handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram/träningsform


Walkx
2013-09-09, 13:37
Tja!
För 2 veckor sen fick jag tips om att jag skulle variera träningen så att jag inte körde med samma vikter och samma set hela tiden utan att jag skulle variera för att chocka kroppen. På en månad ser det ut såhär: första
2 veckorna = höga vikter 6 reps, 5-6 sets.
Sen 2 veckor = låga vikter 20+ reps, 3-4 sets.
Detta fick jag tips om för att kunna lägga på vikt när jg tränar som skulle ge mig mer styrka. Är detta ett bra sätt? Eller bör jag köra högs vikter hela tiden och slänga in dropsets/pyramidsets i det? Tips och idéer någon?

mikaelj
2013-09-09, 13:40
Det spelar ingen roll hur du gör, så länge du lyfter fler reps och/eller tyngre vikter över tid.

Walkx
2013-09-09, 14:59
Det spelar ingen roll hur du gör, så länge du lyfter fler reps och/eller tyngre vikter över tid.

Självklart är det så, men att höja sig blir så mycket svårare om man kör samma hela tiden, iaf för mig. Kroppen blir ju van vid den mängden viktXrepsXset

speedy83
2013-09-09, 15:12
Därför höjer man ju vikten eller ökar repsen.

Vanish
2013-09-09, 15:43
Är inte 2 veckor av periodisering ganska lite? För mig tar det närmare två veckor bara för att hitta till "rätt" vikter när jag ändrar högrepps/lågrepps osv. 6-8 veckor hade iaf jag kört samma typ av reps/set. Däremot ska man ju självklart öka så gott det går hela tiden, om man lägger på lite extra repps, vilar mindre, mer vikt, bättre utförande. Men på något sätt eftersträva en progression är väl A och O

PureWhey
2013-09-09, 19:57
Är inte 2 veckor av periodisering ganska lite? För mig tar det närmare två veckor bara för att hitta till "rätt" vikter när jag ändrar högrepps/lågrepps osv. 6-8 veckor hade iaf jag kört samma typ av reps/set. Däremot ska man ju självklart öka så gott det går hela tiden, om man lägger på lite extra repps, vilar mindre, mer vikt, bättre utförande. Men på något sätt eftersträva en progression är väl A och O

Första gången kanske, nästa gång kollar du bara bakåt och höjer vikterna därifrån.

TranceII
2013-09-09, 20:00
Vad är ditt mål?

Walkx
2013-09-09, 20:28
Vad är ditt mål?

Öka i muskelmassa och styrka.

TranceII
2013-09-10, 20:54
Öka i muskelmassa och styrka.

20+ reps låter enormt mycket. Vad för schema följer du och om du har ett hemmasnickrat, varför?

Walkx
2013-09-12, 05:02
20+ reps låter enormt mycket. Vad för schema följer du och om du har ett hemmasnickrat, varför?

Uthållighet, nu har jag precis börjat med detta låg/hög-reps men jag tycker det verkar funka bra. Får se om jag lägger på vikterna nästa gång.
Varför känns 15-20 reps mycket? Jag vill ju inte skapa en rutin i kroppen med samma vikter, samma X antal reps, samma X antal sets.