handdator

Visa fullständig version : Tjejer - hur lång tid tog det för er innan ni blev välmusklade?


Megustaa
2013-09-09, 05:47
Jag har styrketränat ca 4-5ggr i veckan i 6 månader, innan jag började var jag helt otränad, alltså helt, jag hade nog knappt en muskel på kroppen, fruktansvärd hållning etc.

Jag ser framsteg, det gör jag! Det går långsamt att bygga muskler och det vet jag om, nu frågar jag för nyfikenhetens skull - hur lång tid tog det för er tjejer att bli välmusklade?

Typ så här: http://3.bp.blogspot.com/-j1UfGPgpnNQ/T-u7qOpMT0I/AAAAAAAABG4/pdosDhNNM-E/s1600/sexy-fitness-girls-22.jpg

Armed Dingo
2013-09-09, 08:57
Jag har styrketränat ca 4-5ggr i veckan i 6 månader, innan jag började var jag helt otränad, alltså helt, jag hade nog knappt en muskel på kroppen, fruktansvärd hållning etc.

Jag ser framsteg, det gör jag! Det går långsamt att bygga muskler och det vet jag om, nu frågar jag för nyfikenhetens skull - hur lång tid tog det för er tjejer att bli välmusklade?

Typ så här: http://3.bp.blogspot.com/-j1UfGPgpnNQ/T-u7qOpMT0I/AAAAAAAABG4/pdosDhNNM-E/s1600/sexy-fitness-girls-22.jpg
Jag är inte tjej men jag kan svara att tjejer har relativt lite muskler i jämförelse med killar som ser välmusklade ut. Nyckeln för tjejer är låg fettprocent. Tack vare dina tjejgener så kommer du ha fett kvar på röven och dina andra behag ändå.

Gå ner i vikt för att få det du har att synas!

r1kkie
2013-09-09, 09:03
Jag är inte tjej men jag kan svara att tjejer har relativt lite muskler i jämförelse med killar som ser välmusklade ut. Nyckeln för tjejer är låg fettprocent. Tack vare dina tjejgener så kommer du ha fett kvar på röven och dina andra behag ändå.

Gå ner i vikt för att få det du har att synas!

Stor anledning är ju att tjejer i almänhet inte vill ha någon nämnvärd muskelmassa.

Trådskaparen är ju dock ute efter det.

Det är inte omöjligt för kvinnor att lägga på muskelmassa. Tar bara längre tid än för män.
I mina öron får du det att låta som att det endast är BF som spelar in och sen hoppas på det bästa.

PureWhey
2013-09-09, 09:20
Många tjejer som tränar vågar inte bulka och lägga på sig lite vikt, därför står många stilla skulle jag påstå efter egna observationer.


Le iPhone

Snubben
2013-09-09, 10:11
Varför skulle det ta längre tid för att kvinnor att lägga på sig muskelmassa än män? Är det skillnad på kvinno/man-muskel? Är det någon hormonell skillnad som gör att musklerna växer annorlunda eller något sådant?

Gpajpen
2013-09-09, 10:13
Varför skulle det ta längre tid för att kvinnor att lägga på sig muskelmassa än män? Är det skillnad på kvinno/man-muskel? Är det någon hormonell skillnad som gör att musklerna växer annorlunda eller något sådant?
Varför har inte killar tuttar? Är det någon hotmonell skillnad som gör det? Jag menar bröst som bröst.

Snubben
2013-09-09, 10:15
Varför har inte killar tuttar? Är det någon hotmonell skillnad som gör det? Jag menar bröst som bröst.

Fysologiska skillnader är väl ändå en sak men att musklerna tar olika lång tid att bygga mellan män och kvinnor är jag undrandes över.. Därav min fråga, då det finns folk här som säkerligen sitter inne med den kunskapen.

Gpajpen
2013-09-09, 10:18
Testosteron är en av många parametrar.

Jona
2013-09-09, 10:20
Många tjejer som tränar vågar inte bulka och lägga på sig lite vikt, därför står många stilla skulle jag påstå efter egna observationer.


Le iPhone

Det här tror jag är den stora grejen. På tok för dålig kosthållning! Jag gissar att 90% av tränande kvinnor ligger på underskott eller balans.

major Pectoralis
2013-09-09, 10:25
Kvinnor överlag har betydligt sämre förutsättningar att lägga på sig muskelmassa.

Däremot har kvinnor bra anlag för benstyrka, om man sätter styrkan i relation till kroppsvikt och massa.

PureWhey
2013-09-09, 10:29
Det här tror jag är den stora grejen. På tok för dålig kosthållning! Jag gissar att 90% av tränande kvinnor ligger på underskott eller balans.

Japp, de flesta man ser verkar bygga sin diet runt grönsaker och Celsius...

Kvicksilver
2013-09-09, 10:33
Varför skulle det ta längre tid för att kvinnor att lägga på sig muskelmassa än män? Är det skillnad på kvinno/man-muskel? Är det någon hormonell skillnad som gör att musklerna växer annorlunda eller något sådant?

Det är en enorm skillnad mellan män och kvinnor. Skulle du ta en man och en kvinna av samma längd och vikt... säg 170cm/60kg och låta dom äta samma kalorimängd och träna identiskt så skulle sannolikt mannen lägga på sig mer fettfri massa. Detta då mannen har mer testosteron.
Inte ens med steroider har kvinnor samma förutsättningar att lägga på sig massa.

Felet tjejer gör på gymmet är att dom tränar för lätt. Deras sämre förutsättningar när det gäller att lägga på sig massa gör att dom borde träna betydligt tyngre.

jflycore
2013-09-09, 10:38
Japp, de flesta man ser verkar bygga sin diet runt grönsaker och Celsius...

