handdator

Visa fullständig version : bra studieteknik


björne92
2013-09-09, 10:18
precis börjat högskolan (kth högskoleingenjör) och har inte gått på universitet innan, tycker de är jättesvårt att veta vad man ska plugga hemma de är ju så stor skillnad från gymnasiet. så tänkte om någon har tips på bra studietekniker?


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Birkharju
2013-09-09, 10:58
Min erfarenhet är att plugga hemma är svårt. Ibland funkar det okej men jag brukar allt som oftast få mer gjort om jag går till universitetsbiblioteket istället. Man får ett miljöombyte och man "tvingar" sig själv egentligen att plugga. Hemma blir det lätt att man rättfärdigar att man istället gör något annat.

eternallord
2013-09-09, 11:13
Instämmer, plugga hemma är kört. Gå på föreläsningarna men framförallt gå på övningarna, det ger absolut mest. I matematik med mera är övningarna oftast för stora för att klaras av på enbart ett övningstillfälle, så försök på egen hand innan övningstillfällena så du har lite gjort redan innan du kommer dit och vet vad du eventuellt behöver fråga om. Försök att ligga i fas så du inte hamnar efter. En vecka innan tentorna lägg ner allt du håller på med och lägg allt krut på extentor.

al3ks
2013-09-09, 11:28
Följ planeringarna och gör uppgifterna när dom ska va gjorda. Skjut inte upp saker. De biter dig i arslet sen. Hitta några att plugga med, har hjälpt mig massor. Både kunskap å motivationsmässigt.

Vad läser du?

HTC One via Tapatalk

björne92
2013-09-09, 11:37
Följ planeringarna och gör uppgifterna när dom ska va gjorda. Skjut inte upp saker. De biter dig i arslet sen. Hitta några att plugga med, har hjälpt mig massor. Både kunskap å motivationsmässigt.

Vad läser du?

HTC One via Tapatalk

maskinteknik högskoleingenjör :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MrLomax
2013-09-09, 12:49
Hitta några att plugga med, har hjälpt mig massor.Precis. Bilda en grupp som pluggar tillsammans och håller koll på varandra, så att ingen smiter eller fuskar. Var slav och slavdrivare åt varandra.

Gå på alla föreläsningar, gruppövningar, seminarium osv osv. De må vara tråkiga ibland, men det är nog en bra investering.

Gör upp ett schema för när du ska plugga, träna, äta, sova, skita osv och följ det. Skjut aldrig upp något, var en doer!

Det finns böcker i ämnet studieteknik också. Kolla på biblioteket. Tror även att skolan anordnar kurser i studieteknik. Kolla upp det.

LeBron
2013-09-09, 12:56
Gamla tentor, gör dom :)

Mental
2013-09-09, 13:03
Rutiner är bra, håll dig i fas som någon sa, och se till att ha fredade tillfällen till vila.

För mig var helgerna heliga, från fredag kl ~15 till måndag morgon var det pluggförbud om det inte var TentaP, då är alla regler ute genom fönstret.

För mig var det viktigt att hålla på sovrutinerna, dvs upp även om det var föreläsningsfritt den förmiddagen. gick på alla föreläsningar och allt som annordnades. Pluggade mycket i grupp och resten av tiden själv i biblioteket eller något fik.

Läs på innan föreläsning, renskriv anteckningar direkt efter medans du mins vad det handlade om, repetera varje föreläsning minst 1 gång innan TentaP

NickFisher
2013-09-09, 13:08
Det är jäkligt individuellt. Nästan alla jag har pluggar/har pluggat med får bäst resultat av att plugga i skolan tillsammans.
Själv föredrar jag att låsa in mig hemma och plugga ostört (effektivt, men osocialt).

I början av utbildningen är det nog bäst att försöka gå på alla övningar och föreläsningar för att stämma av lite.
Sen är det inte hela världen om du ligger en halv vecka efter i planeringen, se bara till att repetera och göra massvis med extentor innan tentaveckan så ska det säkert gå bra! :)

stafh
2013-09-09, 13:19
Instämmer, plugga hemma är kört. Gå på föreläsningarna men framförallt gå på övningarna, det ger absolut mest. I matematik med mera är övningarna oftast för stora för att klaras av på enbart ett övningstillfälle, så försök på egen hand innan övningstillfällena så du har lite gjort redan innan du kommer dit och vet vad du eventuellt behöver fråga om. Försök att ligga i fas så du inte hamnar efter. En vecka innan tentorna lägg ner allt du håller på med och lägg allt krut på extentor.
Instämmer till fullo. Försök även hitta någon polare på programmet att plugga med, det är mycket lättare att tappa fokus om man pluggar ensam.

/gick aldrig på övningarna och pluggade ensam genom nästan hela utbildningen :smash:

eternallord
2013-09-09, 13:24
Instämmer till fullo. Försök även hitta någon polare på programmet att plugga med, det är mycket lättare att tappa fokus om man pluggar ensam.

