handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som är miljonärer eller tänker börja bli det.


snelhest
2013-09-10, 18:47
http://i.imgur.com/UYgWtbm.jpg
Berätta gärna lite om vilka ni är. *hug*

Jag:
28 år. Jobbar inom IT, 50% i Sverige och 50% i Norge för att minimera skatt. Sparar i princip uteslutande i Avanza Zero.

Exdiaq
2013-09-10, 18:50
Min penis är 25cm och grooov!

limenka
2013-09-10, 18:53
Jag har ca 1500 kr på kontot. Lycklig ändå :)

edit: var visst 1284,50

Vanligt vatten
2013-09-10, 18:54
http://i.imgur.com/UYgWtbm.jpg
Berätta gärna lite om vilka ni är. *hug*

Jag:
28 år. Jobbar inom IT, 50% i Sverige och 50% i Norge för att minimera skatt. Sparar i princip uteslutande i Avanza Zero.

Härligt! Programmerar du eller vad gör du? Hur mycket av det är genererat från aktier?

Har ca 40k, en bra bit kvar med andra ord men jag är där om ca 5år.

edit: såg nu

Jockefoten
2013-09-10, 18:55
Grattis! =)


Jag är om jag säljer min bostad, men jag antar att det är i likvida tillgångar?

awesomooo
2013-09-10, 18:56
Varit ekonomiskt oberoende sen födseln och har en stor penis.

Duran
2013-09-10, 19:00
Är man miljonär om man bara har en miljon? I så fall tänker jag bli det, så himla mycket pengar är det inte utan det går att spara ihop. Men om man inte har så hög lön så lär det ta lång tid.

saigon
2013-09-10, 19:01
Med lånen så ligger jag back, och det är inget bostadslån jag har. Vinner jag nåt? :)

Jockefoten
2013-09-10, 19:02
Med lånen så ligger jag back, och det är inget bostadslån jag har. Vinner jag nåt? :)

Fördelaktigt CSN-ränta?

zeusden1
2013-09-10, 19:11
Planerar att bli miljonär, räknat i indonesiska rupies, innan 25 år!

BlötSnö
2013-09-10, 19:15
Avvecklade precis mina aktier i Nokia efter att ha köpt dem vid ett mindre lyckat tillfälle. Planerar liksom TS att stoppa in dessa pengar + mer i Avanza Zero. Iallafall till den punkt när jag har ork och tid att lägga på aktier igen.
Miljonär om 20 år.
Det blir nog lagom...

PureWhey
2013-09-10, 19:28
Och diskussionen är..?

agazza
2013-09-10, 19:29
Härlig rubrik men tråden är nog egentligen överflödig och diskussion kanske bör tas i börstråden, finns många med samma intresse förhoppningsvis.

EDIT. Såg inte bilden, stort grattis till miljonen

JesperOlsson
2013-09-10, 19:30
Och diskussionen är..?

vem som har mest pengar

här är mitt bidrag
http://i.imgur.com/ZkkWMUG.png

Flygplan
2013-09-10, 19:40
Intressant tråd faktiskt. Grattis till miljonen!

Det här med sparande till ekonomisk frihet har tagit upp mycket av mina tankar den senaste tiden. Jag har själv inte nått miljonen ännu. Men målet är 3 msek inom 10 år, vilket borde vara möjligt med min nuvarande investeringstakt.

Jag sparar också mest i Avanza Zero. Men en del i Europa index, USA index och Emerging markets index. Lite enskilda aktier, mest investmentbolag.

tossefar
2013-09-10, 19:44
Räknar vi som vanligt, tillgångar minus skulder? Eller ska det vara i investerbara medel?

RandomC
2013-09-10, 19:46
http://i.imgur.com/UYgWtbm.jpg
Berätta gärna lite om vilka ni är. *hug*

Jag:
28 år. Jobbar inom IT, 50% i Sverige och 50% i Norge för att minimera skatt. Sparar i princip uteslutande i Avanza Zero.

Det var imponerande med tanke på åldern. Undrar dock varför eller vad du sparar till? Har du t.ex bostadsrätt redan eller hur bor du? Unnar du dig själv det du vill ha i vardagen eller snålar du mycket?

OnT: Är inte miljonär ännu men snart där, bara 998.843 kr kvar.

Olegh
2013-09-10, 19:51
Jag tror jag har haft någon slags pervers idé i bakhuvudet om att jag ska skaffa ett bra betalt, meningsfullt jobb, och ett fint hus ganska länge. Men just att lägga pengar på hög bara för att kunna lägga mer pengar på hög.. Nej, den tanken har aldrig tilltalat mig. Ambitioner om något slags ekonomiskt oberoende har jag inte och gillar jag inte heller. Ska jag ha det bra ska jag jobba för mina pengar, inte tvärtom.

PureWhey
2013-09-10, 19:53
Jag tror jag har haft någon slags pervers idé i bakhuvudet om att jag ska skaffa ett bra betalt, meningsfullt jobb, och ett fint hus ganska länge. Men just att lägga pengar på hög bara för att kunna lägga mer pengar på hög.. Nej, den tanken har aldrig tilltalat mig. Ambitioner om något slags ekonomiskt oberoende har jag inte och gillar jag inte heller. Ska jag ha det bra ska jag jobba för mina pengar, inte tvärtom.

Hur tror du man blir e-oberoende?

Olegh
2013-09-10, 19:57
Hur tror du man blir e-oberoende?

Hur? Tur, driv, ambition, engagemang, entreprenörsanda och en gnutta hänsynslöshet. Vad det nu spelar för roll.

speedy83
2013-09-10, 19:58
vem som har mest pengar

här är mitt bidrag
http://i.imgur.com/ZkkWMUG.png

Borde väl smått döda tråden :D svårt att toppa det....

4623
2013-09-10, 20:00
Jag har ca 1500 kr på kontot. Lycklig ändå :)

edit: var visst 1284,50

Fortfarande lycklig?

Gpajpen
2013-09-10, 20:01
Men jag menar vem sitter på 335 miljoner och spenderar tid på kolozzeum med "fet och svag" under nicket? Seems legit.

PureWhey
2013-09-10, 20:07
Hur? Tur, driv, ambition, engagemang, entreprenörsanda och en gnutta hänsynslöshet. Vad det nu spelar för roll.

Kanske missuppfattade vad du skrev, läst det igen ett par gånger och är fortfarande förvirrad...
cofffee

Philley
2013-09-10, 20:10
Kanske missuppfattade vad du skrev, läst det igen ett par gånger och är fortfarande förvirrad...
cofffee

Surprise..

Jockefoten
2013-09-10, 20:13
Men jag menar vem sitter på 335 miljoner och spenderar tid på kolozzeum med "fet och svag" under nicket? Seems legit.

Miljarder.

agazza
2013-09-10, 20:22
vem tror på en paintbild med 335 miljarder i jämnt antal och har mental förmåga att starta en dator?

Amfksp
2013-09-10, 20:36
Tillgångar på cirka 1,7-1,9 mille beroende på vad man räknar. Vad ska vi diskutera? Bara för att man har över en viss summa pengar betyder det ju inte att man har mågot att diskutera med andra som har det.
För övrigt tycker jag bara man kan kalla sig miljonär om man är dollarmiljonär.

tearz
2013-09-10, 20:46
min penis är 25cm och grooov!

+1

Stråhle
2013-09-10, 20:48
Varför sparar man i både aktie- & fondkonto, kapitalförsäkringskonto och investeringssparkonto?

Av det jag har läst så verkar investeringssparkontot vara lättast med deklarationen och är bäst skattemässigt. I vilka lägen använder man sig av aktie- & fondkonto och kapitalförsäkringskonto?

Amfksp
2013-09-10, 20:51
Kapitalförsäkring betyder att du gör exakt nada med deklarationen. Vissa typer av papper kan du dock inte köpa i en KF så då behöver man ett vanligt aktiekonto.

snelhest
2013-09-10, 20:52
Det var imponerande med tanke på åldern. Undrar dock varför eller vad du sparar till? Har du t.ex bostadsrätt redan eller hur bor du? Unnar du dig själv det du vill ha i vardagen eller snålar du mycket?

OnT: Är inte miljonär ännu men snart där, bara 998.843 kr kvar.

Tycker det är ett trevligt tidsfördriv att spara helt enkelt. Vissa samlar på frimärken och jag samlar på pengar. Unnar mig gymkort och en och annan burgare på donken när jag inte orkar laga mat.

Hoppas du når ditt mål! *hug*

PureWhey
2013-09-10, 20:54
Lite OfT kanske, men min granne verkar ha det hyfsat.
31 barre, 2 Ferraris modell ny, någon annan bil samt en ny Bentley :-f

snelhest
2013-09-10, 20:55
Varför sparar man i både aktie- & fondkonto, kapitalförsäkringskonto och investeringssparkonto?

Av det jag har läst så verkar investeringssparkontot vara lättast med deklarationen och är bäst skattemässigt. I vilka lägen använder man sig av aktie- & fondkonto och kapitalförsäkringskonto?

ISK har inte funnits så länge så det är därför jag har kapitalförsäkring också. Aktie- och fondkontot var det jag började med.

Chrillee
2013-09-10, 20:58
http://i.imgur.com/UYgWtbm.jpg
Berätta gärna lite om vilka ni är. *hug*

Jag:
28 år. Jobbar inom IT, 50% i Sverige och 50% i Norge för att minimera skatt. Sparar i princip uteslutande i Avanza Zero.

Hur började du? Startkapital? Har du läst på själv eller läst utbildning?

snelhest
2013-09-10, 21:03
Hur började du? Startkapital? Har du läst på själv eller läst utbildning?

Började från 0. Har läst själv men kryddat CV:t med universitetsutbildning.

kalle_banan
2013-09-10, 21:07
Den här bloggen kan vara intressant för den som vill bli miljonär: http://miljonar.blogspot.se/
tl;dr spara så mycket som möjligt, skär ner på alla utgifter, ät för ~1300 per månad (även om du tränar), investera i aktier och fonder och köp när börsen går ner.

filmjölk
2013-09-10, 21:57
Tycker det är ett trevligt tidsfördriv att spara helt enkelt. Vissa samlar på frimärken och jag samlar på pengar. Unnar mig gymkort och en och annan burgare på donken när jag inte orkar laga mat.

Hoppas du når ditt mål! *hug*

Vet du vad du borde göra? Köpa en svindyr fabriksny bil och betala kontant:) episkt!

Amfksp
2013-09-10, 22:20
Folk som är besatta i stt spara är ofta extremt snåla så Dom köper inte speciellt ofta nya eller dyra bilar.

SkauneJohan
2013-09-10, 22:44
tänk att kunna spara pengar "drömmer"

tänk att ha ett jobb där man får så pass bra lön att man slipper jobba övertid för att betala hyra och bensin till och från jobbet "drömmer"

Amfksp
2013-09-10, 22:54
Så länge du inte har 10 000 i hyra kan du ju spara med vilket heltidsjobb som helst i sverige. När jag jobbade med minimilön runt 06 så fick jag 11400 efter skatt, tror inte det är mindre nu.

snelhest
2013-09-10, 23:16
tänk att kunna spara pengar "drömmer"

tänk att ha ett jobb där man får så pass bra lön att man slipper jobba övertid för att betala hyra och bensin till och från jobbet "drömmer"

Kan jag så kan du. Gäller bara att bli riktigt duktig på något och sedan jobba hårt. Ligger helt i dina händer. Dock kommer inte världen lägga din dröm i knät.

