handdator

Visa fullständig version : Jobba i Norge, någon erfaren?


Arvid92
2013-09-10, 00:45
Då jobben inte precis växer på träd i Sverige så funderar jag på att testa på att jobba i Norge, åtminstone ge det en chans :) Finns väl antagligen någon här som gjort det..

Hur gjorde ni för att få jobb?

Vissa söker jobb på nätet, men läst att vissa även åker dit utan jobb och bostad och ''chansar'' på att dom får det..

Vad för typ av jobb?
Hur trivdes ni?

Är det möjligt att ha ett boende i Norge och bo i en liten etta och klara sig ensam på en lön varje månad?

Söker helst jobb i just Bergen eller runt omkring.. Finns det någon här som bor där eller varit där och har något att säga om det så vore det kanon!

Tackar på förhand, hoppas någon kan och vill svara:)

nyvaken
2013-09-10, 01:02
Ha! Sammanträffande, sitter o läser för fullt om det. Jag komemr troligen att jobba på mindre ort, där kostar en enkel inredd enrummare (en hybel) bara kring 4000nok. Har du kollat själv så vet du vilka fantasipriser boendet tillome hamnar på i kollektiv i de större städerna.
Vet fortfarande inte om jag gör nån fatal miss genom att inte skriva mig i norge. Men jag vill gärna behålla min svenska bil nämligen...

nyvaken
2013-09-10, 01:05
Vilket leder till krångel med avdrag för ev pendling, vilket har en högre avdragströskel än sverige och som är ännu mindre förmånligt om man råkar vara singel, gaah! Som tur är finns ett standardavdrag på 10% för utlandsjobbare. Lär nog bli det, känns inte som att jag vill ha norska skatteverket misstänksamt mot mig.
Viktigt verkar vara att man antingen delar boende, eller att ens boende är mindre än 30 kvm, annars får du inte göra avdrag för dubbel bosättning.

Lär nog inte sova inatt...

Ladugårdsdörr
2013-09-10, 07:28
Ha! Sammanträffande, sitter o läser för fullt om det. Jag komemr troligen att jobba på mindre ort, där kostar en enkel inredd enrummare (en hybel) bara kring 4000nok. Har du kollat själv så vet du vilka fantasipriser boendet tillome hamnar på i kollektiv i de större städerna.
Vet fortfarande inte om jag gör nån fatal miss genom att inte skriva mig i norge. Men jag vill gärna behålla min svenska bil nämligen...

Var du väljer att "skriva dig" kommer i praktiken inte spela någon roll den dagen det ska utredas om huruvida du har haft rätt att köra svensk bil eller ej. Speciellt om du är singel (=ickegift och barnlös) och saknar visstidsanställning lär du inte kunna påvisa något som helst behov av att inte skatteskriva dig i Norge.

nyvaken
2013-09-10, 16:59
Storlek på boende avgör till viss del, tillsammans med hur många dagar per år eller 36månaders period man är där. Men känner mig inte hundra på reglerna än nej

Arvid92
2013-09-11, 01:26
Trevligt med lite svar :) Angående boende och pris i större städer så har jag kollat lite på det och visst det blir väl ganska dyrt.. Men ser det hela som en liten upplevelse och hade inte räknat med att spara en förmögenhet under vistelsen där :)
i vilka mindre småstäder har du kikat på och vad för typ av jobb?

speedy83
2013-09-11, 11:39
Någon som vet hur det ligger till med lite mer "avancerade" tjänster i vårt grannland? Finns det samma utbildningskrav som här och hur ser man på arbetslivserfarenhet?

Eller är det så att de främst använder svenskar på "enklare" jobb och behåller övriga mer för sig själva...

Torwald
2013-09-11, 16:24
Någon som vet hur det ligger till med lite mer "avancerade" tjänster i vårt grannland? Finns det samma utbildningskrav som här och hur ser man på arbetslivserfarenhet?

Eller är det så att de främst använder svenskar på "enklare" jobb och behåller övriga mer för sig själva...

Jag har ett "avancerat" jobb i Norge. Jag är här på secondment så jag ska tillbaks till Sverige så småningom. Jag stöter på svenskar då och då men inte så många. De flesta svenska här har såklart enklare jobb. Men det går att ta sig runt som svensk ganska bra, det är meritokratiskt och man blir inte ratad bara för att man är svensk.