Hahah +1!

Langster
2013-09-09, 11:09
För de flesta män tar det ungefär 5 år innan man tar sig ur nybörjarstadiet och börjar bli lite "välmusklad".

Jag skulle väl tro att detsamma gäller kvinnor. Efter 5 år är en kvinna antagligen välmusklad - för att vara kvinna. Man kan inte jämföra muskelmassa med killar, men jämfört med andra tjejer är nog en med 5 års tung styrketräning bakom sig välmusklad.

Langster
2013-09-09, 11:17
Fysologiska skillnader är väl ändå en sak men att musklerna tar olika lång tid att bygga mellan män och kvinnor är jag undrandes över.. Därav min fråga, då det finns folk här som säkerligen sitter inne med den kunskapen.

De fysiologiska skillnaderna har just med hormoner att göra. Skulle vi proppa i dig en massa östrogen så skulle du också få bröst och få svårare att bygga muskler.
Mängden testosteron gör en klar skillnad.
Annars är det dock ingen skillnad på en kvinnas muskel och en mans muskel. Och båda kan byggas upp, det går bara inte lika snabbt, dessutom kanske kvinnor behöver kämpa hårdare för att behålla den muskelmassa de lyckas lägga på sig.

Testosteron kanske inte är den enda faktorn som gör skillnad mellan män och kvinnor, men jag tror att det är grunden som medför en kaskad av processer i kroppen.

Snubben
2013-09-09, 11:41
Tack för ditt svar Langster (och givetvis till er andra med).

Dreas
2013-09-09, 11:46
Fysologiska skillnader är väl ändå en sak men att musklerna tar olika lång tid att bygga mellan män och kvinnor är jag undrandes över.. Därav min fråga, då det finns folk här som säkerligen sitter inne med den kunskapen.
Procentuellt bygger ju killar och tjejer lika bra. Finns en artikel på träningslära som säger det iaf.

Tjejer ochäven killar som är nya på gymmetbeh över dock lära sig att ta i. Inte så lätt som man kan tro. Och ordentligt med mat.

Macroman
2013-09-09, 12:23
Fysologiska skillnader är väl ändå en sak men att musklerna tar olika lång tid att bygga mellan män och kvinnor är jag undrandes över.. Därav min fråga, då det finns folk här som säkerligen sitter inne med den kunskapen.

Kvinnor har 5 % testosteron jämför med män i genomsnitt. Det är en stor del av förklaringen.

Langster
2013-09-09, 13:48
Tjejer ochäven killar som är nya på gymmetbeh över dock lära sig att ta i. Inte så lätt som man kan tro. Och ordentligt med mat.

Trots att det knappt går att läsa vad du skriver håller jag med. Jag vet att detta har diskuterats tidigare på kolozzeum.
Jag tror att speciellt tjejer har svårare för att lära sig verkligen ta i vilket kan förlänga deras nybörjarfas... eller t.o.m göra att de sitter fast i den för alltid. Även detta har delvis med testosteron att göra, testosteron gör en mer "aggressiv" och mer villig att ta risker, vilket är egenskaper som är nödvändiga för att träna så hårt som man måste för att bli välmusklad. Det har även med vana och uppväxt att göra. Pojkar uppmuntras ofta att leka mer fysiska lekar där man lär sig ta i och mäta sig mot andra.
Att ta i kan man förstås lära sig oavsett hormonnivåer.

tjing
2013-09-09, 14:05
Många tjejer som tränar vågar inte bulka och lägga på sig lite vikt, därför står många stilla skulle jag påstå efter egna observationer.


Le iPhone

För att de i regel inte vill bulka och vara synligt muskulösa. En del vill det dock men långtifrån alla som tränar.

PureWhey
2013-09-09, 14:29
För att de i regel inte vill bulka och vara synligt muskulösa. En del vill det dock men långtifrån alla som tränar.

Mjaa, har sett många lägga upp bilder på sina mål "#målkroppen" typ.. På fitnessmodeller med bra muskler, de vet inte vad som krävs för att bygga sin väg dit.
Självklart är en stor del så du beskriver också.


Le iPhone

BobaFett
2013-09-09, 14:35
Jag skulle nog vilja påstå att tjejer blir välmusklade betydligt snabbare än killar om man jämför med vad "välmusklad" är för tjejer vs för killar.

Ribban har höjts ganska mycket när det gäller för killar att anses välmusklig.

Den är inte lika hög för tjejer då det inte är så vanligt med tjejer som har muskler. Däremot har det blivit en stor trend med biffiga killar.

Tjejer har betydligt mindre muskelmassa från början men har för mig att den procentuella ökningen är större.

r1kkie
2013-09-09, 14:39
Jag skulle nog vilja påstå att tjejer blir välmusklade betydligt snabbare än killar om man jämför med vad "välmusklad" är för tjejer vs för killar.

Ribban har höjts ganska mycket när det gäller för killar att anses välmusklig.

Den är inte lika hög för tjejer då det inte är så vanligt med tjejer som har muskler. Däremot har det blivit en stor trend med biffiga killar.

Tjejer har betydligt mindre muskelmassa från början men har för mig att den procentuella ökningen är större.

Fast det är ju bara en definitionsfråga. Det som disskuterats är ju om tjejer har svårare att bygga muskler. Om vem som har tex lättast/svårast att lägga på sig 1kg ren muskelmassa.

eulalia
2013-09-09, 15:12
Oj vilken svår fråga, ännu svårare blir det när man inte vet vad TS menar med muskulös, är jag egentligen rätt person att svara? Jag anser mig inte se ut som en bodybuilder varken i muskelmassa eller fettprocent men "många" i min omgivning tycker jag ser atletisk och muskulös ut.