Red Apple
2013-09-10, 23:46
Miljarder.

vem tror på en paintbild med 335 miljarder i jämnt antal och har mental förmåga att starta en dator?

Kan ju vara bra att ha koll på skillnaden mellan punkter och kommatecken ;)
Men jag skulle också tippa på att bilden är BS.

The_RobRoy
2013-09-11, 00:59
Jag hade som mål enda sen jag började jobba att nå miljonen innan 30. Sen kom finans/euro-krisen och jag förlorade mycket på börsen, så jag trodde det var kört, gav upp det målet. Sen fick jag möjligheten att flytta med företaget till HK och sen dess, både för att lönen är bättre och att utgiftssidan är mindre (de betalar boendet, jag äger ingen bil här) så blev det helt plötsligt möjligt igen. Jag nådde miljonen med 3 månaders marginal till 30 årsdagen, ej bostad inräknat. Väldigt stolt över det, eftersom jag anser att jag verkligen levt livet fullt ut, inget snålande, och ändå ifrån ingenting jobbat ihop detta själv.

I Sverige är då så ovanligt att jobba ihop mycket pengar och det är rätt tabu-belagt att prata om pengar på bank-kontot, enda gången är just bostäder, där är det OK att ha övervärden på flera miljoner utan att någon tittar snett. Här i HK bland alla lite äldre svenskar jag känner så är en miljon ingenting, alla har det på banken. Flertalet är dollarmiljonärer och mer därtill. En miljon räcker inte heller direkt till något, en liten liten lägenhet kräver en kontantinsats på runt 1.5 msek, så man känner sig rätt futtig med sin miljon.

En anledning varför man i andra länder behöver en större personlig förmögenhet är hur väl skyddad man är av social välfärd. Tittar man i USA, så har faktiskt amerikanerna också ofta en hel del pengar på banken, men de behövs för barnens skolgång, oförutsedda sjukdomar och annat elände.

Nästa mål är dollarmiljonär innan 40 :)

Diomedea exulans
2013-09-11, 01:06
Grattis till miljonen, TS! Kul tråd, vore bra att få lite tips och tricks i hur man blir rik.

Själv satsar jag på att gifta mig med en rik änka.

G_lund
2013-09-11, 11:23
..nå miljonen innan 30.

Ett mål jag också hade.

Nu har jag precis börjat plugga igen och kommer göra det tills jag är ~28-29 så det målet känns ganska omöjligt.

speedy83
2013-09-11, 11:35
Jag hade som mål enda sen jag började jobba att nå miljonen innan 30. Sen kom finans/euro-krisen och jag förlorade mycket på börsen, så jag trodde det var kört, gav upp det målet. Sen fick jag möjligheten att flytta med företaget till HK och sen dess, både för att lönen är bättre och att utgiftssidan är mindre (de betalar boendet, jag äger ingen bil här) så blev det helt plötsligt möjligt igen. Jag nådde miljonen med 3 månaders marginal till 30 årsdagen, ej bostad inräknat. Väldigt stolt över det, eftersom jag anser att jag verkligen levt livet fullt ut, inget snålande, och ändå ifrån ingenting jobbat ihop detta själv.

I Sverige är då så ovanligt att jobba ihop mycket pengar och det är rätt tabu-belagt att prata om pengar på bank-kontot, enda gången är just bostäder, där är det OK att ha övervärden på flera miljoner utan att någon tittar snett. Här i HK bland alla lite äldre svenskar jag känner så är en miljon ingenting, alla har det på banken. Flertalet är dollarmiljonärer och mer därtill. En miljon räcker inte heller direkt till något, en liten liten lägenhet kräver en kontantinsats på runt 1.5 msek, så man känner sig rätt futtig med sin miljon.

En anledning varför man i andra länder behöver en större personlig förmögenhet är hur väl skyddad man är av social välfärd. Tittar man i USA, så har faktiskt amerikanerna också ofta en hel del pengar på banken, men de behövs för barnens skolgång, oförutsedda sjukdomar och annat elände.

Nästa mål är dollarmiljonär innan 40 :)

Intressant. Får man fråga vad du jobbar med, jag gissar att det är inom finans?

JesperOlsson
2013-09-11, 11:57
Kan ju vara bra att ha koll på skillnaden mellan punkter och kommatecken ;)
Men jag skulle också tippa på att bilden är BS.

Kom igen nu, man ser väl att det är gjort i paint?
Försökte vara lite lustig, men verkar ha misslyckats..
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt..

Minimjölk
2013-09-11, 12:01
Började på 0, inga pengar och inget direkt stöd hemifrån. Insåg tidigt att det här med spara är rätt kul. Satte upp en ekonomisk plan som jag följt sedan dess. I början var jag väldigt ekonomisk men jag har lärt mig att leva lagom mycket parallellt. Jag tycker mig ha funnit en bra balans till det hela just nu samtidigt som jag letar efter bra investeringsformer för att låta kapitalet jobba åt mig.

Jag har insett på vägen att några av de mål som jag satt upp känns ganska värdelösa när jag kommit halvvägs eller nästan nått dit men de är en bra morot för att lyckas med sin planering.

Alla sparsamma Svenskar har väl alltid haft en vision om en miljon? Väl på vägen dyker då kanske en del frågor upp.

Skall det vara 1 miljon och samtidigt vara skuldfri?
Får man räkna in tillgångar som bostäder, bilar, prylar?
Skall pengarna finns likvida på ett och samma konto?

När jag började fundera insåg jag att det absolut inte är något magiskt med miljonen utöver att man går från ett sexsiffrigt beloppt till sjusiffrigt. Det blev däremot mer intressant att se hur länge jag kan upprätthålla min vanliga livsstil utan några som helst inkomster via jobb/bidrag. Detta då i balans med att ändå leva ett gott liv och inte snåla. Idag jag ar jag mer en känsla än en fast siffra. Fast visst har jag en del mål beskrivna även i fasta siffror som hägrar. ;)

Ponde
2013-09-11, 12:13
Hur? Tur, driv, ambition, engagemang, entreprenörsanda och en gnutta hänsynslöshet. Vad det nu spelar för roll.

Nej, du blir ekonomiskt oberoende genom att investera pengarna och få dem att jobba åt dig (det du inte vill göra).

Olegh
2013-09-11, 15:17
Nej, du blir ekonomiskt oberoende genom att investera pengarna och få dem att jobba åt dig (det du inte vill göra).

Det intressanta är ju dock hur man tar sig till en position där man kan göra det. Att ha ett vanligt kneg och spara pengar på börsen i 30-40 år innan man är där är inte en särskilt smart väg.

Exdiaq
2013-09-11, 15:22
Lite OfT kanske, men min granne verkar ha det hyfsat.
31 barre, 2 Ferraris modell ny, någon annan bil samt en ny Bentley :-f

Eller en helt vanlig genomsnittssvensk, d.v.s. bland de mest belånade i världen.

Minimjölk
2013-09-11, 15:23
Det intressanta är ju dock hur man tar sig till en position där man kan göra det. Att ha ett vanligt kneg och spara pengar på börsen i 30-40 år innan man är där är inte en särskilt smart väg.

Varför inte? Då har du ju tryggat resten av ditt liv. jag skulle dock som jag alltid säger se till att i början leva så ekonomiskt man kan under några hundår och lägga en bra grund. Sedan är det betydligt enklare att underhålla denna. Vågar mqan sig sedan på lite högrisk med potentiellt större avkastning så kan det gå ganska fort uppåt.
Det finns många med medelinkmost som tack vare bra investeringar kan plocka ut en extra lön varje månad i form av utdelningar. Det tar ju oftast ett antal år dock.
Vill man ha det så bra som möjligt här och nu skall man strunta i sparande helt och bränna varje krona men du göra också varje sekund som du har kvar att leva något fattigare.

Olegh
2013-09-11, 15:40
Varför inte? Då har du ju tryggat resten av ditt liv. jag skulle dock som jag alltid säger se till att i början leva så ekonomiskt man kan under några hundår och lägga en bra grund. Sedan är det betydligt enklare att underhålla denna. Vågar mqan sig sedan på lite högrisk med potentiellt större avkastning så kan det gå ganska fort uppåt.
Det finns många med medelinkmost som tack vare bra investeringar kan plocka ut en extra lön varje månad i form av utdelningar. Det tar ju oftast ett antal år dock.
Vill man ha det så bra som möjligt här och nu skall man strunta i sparande helt och bränna varje krona men du göra också varje sekund som du har kvar att leva något fattigare.

Det är ju en avvägning. Att få både och kräver sannolikt mer än en medelinkomst.

The_RobRoy
2013-09-11, 16:06
I Sverige blir man oftast förmögen som egenföretagare. Kan egentligen vara vad som, driva ICA-butik, El-firma med 20 anställda, you name it.

I många andra länder är fortfarande egenföretagare så klart framgångsrika, men jag upplever att många också blivit rika på bostäder. Man har fått ihop en hyffsad summa, säg 1 miljon sek, sen har man ett jobb med lön som tillåter en att låna ganska mycket.

Med investerar 1 msek och lånar 4 msek, bostadsmarknaden stiger 30% närmaste 5 åren och lägenheten säljs, helt plötsligt har man 2.5 msek. Dessa 2.5 msek petas in i en eller flera bostäder och så fortsätter det, så länge marknaden går upp jobbar man sig uppåt med hävstång och tar drar in hyra på bostäderna för att täcka räntekostnader. Av min erfarenhet köper människor med god inkomst utomlands sin första extra bostad för investering innan de fyllt 30 år.

Det är svårt att bli rik på börsen på samma sätt som hävstång hjälper en på bostadsmarknaden, en viktig anledning är att med hävstång på börsen blir man utstoppad och tvingas sälja om priserna droppar under belåningsvärdet. Men för bostäder så drar sig banken för att tvinga huset ifrån dig, så länge du betalar räntan på dina lån. Man har alltså en annan uthållighet att klara en nedgång i priser på bostadsmarknaden.

Nu när bostadsmarknaden börjar liberaliseras (man får sätta hyran själv osv) så tror jag även Sverige kommer gå mer mot en sådan marknad.

Donner
2013-09-11, 17:10
Ett mål jag också hade.

Nu har jag precis börjat plugga igen och kommer göra det tills jag är ~28-29 så det målet känns ganska omöjligt.

Heh, är i nästan exakt samma sits. Tar examen när jag är 27. Mitt nya mål är att ha kontantinsats till ett fint hus när jag är 30.

Ponde
2013-09-11, 17:40
Det intressanta är ju dock hur man tar sig till en position där man kan göra det. Att ha ett vanligt kneg och spara pengar på börsen i 30-40 år innan man är där är inte en särskilt smart väg.

Tar inte i närheten av 30-40 år. Du kan enkelt göra det på 15 år, spara 50% av lönen eller lite till bara.

Du tycks vilja ha kakan och äta den samtidigt, tyvärr får du nog försöka hitta ett skitbra betalt jobb då/driva firma om du vill leva i lyx och bli rik.