Ingen skillnad på utbildningskrav och erfarenhet i min bransch. Jag jobbar i finansbranschen.

Hardrocker
2013-09-11, 17:59
Vilket leder till krångel med avdrag för ev pendling, vilket har en högre avdragströskel än sverige och som är ännu mindre förmånligt om man råkar vara singel, gaah! Som tur är finns ett standardavdrag på 10% för utlandsjobbare. Lär nog bli det, känns inte som att jag vill ha norska skatteverket misstänksamt mot mig.
Viktigt verkar vara att man antingen delar boende, eller att ens boende är mindre än 30 kvm, annars får du inte göra avdrag för dubbel bosättning.

Lär nog inte sova inatt...

Det går att ha en bostad som är större än 30 kvm och dra för dubbelt boende men då gäller det att boendet man har i Sverige är minst dubbelt så stort och måste kunna bevisa det. Jag lämnade in taxeringsuppgifterna på huset i Sverige och uppgifter på hur stor min lägenhet i Trondheim är.

Någon som vet hur det ligger till med lite mer "avancerade" tjänster i vårt grannland? Finns det samma utbildningskrav som här och hur ser man på arbetslivserfarenhet?

Eller är det så att de främst använder svenskar på "enklare" jobb och behåller övriga mer för sig själva...

Det verkar vara lite blandat. Jag har ett lite mer avancerat jobb då jag jobbar som systemutvecklare/-arkitekt och jag är inte ensam svensk på jobbet även fast det är en rätt liten firma.
När det gäller it-branchen så är det ett stort sug efter arbetskraft. Särskilt i Oslo. Min erfarenhet är att man ser ungefär samma på utbildning och arbetslivserfarenhet som i Sverige.

dupper
2013-09-11, 18:08
Någon som vet hur det ligger till med lite mer "avancerade" tjänster i vårt grannland? Finns det samma utbildningskrav som här och hur ser man på arbetslivserfarenhet?

Eller är det så att de främst använder svenskar på "enklare" jobb och behåller övriga mer för sig själva...

Vet inte hur det fungerar för andra yrken, men psykologer fungerar mig veterligen bra i Norge, ett svenskt leg ger OK till att få norskt leg.

agazza
2013-09-11, 18:22
Finns redan en norgetråd som redan har riktigt mycket info från oss norgebesökare

nyvaken
2013-09-11, 19:53
Trevligt med lite svar :) Angående boende och pris i större städer så har jag kollat lite på det och visst det blir väl ganska dyrt.. Men ser det hela som en liten upplevelse och hade inte räknat med att spara en förmögenhet under vistelsen där :)
i vilka mindre småstäder har du kikat på och vad för typ av jobb?

Jobbar som optiker, finns ett stort sug efter all sorts sjuk- eller hälsovårdspersonal i norge. Kommer troligen landa i mosjöen till en början, främst för att det bara är fem timmar från min svenska hemstad.

Kommer dock jobba tre veckor och vara ledig en, så det blir nog ett nollsummespel jämfört med en svensk heltid då allt är färdigräknat. Mer intressant hur man trivs där, det är ju inte svårt att bli norrman om man nu visar sig storgilla läget.

Ladugårdsdörr
2013-09-11, 21:00
Någon som vet hur det ligger till med lite mer "avancerade" tjänster i vårt grannland? Finns det samma utbildningskrav som här och hur ser man på arbetslivserfarenhet?

Eller är det så att de främst använder svenskar på "enklare" jobb och behåller övriga mer för sig själva...

Om du med "avancerade tjänster" menar något som kräver utbildning/intelligens/erfarenhet och innebär att du faktiskt producerar något av värde så är sannolikheten stor att du finner en svensk, engelsman eller kanske en indier på denna position.
Om "avancerade tjänster" däremot innebär att "arbetet" i huvudsak är att bära runt på papper eller skicka ut meningslösa mail, vara på jobbet 5 timmar om dagen men skriva 7,5 timmar (minst) i tidrapporten, hitta på en massa "åtgärder" och "effektiviseringar" som kör företaget i botten och skrämmer bort kompetenta medarbetare, vara sjukskriven närmare 50%, trots chefstitel vara fullständigt livrädd för att ta tag i uppenbara fel eller orsaka en nödvändig konflikt, på fredagar sticka från jobbet vid lunchtid för att slippa hytteköerna samt, förutom att vara så korkad att övriga nationaliteter skrattar bakom din rygg, med lönen finansiera ett gigantiskt huslån för att "tjäna" på att bo stort och dyrt - ja, då är det garanterat en norrman som innehar denna position.