/gick aldrig på övningarna och pluggade ensam genom nästan hela utbildningen :smash:

Haha, samma här. Lärde mig alla läxor den hårda vägen. Styrde inte rätt på skiten förrän halvvägs in i tvåan :)

Mental
2013-09-09, 13:26
Styrde inte rätt på skiten förrän halvvägs in i tvåan :)

:em::naughty:

eternallord
2013-09-09, 13:41
:em::naughty:
Hahaha, ja vadå, trodde ni jag pratade om skolan fortfarande?! :D

RandomC
2013-09-09, 13:46
För mig fungerar det bäst att först skuma kurslitteraturen översiktligt, för att sedan läsa mer noggrant och för anteckningar som täcker alla kursmål. Därefter försöker jag komprimera anteckningarna så mycket som möjligt. Slutligen läser jag igenom anteckningarna ett antal gånger innan tentan. För mig är det otroligt viktigt att komplettera läsandet med anteckningar och ritande. Går förövrigt aldrig på föreläsningar om det inte är någon särskild föreläsare vars forskning jag är intresserad av. Alla äldrekursare sa i början av utbildningen att det är omöjligt att klara sig om man inte går på föreläsningarna men det bästa är nog att pröva sig fram på egen hand.

ducedo
2013-09-09, 14:11
Det viktiga är att man så fort som möjligt inser att metoden på gymnasiet - att öppna boken kvällen innan prov - inte fungerar på universitetet när man ska läsa 3-4 böcker inför en tenta och kunna räkna med modellerna. Var hellre lite överambitiös i början av utbildningen och minska när du fått in rutinerna. Vet en del som har kuggat tentor i början av utbildningen och sedan fått det tungt då man hela tiden måste plugga dubbelt.

Riskerar du att skjuta på det så kör Pomodoro-tekniken, sätt dig på biblioteket eller hitta studiekamrater som du är produktiv med.

Värdet på föreläsningar varierar kraftigt och man märker det ganska tidigt beroende på föreläsaren. En del drar fram fantastiska anekdoter som gör att modellen sätter sig perfekt samtidigt som andra nästan verkar ha högläsning från kurslitteraturen man skrev åt studenterna. Oavsett så blir det ytterligare en metod och upprepning vilket är positivt även om det inte alltid är tidseffektivt. Undvik att anteckna det som står i power point-presentationen då dessa ofta läggs ut. Fokusera istället på vad föreläsaren nämner utanför dessa eller skriv t.o.m. ut power point-bilderna och ta med dem så att du kan anteckna direkt på dessa under föreläsningen.

Dra nytta av extentor! Försök själv lösa någon och studera svaren andra högpresterande elever har lämnat. På så vis får du en bra hum om vad du behöver repetera, vilka frågor som förväntas dyka upp och vilken typ av svar som väntas. Sedan dyker det alltid upp något nytt men det är en stor fördel att ha studerat gamla tentor.

Se efter om din "klass" har någon Facebook-grupp då det ofta brukar laddas upp sammanfattningar när tentan närmar sig.

Är säkert mycket upprepningar jämfört med vad andra nämnt men det viktiga är att man lägger ner tiden. Läser man kurslitteraturen, gör alla övningar och repeterar så kommer man väldigt långt.

———————

Sedan finns det tyvärr kurser då det räcker att man skummar igenom en sammanfattning och några extentor för att sedan klara tentan utan problem. Problemet är att gör du detta så är du troligtvis körd på andra kurser.

björne92
2013-09-10, 16:02
Det viktiga är att man så fort som möjligt inser att metoden på gymnasiet - att öppna boken kvällen innan prov - inte fungerar på universitetet när man ska läsa 3-4 böcker inför en tenta och kunna räkna med modellerna. Var hellre lite överambitiös i början av utbildningen och minska när du fått in rutinerna. Vet en del som har kuggat tentor i början av utbildningen och sedan fått det tungt då man hela tiden måste plugga dubbelt.

Riskerar du att skjuta på det så kör Pomodoro-tekniken, sätt dig på biblioteket eller hitta studiekamrater som du är produktiv med.

Värdet på föreläsningar varierar kraftigt och man märker det ganska tidigt beroende på föreläsaren. En del drar fram fantastiska anekdoter som gör att modellen sätter sig perfekt samtidigt som andra nästan verkar ha högläsning från kurslitteraturen man skrev åt studenterna. Oavsett så blir det ytterligare en metod och upprepning vilket är positivt även om det inte alltid är tidseffektivt. Undvik att anteckna det som står i power point-presentationen då dessa ofta läggs ut. Fokusera istället på vad föreläsaren nämner utanför dessa eller skriv t.o.m. ut power point-bilderna och ta med dem så att du kan anteckna direkt på dessa under föreläsningen.

Dra nytta av extentor! Försök själv lösa någon och studera svaren andra högpresterande elever har lämnat. På så vis får du en bra hum om vad du behöver repetera, vilka frågor som förväntas dyka upp och vilken typ av svar som väntas. Sedan dyker det alltid upp något nytt men det är en stor fördel att ha studerat gamla tentor.

Se efter om din "klass" har någon Facebook-grupp då det ofta brukar laddas upp sammanfattningar när tentan närmar sig.