Det betyder dock inte att man inte skulle kunna bli rik, anpassar du ditt liv efter dina inkomster helatiden så blir du aldrig rik (inte så smart det heller).

Jockefoten
2013-09-11, 17:52
Kan ju vara bra att ha koll på skillnaden mellan punkter och kommatecken ;)
Men jag skulle också tippa på att bilden är BS.

Haha, kollade på bilden säkert tio gånger utan att förstå vad du menade. Sen såg jag. :D

SkauneJohan
2013-09-12, 00:08
Så länge du inte har 10 000 i hyra kan du ju spara med vilket heltidsjobb som helst i sverige. När jag jobbade med minimilön runt 06 så fick jag 11400 efter skatt, tror inte det är mindre nu.

Kan jag så kan du. Gäller bara att bli riktigt duktig på något och sedan jobba hårt. Ligger helt i dina händer. Dock kommer inte världen lägga din dröm i knät.


min hyra ligger på 5000:- studielån på ca 1300:- månad förråd 500:- månad elräkning 2-300:- per månad bensin ca 3000:- månad mat ca 2500:- månad 2pers+hund

och min lön är omkring 13 ibland 14 in på kontot ifall jag jobbar varannan helg(oftast) och omkring 180timmar

vad ska jag spara in på?*gah!* det går inga bussar till jobbet så MÅSTE ta bilen dit, en vw polo är hyfsat snål omkring 0,6 per mil sen tillkommer däck och service och diverse på bilen som jag blir arbetslös utan

agazza
2013-09-12, 05:00
min hyra ligger på 5000:- studielån på ca 1300:- månad förråd 500:- månad elräkning 2-300:- per månad bensin ca 3000:- månad mat ca 2500:- månad 2pers+hund

och min lön är omkring 13 ibland 14 in på kontot ifall jag jobbar varannan helg(oftast) och omkring 180timmar

vad ska jag spara in på?*gah!* det går inga bussar till jobbet så MÅSTE ta bilen dit, en vw polo är hyfsat snål omkring 0,6 per mil sen tillkommer däck och service och diverse på bilen som jag blir arbetslös utan

Hur kan du ha 3000 i drivmedelskostnad och ett studentlån för en utbildning men ändå bara få ut 14k netto med 180 timmar och helgjobb?

Byt yrke, bil och utbildning pronto isf


Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Scratch89
2013-09-12, 07:08
min hyra ligger på 5000:- studielån på ca 1300:- månad förråd 500:- månad elräkning 2-300:- per månad bensin ca 3000:- månad mat ca 2500:- månad 2pers+hund

och min lön är omkring 13 ibland 14 in på kontot ifall jag jobbar varannan helg(oftast) och omkring 180timmar

vad ska jag spara in på?*gah!* det går inga bussar till jobbet så MÅSTE ta bilen dit, en vw polo är hyfsat snål omkring 0,6 per mil sen tillkommer däck och service och diverse på bilen som jag blir arbetslös utan

Är ni två stycken kan du ju halvera i princip alla utgifterna du skrev upp, eftersom jag antar att ni delar på det.

speedy83
2013-09-12, 07:16
min hyra ligger på 5000:- studielån på ca 1300:- månad förråd 500:- månad elräkning 2-300:- per månad bensin ca 3000:- månad mat ca 2500:- månad 2pers+hund

och min lön är omkring 13 ibland 14 in på kontot ifall jag jobbar varannan helg(oftast) och omkring 180timmar

vad ska jag spara in på?*gah!* det går inga bussar till jobbet så MÅSTE ta bilen dit, en vw polo är hyfsat snål omkring 0,6 per mil sen tillkommer däck och service och diverse på bilen som jag blir arbetslös utan

Det du SKULLE kunna göra även om det inte alltid är så enkelt i verkliga livet är att flytta närmare ditt arbete alt. byta arbete eller flytta till billigare boende samt så behöver man inte ha hund :naughty:

Ni är ju också som du säger två på dessa kostnader så dina är väl hälften...

SkauneJohan
2013-09-12, 09:38
Hur kan du ha 3000 i drivmedelskostnad och ett studentlån för en utbildning men ändå bara få ut 14k netto med 180 timmar och helgjobb?

Byt yrke, bil och utbildning pronto isf

jag har försökt att få ett tillsvidarejobb(man behöver pengar året runt) i 8,5år

nu har jag det sen 2,5år men det är dåligt betalt, har sökt precis alla jobb mellan himmel och jord: lokalvårdare, industri, säljare, vaktmästare, mcdonalds--- you name it. så min bil är törstig på 0,6 per mil? hur ska jag kunna bytta, då kan jag inte komma till jobbet.....



Det du SKULLE kunna göra även om det inte alltid är så enkelt i verkliga livet är att flytta närmare ditt arbete alt. byta arbete eller flytta till billigare boende samt så behöver man inte ha hund :naughty:

Ni är ju också som du säger två på dessa kostnader så dina är väl hälften...

i er värld kanske det är gratis att flytta och går att få jobb runt varje hörna?
tidigare bodde jag dyrare och betydligt längre bort från jobbet, att flytta ännu närmare går bra ifall det finns pengar till en hästagård

sambons inkomst är ingen höjdare och inte alla månader på året, lyckas vi spara en slant så måste bilen bytta hjullager för 500:- eller så kommer nån annan oväntad utgift, det kommer ju bli betydligt bättre ifall hon lyckas få ett tillsvidarejobb även på deltid eller ifall jag lyckas få ett jobb med vettig lön

att få jobb idag är riktigt svårt*facepalm* att få betalt på ett jobb idag är ännu svårare *whatever*


det är iallafall trevligt att andra har det bra i dagens sverige och lyckas spara miljon på ingen tid:)

speedy83
2013-09-12, 09:47
i er värld kanske det är gratis att flytta och går att få jobb runt varje hörna?
tidigare bodde jag dyrare och betydligt längre bort från jobbet, att flytta ännu närmare går bra ifall det finns pengar till en hästagård

sambons inkomst är ingen höjdare och inte alla månader på året, lyckas vi spara en slant så måste bilen bytta hjullager för 500:- eller så kommer nån annan oväntad utgift, det kommer ju bli betydligt bättre ifall hon lyckas få ett tillsvidarejobb även på deltid eller ifall jag lyckas få ett jobb med vettig lön

att få jobb idag är riktigt svårt*facepalm* att få betalt på ett jobb idag är ännu svårare *whatever*


det är iallafall trevligt att andra har det bra i dagens sverige och lyckas spara miljon på ingen tid:)

Som sagt jag skrev att det är svårare i praktiken, jag har varit där också eller är nästan där snarare. Jo man har haft tur att få ett ok betalt jobb men jag kan lova dig att spara ihop en miljon gör varken jag eller någon i min närhet enkelt. Det är lätt att bli lite vilseledd i trådar som detta och det är inte ovanligt att vissa "sockrar" saningen lite också :) trådar som denna drar ju till sig folk som faktiskt har lyckats i större omfattning är personer som inte gjort det, lite som när man läser storlekstrådar på flashback, det är ju inte de med små som skriver utan de som verkligen är stolta ;)

Kämpa på så löser det sig säkert!

Minimjölk
2013-09-12, 10:17
min hyra ligger på 5000:- studielån på ca 1300:- månad förråd 500:- månad elräkning 2-300:- per månad bensin ca 3000:- månad mat ca 2500:- månad 2pers+hund

och min lön är omkring 13 ibland 14 in på kontot ifall jag jobbar varannan helg(oftast) och omkring 180timmar

vad ska jag spara in på?*gah!* det går inga bussar till jobbet så MÅSTE ta bilen dit, en vw polo är hyfsat snål omkring 0,6 per mil sen tillkommer däck och service och diverse på bilen som jag blir arbetslös utan

Med dina nuvarande förutsättningar så är det omöjligt att spara 50%. Det är det såklart för de allra flesta om man inte sitter på väldigt låga utgifter och då gärna kombinerat med en stabil lön från två personer.. Det är därför jag alltid pratar om 10% som även du kanske skulle klara av genom lite bättre planering. Dessa 10% skulle då kunna användas delvis för dessa oförutsedda utgifter som alltid kommer olägligt.

Om jag läser din beskrivning ovan, skall jag tolka det som att ni bor två personer med hund i ett boende som kostar dig/er 5800kr samtidigt som ni har rena bränslekostnader på 3000kr och detta med en inkomst tillsammans på 14tkr? Eller få ni in mer pengar via sambon också?

5800 i boendekostand på en inkomst på 14 är enligt mig för hög. man brukar väl rekommendera att boendet skall vara max 1/3 av nettolönen. Räknar du med amortering i denna siffra?

Nu vet jag inte var du/ni bor men det låter otroligt att det inte på 10 år skulle kunna dyka upp något jobb närmre än 3000kr/bensin --> 390mil per månad/tur och retur.

Det känns som att er situation borde kunne se något bättre ut genom lite förändringar, csn på 1300/mån gör det ju inte lättare, hur länge har du kvar på det? kanske finns en möjlighet att diskutera avbetalningen på detta.

Ni har satt er i en sits där era fasta månatliga kostnader äter upp det mesta av er inkomst. Fundera gärna på hur ni kan kapa 100-lappar på era fasta utgifter och se gärna över möjligheten till lite extra inkomst. I ert läge känns det som att varje extra 100-lapp ni kan få in kommer göra stor skillnad på er välfärd.

Det är en enorm skillnad på att gå plus 100kr varje månad jämfört med att gå minus 100kr. Även om skillnaden bara är 200kr på pappret.

Red Apple
2013-09-12, 11:04
Kom igen nu, man ser väl att det är gjort i paint?
Försökte vara lite lustig, men verkar ha misslyckats..
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt..

Men no shit. Uttryckte mig förvisso inte särskilt absolut men det är klart man ser att den är gjord i paint. De vita rektanglarna runt saldot röjer ju alla tvivel :D
Så det var nog ingen som faktiskt tog bilden seriöst ;)

agazza
2013-09-12, 18:42
jag har försökt att få ett tillsvidarejobb(man behöver pengar året runt) i 8,5år

nu har jag det sen 2,5år men det är dåligt betalt, har sökt precis alla jobb mellan himmel och jord: lokalvårdare, industri, säljare, vaktmästare, mcdonalds--- you name it. så min bil är törstig på 0,6 per mil? hur ska jag kunna bytta, då kan jag inte komma till jobbet.....


Gå en kortare KY inom dom områden som har störst framtida behov av personal. Finns gott om dessa.

Men vad jobbar du med och vad har du pluggat med tanke på studielånen?

Din bil dricker inte mycket soppa men jag tror inte heller den kostar 3000kr i månaden, inte ens med reparation och försäkring osv inräknat, det är 36000 om året för en Polo eller vad du nu körde

snelhest
2013-09-16, 18:53
Hur går det för er? Blir det någon miljon? Själv är jag på språng mot min andra! Mina 450 HM aktier var en av orsakerna till att min portfölj steg i värde med 12 000:- idag. Trevlig dagsinkomst. cofffee

http://imgur.com/t1wRy3p

ceejay
2013-09-16, 19:07
11,95% utveckling iår?