nyvaken
2013-09-11, 21:59
Om du med "avancerade tjänster" menar något som kräver utbildning/intelligens/erfarenhet och innebär att du faktiskt producerar något av värde så är sannolikheten stor att du finner en svensk, engelsman eller kanske en indier på denna position.
Om "avancerade tjänster" däremot innebär att "arbetet" i huvudsak är att bära runt på papper eller skicka ut meningslösa mail, vara på jobbet 5 timmar om dagen men skriva 7,5 timmar (minst) i tidrapporten, hitta på en massa "åtgärder" och "effektiviseringar" som kör företaget i botten och skrämmer bort kompetenta medarbetare, vara sjukskriven närmare 50%, trots chefstitel vara fullständigt livrädd för att ta tag i uppenbara fel eller orsaka en nödvändig konflikt, på fredagar sticka från jobbet vid lunchtid för att slippa hytteköerna samt, förutom att vara så korkad att övriga nationaliteter skrattar bakom din rygg, med lönen finansiera ett gigantiskt huslån för att "tjäna" på att bo stort och dyrt - ja, då är det garanterat en norrman som innehar denna position.

Tja, jag ser ingen större skillnad i svenska butiker heller. New Public Management.

speedy83
2013-09-12, 07:14
Ok tack alla för svaren, då är det med andra ord inte helt otänkbart att landa ett jobb i Norge. Hur ser lönen ut för dessa är de också mycket högre än i Sverige som för "lägre" yrkesgrupper. Förutsätter väl iofs att det är så.

Tomas W
2013-09-12, 07:20
Om "avancerade tjänster" däremot innebär att "arbetet" i huvudsak är att bära runt på papper eller skicka ut meningslösa mail, vara på jobbet 5 timmar om dagen men skriva 7,5 timmar (minst) i tidrapporten, hitta på en massa "åtgärder" och "effektiviseringar" som kör företaget i botten och skrämmer bort kompetenta medarbetare, vara sjukskriven närmare 50%, trots chefstitel vara fullständigt livrädd för att ta tag i uppenbara fel eller orsaka en nödvändig konflikt, på fredagar sticka från jobbet vid lunchtid för att slippa hytteköerna samt, förutom att vara så korkad att övriga nationaliteter skrattar bakom din rygg, med lönen finansiera ett gigantiskt huslån för att "tjäna" på att bo stort och dyrt - ja, då är det garanterat en norrman som innehar denna position.

Haha, efter ha jobbat i Norge några år så känns det rätt så bekant. De har mycket sjukskrivningar i Norge och arbetar så korta dagar så man undrar ibland. De flesta anställda på bank/polis/statlig slutar klockan 15 på sommaren för att de jobbar "in" det på vintern vilket är att de slutar 1545-1600 på vintern. Självklart börjar de inte innan 0800 någon utav perioderna.

Johan_P
2013-09-12, 07:28
I allmänhet är norrmän rätt slappa av sig och det är väl främst arbetsmoralen och viljan att tjäna pengar som svenskar har som gör att de gillar oss. Jag har jobbat där två månader med servicearbete för kontor i Oslo. En trevlig upplevelse, absolut. Oslo är en väldigt fin stad som är kanon till promenader.

Får ni chansen så ta den. Norrmän är trevliga och det finns många enormt fina tjejer.

DJJOHANSSON
2013-09-12, 08:59
Ok tack alla för svaren, då är det med andra ord inte helt otänkbart att landa ett jobb i Norge. Hur ser lönen ut för dessa är de också mycket högre än i Sverige som för "lägre" yrkesgrupper. Förutsätter väl iofs att det är så.

Lönen är högre, visst. Men hyran är högre och maten är dyrare. :>

Sniggel
2013-09-12, 09:08
Lönen är högre, visst. Men hyran är högre och maten är dyrare. :>

Jag har hittat mat för ungefär samma pris som i Sverige om man är beredd att utesluta vissa märken/varianter.
50 NOK kilot för fläskfärs med låg fetthalt t ex.
Sen finns det ris, grönsaker, frukt, fisk och ägg för "Sverige-pris" också. Behöver Inte bli dyrt med just maten.

