handdator

Visa fullständig version : Vill hitta ett annat alternativ till malto


Buttran
2013-09-10, 19:13
Hej,

vill som topicen skriver hitta ett alternativ till maltodextrin. Det jag gillar just med malto är att det är lätt, snabbt och ger bra med kolhydrater. Däremot känner jag att det inte alls är bra för tänderna tyvärr..

Så, finns det något annat som är snabbt, lätt, inte alltför dyrt men bra med kolhydrater?

King Grub
2013-09-10, 19:20
Om det är tänderna det gäller får du svårt att hitta alternativ när det handlar om kolhydrat. Maltodextrin är inte speciellt farligt för tänderna för den delen - flytande försvinner snabbt förbi tänderna och du kan skölja med vatten och tugga tuggummi efter.

Simonbaws
2013-09-10, 19:25
skölj munnen med lite bikarbonat efter! har för mig det har samma ph värde som tänderna :D

begt
2013-09-10, 19:30
skölj munnen med lite bikarbonat efter! har för mig det har samma ph värde som tänderna :D

Liiite overkill. Vanligt kranvatten har relativt högt pH (runt 8) för att ledningarna inte ska korrodera; det räcker.

Buttran
2013-09-10, 19:36
Om det är tänderna det gäller får du svårt att hitta alternativ när det handlar om kolhydrat. Maltodextrin är inte speciellt farligt för tänderna för den delen - flytande försvinner snabbt förbi tänderna och du kan skölja med vatten och tugga tuggummi efter.

Ah okej, så jag övernojjar kanske då? Är det mycket "bättre" för tänderna än socker?

King Grub
2013-09-10, 19:51
Båda är dåliga men det är just att du dricker det i flytande form så det inte kletar fast på tänderna som gör det bättre än att t ex äta godis som sitter fast mellan tänderna i en timme.