Du skulle kört didner & gerge aktiefonder ;)
27,23% upp iår
http://didnergerge.se/se

en stor stark
2013-09-16, 19:18
Jag skulle gärna bli miljonär :(

Har några hundratusen men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att öka det för tillfället.
Har rätt dålig koll på aktier och vet inte riktigt om jag har tid att sätta mig in i det tillräckligt mycket för att det ska bli meningsfullt/lönsamt.

snelhest
2013-09-16, 19:19
11,95% utveckling iår?

Du skulle kört didner & gerge aktiefonder ;)
27,23% upp iår
http://didnergerge.se/se

Skulle varit bättre om jag köpt Arcam, 600%?

ceejay
2013-09-16, 19:24
Skulle varit bättre om jag köpt Arcam, 600%?

Nu är du bara muppig :) d&g har gått upp i snitt runt 18% per år sedan starten ibörjan av 90talet

Ponde
2013-09-16, 19:31
Jag skulle gärna bli miljonär :(

Har några hundratusen men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att öka det för tillfället.
Har rätt dålig koll på aktier och vet inte riktigt om jag har tid att sätta mig in i det tillräckligt mycket för att det ska bli meningsfullt/lönsamt.

Eh, det kräver inte direkt mycket tid eller kunskap för att få det att bli lönsamt. Aktieinvesteringar är enklare än du tror.

Du kommer garanterat aldrig bli miljonär om du inte bemödar dig att läsa om ämnet och sedan placera lite pengar i början för att lära dig (tips: diversifiera portföljen, flera olika branscher och typ 5-10 bolag. Då sprids risken bättre, om du söker långsiktigt säkra investeringar).

en stor stark
2013-09-16, 19:37
Eh, det kräver inte direkt mycket tid eller kunskap för att få det att bli lönsamt. Aktieinvesteringar är enklare än du tror.

Du kommer garanterat aldrig bli miljonär om du inte bemödar dig att läsa om ämnet och sedan placera lite pengar i början för att lära dig (tips: diversifiera portföljen, flera olika branscher och typ 5-10 bolag. Då sprids risken bättre, om du söker långsiktigt säkra investeringar).

Nej det förstår jag ju. Och jag har ju egentligen tillräckligt med pengar för att vara "nöjd". Men samtidigt skulle jag inte säga nej till lite till ;)

Men jag kan testa det du säger, och läsa på lite om det är så att det inte är så svårt att få det lönsamt. Jag menar jag har ändå en summa pengar som jag kan börja med.

snelhest
2013-09-16, 19:51
Nu är du bara muppig :) d&g har gått upp i snitt runt 18% per år sedan starten ibörjan av 90talet

Jaså säger du? Men tänk om jag redan äger didner&gerge?

G_lund
2013-09-16, 19:54
Så om man vill göra slag i saken och börja med aktier..

Vad bör man läsa innan man börjar investera?

Finns det några bra böcker inom ämnet där man lär sig bakomliggande faktorer för aktiers/fonders uppgång och nergång kryddat med tankesätt och facktermer? :)

stevebc
2013-09-16, 20:18
Upp 36,4 % sedan i mars då jag började investera i aktier. Men jag förlitar mig inte på informationsövertag, och jag tar extremt stora risker. I en uppåtstigande marknad så ska jag ju ha betalt för det, så det är väl egentligen inga konstigheter. Men visst går det över förväntan.

Ang att ta risker: visst, jag kan investera i 30 företag. Men såå många noterade företag finns det inte i Sverige och det är dyrt att handla utomlands för en småsparare. Kommer framöver satsa på att hitta ett fåtal godingar istället. Så stor är inte risken att fyra välmående företag skulle gå i konkurs på samma dag :)

agazza
2013-09-16, 20:58
Så om man vill göra slag i saken och börja med aktier..

Vad bör man läsa innan man börjar investera?

Finns det några bra böcker inom ämnet där man lär sig bakomliggande faktorer för aktiers/fonders uppgång och nergång kryddat med tankesätt och facktermer? :)

Diverse kurser i masspsykologi och algoritmer.
Fundamenta tycker jag är svårt nuförtiden och jag går enbart på saker jag känner att jag förstår mig någorlunda på och själv ser "grejjen".
Jag litar inte på vad andra skriver överhuvudtaget men lyssnar gärna på allas argument. Men ändå kan ett stabilt företag med bra utsikter helt plötsligt få kursen dumpad.
Jag önskar att marknaden reglerades på något vis för att gå tillbaka till ursprungstanken med det hela. Men annars finns det massvis med bra böcker.

agazza
2013-09-16, 21:00
Hur går det för er? Blir det någon miljon? Själv är jag på språng mot min andra! Mina 450 HM aktier var en av orsakerna till att min portfölj steg i värde med 12 000:- idag. Trevlig dagsinkomst. cofffee

http://imgur.com/t1wRy3p

Ja H&M var nog ett riktigt härligt köp ifall man gick in där innan innan splitten eller vad det nu var. Ägt dom länge?

snelhest
2013-09-16, 22:07
Ja H&M var nog ett riktigt härligt köp ifall man gick in där innan innan splitten eller vad det nu var. Ägt dom länge?

Sedan 2007 :)

Amfksp
2013-09-16, 22:09
Själv backade jag 80 lax idag, köpte mig ett litet treat!

snelhest
2013-09-19, 19:27
Själv backade jag 80 lax idag, köpte mig ett litet treat!

Tog du igen det idag? Tycker nån mer borde närma sig millen här nu?
Själv steg min portfölj med 8 laxar idag. Man får glädjas så länge det är trevligt börshumör :d

http://imgur.com/P0Pdauo

dauit
2013-09-19, 20:04
http://i40.tinypic.com/2dl13c9.png
Sedan har jag samma summa på Handelsbanken, även det i en fond.

Det är schysst att ha generösa föräldrar och mor- och farföräldrar, men jag planerar att sälja det och investera i aktier istället.

Amfksp
2013-09-19, 20:12
Tog du igen det idag? Tycker nån mer borde närma sig millen här nu?
Själv steg min portfölj med 8 laxar idag. Man får glädjas så länge det är trevligt börshumör :d

http://imgur.com/P0Pdauo

Inte precis, har inga stora pengar i värdepapper. Fastigheter fungerar betydligt bättre tycker jag. Sen tycker jag om äldre rolex och har väl en 300k där, något som också utvecklats bättre än index sista 10 åren. Dock inget jag köpt som investering utan dom används till vardags och slits.

Tricce
2013-09-19, 20:40
Coxie tittar nog in i den här tråden och småler lite ;)

agazza
2013-09-19, 21:18
Tog du igen det idag? Tycker nån mer borde närma sig millen här nu?
Själv steg min portfölj med 8 laxar idag. Man får glädjas så länge det är trevligt börshumör :d

http://imgur.com/P0Pdauo

Jag hade som mål att nå miljonen innan 25 men det har stagnerat rejält sen satsningar på att starta företag har tagit för mycket tid och investeringar.

Men ifall jag inte räknar bil, egeninsatsen i AB samt utrustningen till företaget så ligger jag, trots otroligt svag växlingskurs nok/sek, på 728k.

Det jag nu funderar på är ifall jag ska engagera mig lite mer i att försöka öka avkastningen på delen som består av nok, tex Avanza zero. Men jag är väldigt försiktig av mig.

EDIT: Efter löning, kommer jag ligga på 728k. minus hyra direkt då. men ett litet tag iaf :)

4623
2013-09-19, 21:35
Har bränt närmare miljonen på nöjen de senaste åren. Så mina erfarenheter borde göra mig till miljonär.

Pejij
2013-09-19, 22:26
Jag hade som mål att nå miljonen innan 25 men det har stagnerat rejält sen satsningar på att starta företag har tagit för mycket tid och investeringar.

Men ifall jag inte räknar bil, egeninsatsen i AB samt utrustningen till företaget så ligger jag, trots otroligt svag växlingskurs nok/sek, på 728k.

Det jag nu funderar på är ifall jag ska engagera mig lite mer i att försöka öka avkastningen på delen som består av nok, tex Avanza zero. Men jag är väldigt försiktig av mig.

EDIT: Efter löning, kommer jag ligga på 728k. minus hyra direkt då. men ett litet tag iaf :)

Bra jobbat!

Själv tog jag så sent som idag ut det kapital jag hade i Avanza Zero. Börsen och Avanza Zero har ju gått upp en hel del på senaste tiden (+20% i år ungefär) och jag känner, utan att ha baserat det på nån särskild fakta annat än magkänslan, att det inte kan stiga hur mycket som helst. Planerar att investera pengarna i fastigheter, alternativt stå utanför ett tag och vänta på ett ras =)

snelhest
2013-09-19, 22:45
Jag hade som mål att nå miljonen innan 25 men det har stagnerat rejält sen satsningar på att starta företag har tagit för mycket tid och investeringar.

Men ifall jag inte räknar bil, egeninsatsen i AB samt utrustningen till företaget så ligger jag, trots otroligt svag växlingskurs nok/sek, på 728k.

Det jag nu funderar på är ifall jag ska engagera mig lite mer i att försöka öka avkastningen på delen som består av nok, tex Avanza zero. Men jag är väldigt försiktig av mig.

EDIT: Efter löning, kommer jag ligga på 728k. minus hyra direkt då. men ett litet tag iaf :)
Bra jobbat! Hur gammal är du nu och när räknar du att ha miljonen i din hand?

agazza
2013-09-20, 08:32
Bra jobbat!

Själv tog jag så sent som idag ut det kapital jag hade i Avanza Zero. Börsen och Avanza Zero har ju gått upp en hel del på senaste tiden (+20% i år ungefär) och jag känner, utan att ha baserat det på nån särskild fakta annat än magkänslan, att det inte kan stiga hur mycket som helst. Planerar att investera pengarna i fastigheter, alternativt stå utanför ett tag och vänta på ett ras =)


Jag har samma magkänsla faktiskt och det gör mig nervös för fondinvesteringar. Vi kanske borde kolla på att starta asylboende i skog, finns ett hyreskomplex där för en billig peng :)


Bra jobbat! Hur gammal är du nu och när räknar du att ha miljonen i din hand?


24 år och 9 månader, typ. Innan 27 beroende på vad som händer med firman och eventuellt husbygge. Sambon kommer kanske förstöra planerna helt också, det vet man aldrig

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

RandomC
2013-09-20, 09:31
Kul att läsa om alla flitiga sparare. En fråga till er som sitter på stora mängder pengar, har ni några planer för pengarna? Vad händer när ni når ert mål, har ni några planer på att spendera era pengar eller ska dom bara sitta på kontot?

Amfksp
2013-09-20, 09:45
Ett bra citat jag läste för ett tag sedan angåend råd från äldre till yngre traders på goldmanSachs:
"I tell em to spend it all. No one needs a $100m funeral or a $50m divorce"
Givetvis skämtsamt, men ligger en del i det.

agazza
2013-09-20, 14:23
Kul att läsa om alla flitiga sparare. En fråga till er som sitter på stora mängder pengar, har ni några planer för pengarna? Vad händer när ni når ert mål, har ni några planer på att spendera era pengar eller ska dom bara sitta på kontot?

För mig handlar det enbart om lugn och ro, målet är att ha en årlig avkastning som ska täcka upp eventuellt bortfall av inkomst. Förhoppningsvis ska det även vara till hjälp då jag på allvar börjar resa runt i världen för att se mig omkring.

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

G_lund
2013-09-20, 14:39
tex Avanza zero.

