handdator

Visa fullständig version : Kreatin - Intag & Bieffekter


IndicaBoy
2013-09-08, 23:03
Hej.

Jag håller på och bulkar nu till ungefär februari. Har en rejäl clean bulk kost där jag även lägger på en gainer pro efter träningen.

Nu tänkte jag addera kreatin till min kost på träningsfria dagar och efter gympassen. Vad tycker ni? Jag har planerat att ta det 8 veckor och sen pausa i 4 veckor samt hålla på så om och om igen.

Jag har läst att det finns en del bieffekter som t.ex. njurproblem eller magbesvär.
Någon som haft problem med kreatin?

Ponitus
2013-09-09, 00:05
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

edit: Jag har inte haft problem med kreatin. Har testat i 3 omgångar utan resultat. Förmodligen en "non-responder". Tråkigt.

eAzy
2013-09-09, 07:00
Hej.

Jag håller på och bulkar nu till ungefär februari. Har en rejäl clean bulk kost där jag även lägger på en gainer pro efter träningen.

Nu tänkte jag addera kreatin till min kost på träningsfria dagar och efter gympassen. Vad tycker ni? Jag har planerat att ta det 8 veckor och sen pausa i 4 veckor samt hålla på så om och om igen.

Jag har läst att det finns en del bieffekter som t.ex. njurproblem eller magbesvär.
Någon som haft problem med kreatin?

Jag skulle skippa att hoppa av och på det. Både det och kreatinuppladdning är mest ett trick från företagen att tjäna mer pengar på att du gör av med mer kreatin.

spinki
2013-09-09, 07:06
Jag skulle skippa att hoppa av och på det. Både det och kreatinuppladdning är mest ett trick från företagen att tjäna mer pengar på att du gör av med mer kreatin.

Då är det väl ett fruktansvärt dåligt trick om dom tycker att man ska göra uppehåll *screwy*

eAzy
2013-09-09, 07:14
Då är det väl ett fruktansvärt dåligt trick om dom tycker att man ska göra uppehåll *screwy*

Men hallå, de är ju för att man ska köra uppladdning igen :)

arogen
2013-09-09, 07:56
Min uppfattning är att det är slöseri att ta extra kreatin under bulkperioder. Då ska du se till att äta mycket mat och då får du i dig de mängder kreatin kroppen kan ta upp ändå. Under deff tror jag däremot att det kan vara fördelaktigt om du nu är mottaglig för extra dos kreatin.

PureWhey
2013-09-09, 08:04
Min uppfattning är att det är slöseri att ta extra kreatin under bulkperioder. Då ska du se till att äta mycket mat och då får du i dig de mängder kreatin kroppen kan ta upp ändå. Under deff tror jag däremot att det kan vara fördelaktigt om du nu är mottaglig för extra dos kreatin.

Du har uppenbarligen dålig koll.



Le iPhone

arogen
2013-09-09, 08:51
Jasså? Alla fungerar såklart olika. Du kan naturligtvis ha rätt att kreatin har effekt för de som bulkar också, men jag tror det har större effekt för en person deffar. Eftersom att kreatin har en del non-responders går det ju varken att säga bu eller bä om ett extra intag.

PureWhey
2013-09-09, 09:17
Jasså? Alla fungerar såklart olika. Du kan naturligtvis ha rätt att kreatin har effekt för de som bulkar också, men jag tror det har större effekt för en person deffar. Eftersom att kreatin har en del non-responders går det ju varken att säga bu eller bä om ett extra intag.

Eh, va? Vet du vad kreatin gör? Varför skulle det inte funka under bulk?


Le iPhone

Maysan
2013-09-09, 09:24
Den mängden kreatin som är rekommenderat får du inte i dig under en dag. 100:- för den rekommenderade dosen är inte bortkastade pengar. Typ ett års förbrukning för den ynka kronan. Kreatin alkalyn funkar bättre för mig under deff. Monohydrat för bulk.

Bortkastade pengar? Verkligen inte.

DJJOHANSSON
2013-09-09, 09:34
Non responder, det enda jag får är finnar.

Birkharju
2013-09-09, 10:55
Jasså? Alla fungerar såklart olika. Du kan naturligtvis ha rätt att kreatin har effekt för de som bulkar också, men jag tror det har större effekt för en person deffar. Eftersom att kreatin har en del non-responders går det ju varken att säga bu eller bä om ett extra intag.

Varför skulle det ens vara relevant när kreatin skulle vara bäst? Det funkar alltid oavsett vilken typ av period du är inne i. Kreatinfosfat är viktigt i rebuffring av ATP i ATP/PCr-systemet. Människans fysiologi förändras inte beroende på om du ligger på kaloriöverskott/underskott.

naudiz
2013-09-11, 16:22
Om jag tar vanlig monohydrat så får jag sjuka gaser till min omgivnings förtret. Det är som bortblåst när jag använder Creapure som jag alltid gör numera.

IndicaBoy
2013-09-11, 19:37
Alright, har gjort lite research och pratat med människor som haft erfarenhet med kreatin.
Jag ska köra på att jag alltid ligger på 5-5.5g kreatin dagligen utan någon påladdningsfas.
Eventuella 2-3 veckors pauser kommer att tas efter långt bruk.

8x8
2013-09-12, 08:22
En del kan få finnar av kreatin, ingen aning vad man kan göra för att undvika det dock.