Själv har jag under många år tränat simning på hög nivå och gymtränat som komplement. Jag var ju rätt tunn på den tiden, tränade väldigt mycket kondition och åt i underkant men från ålder 10år till 20 hann min kropp få ett rätt atletiskt utseende. Det är ju inte det mest optimala sättet att bygga bulliga muskler att konditionsträna 4-5h/dag och styrketräna 4ggr/vecka vilket jag gjorde på slutet men den träning jag bedrev var stenhård och i gymmet körde jag 8-12reps och alltid till fail. Liten mängd testosteron då jag är tjej men jag var tränad i att pusha och pressa mig det där lilla extra och att tänja på gränserna och det tror jag många idrottstjejer har lärt sig.

Jag har ju hunnit med att vara både soffpotais och komma i form efter det innan jag för ca 2år sedan valde att enbart styrketräna. Efter sammanlagt 15års blandad träning och två år med enbart gymmet så tycker jag själv att jag har rätt mycket muskelmassa men ligger nog på en normal och sund fettprocent för att vara kvinna.

Nämen jag tror på att träna riktigt tung och hård styrketräning och att våga äta lite rejält med vanlig hederlig mat kommer att ge resultat i en atletiskt muskelmassa efter bara några år. Att käka salladsblad och optinoja med närningsämnen hit och dit tror jag är överdrivet för dom flesta som "svensson-gymtränar". Jag tror inte att jag har haft ovanligt lätt att bygga muskler, tvärt om har jag alltid varit vass på konditionskrävande och uthålliga aktiviteter men det går ju tydligen att få synliga muskler ändå.

Langster
2013-09-09, 15:15
Fast det är ju bara en definitionsfråga. Det som disskuterats är ju om tjejer har svårare att bygga muskler. Om vem som har tex lättast/svårast att lägga på sig 1kg ren muskelmassa.

Nej det är inte vad som diskuteras här. Vi försöker svara på hur lång tid det ungefär tar för en tjej att anses "välmusklad" eftersom det var vad TS frågade.
Hon ställde dessutom frågan till tjejer, så vad fan gör vi här alls? :d

Jag står dock fast vid mina 5 år. Visst, en tjej behöver kanske inte gå lika långt ifrån otränad som en kille behöver för att anses vara välmusklad (jag gillar det ordet) som BobaFett skriver. Men om man efter 6 månader undrar hur lång tid det kommer att ta innan de där musklerna verkligen syns, så får man nog räkna med att det tar ungefär 5 år. Då har man med största sannolikhet en rätt respektabel massa, då behöver man inte längre fundera över om man är välmusklad eller inte.

Gober
2013-09-09, 16:06
Även för tjejer så spelar gener roll. Min tjej har på några månader med rehabträning (knäskada och kan inte köra fullt ut, inte böj med fri stång tex då hon även har axelskada och kan bara köra hockyböj i smith) fått ett par ben som spöar de flesta fitnesstjejerna. Förmodligen muskelminne från hennes tid som fotbollsspelare, men snabbt går det iaf. Och sen har vi mig (man) som får kämpa för varje mm.

Juniper
2013-09-09, 16:43
De fysiologiska skillnaderna har just med hormoner att göra. Skulle vi proppa i dig en massa östrogen så skulle du också få bröst och få svårare att bygga muskler.
Mängden testosteron gör en klar skillnad.
Annars är det dock ingen skillnad på en kvinnas muskel och en mans muskel. Och båda kan byggas upp, det går bara inte lika snabbt, dessutom kanske kvinnor behöver kämpa hårdare för att behålla den muskelmassa de lyckas lägga på sig.

Testosteron kanske inte är den enda faktorn som gör skillnad mellan män och kvinnor, men [b]jag tror att det är grunden som medför en kaskad av processer i kroppen.

Trots att det knappt går att läsa vad du skriver håller jag med. Jag vet att detta har diskuterats tidigare på kolozzeum.
Jag tror att speciellt tjejer har svårare för att lära sig verkligen ta i vilket kan förlänga deras nybörjarfas... eller t.o.m göra att de sitter fast i den för alltid. Även detta har delvis med testosteron att göra, testosteron gör en mer "aggressiv" och mer villig att ta risker, vilket är egenskaper som är nödvändiga för att träna så hårt som man måste för att bli välmusklad. Det har även med vana och uppväxt att göra. Pojkar uppmuntras ofta att leka mer fysiska lekar där man lär sig ta i och mäta sig mot andra.
Att ta i kan man förstås lära sig oavsett hormonnivåer.

Får lite Brosciense-vibbar av dina inlägg, Langster.

I en jämförelse mellan två personer, oavsett kön, är testosteronets roll kraftigt överdriven(förutsatt att både personernas nivåer vare sig är onaturligt höga eller låga).

Jämför man TS förutsättningar med dina, Langster, väger övriga faktorer tyngre. Åtminstone om dessa sammanvägs.

Att tjejer har svårare för att ta i beror inte på hormoner, utan på att tjejer har annorlunda muskler. Närmare bestämt en annorlunda och för ändamålet sämre sammansättning av muskelceller.

Sedan är det inte bara hormon så som testosteron som bygger muskler. Killar har även naturligt högre nivåer av diverse muskelbyggande enzym.

Utan att överhuvudtaget nämna testosteron kan man sammanställa en ganska lång lista över könsspecifika skillnader som sammantaget ger tjejer ett kraftigt handikapp när det kommer till att utveckla stora och synliga muskler.