[QUOTE=Pejij;6648934Själv tog jag så sent som idag ut det kapital jag hade i Avanza Zero.[/QUOTE]

Känns som att "alla" äger dessa aktier.

De flesta aktiebloggar/forum jag besökt den senaste veckan har nämnt desssa.
Frågan är hur länge det håller i sig.

4623
2013-09-20, 15:35
Ett bra citat jag läste för ett tag sedan angåend råd från äldre till yngre traders på goldmanSachs:
"I tell em to spend it all. No one needs a $100m funeral or a $50m divorce"
Givetvis skämtsamt, men ligger en del i det.

GSElevator? Mycket underhållande!

sp123ltd1
2013-09-21, 18:50
Har som mål med mitt sparande att kunna betala minst 50% utav lägenheten utan lån. Jag har ca 6år på mej att få ihop pengarna genom jobb och studiebidrag där jag sparar undan ungefär 50% av inkomsten. Dessa fördelas sedan 70% i aktier och 30% på sparkonto. Har handlat med aktier sedan början av september och änså länge är jag upp ~26% :)

Amfksp
2013-09-21, 20:18
GSElevator? Mycket underhållande!

Mycket:)
" fuck you and the sarah jessica parker you rode in on!"

hallar
2013-09-21, 20:23
Om man räknar ihop tillgångar dvs likvida medel + fastigheter är jag miljonär. Detta är dock inte av egen förtjänst utan av förtida arv. Därför väljer jag att inte räkna det. Men min strategi är att leva ekonomiskt och spara undan pengar som jag investerar. Det går bra, dock inte just nu då jag står för den enda inkomsten i familjen ett par månader till.

spoon
2013-09-21, 20:26
Är väl halvvägs och ganska nöjd med det. Gissar att jag borde vara i mål om fem år. För tillfället så åker pengarna in i lägenheten men om jag flyttar hem så borde jag kunna få ut dom igen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Oxe
2013-09-21, 23:17
Jag förlitar mig på att svenskaspel fixar det till mig... skaffade eurojackpot idag för 10veckor framåt

sandstorm
2013-09-22, 08:40
Känns som att "alla" äger dessa aktier.

De flesta aktiebloggar/forum jag besökt den senaste veckan har nämnt desssa.
Frågan är hur länge det håller i sig.

Hela grejen med indexfonder är att de är byggda för att spegla marknaden. I fallet med Avanza Zero är det de 30 största bolagen i Sverige (Stockholmsbörsen) som man investerar i. Det som är speciellt är att den är avgiftsfri, till skillnad från de festa indexfonder!

Det vill säga det "håller i sig" så länge marknaden går framåt!

RandomC
2013-09-22, 12:06
Om man räknar ihop tillgångar dvs likvida medel + fastigheter är jag miljonär. Detta är dock inte av egen förtjänst utan av förtida arv. Därför väljer jag att inte räkna det. Men min strategi är att leva ekonomiskt och spara undan pengar som jag investerar. Det går bra, dock inte just nu då jag står för den enda inkomsten i familjen ett par månader till.

Måste vara tufft att leva på endast en ST-läkarlön :d
Får man fråga hur mycket du drar in på jourer osv?

Ponde
2013-09-22, 15:29
Ett bra citat jag läste för ett tag sedan angåend råd från äldre till yngre traders på goldmanSachs:
"I tell em to spend it all. No one needs a $100m funeral or a $50m divorce"
Givetvis skämtsamt, men ligger en del i det.

Precis, men det ligger endast sanning i det om du slipper jobba efter att du tjänat pengarna (att spendera allting om du har vanlig lön leder bara till att du tvingas jobba hela livet och går miste om det pengarna ger dig: frihet).

"Don`t waste your money before your bank statement is irrelevant" skulle vara bättre.

4623
2013-09-22, 16:14
Precis, men det ligger endast sanning i det om du slipper jobba efter att du tjänat pengarna (att spendera allting om du har vanlig lön leder bara till att du tvingas jobba hela livet och går miste om det pengarna ger dig: frihet).

"Don`t waste your money before your bank statement is irrelevant" skulle vara bättre.

Nu är det så att dessa människor förmodligen vill jobba. Tillskillnad från 20-åringar med förvriden världsbild.

Pelle2
2013-09-22, 16:22
Nu är det så att dessa människor förmodligen vill jobba. Tillskillnad från 20-åringar med förvriden världsbild.

Har man en förvriden världsbild om man inte vill jobba hela livet? Ah ok.. cofffee

Ponde
2013-09-22, 16:26
Nu är det så att dessa människor förmodligen vill jobba. Tillskillnad från 20-åringar med förvriden världsbild.

Nej, det vill de nog inte. Alla vill ju vinna på lotto så att de kan syssla med sina hobbyn/undvika tidiga mornar, du är väl säkert ett undantag då.

Varför anser du min världsbild vara förvriden om jag med mitt enda liv här på jorden inte vill lägga såna jävla mängder tid på JOBB utan istället på det jag känner för att göra?

EDIT: Nu då det handlar om wallstreet-hajar så kan jag tro på att de verkligen vill jobba helatiden, men det är bara en negativ konsekvens av för mycket tävlande i skolor/hemma om vem som har den bästa/dyraste prylen och husen. De har helt enkelt blivit giriga, materialistiska människor och de fattar inte att sluta jobba i tid och göra något vettigt på sin fritid istället för jobb. Arbetsnarkomaner...>.<

4623
2013-09-22, 16:41
Nej, det vill de nog inte. Alla vill ju vinna på lotto så att de kan syssla med sina hobbyn/undvika tidiga mornar, du är väl säkert ett undantag då.

Varför anser du min världsbild vara förvriden om jag med mitt enda liv här på jorden inte vill lägga såna jävla mängder tid på JOBB utan istället på det jag känner för att göra?

EDIT: Nu då det handlar om wallstreet-hajar så kan jag tro på att de verkligen vill jobba helatiden, men det är bara en negativ konsekvens av för mycket tävlande i skolor/hemma om vem som har den bästa/dyraste prylen och husen. De har helt enkelt blivit giriga, materialistiska människor och de fattar inte att sluta jobba i tid och göra något vettigt på sin fritid istället för jobb. Arbetsnarkomaner...>.<

Skönt att du svara själv så jag slipper.

Ponde
2013-09-22, 17:23
Skönt att du svara själv så jag slipper.

Jag svarade inte på något. Du påstod att min världsbild är förvrängd för att jag anser att wallstreet-hajarnas jobbande är totalt meningslöst och ingen normalt funtad människa vill jobba så mycket.

Du har inte svarat något på det, och det kan nog bli svårt eftersom att folk i regel jobbar för att bli ekonomiskt fria (inte i sverige, men här har förmyndar-staten tagit bort allt eget ansvar man kan ha så det är inte så konstigt att ingen bryr sig om sin ekonomiska situation om 5,10,15, 25 år i framtiden).

Amfksp
2013-09-22, 17:26
Det du anser vara ett "vettigt liv" är inte vad alla anser. Jag skulle absolut inte vilja sluta jobba. Sliter jag inte ibland mår jag inte lika bra när jag är ledig.

Ponde
2013-09-22, 17:30
Det du anser vara ett "vettigt liv" är inte vad alla anser. Jag skulle absolut inte vilja sluta jobba. Sliter jag inte ibland mår jag inte lika bra när jag är ledig.

Bra för dig, hade du fortsatt "slita" om du vunnit 100 milj kronor också? Om du svarar ja så borde du nog omvärdera din tidsfördelning.

Kan du inte må bra utan att jobba så har du nog större mentala problem, eller så är du så okreativ att du inte kan göra upp egna rutiner istället för att följa arbetslivets mönster.

Red Apple
2013-09-22, 17:34
Jag tror att olika människor fungerar på olika sätt helt enkelt. Visas lever för att jobba, andra jobbar för att leva. Whatever floats your boat liksom.

Amfksp
2013-09-22, 17:39
Bra för dig, hade du fortsatt "slita" om du vunnit 100 milj kronor också? Om du svarar ja så borde du nog omvärdera din tidsfördelning.

Kan du inte må bra utan att jobba så har du nog större mentala problem, eller så är du så okreativ att du inte kan göra upp egna rutiner istället för att följa arbetslivets mönster.

Eller så trivs jag med mitt yrke där jag kan använda min kreativitet. Du bör byta arbete.
Ja, jag hade garanterat fortsatt arbeta. Men kul att du sätter lite psykiska diagnoser så här på en söndag över ett forum.

Ponde
2013-09-22, 17:43
Eller så trivs jag med mitt yrke där jag kan använda min kreativitet. Du bör byta arbete.
Ja, jag hade garanterat fortsatt arbeta. Men kul att du sätter lite psykiska diagnoser så här på en söndag över ett forum.

Då har du extrem tur, inte så många som jobbar med vad de VERKLIGEN VILL (vilket du tycks få göra).

snelhest
2013-09-22, 17:45
Då har du extrem tur, inte så många som jobbar med vad de VERKLIGEN VILL (vilket du tycks få göra).

Vad har "tur" med saken att göra?

Ponde
2013-09-22, 17:54
Vad har "tur" med saken att göra?

Tja, alla kan inte klara av utbildningen till det jobbet de vill göra/andra vill helst inte jobba alls, och det funkar ju inte så bra i vårt samhälle (om man nu inte vill gå på soc såklart).

Jag gillar mellanvägen, jobba men ändå pensionera mig tidigt medan jag har vett kvar i huvet och inte är halvdement (som jag vore om jag jobbade tills jag blir 70).

mattepatte
2013-09-22, 17:55
http://www.svt.se/nyheter/sverige/de-fem-saker-manniskor-angrar-pa-dodsbadden

"Näst högst på listan, och främst när det gällde män, var att man önskade att man inte jobbat så mycket och så hårt."

Amfksp
2013-09-22, 18:00
Att trivas på jobbet betyder inte att man jobbar 60-timmarveckor precis. Dessa förstår jag att dom ångrar sig.

snelhest
2013-09-22, 18:04
Tja, alla kan inte klara av utbildningen till det jobbet de vill göra/andra vill helst inte jobba alls, och det funkar ju inte så bra i vårt samhälle (om man nu inte vill gå på soc såklart).

Jag gillar mellanvägen, jobba men ändå pensionera mig tidigt medan jag har vett kvar i huvet och inte är halvdement (som jag vore om jag jobbade tills jag blir 70).

Nu brukar betyg vanligen tilldelas beroende på prestation och inte genom lotteri.

Ponde
2013-09-22, 18:06
Nu brukar betyg vanligen tilldelas beroende på prestation och inte genom lotteri.

Det genetiska lotteriet bestämmer dels hur bra du kan prestera. Alla har inte kapacitet att studera till eller arbeta som ingenjör, läkare.

Pelle2
2013-09-22, 18:33
Men.. är jobbet roligare än sin fritid.. hur roligt jobb man än har, så känns det tragiskt på något vis. Eller så har man helt enkelt ett sådant ruskigt roligt och helt underbart jobb som får allt annat att blekna :)

Men.. nääääe, Jay cutler ? ;)

MicheG
2013-09-22, 18:37
Verkar alla i den här tråden tro att hårt slit är vägen till mycket pengar?

