handdator

Visa fullständig version : The Smarter Science of Slim


FitnessE
2013-09-09, 15:14
Jag har läst på lite om “nya” livsstilen The Smarter Science of slim där frontpersonen Jonathan Bailor har sammanställt massvis med forskning och påstår att vi alla borde äta och träna smartare. I princip äta mer och träna mindre. Jag har några funderingar som jag inte riktigt förstår/vill se vad folk här tycker om.

De påstår att det endast handlar om kvaliten på maten som avgör om du går ned i vikt. Inte hur mycket du äter. Allting påstås handla om hormoner.

Man ska även endast träna ett enda intervallpass i veckan som utgörs av HIIT på 10 min. Sedan 10 minuter styrka en annan dag i veckan. Tränar man förmycket så påstår han att han i regel äter mer än det man tränar bort och kommer få brottas med sin hunger.

Medel/lågintensiv cardio i alla former är totalt förbjudet.

Någon som kan mer om detta? Fungerar det på det sätt som de påstår?

tjing
2013-09-09, 15:19
Amerikaner är tokiga i hormoner. Androgener, leptin, kortisol, tyroidhormon, östrogen etc. Var och varannan person koller sin sköldkörtel, äldre får syntetiskt testosteron och östrogen (hormone replacement therapy), kortisol bryter ner alla dina gainz osv.

I Sverige pratas det aldrig om hormoner såtillvida man inte har ett negativt testosteronvärde, osynliga pungkulor och ett hårstrå i ansiktet vid 40 års ålder.

Det låter förresten som fullkomligt trams. Eller så är din sammanfattning felaktig.

Kvicksilver
2013-09-09, 15:20
Jag har läst på lite om “nya” livsstilen The Smarter Science of slim där frontpersonen Jonathan Bailor har sammanställt massvis med forskning och påstår att vi alla borde äta och träna smartare. I princip äta mer och träna mindre. Jag har några funderingar som jag inte riktigt förstår/vill se vad folk här tycker om.

De påstår att det endast handlar om kvaliten på maten som avgör om du går ned i vikt. Inte hur mycket du äter. Allting påstås handla om hormoner.

Man ska även endast träna ett enda intervallpass i veckan som utgörs av HIIT på 10 min. Sedan 10 minuter styrka en annan dag i veckan. Tränar man förmycket så påstår han att han i regel äter mer än det man tränar bort och kommer få brottas med sin hunger.

Medel/lågintensiv cardio i alla former är totalt förbjudet.

Någon som kan mer om detta? Fungerar det på det sätt som de påstår?

Verkar vara dumt att "vi alla" borde köra den typen av diet/träning. Visst kan det kanske vara ett alternativ för soffpotatisar och vanliga svensons.
MEN.... de flesta här på kolo tränar och äter för att nå vissa resultat. Inte för att maximera livslängd eller mbra i största allmänhet.

Personligen tror jag hans metod är lika nmycket bullshit som LCHF, 5:2 och alla andra stollemetoder som kanske kan hjälpa feta soffpotatisar men som inte har ett dugg med seriöst tränande att göra.

King Grub
2013-09-09, 15:28
De påstår att det endast handlar om kvaliten på maten som avgör om du går ned i vikt. Inte hur mycket du äter. Allting påstås handla om hormoner.

Det där har sagts om en mängd olika dieter sedan Atkins och framåt och det har aldrig varit så.

FitnessE
2013-09-09, 15:32
Det låter förresten som fullkomligt trams. Eller så är din sammanfattning felaktig.

Kan absolut vara så. Jag är fort lite insatt för att kunna utlova en korrekt sammanfattning.

Men en sak som jag är säker på att det påstås att det i slutändan endast handlar om hormoner och om att sänka sin "set-piont" för att sedan stanna där för alltid.

Man ska inte äta någon mat alls som påverkar hormonerna negativt och det gör tydligen både pasta, ris, potatis, äpplen och socker (lite LCHF typ). Sedan ska man bara äta "bra fett".

De menar att vi idag svälter oss själva och går ned i vikt för att sedan fortsätta äta lika mycket och gå upp igen eftersom vi sänkt vår ämnesomsättning/förbränning av "svälten". Men deras metod svälter vi inte utan äter precis vad som/när som så länge det är av rätt kvalitet!

qozmox
2013-09-09, 15:35
De menar att vi idag svälter oss själva och går ned i vikt för att sedan fortsätta äta lika mycket och gå upp igen eftersom vi sänkt vår ämnesomsättning/förbränning av "svälten". Men deras metod svälter vi inte utan äter precis vad som/när som så länge det är av rätt kvalitet!
ööh. vem gör det?
förutom jojobantare och bulkare/deffare?

tjing
2013-09-09, 15:36
Låter som en klassisk kass diet vars mål är att generera pengar till skaparen.

qozmox
2013-09-09, 15:37
Låter som en klassisk kass diet vars mål är att generera pengar till skaparen.

den klassiska "tro eller dö"-metoden.
finns även i bibeln av vad jag förstått.