Loke
2013-09-09, 16:56
Får lite Brosciense-vibbar av dina inlägg, Langster.

Håller med. Det är intressant att ta upp de skillnader som ofta finns i tjejer och killars träning bortom den enkla analysen att tjejers muskler helt enkelt växer sämre. Men det är så onödigt att prata om testosteron hit och dit när det både är svårt att veta och ytterst rätt irrelevant.

Langster
2013-09-09, 17:18
Ja skillnaden mellan två män är obetydlig. Men skillnaden mellan en man och en kvinna är högst betydlig. Det är inget broscience över det.

Min analys om tjejers förmåga att ta i eller inte är helt ovetenskaplig, det håller jag med om. Jag inleder dessutom med "jag tror att" vilket starkt antyder att det är min egen åsikt/uppfattning, ingenting ni behöver hänga upp er på, grabbar.

Langster
2013-09-09, 17:25
Jag nämner även att testosteron är en faktor bland flera. Men utan testosteron skulle flera av dessa faktorer inte vara lika starka. Som sagt högre testosteron skapar en kaskad av processer i kroppen. Kan jag beskriva detta i detalj? Nej.

En skillnad inom de normala ramarna kommer inte att göra någon skillnad, det är jag fullt medveten om, men skillnaden mellan mäns och kvinnors hormoner har en rätt rejäl inverkan på våra fysiker, det är ett obestridligt faktum.

z_bumbi
2013-09-09, 17:41
Att folk med mer testo lättare lägger på sig muskler är ingen direkt nyhet och att då kvinnor som har lägre testonivå skulle ha svårare att lägga på sig muskler är då inte direkt en helt otrolig hypotes. Det brukar dessutom läggas fram som en delförklaring i vetenskapliga sammanhang.
Tjejer har också svårare att bli relativt starka och maxstarka.

Sen hur lång tid det tar för tjejer att bli muskulösa beror precis som för killar på träning, kost och gener men precis som för killar tror jag det mesta ligger i träningen. Jag ser nämligen tjejer som har betydligt mer muskler än medel regelbundet och de tränar inte helt förvånande tungt och mycket. Tjejer som t ex får stora muskler av att spela fotboll brukar däremot ha riktigt bra anlag, precis som män, för att bygga muskler. För jag kan inte direkt säga att fotbollspelarna generellt är särskilt muskulösa.

sweetkarolina
2013-09-09, 18:30
Men shit, nu har jag feber och orkar knappt läsa svaren, men är det ens nån här (förutom eualia) som har försökt svara på frågan? Istället för att direkt slå på stora trumman om att ni killar tror att tjejer är rädda för att ta i etc.

Till TS
I mitt tycke har tjejen du länkar till inte jättemycket muskelmassa och jag skulle nog tro att det går att nå dit på 1-2 års träning, om den bedrivs hårt och intensivt. Men det handlar mycket om att hålla en låg fettprocent, när det gäller att ha synliga muskler.

sweetkarolina
2013-09-09, 18:37
Jag började träna 2004, så första bilden är efter 4 år. Det kanske ser ut som att jag har mer muskler där än på mittenbilden 2012, men det är bara det att jag har mindre fett 2008.

Det är kul att va spännis. :)

Okt 2008 @ 55 kg
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=92461&d=1348864133

Sept 2012 @ 75 kg
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=92462&d=1348865349

Juli 2013 (idag) @ 72 kg
http://imageshack.us/a/img577/8692/p8k5.jpg

Och en relaxed (yeah..)
http://imageshack.us/a/img703/7117/awbd.jpg

Så nu har jag alltså tränat i 9 år och jag är inte direkt nåt muskelberg.
Men det kan ju också bero på att muskelbyggande inte är huvudsyftet med min träning, utan en konsekvens av att jag tävlar i styrkelyft.

jag kan rekomendera att läsa i tråden Kom tjejer och lämna dina bilder! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168802) där finns det bilder på tjejers resor i träningsvärlden.

Dreas
2013-09-09, 19:21
Trots att det knappt går att läsa vad du skriver håller jag med. Autocorrect goes terrible! Tur att det gick hyffsat iaf :p

eulalia
2013-09-09, 19:48
Jag kan inte fatta att jag totalt missade TS bild på hur hon tycker att en välmusklad kvinna ser ut. Jag håller med Karro och tycker inte att hon är "välmusklad", hon har tränat litegrann (kanske något år eller 2) och håller en låg fettprocent så att dom små musklerna syns.

BisonLGcrew
2013-09-09, 20:12
Jag vet inte, men att nå till TS bild på 2 år från absoluta nollpunkten är en otrolig bedrift i mina ögon. Vi kanske har olika uppfattningar om vad noll muskelmassa betyder, men jag antar att det är ungefär 20-20-30.

Alltidxx
2013-09-09, 20:14
sweetkarolina, du såg ju ordentligt tränad ut redan på 55kg :)

fridalin
2013-09-09, 20:43
Men shit, nu har jag feber och orkar knappt läsa svaren, men är det ens nån här (förutom eualia) som har försökt svara på frågan? Istället för att direkt slå på stora trumman om att ni killar tror att tjejer är rädda för att ta i etc.

Till TS
I mitt tycke har tjejen du länkar till inte jättemycket muskelmassa och jag skulle nog tro att det går att nå dit på 1-2 års träning, om den bedrivs hårt och intensivt. Men det handlar mycket om att hålla en låg fettprocent, när det gäller att ha synliga muskler.