Det finns jobb som inte kräver mer utbildning än 8 helgkurser. Där du är ledig 8 månader om året och tjänar upp mot 50k/månad, efter skatt.

agazza
2013-09-22, 18:39
Verkar alla i den här tråden tro att hårt slit är vägen till mycket pengar?

Det finns jobb som inte kräver mer utbildning än 8 helgkurser. Där du är ledig 8 månader om året och tjänar upp mot 50k/månad, efter skatt.

Avancerade annonsrobotar nu för tiden på forumet

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Dennis93
2013-09-22, 18:39
Verkar alla i den här tråden tro att hårt slit är vägen till mycket pengar?

Det finns jobb som inte kräver mer utbildning än 8 helgkurser. Där du är ledig 8 månader om året och tjänar upp mot 50k/månad, efter skatt.

I'm listening...

Edit:
Avancerade annonsrobotar nu för tiden på forumet

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Hahah hörde en riktigt försäljaröst i huvudet när jag läste det där ;)

MicheG
2013-09-22, 23:37
Avancerade annonsrobotar nu för tiden på forumet

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Inte reklam, enbart ett tips till en bra inkomst och även minska tiden du lägger på ditt arbete.

I'm listening...

http://static.guim.co.uk/sys-images/Business/Pix/pictures/2007/10/23/oil9_460x276.jpg

agazza
2013-09-23, 05:14
Inte reklam, enbart ett tips till en bra inkomst och även minska tiden du lägger på ditt arbete.



http://static.guim.co.uk/sys-images/Business/Pix/pictures/2007/10/23/oil9_460x276.jpg

Av dom jag känner som jobbar på plattform så krävs det att dom för det första är utbildad inom ett yrke som det finns behov för, tex svetsare eller elektriker, samt att dom utöver det har köpt och gått kurserna som krävs för att överhuvudtaget få visstas på plattform.

Alternativt statoils lärlingsprogram, men det är 2,5 år eller liknande.

Vilka kurser tänkte du på som leder till jobb på plattform?

Sen är oftast arbetsskiften 21 dagar på, 14 dagar av ifall jag inte minns fel, men ja lönen är bra

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

hallar
2013-09-23, 05:42
Kan ge ett boktips till er "the millionaire next door". Där har man gått igenom olika faktorer som gör folk rika. Huvudspåret är att man skall leva under sina möjliga levnadsnivå. Dvs om du kan köpa ett hus för 4 miljoner och klara det, köp då istället ett för 2 miljoner. Det gör mer luft i systemet, du kan amortera snabbare, lägga mer pengar på annat sparande. Samma sak med bilar, bättre att köpa en bil med ett par år på nacken.

Det är många idag som mår dåligt för att de satt sig i en situation som är mycket ansträngd ekonomiskt. De är helt beroende av att bägge två arbetar 100% för att få det gå ihop.

Min inställning är att jag vill ha ett kapital som ger mig trygghet och avkastning. Tanken är inte att jag skall köpa massa prylar.

Pelle2
2013-09-23, 07:25
Inte reklam, enbart ett tips till en bra inkomst och även minska tiden du lägger på ditt arbete.



http://static.guim.co.uk/sys-images/Business/Pix/pictures/2007/10/23/oil9_460x276.jpg

haha BS

Matsa
2013-09-23, 07:35
Men.. är jobbet roligare än sin fritid.. hur roligt jobb man än har, så känns det tragiskt på något vis. Eller så har man helt enkelt ett sådant ruskigt roligt och helt underbart jobb som får allt annat att blekna :)

Men.. nääääe, Jay cutler ? ;)

Att någon skulle fortsätta jobba även om han inte var tvungen behöver verkligen inte betyda att han har roligare på jobbet än på fritiden.

Mats J
2013-09-23, 08:04
Jag har bränt över 1 mille på proteinpulver, resor tor gymmet och gymkort de senaste 22 åren. Så om jag inte tränat vore jag miljonär :)

Ladugårdsdörr
2013-09-23, 08:10
http://static.guim.co.uk/sys-images/Business/Pix/pictures/2007/10/23/oil9_460x276.jpg

Bättre att sikta på:

http://www.ogj.com/content/dam/etc/medialib/platform-7/ogj/articles/print-articles/volume-108/june-14/57648.res/_jcr_content/renditions/pennwell.web.450.293.jpg

Där finns bra gym, spinningsal och golfsimulator. Vore ju dumt att missa träningen under jobbveckorna.

Minimjölk
2013-09-23, 08:41
Kan ge ett boktips till er "the millionaire next door". Där har man gått igenom olika faktorer som gör folk rika. Huvudspåret är att man skall leva under sina möjliga levnadsnivå. Dvs om du kan köpa ett hus för 4 miljoner och klara det, köp då istället ett för 2 miljoner. Det gör mer luft i systemet, du kan amortera snabbare, lägga mer pengar på annat sparande. Samma sak med bilar, bättre att köpa en bil med ett par år på nacken.

Det är många idag som mår dåligt för att de satt sig i en situation som är mycket ansträngd ekonomiskt. De är helt beroende av att bägge två arbetar 100% för att få det gå ihop.

Min inställning är att jag vill ha ett kapital som ger mig trygghet och avkastning. Tanken är inte att jag skall köpa massa prylar.



Detat är ju sunt förnuft men verkar vara väldigt främmande för många. Genom att ge sig själv ett visst utrymme öppnar man upp mängder med möjligheter för framtiden. istället väljer många att leva på gränsen vilket får de negativa konsekevenserna som du nämner och dessutom höjer månadskostnaden onödigt mycket.

Desto mer tillgångar och mindre skulder du har, desto billiagre kan du leva med bibehållen standard vilket ger ännu mer pengar.

Enkelt exempel med de två familjerna A och B som har exakt samma löner in:

De båda familjerna bor båda i hus i 3miljonsklassen. De ena har ett belånat hus på 2,5miljoner och betalar varje månad en ränta på ca 4500kr.

Den andra familjen har amorterat av sitt lån och har dessutom sparat undan pengar så att deras investeringar ger avkastningar på ca 5k per månad.

Under ett antal år har familj A levt på gränsen medan familj B varit sparsam. Resultatet några år senare är att familj B har ca 10k extra varje månad att röra sig med. Detta ger såklart möjligheter och dessutom kommer deras investeringar troligtvis ge ännu större avkastning med tiden...


Nu är ju exemplet ovan en aning "extremt" men om man med hyffsat enkla medel idag kan se till att ens framtida jag har några tusenlappar extra att röra sig med varje månad utan att behöva lyfta ett finger för dem så borde ju valet vara enkelt.
Problemet är att många letar efter snabba fixar och vill ha omedelbar belöning.

feyin
2013-09-23, 08:53
Den här traden ger mig angest.

MicheG
2013-09-23, 14:11
Av dom jag känner som jobbar på plattform så krävs det att dom för det första är utbildad inom ett yrke som det finns behov för, tex svetsare eller elektriker, samt att dom utöver det har köpt och gått kurserna som krävs för att överhuvudtaget få visstas på plattform.

Alternativt statoils lärlingsprogram, men det är 2,5 år eller liknande.

Vilka kurser tänkte du på som leder till jobb på plattform?

Sen är oftast arbetsskiften 21 dagar på, 14 dagar av ifall jag inte minns fel, men ja lönen är bra


Nej, det krävs inte, men självklart underlättar det att få jobb om du har fagbrev(yrkesbevis) inom nåt av arbetena på den här listan:

http://www.offshoreutdanning.no/broennteknikk-vg2/kursinformasjon/opptakskrav-og-anbefalte-fagbrev/

--

Lärlingsplatser för de som kommer direkt från gymnasiet finns i betydligt fler företag än Statoil. Praktiken är på 2 år. Vi har 4 stycken lärlingar ute under de 2v jag är på jobb.

--

GSK Sikkerhetskurs + Offshore helseattest är de kurserna som krävs för att få resa ut på plattform. Brønnteknikk VG2 skulle jag rekommendera utöver sikkerhetskursen och helseattestet. Det finns inga kurser som garanterat leder till jobb offshore, däremot så kan du öka din chanser genom att stärka ditt CV med kurs/utbildning.

--

Rotationen inom drilling och många andra yrken är 14 dagar på, 28 dagar av(2v-4v rotation)..

--

Jag menar inte att det är lätt att få jobb offshore, men alla kan om man verkligen vill.


haha BS

Vad är BS?

Bättre att sikta på:

http://www.ogj.com/content/dam/etc/medialib/platform-7/ogj/articles/print-articles/volume-108/june-14/57648.res/_jcr_content/renditions/pennwell.web.450.293.jpg

Där finns bra gym, spinningsal och golfsimulator. Vore ju dumt att missa träningen under jobbveckorna.

Finns även plattformar med badmintonbanor. Jag lovar att du inte blir besviken på tränings möjligheterna, oavsett om du är på en fast, flyt eller jack-up plattform.

snelhest
2013-09-23, 22:30
Den här traden ger mig angest.

Varför? *screwy*

Raschmus
2013-09-24, 08:06
Kan ge ett boktips till er "the millionaire next door".
Söker fler boktips!

Jag söker allt i från böcker och bloggar som ger inspiration (typ miljonaren.blogspot.se och självbiografier där män sparat på diverse sätt) till böcker och sajter om börsen.

Utgå från att jag står på mycket amatörmässig kunskap och ett djävulskt driv.

PureWhey
2013-09-24, 08:09
MicheG
Är korrekt, och andra också.
Klart söker de svetsare, elektriker osvosv med utbildning, men en bekants kompis gick ett par korta riskutbildningar och jobbar som städare på en sådan plattform och jobbar 2v, är ledig 4v. Tror han får ut 40-45k efter skatt om jag inte minns fel.

Raschmus
2013-09-24, 09:31
Söker fler boktips!

Jag söker allt i från böcker och bloggar som ger inspiration (typ miljonaren.blogspot.se och självbiografier där män sparat på diverse sätt) till böcker och sajter om börsen.

Utgå från att jag står på mycket amatörmässig kunskap och ett djävulskt driv.

Bump upp på nya sidan

MicheG
2013-09-24, 12:08
MicheG
Är korrekt, och andra också.
Klart söker de svetsare, elektriker osvosv med utbildning, men en bekants kompis gick ett par korta riskutbildningar och jobbar som städare på en sådan plattform och jobbar 2v, är ledig 4v. Tror han får ut 40-45k efter skatt om jag inte minns fel.

Catering skulle jag vilja påstå är ett kanonyrke offshore, framförallt när du hamnar på fast rotation.

Söker fler boktips!

Jag söker allt i från böcker och bloggar som ger inspiration (typ miljonaren.blogspot.se och självbiografier där män sparat på diverse sätt) till böcker och sajter om börsen.

Utgå från att jag står på mycket amatörmässig kunskap och ett djävulskt driv.

Robert Kiyosaki - Rich dad poor dad
T Harv Eker - Millionaire mind
Tobias Schildfat - Vägen till din första miljon <-- Extremt basic med några vettiga tips för att sparkas in på rätt tankebanor.

Om du förstår varför jag tipsar om den här sommarprataren, som inte direkt handlar om något av de du efterfrågar, så har du kommit väldigt långt på vägen.