Johan_P
2013-09-12, 10:01
Jag har hittat mat för ungefär samma pris som i Sverige om man är beredd att utesluta vissa märken/varianter.
50 NOK kilot för fläskfärs med låg fetthalt t ex.
Sen finns det ris, grönsaker, frukt, fisk och ägg för "Sverige-pris" också. Behöver Inte bli dyrt med just maten.

Nä, jag håller med. Har man koll på priserna och kan tänka sig att ge det lite tid då blir det inte så farligt dyrt ändå.

speedy83
2013-09-25, 14:29
Nu är jag i Norge tankar igen. någon som kan uppskatta ungefär vad man skulle kunna begära/vänta sig i lön/förmåner för ett jobb som detta?

http://jobb.blocket.se/ledigt_jobb_i_norge/Innkj__per_Odd_Langdalen_Frukt___Gr__nt_Engros_AS_ 1104838.htm?fl=1

Drughi
2013-09-25, 15:14
Nu är jag i Norge tankar igen. någon som kan uppskatta ungefär vad man skulle kunna begära/vänta sig i lön/förmåner för ett jobb som detta?

http://jobb.blocket.se/ledigt_jobb_i_norge/Innkj__per_Odd_Langdalen_Frukt___Gr__nt_Engros_AS_ 1104838.htm?fl=1

Det är ju i Oslo (tänk storstadlöner) men jag vet inte vad inköpare inom frukt å grönt tjänar. Tror säkert att bonus för bra jobb kan tillkomma men om jag får gissa, 30-35 nok i månaden på sin höjd + lite frukt :)

Lönerna är oftast högst inom olja & gas - subsea :)

tearz
2013-09-25, 16:24
om du med "avancerade tjänster" menar något som kräver utbildning/intelligens/erfarenhet och innebär att du faktiskt producerar något av värde så är sannolikheten stor att du finner en svensk, engelsman eller kanske en indier på denna position.
Om "avancerade tjänster" däremot innebär att "arbetet" i huvudsak är att bära runt på papper eller skicka ut meningslösa mail, vara på jobbet 5 timmar om dagen men skriva 7,5 timmar (minst) i tidrapporten, hitta på en massa "åtgärder" och "effektiviseringar" som kör företaget i botten och skrämmer bort kompetenta medarbetare, vara sjukskriven närmare 50%, trots chefstitel vara fullständigt livrädd för att ta tag i uppenbara fel eller orsaka en nödvändig konflikt, på fredagar sticka från jobbet vid lunchtid för att slippa hytteköerna samt, förutom att vara så korkad att övriga nationaliteter skrattar bakom din rygg, med lönen finansiera ett gigantiskt huslån för att "tjäna" på att bo stort och dyrt - ja, då är det garanterat en norrman som innehar denna position.

ha-ha !

Pelle2
2013-09-25, 16:53
Om du med "avancerade tjänster" menar något som kräver utbildning/intelligens/erfarenhet och innebär att du faktiskt producerar något av värde så är sannolikheten stor att du finner en svensk, engelsman eller kanske en indier på denna position.
Om "avancerade tjänster" däremot innebär att "arbetet" i huvudsak är att bära runt på papper eller skicka ut meningslösa mail, vara på jobbet 5 timmar om dagen men skriva 7,5 timmar (minst) i tidrapporten, hitta på en massa "åtgärder" och "effektiviseringar" som kör företaget i botten och skrämmer bort kompetenta medarbetare, vara sjukskriven närmare 50%, trots chefstitel vara fullständigt livrädd för att ta tag i uppenbara fel eller orsaka en nödvändig konflikt, på fredagar sticka från jobbet vid lunchtid för att slippa hytteköerna samt, förutom att vara så korkad att övriga nationaliteter skrattar bakom din rygg, med lönen finansiera ett gigantiskt huslån för att "tjäna" på att bo stort och dyrt - ja, då är det garanterat en norrman som innehar denna position.

haha true story.. +1

speedy83
2013-09-26, 08:39
Det är ju i Oslo (tänk storstadlöner) men jag vet inte vad inköpare inom frukt å grönt tjänar. Tror säkert att bonus för bra jobb kan tillkomma men om jag får gissa, 30-35 nok i månaden på sin höjd + lite frukt :)

Lönerna är oftast högst inom olja & gas - subsea :)

Ok tack för svar, inte direkt högre lön än man skulle haft här hemma då (frånsett växelkursen). Inte värt att riva upp bostad mm för.