Precis min tanke, frågan riktad till tjejer och grabbar börjar drekt snacka testosteron! Bra svar från er båda. Träna hårt och ät mycket men BRA mat, detta får stå för mig men var INTE rädd för kolhyderater!! Då pratar jag riktigt mat! Hård träning, sätt upp mål, mät progression dvs att du lyfter mer, variera din träning och framförallt ha kul!! Jag gick från 47 till 57 på ca ett år. Nu har jag en grund att stå på som gammal skidåkare/fotbollspelare. Men jag såg ut som en pinne innan jag verkligen satsade på gymmet, och började äte ordentligt! Fett % på 9 tydligen, inte för att jag bryr mig ett dugg om det gjorde en mätning för skojs skull. Så en och annan muskel har man väl lyckats lägga på sig =) Ta hjälp av en coach kanske?? Kör hårt!! =)

narcissisten
2013-09-09, 20:50
Jag är inte direkt välmusklad (ännu) men har gått från typ ganska smal/normal till så pass att folk jag inte känner kommer fram och kommenterar det när jag är ute på krogen.

http://img.photobucket.com/albums/v356/minthy/Bild140_zps9b3a2ec2.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v356/minthy/kolo/Photo2013-09-01190758_zps74653cb8.jpg

Visst är vinkeln lite annorlunda osv men ja. Det skiljer väl ungefär 2 år och 10-15 kg. Hade nog kunnat vara i mkt bättre form om jag skötte kosten mer pedantiskt men gillar att ha ett liv också.

smeander
2013-09-09, 21:07
Kvinnor har 5 % testosteron jämför med män i genomsnitt. Det är en stor del av förklaringen.

Fast det spelar inte så stor roll som man tror, det är träningen i sig som ger muskler. Testoteronet ger inte någon fantastisk fördel.



Thue Kvorning, Marianne Andersen, Kim Brisen and Klavs Madsen
Am J Phystol Endocrinol Metab 291:E1332, 2006, First Published 25 July 2006;
doi: 10.1152/ajpendo.00143.206

SkyA
2013-09-09, 21:47
Jag har styrketränat ca 4-5ggr i veckan i 6 månader, innan jag började var jag helt otränad, alltså helt, jag hade nog knappt en muskel på kroppen, fruktansvärd hållning etc.

Jag ser framsteg, det gör jag! Det går långsamt att bygga muskler och det vet jag om, nu frågar jag för nyfikenhetens skull - hur lång tid tog det för er tjejer att bli välmusklade?

Typ så här: http://3.bp.blogspot.com/-j1UfGPgpnNQ/T-u7qOpMT0I/AAAAAAAABG4/pdosDhNNM-E/s1600/sexy-fitness-girls-22.jpg

Försök till svar på frågan:
Utgångspunkt: tränat hela mitt liv, ffa fotboll i 20+ år. Kroppstyp typ 180 cm lång, 70kg ganska så stark försvarare så fanns en del att utgå ifrån. Kunde då med lätthet springa milen utan vidare ansträning.

Sen 2011 endast styrketräning (3-5ggr/veckan), vikten är det samma som den varit senaste 15 åren men "omfördelat/omformat" vikten en hel del (gått upp en strl i kläder, skulle gissa att gått ned en hel del i fettprocent).

Ej följt ngn direkt plan med progression, före/efter el dylikt (hela 2011 var det mest fokus på rehab mellan alla operationer) utan tränar för det är roligt, träning och kost är ett stort intresse och utgår från att tävlingsinstinkten driver mig att alltid prestera bättre. För träningsdagbok sen länge men har inge direkt visuellt mål med träningen ("lyft mer" är härligt enkelt!).

Megustaa
2013-09-10, 08:03
Tack för alla svar!

Mycket intressant, jag tycker att hennes kropp är helt fantastiskt, dock lite för köttiga armar för min smak (alltså det är inte fult på något sätt, men jag vill inte ha så stora armar)

https://www.google.se/search?safe=off&q=fitness+girl&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.51773540,d.bGE,pv.xjs.s.en_US.GZikMza0zSU.O&biw=1280&bih=939&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=t8IuUvXCGOG04AT9pYHwDw#facrc=_&imgdii=_&imgrc=SW89Ppgw3FgxOM%3A%3BD3TlYiaABGDJ9M%3Bhttp%25 3A%252F%252F24.media.tumblr.com%252Ftumblr_mc0ttre 3uK1rb46qno1_500.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fprettyph ysiques.tumblr.com%252Fpost%252F36610703354%3B482% 3B720

Skulle jag lägga upp en bild på min bicep idag skulle ni garva ihjäl er :D

Alla säger olika, vissa säger att tjejer ska mosa i sig kolisar och köra tungt medan andra säger att man ska ha en strikt kosthållning.

Jag kör på en strikt kosthållning med mycket protein.
Jag försöker köra så tungt jag kan med ofta är det så för mig att om jag kör låt säga 20kg i bröstpress kanske det är lite lite lätt, men tar jag nästa nivå 25 eller bara lägger på lite kan jag inte ens rubba den.

Innan jag började träna hade jag aldrig styrketränat/idrottat i hela mitt liv.

Snubben
2013-09-10, 08:17
Tack för alla svar!

Mycket intressant, jag tycker att hennes kropp är helt fantastiskt, dock lite för köttiga armar för min smak (alltså det är inte fult på något sätt, men jag vill inte ha så stora armar)

https://www.google.se/search?safe=off&q=fitness+girl&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.51773540,d.bGE,pv.xjs.s.en_US.GZikMza0zSU.O&biw=1280&bih=939&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=t8IuUvXCGOG04AT9pYHwDw#facrc=_&imgdii=_&imgrc=SW89Ppgw3FgxOM%3A%3BD3TlYiaABGDJ9M%3Bhttp%25 3A%252F%252F24.media.tumblr.com%252Ftumblr_mc0ttre 3uK1rb46qno1_500.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fprettyph ysiques.tumblr.com%252Fpost%252F36610703354%3B482% 3B720

Skulle jag lägga upp en bild på min bicep idag skulle ni garva ihjäl er :D

Alla säger olika, vissa säger att tjejer ska mosa i sig kolisar och köra tungt medan andra säger att man ska ha en strikt kosthållning.