Raymond Ahlgren sommar i p1

Quint
2013-09-24, 12:40
Bump upp på nya sidan

En kollega rekomenderade för ett tagsedan "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson, men har inte läst den själv än så vet inte hur bra den egentligen är, om jag läser sammnfattningen av boken på adlibris hemsida så känns det ärligt talat som att den till stor del listar självklarheter.

Ponde
2013-09-24, 13:00
En kollega rekomenderade för ett tagsedan "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson, men har inte läst den själv än så vet inte hur bra den egentligen är, om jag läser sammnfattningen av boken på adlibris hemsida så känns det ärligt talat som att den till stor del listar självklarheter.

Tja, självklarheter till dig kanske, men den stora massan är inte intresserade av investerande och slänger hellre pengarna på prylar och jättelån som de sedan betalar av i 30 år.

Undrar om folk fattar att pensionen man får om 20,30,40 år kommer att vara urusel och att det finns goda orsaker till att säkra sin ekonomiska framtid SJÄLV.

Tyvärr är många människor inkapabla att ta ansvar för sig själv i Nordiska länder p.g.a. välfärdssystemet och en mentalitet som lyder "allting ordnar sig, oroa dig inte" och ändlösa mängder bidrag till en massa parasiter (sjukpensionärer/handikappade inte medräknade såklart).

Quint
2013-09-24, 13:22
Den genomsnittliga svenskens förmåga rent allmänt att ta ansvar för sin ekonomiska situation är väl förvisso en intressant fråga, om än något off-topic för denna tråden, men det jag åsyftade här var mest nivån på den aktuella boken.

Om man skriver en bok om att spara pengar och man känner ett behov av att ha t.ex "Ha lägre kostnader än intäkter varje månad" som en punkt, så har man inte så höga tankar om sina läsare, det tycker åtminstone jag känns som ett relativt självklart steg i ett sparande.

Men som sagt, har inte läst den själv, bara sammanfattningen, så är mycket möjligt att den innehåller en del användbara tips.

speedy83
2013-09-24, 13:27
Tja, självklarheter till dig kanske, men den stora massan är inte intresserade av investerande och slänger hellre pengarna på prylar och jättelån som de sedan betalar av i 30 år.

Undrar om folk fattar att pensionen man får om 20,30,40 år kommer att vara urusel och att det finns goda orsaker till att säkra sin ekonomiska framtid SJÄLV.

Tyvärr är många människor inkapabla att ta ansvar för sig själv i Nordiska länder p.g.a. välfärdssystemet och en mentalitet som lyder "allting ordnar sig, oroa dig inte" och ändlösa mängder bidrag till en massa parasiter (sjukpensionärer/handikappade inte medräknade såklart).

Jag räknar dock inte med att kunna ta pension utan räknar kallt med att det inte kommer finnas pengar till detta när det är "min tur". Är det så att jag har egna pengar sparade så kommer det säkeligen bli en panikeffekt någon gång under de närmsta 40 åren där man kommer göra som i Grekland och länsa halva kontot för att klara av statsskulden som Fredde nu så flitigt bygger upp :)

Nä ska man kunna gå i pension så rör det sig nog om en lottovinster eller dyl..

Raschmus
2013-09-24, 13:55
Robert Kiyosaki - Rich dad poor dad
T Harv Eker - Millionaire mind
Tobias Schildfat - Vägen till din första miljon <-- Extremt basic med några vettiga tips för att sparkas in på rätt tankebanor.



Tack för att du tog dig tid.

Jag har faktiskt läst Rich dad poor dad vilket var inspirerande. Om jag är så omständig och kräsen och säger att Rich dad poor dad är en lägsta nivå och att jag gärna läser något djupare alt tyngre böcker. Vilka fler föreslås?

Om du förstår varför jag tipsar om den här sommarprataren, som inte direkt handlar om något av de du efterfrågar, så har du kommit väldigt långt på vägen.

Raymond Ahlgren sommar i p1

Något specifikt program jag bör googla?

Gibbs
2013-09-24, 14:10
Guldtråd! Den här blir ett bokmärke direkt. Någon ingenjör som jobbar på plattform i Norge och vill dela med sig om jobbschema, lön osv?

Ponde
2013-09-24, 14:22
Den genomsnittliga svenskens förmåga rent allmänt att ta ansvar för sin ekonomiska situation är väl förvisso en intressant fråga, om än något off-topic för denna tråden, men det jag åsyftade här var mest nivån på den aktuella boken.

Om man skriver en bok om att spara pengar och man känner ett behov av att ha t.ex "Ha lägre kostnader än intäkter varje månad" som en punkt, så har man inte så höga tankar om sina läsare, det tycker åtminstone jag känns som ett relativt självklart steg i ett sparande.

Men som sagt, har inte läst den själv, bara sammanfattningen, så är mycket möjligt att den innehåller en del användbara tips.

Klart de INTE har höga tankar om sina läsare, hade de haft det så hade läsarna varit mer vettiga med sin ekonomi från början och boken hade varit onödig.

MicheG
2013-09-24, 16:23
Guldtråd! Den här blir ett bokmärke direkt. Någon ingenjör som jobbar på plattform i Norge och vill dela med sig om jobbschema, lön osv?


Detta är bara min egen erfarenhet och kan därför inte anses som ett generellt svar.

Boreingenjörerna på plattformen jag arbetar på har en grundlön på ca 500'nok/år. Som alla andra offshore får de flera olika tillägg, räkna med en årlig inkomst på mellan 550-650'nok /år.. 2 veckor på 4 veckor av är rotationen.

De största fördelarna som jag ser att komma in i dessa företag som ingenjör, är att alla företag är helt enorma. Med utvecklingsmöjligheter både i Norge och worldwide.

agazza
2013-09-24, 17:09
Nej, det krävs inte, men självklart underlättar det att få jobb om du har fagbrev(yrkesbevis) inom nåt av arbetena på den här listan:

http://www.offshoreutdanning.no/broennteknikk-vg2/kursinformasjon/opptakskrav-og-anbefalte-fagbrev/

--

Lärlingsplatser för de som kommer direkt från gymnasiet finns i betydligt fler företag än Statoil. Praktiken är på 2 år. Vi har 4 stycken lärlingar ute under de 2v jag är på jobb.

--

GSK Sikkerhetskurs + Offshore helseattest är de kurserna som krävs för att få resa ut på plattform. Brønnteknikk VG2 skulle jag rekommendera utöver sikkerhetskursen och helseattestet. Det finns inga kurser som garanterat leder till jobb offshore, däremot så kan du öka din chanser genom att stärka ditt CV med kurs/utbildning.

--

Rotationen inom drilling och många andra yrken är 14 dagar på, 28 dagar av(2v-4v rotation)..

--

Jag menar inte att det är lätt att få jobb offshore, men alla kan om man verkligen vill.

Då är det visst jag som är felinformerad från mina bekanta, som jag förstått det har många av mina bekanta inte lyckats få jobb trots långvariga yrkeskarriärer inom ström eller svetsning, samt att dom tagit alla kurser som varit fördelar/krav.

Jobbar du själv på plattform och vad pysslar du med? Vilken är den lägsta positionen någon haft som du träffat där ute och hur låg lönen till?

Detta är bara min egen erfarenhet och kan därför inte anses som ett generellt svar.

Boreingenjörerna på plattformen jag arbetar på har en grundlön på ca 500'nok/år. Som alla andra offshore får de flera olika tillägg, räkna med en årlig inkomst på mellan 550-650'nok /år.. 2 veckor på 4 veckor av är rotationen.

De största fördelarna som jag ser att komma in i dessa företag som ingenjör, är att alla företag är helt enorma. Med utvecklingsmöjligheter både i Norge och worldwide.

Ingenjör på plattform och grundlön på 500k Nok?

Det låter lite lågt tycker jag ifall man litar på skrytet man hört från människor som faktiskt jobbar där ute, när jag var 18 år och jobbade som nätverkstekniker (ett yrke som har lägre lön än städare i sverige och inte kräver någon utbildning), så hade jag 345.600Nok i grundlön / 37,5h vecka.

mini
2013-09-24, 17:19
En kollega rekomenderade för ett tagsedan "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson, men har inte läst den själv än så vet inte hur bra den egentligen är, om jag läser sammnfattningen av boken på adlibris hemsida så känns det ärligt talat som att den till stor del listar självklarheter.

Jag är målgrupp för boken: en person som inte varit intresserad i att spara eller lära mig något alls om privatekonomi utan bara blivit glatt överraskad de månader det finns pengar på kontot den 23:e. Har köpt boken och återkommer med ett omdöme.

Amfksp
2013-09-24, 17:30
Jag är målgrupp för boken: en person som inte varit intresserad i att spara eller lära mig något alls om privatekonomi utan bara blivit glatt överraskad de månader det finns pengar på kontot den 23:e. Har köpt boken och återkommer med ett omdöme.

Hade varit kul om alla sidor är blanka utom en och där står det
"skriv en bok om hur man blir miljonär"

Tomas W
2013-09-24, 17:54
Det är inte så lätt att komma ut på plattformsjobb som vissa får det att låta. Det är ofta kontakter som krävs för att få en möjlighet. Sedan låter det skönt att jobba två veckor och sedan ha fyra veckor hemma men det är inte alla det passar att vara hemifrån två veckor i stöten, det är socialt krävande och ställer en del krav på eventuell partner som är kvar på hemmaplan att få allt att flyta (barn/skola osv).

MicheG
2013-09-24, 23:11
Då är det visst jag som är felinformerad från mina bekanta, som jag förstått det har många av mina bekanta inte lyckats få jobb trots långvariga yrkeskarriärer inom ström eller svetsning, samt att dom tagit alla kurser som varit fördelar/krav.

Jobbar du själv på plattform och vad pysslar du med? Vilken är den lägsta positionen någon haft som du träffat där ute och hur låg lönen till?



Ingenjör på plattform och grundlön på 500k Nok?

Det låter lite lågt tycker jag ifall man litar på skrytet man hört från människor som faktiskt jobbar där ute, när jag var 18 år och jobbade som nätverkstekniker (ett yrke som har lägre lön än städare i sverige och inte kräver någon utbildning), så hade jag 345.600Nok i grundlön / 37,5h vecka.

Det är en hård bransch att ta sig in i. Söker du jobb som elektriker eller svetsare är den lättaste vägen in hos serviceföretagen. Med serviceföretag menar jag de som kommer ut på plattformarna vid renovering, uppgradering, reparationer eller liknande. Tyvärr så erbjuder dessa tjänster sällan en fast rotation samt något sämre löneavtal.

Att ta sig in som elektriker/svetsare med fast rotation inom t.ex ett borrföretag skulle jag nog vilja påstå är svårt och väldigt eftertraktat.

Varför är det då enklare att få jobb inom service?
Jo, för att i ett serviceföretag kan de skicka ut väldigt mycket personal samtidigt, förutsatt att projektet är i behov av folk. Har varit på plattformar där de har gått över 20 elektriker per skift.

Hur ser det då ut på en produktions/borrplattform som är i drift?
1 elektriker per skift. Svetsare är oftast bara en man ute åt gången.
Med andra ord på en 2/4-rotation med 6st "crew" så finns det 12st elektriker och 6st svetsare.. Ser man då till att det finns strax under 100stycken plattformar på norsk sektor idag, ja då finns det inte många platser att slåss om. Med andra ord så är det ofta väldigt kompetent folk med lång erfarenhet som får dessa positioner.

