bulk vs deff. Visst är det väl så att det höga proteinintaget under deff motiveras av att man går på kaloriunderskott men ändå inte vill tappa muskler. Det mesta av proteinet blir ju till energi men överskottet gör att det fortfarande finns byggstenar i överskott för muskelreparationer.
I bulk däremot så ligger man på ett energiöverskott där kroppen i första hand använder kolhydrater som primär energikälla. Den mindre andelen protein (totalt energiintag) man under bulk stoppar i sig kommer att räcka och bli över för muskeltillväxt och reparationer utan att man behöver lägga någon utarbetad vetenskap bakom födointaget?
Så som ovan skrivna text uppfattar jag det men det kan vara helt fel såklart.

3,3 g protein per kilo kv är grymt mycket! Jag tycker fortfarande jag har problem att komma upp i 1,5-2 g per kg/kv per dag. Utan extra vassle är det kört.

Morty
2013-09-12, 10:56
Sjukt lite mat och kolhydrater imo.

Många (ffa kvinnor) reagerar på en vanlig matmängd med "omg jag är så svullen" trots att det är normaltillståndet efter vanliga måltider. Det hamnar mat i magen -> den blir större. Det är säkert psykiskt jobbigt om man går runt och tror att man ska ha en mage som är nonstopphotoshop typ såhär:
http://i.imgur.com/xKyKZjT.png
Det är dock helt tokigt. Så ska det inte vara. Att äta yttepyttesmå portioner i hopp om att inte "bli svullen" är inte rätt metod utan snarare att försöka arbeta med sin självbild och inse att maten behövs och magen kommer att vara större efter måltiderna.

Jag hade börjat på 2400 kcal per dag, minskat lite på protein (inte över 150g) och försökt hålla fettet runt 50g. Det blir 150-350-50 i protein/kolh/fett.

Självklart ska du träna cirkelpass/HIIT/etc. Även under bulk! Det är bara klokt. Återhämtningen är mycket bättre när du får i dig ordentligt med mat och kvalitativa styrkepass borde också gå att få in. Jag tycker att du ska köra 5/3/1 helkroppsupplägg. Det finns massa olika på internet. Ta ett och följ!

Lycka till.

Alltidxx
2013-09-13, 13:48
Jag håller med Morty.