Jag kör på en strikt kosthållning med mycket protein.
Jag försöker köra så tungt jag kan med ofta är det så för mig att om jag kör låt säga 20kg i bröstpress kanske det är lite lite lätt, men tar jag nästa nivå 25 eller bara lägger på lite kan jag inte ens rubba den.

Innan jag började träna hade jag aldrig styrketränat/idrottat i hela mitt liv.

Lägg på 2.5 då.. :)

Megustaa
2013-09-10, 08:19
Lägg på 2.5 då.. :)

Förstås... :smash: :D

Therese
2013-09-10, 08:22
TS: en bild underlättar. Ingen som skrattar, jag lovar.
En bild säger mer än 1000 ord. Så vad din utgångspunkt är gör det svårt att bedöma var du ligger och vad du kan göra för att nå ditt mål.
Vi har alla olika förutsättningar & startar någonstans.

Megustaa
2013-09-10, 11:18
Detta är den enda bilden som finns på min kropp.
Benen är väl i bäst skick om jag måste välja något.

http://www.ladda-upp.se/bilder/zjkarxegvhoawz/

Therese
2013-09-10, 13:38
Kan tyvärr inte se så mycket bara på en arm.

Men träna tungt ät rent, inga onödiga tillsatser så har du råd att äta mera. Försök göra matcfrån grunden och ett kaloriöverskott, behöver inte vara just 500 kval som är rättså standard utan ta en extra shake, kycklingfilé eller liknande.

Basen för muskler är ju mat och träning.

Lycka till!

skivståång
2013-09-10, 13:54
Mitt råd är o kolla upp lite youtubevideos med ja tjejer som ser ut som din målbild, t.ex. denna tycker till och med jag som kille är sjukt bra :D

?v=nhRzkGpdQdk&feature=c4-overview&list=UU3uDucFPe-E0I6CfxtHWZ6w

Sniggel
2013-09-10, 13:54
Jag är inte direkt välmusklad (ännu) men har gått från typ ganska smal/normal till så pass att folk jag inte känner kommer fram och kommenterar det när jag är ute på krogen.

http://img.photobucket.com/albums/v356/minthy/Bild140_zps9b3a2ec2.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v356/minthy/kolo/Photo2013-09-01190758_zps74653cb8.jpg

Visst är vinkeln lite annorlunda osv men ja. Det skiljer väl ungefär 2 år och 10-15 kg. Hade nog kunnat vara i mkt bättre form om jag skötte kosten mer pedantiskt men gillar att ha ett liv också.

Är ju en enorm skillnad. Du har ju lyckats väldigt bra med att bygga muskelmassa.

narcissisten
2013-09-11, 21:00
Är ju en enorm skillnad. Du har ju lyckats väldigt bra med att bygga muskelmassa.

Tack som fan! Vad glad jag blir!

watertouch
2013-09-11, 22:48
Dock failar nästan alla om man frågar om omkrets på armen lr styrkan... Men visst VanDamme ser ju musklig ut...;)

Juniper
2013-09-11, 23:32
Tack som fan! Vad glad jag blir!

Grattis, du har utan tvekan mycket bra gener, även om det så klart inte förminskar prestationen.

Donkens
2013-09-12, 00:37
Fast det spelar inte så stor roll som man tror, det är träningen i sig som ger muskler. Testoteronet ger inte någon fantastisk fördel.



Thue Kvorning, Marianne Andersen, Kim Brisen and Klavs Madsen
Am J Phystol Endocrinol Metab 291:E1332, 2006, First Published 25 July 2006;
doi: 10.1152/ajpendo.00143.206
Klart testot ger fördel, därför brukar man även prata om att gener spelar stor roll. Träningen i sig är viktigaste delen men dina värden på testot är en stor del av dia förutsättningar till hur svårt det kommer vara att bygga för dig.

Klein
2013-09-12, 01:41
Sedan är det inte bara hormon så som testosteron som bygger muskler. Killar har även naturligt högre nivåer av diverse muskelbyggande enzym.

Såsom?

Röda Björnen
2013-09-12, 03:34
Mitt råd är o kolla upp lite youtubevideos med ja tjejer som ser ut som din målbild, t.ex. denna tycker till och med jag som kille är sjukt bra :D

?v=nhRzkGpdQdk&feature=c4-overview&list=UU3uDucFPe-E0I6CfxtHWZ6w

Föröka dig snälla inte.

Jag föreslår normal kosthållning och ett simpelt program, inga jävla bollar eller bygga om hjulet.

SL 5x5. Så lär du dig grunderna.

MVH

JasminV
2013-09-12, 11:11
Nu vet jag inte vad du definerar som "musklade", men så som jag ser ut har det tagit ungefär 1 år att åstadkomma. 6 månaders kaloriöverskott och 3-4 pass i veckan, 3 månader kaloriunderskott 5-6 pass i veckan, 3 månader kaloribalans och 5 pass i veckan. Har ätit proteinrikt och styrketränat med enstaka konditionspass.

Utgångsläget var smalfet, ungefär 25% kroppsfett och (57 kg, 164 cm). Nu väger jag ca 60 kg och har en kroppsfettprocent på strax under 20%.

Tro på dig själv och kör gärnet så kommer du att få de resultaten du vill ha, det är jag helt övertygad om!

