handdator

Visa fullständig version : HUr Utåtvinklade fötter i Sumomark??


Adam87
2013-09-09, 10:01
Kör Sumomark hyfsat ofta och vill så bra som möjligt på det. Jag har utåtvinklade fötter med bred fotställning mitten av foten på ringen vid stången.

Hur pass utåtvinklade fötter ska man ha? Är det värt att sänka vikterna en aning och försöka ha så utåtvinklade fötter som möjligt för att låta höften kommer närmare stången = Mer upprätt rygg position??

än så länge har jag inte känt mycket i insidan av låret när jag kör Summomark. Men för mig känns det bra ahh ha bredare fotställning då man har hyfsat långa ben och korta armar och lång rygg

pezrulezhaakon
2013-09-09, 10:23
Adam87, ju mer utåtvinklade fötter ställer mer krav på rörlighet i höften. Sedan blir det mer insida som arbetar. Så det finns ingen generell position som gäller för alla. Du måste välja det som du har mest nytta av.

Adam87
2013-09-09, 10:39
Okey det känns bra som det är nu den fotpositionen jag har. Men om man ska hålla på och lyfta en längre tid så borde det kanske vara bra att försöka att vinkla ut dem ännu mer för att dels låta benen jobba mer = insidan och som + får mer upprätt vinkel i ryggen vilket gynnar ryggen mer i längden.

Har rätt bra rörlighet i höften så skulle kunna köra så men det tar nog en tid att få upp styrkan. Det enda jag märkt att jag får lite mindre balans då jag gör med mer utåtvinklade fötter i vilket fall.

Pez : Skulle man tjäna på i längden av att låta insidan av låren jobbba mer än att ryggen gör det om man har rörliga höfter som mig? eller kan man skada sig lika lätt abbduktorerna som ländryggen?

pezrulezhaakon
2013-09-09, 11:03
Adam87, ryggen har alltid större risker med sig. Men det gäller att vänja kroppen under ganska lång tid. Lyftvägsmässigt blir det fördelaktigt, samt att stången kommer så nära kroppen.

Adam87
2013-09-09, 11:18
Ska ta och nöta in detta . Är naturligt starkare i insidan av benen då jag står ganska bredbent i knäböj så det verkar som att kraften finns vid bredare stance

Ska ha det som ett litet projekt och se vad som händer med progressionen, Tror det kan gynna mig bra i böjen med så det är värt att testa under en tid framöver. Men kommer köra smala mark för att träna upp ländryggen specifikt och då gäller det perfekt teknik vilket har gynnat mig de senaste månaderna utan att vikthetsa.