handdator

Visa fullständig version : Frivändningar


Skön
2013-09-11, 11:58
Upplever att denna fantastiska övning stärker min nedre rygg väldigt bra och att jag kan köra frivändningar 3-4 dagar i veckan rent av.

Är det en övning som man kan köra ofta? Hur många pass i veckan är lagom?

Jag kör ofta väldigt lågt antal repetitioner och kanske runt 6-7 set max.

lungan
2013-09-11, 11:59
Hehe, jag kör frivändnigar rätt ofta också. Det är i princip frivändningar, bänkpress och knäböj jag bygger mitt schema runt. Gillar övningen skarpt. Har dock lite dålig koll hur bra träning det är för ryggen i sig specifikt, det får gärna någon mer insatt svara på.

pezrulezhaakon
2013-09-11, 12:18
Skön, du kan köra det varje dag om du vill och inte kör nära 1RM. Varannan/vartredje dag om du tränar för progression. Men det är ju även beroende på övriga schemat.

DenverBroncos
2013-09-11, 12:21
Håller med om att det är en fantastiskt skön övning. Jag brukar dock köra styrkevändningar med 8-10 reps. Tycker det är en sån skön rörelse och känns fantastiskt i hela ryggen dagen/arna efter.

Skön
2013-09-11, 12:45
Skön, du kan köra det varje dag om du vill och inte kör nära 1RM. Varannan/vartredje dag om du tränar för progression. Men det är ju även beroende på övriga schemat.

Just nu kör jag mycket lätt träning som komplement. Har lite problem med skuldror osv. Med andra ord kör jag inte så tungt. Brukar köra mycket övningar för baksida lår. Då borde jag kunna köra frivändningar som jag gör idag.