Mucklan
2013-09-12, 11:12
Jag har styrketränat ca 4-5ggr i veckan i 6 månader, innan jag började var jag helt otränad, alltså helt, jag hade nog knappt en muskel på kroppen, fruktansvärd hållning etc.

Jag ser framsteg, det gör jag! Det går långsamt att bygga muskler och det vet jag om, nu frågar jag för nyfikenhetens skull - hur lång tid tog det för er tjejer att bli välmusklade?


Det låter som att du och jag hade ungefär samma utgångspunkt. Jag hade ok ben, dålig hållning och väldigt lite muskler på överkroppen i förhållande till ben.

Vad som menas med välmusklad är nog personligt, men jag kan säga hur lång tid det tog för mig att nå ett för mig viktigt mål. Chins med brett grepp, handflator vända från mig, strikt utförande. Det tog 3 år. Då fixade jag 1 chin. Pull-ups fixade jag innan dess, men chins var svårt.

Vikten är idag samma som när jag började träna, under åren har jag gjort en idiotisk deff, en bra bulk och en bra deff. Jag gillar kondition, kör mycket löpning och nu på senare tid simning, så det är inte det mest optimala byggprogrammet jag sysslar med. Vill ha samma vikt men mer muskler mindre fett eftersom mer vikt gör löpningen mindre skoj och den är viktig för mig.


Jag försöker köra så tungt jag kan med ofta är det så för mig att om jag kör låt säga 20kg i bröstpress kanske det är lite lite lätt, men tar jag nästa nivå 25 eller bara lägger på lite kan jag inte ens rubba den.

Med tanke på 3 år för att nå mitt mål så kanske du inte vill lita på mina tips ;). Gör mer reps eller ett extra set på samma vikt. Fokusera mer på teknik. Går något set extra långsamt. Utmana dig själv på den vikten du klarar av, det går att göra det jobbigare utan att öka vikten.

skivståång
2013-09-12, 11:38
Föröka dig snälla inte.

Jag föreslår normal kosthållning och ett simpelt program, inga jävla bollar eller bygga om hjulet.

SL 5x5. Så lär du dig grunderna.

MVH

Vill du inte ha fler heterosexuella på denna planet, lr wwzup?

BobaFett
2013-09-12, 12:20
Hade en flickvän som började träna med mig och hon gjorde exakt samma saker som jag. Hon blev mer muskulös än tjejen på bilden i första inlägget på 4-5 månaders träning, 3-4 månader där hon åt vad hon ville och 1-2 månader deff. Hon fick massvis med kommentarer om att hon hade byggt upp sig och blivit vältränad. Kan också tillägga att vi inte körde kaloriräkning på den tiden och under hennes deff gick hon upp 1 kilo men blev deffad ändå. Sjuka gener.

Kan säga att en killkompis till mig har börjat träna med mig och han får inte alls lika bra resultat som tjejen ovan.

Hade en annan tjej som började träna med mig och vi körde samma grej där, några månaders träning där hon fick äta vad hon ville och 2 månader deff och visst hon kom i grym form men inte nämnvärt i synlig muskelmassa som tjejen innan. Så det är rätt individuellt precis som med killar.

Det är fel att jämföra killar och tjejer i mängd muskelmassa man kan bygga eftersom tjejer är mindre. En tjej på 50 kilo som lägger på sig 5 kilo muskler är samma sak som en kille på 100 kilo som lägger på sig 10 kilo procentuellt sett men det lär synas ännu mer på tjejen.

eulalia
2013-09-12, 12:37
Alltså,,, "female bodybuilding motivation videos". Jag har lite svårt att bli motiverad av att se tjejer göra plutmunnar när dom tränar med lätt skivstång. Closeups av vältonade rumpor med låg kroppsfett% och välfyllda bröst i all ära, visst kan det ge en viss motivation att vilja uppnå ett utseendemässigt mål men varför kan inte tjejerna i filmerna ta i? Det går inte riktigt hand i hand att bygga muskelmassa och samtidigt se läckert sexigt oberörd ut. Befäster inte det här "idealet" både att tjejer inte tror att dom behöver ta i och killar tror att tjejer inte kan göra just detta? Sedan kanske det är sådant här alla (förutom jag och några till) vill se? Nåja, lite utanför trådens orginalämne kanske...

skivståång
2013-09-12, 12:51
Alltså,,, "female bodybuilding motivation videos". Jag har lite svårt att bli motiverad av att se tjejer göra plutmunnar när dom tränar med lätt skivstång. Closeups av vältonade rumpor med låg kroppsfett% och välfyllda bröst i all ära, visst kan det ge en viss motivation att vilja uppnå ett utseendemässigt mål men varför kan inte tjejerna i filmerna ta i? Det går inte riktigt hand i hand att bygga muskelmassa och samtidigt se läckert sexigt oberörd ut. Befäster inte det här "idealet" både att tjejer inte tror att dom behöver ta i och killar tror att tjejer inte kan göra just detta? Sedan kanske det är sådant här alla (förutom jag och några till) vill se? Nåja, lite utanför trådens orginalämne kanske...

Men som du ser i inlägg #1 så är det just så TS vill se ut tydligen.

JasminV
2013-09-12, 13:24
Det låter som att du och jag hade ungefär samma utgångspunkt. Jag hade ok ben, dålig hållning och väldigt lite muskler på överkroppen i förhållande till ben.

Vad som menas med välmusklad är nog personligt, men jag kan säga hur lång tid det tog för mig att nå ett för mig viktigt mål. Chins med brett grepp, handflator vända från mig, strikt utförande. Det tog 3 år. Då fixade jag 1 chin. Pull-ups fixade jag innan dess, men chins var svårt.