Är säkert mycket upprepningar jämfört med vad andra nämnt men det viktiga är att man lägger ner tiden. Läser man kurslitteraturen, gör alla övningar och repeterar så kommer man väldigt långt.

———————

Sedan finns det tyvärr kurser då det räcker att man skummar igenom en sammanfattning och några extentor för att sedan klara tentan utan problem. Problemet är att gör du detta så är du troligtvis körd på andra kurser.

okej tack ja de kan vara smart :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Crippa90
2013-09-10, 19:10
Det allmänna pluggandet är bara hänga med så gott man kan på så mycket som möjligt. Gå på föreläsningarna, jobba på lektionerna, gör klart labbserierna i tid och har man lite tid över kan man alltid gör lite extra uppgifter eller läsa lite i boken (trooligt!! :laugh: ). Du behöver inte nödvändigtvis anteckna på föreläsningarna, det beror på lite vad det är. Vissa saker kan vara bra att skriva ner till lektionerna/tentapluggandet. Finns informationen i boken, PDF eller dylik kan det ibland vara bättre att bara lyssna och hänga med.

Sådär, mot kursens slut har du förhoppningsvis snappat upp vad vad kursen handlar och kanske till och med lärt dig något. Då börjar det roliga, nämligen tentapluggandet!! :hbang:

Här kommer mina bästa tips:

* Dela upp tiden smart. Låt oss säga att du har två tentor som du ska plugga på. Lägg då upp förmiddagen till kurs 1 och eftermiddagen till kurs 2.

* Försök lära dig lite av allt snarare mycket om en del. På många tentor behöver man ha över 50% rätt för att få godkänt. Då duger det inte att du kan 1/4 av tentan galant och inte ett smack av resten. Större chans att klara tentan om du kan 3/4 grundligt. Således, plugga på specifika delar ett tag, sen gå vidare! Våga inse att du inte kan allt på en gång! Kan du inte en liten detalj? Skriv upp och ta det nån annan dag!

* Plugga smart! Att streckplugga 12 timmar på en dag med samma sak fungerar då inte för mig. Istället, lös en uppgift och diskutera den. Ta sen en paus för att sedan gå vidare till en annan uppgift. Osv, osv. Nästa dag börjar proceduren om och till slut ska du nog kunna klara tentan.

* Repetition är glömskans fiende nummer ett. Har du lyckats med kvadratkompletteringsuppgifterna tre dagar i rad? Skit samma, gör det en dag till! Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Så, detta är plugg á la Crippa90. Med detta har jag lyckats att:

* Inte haft en omtenta sen jag började plugga såhär.
* Klarade 4 tentor på en vecka, där jag började tentaplugga en vecka innan första tentan.
* Lyckades lära mig flervariabelanalys på 3 dagars tentaplugg efter att endast ha gått på en föreläsning och inga lektioner.

Nu när skrytandet är klart vill jag bara säga det att någon annan hade en poäng med att det också är ganska personligt och vissa anser med all säkerhet att jag har åt helvetets fel med vissa saker. Men vafan, prova dig fram. En omtenta har ingen dött av. ;)

Lycka till med pluggandet! :)

limenka
2013-09-10, 19:31
Mitt tips är envishet. Ge aldrig upp oavsett hur omöjligt det känns.

Tap3worm
2013-09-11, 11:25
Mitt tips är envishet. Ge aldrig upp oavsett hur omöjligt det känns.

+1
Så länge du är motiverad och tycker det du pluggar är intressant så är det bara att köra på!

För mig funkar det inte att spontanplugga. T.ex om jag kommer till skolan och har föreläsning 8-10 och sedan ledigt fram till 13 så har jag jättesvårt för att sätta mig att plugga då. OM jag inte i början av veckan ser på schemat och bestämmer mig " ok, på torsdag har jag några timmar över, då blir det plugg!". Samma med lediga dagar. Jag måste mentalt vara inställd på att jag ska sätta mig och plugga. Så att göra upp ett eget schema utöver de schemalagda föreläsningarna och övningarna är mitt tips.



Tapeworm
- Mobilen

nissepelle
2013-09-11, 11:45
Se till från början att INTE HAMNA EFTER. Det är det absolut viktigaste. Att sedan gå på exakt alla föreläsningar är inget måste, bedöm själv. Men mycket hellre en föreläsning för mycket än en för lite.

Strukturera upp ditt pluggande. Gör ett schema där du ser exakt vad du ska göra på vilken dag, då blir det mycket mer lättöverskådligt och psykiskt lättare att ta sig an plugget.

Gå sedan till biblioteket och plugga istället för att sitta hemma.

DEADLINE! Bara för att tentan är om 6 veckor så kan du inte tillåta dig själv att vänta med att plugga. PLUGGA VARJE DAG. Själv läser jag efter PBL på linköpings universitet. Då är det basgruppsmöten flera gånger i veckan vilket gör att man är tvungen att läsa på enligt planeringen för annars märks det direkt på bara ett par dagar. Jag tycker det är väldigt praktiskt för jag har tidigare haft problem med att komma till skott med pluggandet när tentamen ligger så långt fram i tiden.