handdator

Visa fullständig version : Ont i tricepsfästet


asIspeak
2013-09-10, 16:45
Hej!

Har sedan 6månader tillbaka skadat både mitt knä och min armbåge. Orsaken till skadorna är i stort sett överbelastning. Tränade 10-11 pass i veckan kombinerat med styrketräning, crossfit och kondition, rsom jag dietade.

Armbåge/triceps:
Har ont i tricepsfästet precis bakom armbågskulan.
https://www.google.se/search?q=tricepsf%C3%A4stet&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JjwvUrCZHovn4QSDwIG4Bw&biw=1366&bih=614&sei=KDwvUvezLaLU4wSw6oHIBw#facrc=_&imgdii=_&imgrc=v6N2lUSXIFys_M%3A%3Brp22e6npKeyZ4M%3Bhttp%25 3A%252F%252Fimg63.imageshack.us%252Fimg63%252F7684 %252Fcs1rl9je.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kolozze um.com%252Fforum%252Fshowthread.php%253Ft%253D1914 82%3B350%3B328

Det gör ont när jag sträcker ut den helt samt när jag belastar den/trycker ifrån. Belastar jag den gör det ont samtidigt som den skakar, efteråt kommer en djävulsk värk. Jag har vilat ett bra tag nu och inte belastat det men det gör ont emellanåt och jag tror inte att det läker av sig självt. Har försökt rehaba med kickbacks men det har gjort ont, mest morgonen därefter. Är det någon som har tips, ska man köra excentisk träning för att skadan ska läka även om det gör ont? Vilken övning är bäst?

Knät:
Har ont precis under knäskålen, där inne. Har behandlats av både sjukgymnaster och en läkare, men ingen har kunnat ge mig en säker och ordentlig diagnos. Läkaren sa att det är mjukdelarna som har blivit överbelastade... Någon som blir visare på det? Genom mycket läsning har jag kunnat identifiera knäskadan med "hopparknä". Men det gör liksom inte ont när jag går i trappor, så vet helt ärligt inte vad det är.

Ska man vila helt, köra lugn styrketräning typ excentriska benspark, simma... Eller vad ska man göra? Blir helgalen på det här. Varit riktigt deprimerad, var tvungen att sluta ett jobb på det pga vilovärken. Kan inte få bort viloverken varken med ipren eller is och läkaren vill inte skicka remiss till en ortoped.

Snälla hjälp! Kan jag söka till en ortoped utan remiss?

Vänligen
Elvedin

Scratch89
2013-09-12, 07:34
Vad skulle ortopeden göra, menar du? Titthålsoperationer utförs hur ofta som helst nu för tiden, och inte blir folk bättre av det.

Det låter som du har dragit på dig någon form av överbelastning. Hur har du tränat sedan smärtan började komma? Hur ser övningar för överkroppen ut, och för underkroppen?

asIspeak
2013-09-12, 11:59
Vad skulle ortopeden göra, menar du? Titthålsoperationer utförs hur ofta som helst nu för tiden, och inte blir folk bättre av det.

Det låter som du har dragit på dig någon form av överbelastning. Hur har du tränat sedan smärtan började komma? Hur ser övningar för överkroppen ut, och för underkroppen?

Det jag menar att ortopeden kanske kan göra, är att göra en magnetröntgen för att se vad som faktiskt har hänt i knä respektive armbåge? Det bästa är ju att utforma behandling/rehab när man vet exakt vad det är som har hänt. T.ex. så är det kanske så illa att jag inte kan rehaba utan måste vila, eller kan rehaba fast väldigt lätt. Behöver lite direktiv, vilket sjukgymnasten inte har kunnat ge. Jag körde 4 övningar för knät och det blev bara bättre. Hon undersökte alltså inte det tillräckligt bra utan gav mig rådet att köra enbensknäböj, hallå... Är det verkligen steg 1 i en rehabplan? Ursäkta för att det blev lite långdraget, men var tvungen att skriva av mig lite, haha.

Att jag har överbelastat hela min kropp råder det nog inga tvivel om. Crossfit träning är väldigt explosiv vilket kräver vila, kanske mer än något annat, istället körde jag styrketräning dagen efter. Orsaken var rastlöshet men det är ingen ursäkt och jag får skylla mig själv.

För knät körde jag alltså 4 övningar: air squats, knäböj med ett ben, benspark och åsnespark (man sätter något på foten och knuffar ifrån i cabelcross). Efter det började jag få en vilovärk som jag inte kan få bort på något sätt så jag har börjat med det här schemat som jag hoppas ska lösa något. http://www.lakarhuset.com/docs/rehab_framre_knasmarta.pdf

Armbågen/tricepsfästet
Här började jag känna när jag gjorde dips på två stolar under crossfiten sedan blev det bara värre och värre. Har testat göra kickbacks men det gör ont, tom med 1kg. Har även fått en kortisonspruta i armbågen men jag är osäker om det faktiskt var på rätt plats.. Hur som helst är min fråga:
Om man har ont i tricepsfästet vilka övningar rekommenderar ni? Läste i en tråd att man kan köra frenchpress med hantel bakom huvudet, excentriskt, och att det ska göra ont så att gamla vävnader går bort så att kroppen kan reparera nytt?

Tacksam för svar!!

asIspeak
2013-09-12, 16:44
Det jag menar att ortopeden kanske kan göra, är att göra en magnetröntgen för att se vad som faktiskt har hänt i knä respektive armbåge? Det bästa är ju att utforma behandling/rehab när man vet exakt vad det är som har hänt. T.ex. så är det kanske så illa att jag inte kan rehaba utan måste vila, eller kan rehaba fast väldigt lätt. Behöver lite direktiv, vilket sjukgymnasten inte har kunnat ge. Jag körde 4 övningar för knät och det blev bara värre Hon undersökte alltså inte det tillräckligt bra utan gav mig rådet att köra enbensknäböj, hallå... Är det verkligen steg 1 i en rehabplan? Ursäkta för att det blev lite långdraget, men var tvungen att skriva av mig lite, haha.

Att jag har överbelastat hela min kropp råder det nog inga tvivel om. Crossfit träning är väldigt explosiv vilket kräver vila, kanske mer än något annat, istället körde jag styrketräning dagen efter. Orsaken var rastlöshet men det är ingen ursäkt och jag får skylla mig själv.

För knät körde jag alltså 4 övningar: air squats, knäböj med ett ben, benspark och åsnespark (man sätter något på foten och knuffar ifrån i cabelcross). Efter det började jag få en vilovärk som jag inte kan få bort på något sätt så jag har börjat med det här schemat som jag hoppas ska lösa något. http://www.lakarhuset.com/docs/rehab_framre_knasmarta.pdf

Armbågen/tricepsfästet
Här började jag känna när jag gjorde dips på två stolar under crossfiten sedan blev det bara värre och värre. Har testat göra kickbacks men det gör ont, tom med 1kg. Har även fått en kortisonspruta i armbågen men jag är osäker om det faktiskt var på rätt plats.. Hur som helst är min fråga:
Om man har ont i tricepsfästet vilka övningar rekommenderar ni? Läste i en tråd att man kan köra frenchpress med hantel bakom huvudet, excentriskt, och att det ska göra ont så att gamla vävnader går bort så att kroppen kan reparera nytt?

Tacksam för svar!!

Det blev bara värre*