Sitter du inte på en ingenjörsutbildning och har el/svets/hantverksbakgrund så är din enklaste väg in i ett borrföretag genom att ta kurserna jag nämnde tidigare och sedan söka som Roustabout(Däcksarbetare). Då finns det åtminstone 24st platser per plattform att slåss om.

--

Jag arbetar som Roustabout på en Jack-up, norsk sektor.

--

De som har sämst avtal är ISO-arbetena. ISO står för Isolation, Stillas(ställningar) och Overflatebehandling(målare). Jag arbetade själv som ställningsbyggare utan fagbrev(yrkesbevis) under en period.

Lönen som stillasmontör utan fagbrev låg på strax över 30.000nok/månad före skatt om jag arbetade 2v offshore, vilket är väldigt lågt. Dock var tilläggen för t.ex röda dagar och i vissa tillfällen natt mycket bra.

--

Som sagt, nu pratar jag enbart om borringenjörerna på min plattform. Kan inte svara på hur de ser ut för de andra yrkena.

Hade den här diskussionen med vår borringenjör om vad han tyckte om den relativt "låga" ingångslönen. Hans svar var att möjligheterna för vidareutveckling som ingenjör i den här branschen är enorm. Trainee/Fast track programmen är vassa och du arbetar inte för den lönen under en lång period. Inom en några få år är du garanterat betydligt närmare att tjäna 1milj nok eller mer per år.

MicheG
2013-09-25, 00:08
Tack för att du tog dig tid.

Jag har faktiskt läst Rich dad poor dad vilket var inspirerande. Om jag är så omständig och kräsen och säger att Rich dad poor dad är en lägsta nivå och att jag gärna läser något djupare alt tyngre böcker. Vilka fler föreslås?



Något specifikt program jag bör googla?

Håller med dig om Rich dad poor dad.

Då tror jag du kan vara intresserad av böcker som berör Neurolinguistic programming, finns otroligt mycket bra att välja emellan.

T.ex : Richard Bandlers - Get the life you want

--

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/89026?programid=2071



Det är inte så lätt att komma ut på plattformsjobb som vissa får det att låta. Det är ofta kontakter som krävs för att få en möjlighet. Sedan låter det skönt att jobba två veckor och sedan ha fyra veckor hemma men det är inte alla det passar att vara hemifrån två veckor i stöten, det är socialt krävande och ställer en del krav på eventuell partner som är kvar på hemmaplan att få allt att flyta (barn/skola osv).

Nej, det är inte enkelt få jobb dock så är idén om att det krävs kontakter för att få jobb offshore en gammal seglivad myt. Om man nu mot förmodan hamnar i en situation där kontakter krävs, då får man helt enkelt skaffa sig kontakter.

Jag håller med dig på alla punkter angående arbetssättet, det är inte som att arbeta mån-fre vilket har både sina för och nackdelar.

Gibbs
2013-09-25, 15:58
Tack för infon MicheG!

snelhest
2013-09-26, 19:44
AJ AJ AJ vad det sved att äga 448 HM aktier idag.

sk0gs
2013-09-30, 00:23
Hej, jag kan behöva lite hjälp.

Jag har nyligen ramlat in på en genre inom it som verkar löna sig ganska bra, förra månaden fick jag ut 23k i fickan och denna månad verkar ge mig 25k.

Ponera att de skulle fortsätta så behöver jag göra något effektivt med mina pengar, vad rekommenderar ni? Har sedan länge vart intresserad av pengar och liknande och de som hör till då, läst diverse böcker osv.

Som person är jag sjuktligt spontan och generös, detta leder oftast till att jag bjuder på luncher, köper presenter till flickvännen och köper nya dyra prylar jag använder fyra gånger.

Därför är det bättre om jag knyter upp pengarna. Så tips skulle uppskattas.

Om det spelar någon roll så är jag 22år gammal. Bor hemma, har i princip 0 utgifter förutom mobil/gym och uppenbarligen flickvännen, men hon kan få svälta lite om ni har nå bra tips :cool:

Jawi
2013-09-30, 08:36
Hej, jag kan behöva lite hjälp.

Jag har nyligen ramlat in på en genre inom it som verkar löna sig ganska bra, förra månaden fick jag ut 23k i fickan och denna månad verkar ge mig 25k.

Ponera att de skulle fortsätta så behöver jag göra något effektivt med mina pengar, vad rekommenderar ni? Har sedan länge vart intresserad av pengar och liknande och de som hör till då, läst diverse böcker osv.

Som person är jag sjuktligt spontan och generös, detta leder oftast till att jag bjuder på luncher, köper presenter till flickvännen och köper nya dyra prylar jag använder fyra gånger.

Därför är det bättre om jag knyter upp pengarna. Så tips skulle uppskattas.

Om det spelar någon roll så är jag 22år gammal. Bor hemma, har i princip 0 utgifter förutom mobil/gym och uppenbarligen flickvännen, men hon kan få svälta lite om ni har nå bra tips :cool:

När du nu blivit rik är det dags att ta nästa steg, bli markägare. Markägande har i alla tider varit en av de främsta statussymbolerna, en stabil investering och erbjuder dessutom fantastiska träningsmöjligheter.

Ponde
2013-09-30, 08:54
När du nu blivit rik är det dags att ta nästa steg, bli markägare. Markägande har i alla tider varit en av de främsta statussymbolerna, en stabil investering och erbjuder dessutom fantastiska träningsmöjligheter.

Statussymbol kanske, men någon avkastning får du inte. I bästa fall så hålls värdet stabilt och du förlorar inte pengar, men att köpa mark om man inte har tillgångar på miljoner är nog det sämsta rådet för honom, om han nu vill "bli rik".

PureWhey
2013-09-30, 09:01
Hej, jag kan behöva lite hjälp.

Jag har nyligen ramlat in på en genre inom it som verkar löna sig ganska bra, förra månaden fick jag ut 23k i fickan och denna månad verkar ge mig 25k.

Ponera att de skulle fortsätta så behöver jag göra något effektivt med mina pengar, vad rekommenderar ni? Har sedan länge vart intresserad av pengar och liknande och de som hör till då, läst diverse böcker osv.

Som person är jag sjuktligt spontan och generös, detta leder oftast till att jag bjuder på luncher, köper presenter till flickvännen och köper nya dyra prylar jag använder fyra gånger.

Därför är det bättre om jag knyter upp pengarna. Så tips skulle uppskattas.

Om det spelar någon roll så är jag 22år gammal. Bor hemma, har i princip 0 utgifter förutom mobil/gym och uppenbarligen flickvännen, men hon kan få svälta lite om ni har nå bra tips :cool:

Vad är det för roligt jobb du hittat?

sk0gs
2013-09-30, 10:22
När du nu blivit rik är det dags att ta nästa steg, bli markägare. Markägande har i alla tider varit en av de främsta statussymbolerna, en stabil investering och erbjuder dessutom fantastiska träningsmöjligheter.
Nu var det ju något sätt att placera pengarna jag behövde hjälp med, annars slänger jag bara iväg allt på skräp. Förlåt om jag var otydlig :)
Vad är det för roligt jobb du hittat?
Behöver dock fortfarande lite tips som ovanstående. Men som svar på din fråga så skulle jag kunna svara att jag säljer hemsidor, på ett ungerfär. Har ju en bra nisch och koncept med sidorna.

mini
2013-10-04, 11:55
Jag är målgrupp för boken: en person som inte varit intresserad i att spara eller lära mig något alls om privatekonomi utan bara blivit glatt överraskad de månader det finns pengar på kontot den 23:e. Har köpt boken och återkommer med ett omdöme.

Förnumstiga råd som att det minsann kan vara lika trevligt att tälta i Sverige som att åka på utlandssemester och att tid är den största rikedomen gör mig lite förbannad, men jag uppskattar de konkreta råden man får i boken. Jag skulle dock klarat mig utan denna bok och bara läst Bankbluffen av Joel Dalhberg.
Är väl mitt omdöme.

Raschmus
2013-10-07, 09:14
bump

Wibba
2013-10-07, 09:54
Låt mig bara studera klart först så kan jag börja spara!

Jawi
2013-10-09, 09:11
Nu var det ju något sätt att placera pengarna jag behövde hjälp med, annars slänger jag bara iväg allt på skräp. Förlåt om jag var otydlig :)

Behöver dock fortfarande lite tips som ovanstående. Men som svar på din fråga så skulle jag kunna svara att jag säljer hemsidor, på ett ungerfär. Har ju en bra nisch och koncept med sidorna.

Fram till du har nått första miljonen skulle jag råda dig att spara undan ca 10k i månaden, verkar som att du har råd med det om du bor hemma, spara gärna mer men dela då upp det i ett lång- och ett kortsiktigt sparande. I det långsiktiga sparandet kan du välja att spara i en indexfond tex avanza zero eller i en räntefond. När ett år har passerat bör du ha 120 000kr dessa placerar du i 2-3 stabila bolag med bra utdelning. Följde år gör du samma sak. När det är dags att placera det tredje årets besparingar så kan du, förutsatt att du känner att du kan hantera förlusten, ta in 1-2 förhoppningsbolag i portföljen. du bör max placera 20% av portföljens totala kapital i denna typ av bolag.

När du väl når miljonen tycker jag uppriktigt att du bör köpa skog med så stor andel som möjligt i åldrarna mellan 40-60 år. Tillväxten är då som bäst och de stora kostnaderna är redan betalade. Sedan kan du luta dig tillbaka och invänta utdelningen och din sköna tillvaro som förtidspensionär på Rivieran.

http://www.lrf.se/Medlem/Foretagande/Skogsbruk/Aktuella-skogsfragor/Aktuella-fragor/Skog-battre-an-aktier/

http://www.realtid.se/ArticlePages/201001/21/20100121091338_Realtid468/20100121091338_Realtid468.dbp.asp

http://www.privataaffarer.se/Global/Privataaffarer/tidningen/pdf/2004/PA0304/skogen_pa0304.pdf

agazza
2013-10-09, 10:08
Skog i Sverige är jag tveksam till då finländsk skog är 30-40% billigare, ännu billigare i baltländerna och nuförtiden då det mesta i Sverige består av snabbväxande skit timmer så vetefan. Men billig Mark är ju alltid bra.

Långsiktigt bör man väl se över vilka mindre samhällen som kommer bli större metropoler under vår livstid och investera i natursköna områden i närheten av dessa.

TomasB
2013-10-09, 10:11
Låt mig bara studera klart först så kan jag börja spara!

Rätt få människor som blir rika på att spara. De flesta gör det för att de har inkomster mycket högre än sina utgifter. En lägenhet i Stockholms innerstad kan öka 20 000 i månaden - svårt att spara de summorna. Och oavsett så blir du inte svinrik på det. :)

Därmed inte sagt att du inte ska spara. Spara är asbra. Framförallt om man har en begränsad inkomst.

agazza
2013-10-09, 13:35
Jag skulle börja med att rekommendera Birgitta Lilliehööks verk till alla som läser denna tråd, har ni inte läst den grunden och förstått innebörden så blir det svårt

http://seriewikin.serieframjandet.se/images/9/92/Spara_och_Sl%C3%B6sa_%28seriealbum%29.png