Går det att säga något om hur man diskuterar kring lön i Norge, går det att kontakta företaget och höra sig för innan man ev. söker eller är det som i Sverige många gånger att man inte pratar om sånt innan man är i anställningsläge?

Drughi
2013-09-26, 19:46
Ok tack för svar, inte direkt högre lön än man skulle haft här hemma då (frånsett växelkursen). Inte värt att riva upp bostad mm för.

Går det att säga något om hur man diskuterar kring lön i Norge, går det att kontakta företaget och höra sig för innan man ev. söker eller är det som i Sverige många gånger att man inte pratar om sånt innan man är i anställningsläge?

Det man oftast glömmer är att man jobbar kortare tid i Norge (7,5h) osv vilket resulterar i ngn extravecka semester om året tidsmässigt. Sånt bör också kalkuleras in. Nej du vet bäst kan ju också vara att dem ger 50+ om du har erfarenhet osv. Jag vet faktiskt inte. Men rent generellt genom enbart beskrivningen tippar jag på 30-35. Jamför du jobb-rakt av med-jobb ska det vara högre i Norge. tex snickare sve kontra snickare i norge. Inom bristyrken (ingenjörer) och liknande är skilladen större vågar jag påstå.

Är nog väldigt individuellt hos oss (vårat företag) är det jävla hysch hysch med lön osv. Nästan kollektiv lönesättning som enbart beror på erfarenheten. Bra för den dåiga och dåligt för den ambitiöse. Norrmän känns mer 'det ska va göy på jobb, pengarna är mindre viktiga då man redan får så mkt".

Men skulle inte tro att det är ett problem och fråga om lön faktiskt. Är ju inte pga. mackor och påläggslax man åker dit utan pga lönen oftast. Man kan ju lägga fram det snyggt och säga inom vilket intervall man tänker sig att den dem anställer kommer befinna sig i. Sparar ju en del tid både för dem och dig om lönen är interessant fra första början :)

agazza
2013-09-26, 19:54
Kom ihåg nu allihop att verkligen läsa abc boken för deklarationen. standardfradraget suger i jämförelse för vad man kan dra av, speciellt ifall man är pendlare.

Och norrmän tjänar mindre pengar / levnadskostnad än svenskar, så ska man bo där är det inte så stor mening att "leva upp", det blir billigt boende, billig mat ifall det ska vara lönt i längden.

Men jag förespråkar verkligen pendling ifall möjligheten finns. Karlstad är schysst och dom ekonomiska fördelarna är gigantiska. Finns mer info i förra norgetråden

XXXL
2013-09-26, 20:05
Kom ihåg nu allihop att verkligen läsa abc boken för deklarationen. standardfradraget suger i jämförelse för vad man kan dra av, speciellt ifall man är pendlare.

Och norrmän tjänar mindre pengar / levnadskostnad än svenskar, så ska man bo där är det inte så stor mening att "leva upp", det blir billigt boende, billig mat ifall det ska vara lönt i längden.

Men jag förespråkar verkligen pendling ifall möjligheten finns. Karlstad är schysst och dom ekonomiska fördelarna är gigantiska. Finns mer info i förra norgetråden

Varför väljer så många Karlstad och inte Strömstad eller nån helt annan mindre ort närmare gränsen?

agazza
2013-09-26, 20:32
Varför väljer så många Karlstad och inte Strömstad eller nån helt annan mindre ort närmare gränsen?

Hade jag valt hade jag bott i töcksfors eller liknande men dom flesta vill till närmsta "storstad" och glassa..

Everest
2013-09-26, 20:34
Och norrmän tjänar mindre pengar / levnadskostnad än svenskar, så ska man bo där är det inte så stor mening att "leva upp", det blir billigt boende, billig mat ifall det ska vara lönt i längden.