Vikten är idag samma som när jag började träna, under åren har jag gjort en idiotisk deff, en bra bulk och en bra deff. Jag gillar kondition, kör mycket löpning och nu på senare tid simning, så det är inte det mest optimala byggprogrammet jag sysslar med. Vill ha samma vikt men mer muskler mindre fett eftersom mer vikt gör löpningen mindre skoj och den är viktig för mig.


Med tanke på 3 år för att nå mitt mål så kanske du inte vill lita på mina tips ;). Gör mer reps eller ett extra set på samma vikt. Fokusera mer på teknik. Går något set extra långsamt. Utmana dig själv på den vikten du klarar av, det går att göra det jobbigare utan att öka vikten.



Jag tror det där med chins är så individuellt, hur ofta tränade du på att göra chins? Jag var också väldigt svag när jag började träna (kunde inte göra armhävningar, kunde inte bänkpressa med endast stången, axelpressade kanske 3 kg), men från oktober förra året när jag började träna på chins (tunga latsdrag, negativa chins) så tog det 3 månader innan jag kunde göra 1, och 6 månader innan jag kunde göra 8 (chins med brett grepp och handflatorna ifrån dig)

Mucklan
2013-09-12, 14:20
Jag tror det där med chins är så individuellt, hur ofta tränade du på att göra chins? Jag var också väldigt svag när jag började träna (kunde inte göra armhävningar, kunde inte bänkpressa med endast stången, axelpressade kanske 3 kg), men från oktober förra året när jag började träna på chins (tunga latsdrag, negativa chins) så tog det 3 månader innan jag kunde göra 1, och 6 månader innan jag kunde göra 8 (chins med brett grepp och handflatorna ifrån dig)

Självklart är det så. När jag började träna så försökte jag göra chins men det gick verkligen inte, jag hängde där och visste inte ens vilka muskler jag skulle börja använda för att dra mig uppåt. Jag hade en dålig hållning och mycket tid har gått åt till att få olika delar av kroppen att börja samarbeta. Det var hyfsat nyligen jag testade chins igen och nu helt plötsligt funkade det. Så visst, hade jag haft en mer chins-inriktad träning så hade det säkert gått snabbare. Får väl erkänna att mitt inlägg och var tänkt lite som en motvikt till de utsagor där fantastiska resultat hade uppnåtts på kort tid :)

JasminV
2013-09-12, 14:50
Självklart är det så. När jag började träna så försökte jag göra chins men det gick verkligen inte, jag hängde där och visste inte ens vilka muskler jag skulle börja använda för att dra mig uppåt. Jag hade en dålig hållning och mycket tid har gått åt till att få olika delar av kroppen att börja samarbeta. Det var hyfsat nyligen jag testade chins igen och nu helt plötsligt funkade det. Så visst, hade jag haft en mer chins-inriktad träning så hade det säkert gått snabbare. Får väl erkänna att mitt inlägg och var tänkt lite som en motvikt till de utsagor där fantastiska resultat hade uppnåtts på kort tid :)

Haha okej jag förstår. :) Jag tycker dock att det går för mycket snack om att vi tjejer ska ha så svårt att bygga muskler, att vi är dåliga på att ta i när vi styrketränar osv, men jag undrar verkligen hur många av dom tjejerna folk oftast refererar till som är ute efter att bygga muskler och hur många det är som vill bli starka. Min uppfattning är att de flesta som "styrketränar" gör det på motionsnivå och då finns det heller ingen ambition från dessa personer att bli "muskliga" eller "starka", det är enklare för dom att köpa ett gymkort och "styrketräna" än att söka upp en förening som tar emot vuxna nybörjare eller att organisera ngt själv. Med detta menar jag inte att tjejer och killar har lika lätt för att bygga muskler/bli starka, men de flesta tjejer som är ute efter att bygga muskler och bli starka når sina mål, även på kort tid, och de som inte gör det är ofta de som är dåligt pålästa.

Mucklan
2013-09-12, 15:14
Haha okej jag förstår. :) Jag tycker dock att det går för mycket snack om att vi tjejer ska ha så svårt att bygga muskler, att vi är dåliga på att ta i när vi styrketränar osv, men jag undrar verkligen hur många av dom tjejerna folk oftast refererar till som är ute efter att bygga muskler och hur många det är som vill bli starka. Min uppfattning är att de flesta som "styrketränar" gör det på motionsnivå och då finns det heller ingen ambition från dessa personer att bli "muskliga" eller "starka", det är enklare för dom att köpa ett gymkort och "styrketräna" än att söka upp en förening som tar emot vuxna nybörjare eller att organisera ngt själv. Med detta menar jag inte att tjejer och killar har lika lätt för att bygga muskler/bli starka, men de flesta tjejer som är ute efter att bygga muskler och bli starka når sina mål, även på kort tid, och de som inte gör det är ofta de som är dåligt pålästa.

Japp, jag är också trött på den uppdelningen. En del tjejer lallar runt, en del gör fel, en del gör rätt, någon är sjukt motiverad att bli stark och kör hårt för att bli det, andra vill stärka upp kroppen för att bli bra på någon aktivitet som inte är styrkelyftning, dvs tjejer är som folk är mest.

Nixan
2013-09-12, 17:30
jag föreslår normal kosthållning och ett simpelt program, inga jävla bollar eller bygga om hjulet.

+1

Lawler
2013-09-12, 18:38
Procentuellt bygger ju killar och tjejer lika bra. Finns en artikel på träningslära som säger det iaf.


Var det inte procentuell förändring av 1RM eller kommer jag ihåg fel då?