handdator

Visa fullständig version : Näringsupptag!?


Selbus
2013-09-10, 10:29
En sak som jag tycker är lite konstigt är att jag inte hittar mer om just det.
Näringsupptag!

Rätta mig om jag har fel, protein är grunden för allt liv. Därav kallas de byggstenar. Protein utgörs av långa kedjor aminosyror.

Om vi bortser från mat (inte i pulverform) utan just olika former av tillskott, så är fördelen med att inta specifika aminosyretillskott i jämförelse med ett normalt exempelvis mjölkbaserat"proteinpulver" att de tas upp snabbare, och i praktiken så innebär det om jag inte missförstått, att man hoppar över ett steg i den naturliga nedbrytningsprocessen inuti kropen som uppstår vid "naturligt" intag av protein, såsom, mjölk eller ägg.

Och levern slipper att arbeta, bryta ner etc när vi intar aminosyretillskott till skillnad från protein genom föda eller i pulverform.

Om vi säger att ägg är det man kan äta med absolut högst näringsvärde så innebär ju inte det att en diet endast bestående av ägg i mängder optimerar våra förutsättningar att lägga på oss maximalt med muskelmassa.

Det här är min tes. Jag skjuter från höften nu med siffror som säkert är orimliga. Jag äter utan tillbehör en 300grams biff, den innehåller ca 20g protein per 100. Dvs, 60gram protein, kan min kropp ta upp dessa 60 gram?
Jag kanske är i brist av missa mineraler eller vitaminer, vilket i min teori gör att kroppen självklart tar upp betydligt mindre, jag kanske äter en fet sås till biffen, vilket gör att magen(levern) får svårare att bearbeta och omvandla det?

När jag äter mycket mat (som nu) jämförelsevis med min standard.
Så äter jag också mycket skit, men också mycket bra mat, jag tror att min kropp inte riktigt lyckas ta upp lika mycket bra saker nu, som när jag enbart äter bra.

Det är konstigt att jag inte hittar särdeles mycket om näringsupptag när jag letar runt, hur påverkar olika steroider upptagen av protein eller näring?
Hur många "små" killar (jag själv inräknad) springer inte runt och har under långa perioder överkonsumerat mat i alla dess former?

Jag vet att det går att räkna ut hit och dit, finns guider och riktlinjer på rekomenderar protein/kolhydratsintag e.t.c, men det intressanta är väl att öka näringsuptaget av det vi faktiskt äter, så hur gör jag?

Ursäkta rörigt inlägg
Med vänlig hälsning,

LarsLasr
2013-09-10, 11:39
Om du inte lider av några genetiska defekter, tarmsjukdomar eller har diarré så tar kroppen upp ~95% av kolhydrater fetter och proteiner.

Den nedbrytningsprocess man hoppar över är den som sker i magsäcken där protein bryts ner till mindre beståndsdelar. Kroppen är väldigt bra på att ta tillvara på det som är behövligt så du behöver sällan fundera på att optimera näringsintag, speciellt om du är smal, då handlar det mest om att träna för att ge kroppen motivation till att växa och äta ordentligt för att få i sig nödvändigt material. Om du äter kött/fisk/mjölk/ägg och slänger in lite morötter/broccoli/bönor etc så är sannolikheten för näringsbrist minimal. D-vitamin kan vara bra på vinterhalvåret.

Fördelen med t.ex. eaa och bcaa är mestadels att det blir enkelt att se till att man får i sig dom aminosyrorna utan att laga mat och för att undvika extra kalorier för någon som försöker gå ner i vikt. Den extra tiden det tar att bryta ner 60g via biff jämfört med 60g via pulver är oftast irrelevant och den viktigaste faktorn det totala proteinintaget samt kaloriintaget under dagen.

Steroider påverkar mest tillväxtsignaler liknande dom som kommer naturligt av träning, tvivlar på att det sker särskilt mycket utan mat och träning även i det fallet.

Om du är smal och tunn så ät mer och träna hårdare, man blir lätt förvånad över hur fort det kan gå i början bara man gör rätt.