Stämmer inte, lönenivåerna är ju betydligt bättre i Norge även med levnadskostnader inräknade

http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD?order=wbapi_data_value_2012+wbap i_data_value+wbapi_data_value-last&sort=desc

agazza
2013-09-26, 20:51
Stämmer inte, lönenivåerna är ju betydligt bättre i Norge även med levnadskostnader inräknade

http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD?order=wbapi_data_value_2012+wbap i_data_value+wbapi_data_value-last&sort=desc

Du verkar onekligen ha rätt men går det att jämföra rakt av sådär?

Produkterna som konsumeras måste väl ändå vara likvärdiga med produkter i andra länder som man jämför med.

Jag menar Sverige och Norge är i stort sett samma land men pga att dom står utanför EU så begränsas dom rätt mycket. Nu är jämför jag bara efter jag själv bott där i tre år och jämfört med norrmän vad medelnorrmannen har råd med livstilsmässigt.

Drughi
2013-09-27, 18:24
Många faktorer som spelar roll och det är från fall till fall om det lönar sig att flytta till Norge.

Jag tex. kan lägga undan en motsvarande svensk månadslön här med lite ansträngning. Då med flyg hem 1gång varannan månad.

Andy.da.wohoo
2013-09-28, 17:53
Jag undrar om det går att sommarjobba i Norge. Dvs. börja i Juni och sluta i Augusti? Vore det värt det och hur fixar man det?

moue
2014-05-26, 22:41
Jag har hittat mat för ungefär samma pris som i Sverige om man är beredd att utesluta vissa märken/varianter.
50 NOK kilot för fläskfärs med låg fetthalt t ex.
Sen finns det ris, grönsaker, frukt, fisk och ägg för "Sverige-pris" också. Behöver Inte bli dyrt med just maten.

Hej. Skulle du vilja dela med dig av namnet på ägg och färsbutiken?
Jag blev sugen på omelett.

Sniggel
2014-05-26, 22:53
Rema 1000 och Rimi brukar ha bra priser.

moue
2014-05-27, 09:50
Hm. Får kika bättre på ägghyllan.

mela
2014-05-27, 09:52
First Price!

Sniggel
2014-05-27, 10:30
Hm. Får kika bättre på ägghyllan.

Hmmm. Sa jag ägg för Sverige-pris? Gjorde tydligen det. Jag tar tillbaka det påståendet. Åtminstone 2,50 per ägg får man nog "punga ut" med. Om man inte köper small förstås.

Ajemän
2014-05-27, 10:37
Jag jobbade i Bergen i 1,5år. Underbar stad och kringområden, men dåligt väder och mycket pundare.
Jag gick på en promenad, såg ett ställe jag ville jobba på, gick in och snackade 10 minuter, måndagen därpå började jag. Lite tursamt, men :-)

30k nok 150h/månad, 12% skatt efter avdrag. Blev väldigt mycket pengar över...

Drog dit sommaren därpå och jobbade 2 månader. Snålade och kom hem med 70 laxar, så nog är det en bra idé att sommarjobba där Andy!

ArnoldOnLehmä
2014-05-28, 08:31
Vad tror ni om att flytta till Jämtland och pendla till närmaste stad (Trondheim?) och jobba som truckförare/lagerarbetare. Blir ju att köpa hus och jag har barn och sambo så vill helst ha längre uppdrag. Skadar ju inte om man kan spara pengar också. Kan säga att jag är en snål jävel och lever på typ 5000 spänn nu.

mela
2014-05-28, 08:35
Typ Åre - Trondheim är ju inte mer än 2½h å köra. så det borde väl gå. Bara att kolla jobb på finn.no och se hur det ser ut :)

ArnoldOnLehmä
2014-05-28, 08:41
ahh tack. Vi har bekanta vid Åreskutan typ så blir ju däromkring förmodligen.

moue
2014-05-31, 21:57
Hmmm. Sa jag ägg för Sverige-pris? Gjorde tydligen det. Jag tar tillbaka det påståendet. Åtminstone 2,50 per ägg får man nog "punga ut" med. Om man inte köper small förstås.

hähä. får väl leva med det.

nissepelle
2014-06-01, 09:18
Jobb som vårdbiträde eller undersköterska kryllar det av. Har massor av kompisar som åker upp i sommar för att jobba på olika ställen. Lönen som undersköterska ligger på 200nok/h.