handdator

Visa fullständig version : Växla karriär - civ.ing. till något hälsorelaterat


nattfågel
2013-09-08, 18:28
Hej!

Ber om ursäkt i fall det är så att liknande frågeställning har förekommit tidigare. Jag har sökt runt en del här på Kolozzeum och ser att frågeställningar kring yrkesval och karriär då och då poppar upp. Gör därför ett försök att få input kring mina egna funderingar. Jag är tacksam för alla kommentarer som kan hjälpa mig vidare!

Jag är civilingenjör sedan cirka fem år. Som många andra med min inriktning arbetar jag som konsult huvudsakligen med strategiska frågor, t ex strategiutformning och -utvärdering, förstudier kring möjligheter att etablera nya verksamheter/affärsområden men också utvärderingar av olika slag. Jag trivs väldigt bra med mina arbetsuppgifter - d v s det övergripande "hantverket" och det strategiska tänkande som krävs. Dessvärre tycker jag inte alltid att de branscher jag utför uppdrag inom är särskilt intressanta.

Jag har de senaste åren fått upp ögonen för träning/hälsa och en dröm vore att på något sätt kunna växla över till arbetsuppgifter som rör detta. Jag vet vad jag inte vill - kan inte tänka mig att bli sjukgymnast, sjuksköterska, socionom eller liknande - och jag är också tveksam till att arbeta med frågorna ovan på individnivå (d v s även om jag har vissa funderingar åt psykolog- eller läkarhållet är jag osäker på om det är ditåt jag ska). Jag kan inte heller tänka mig någon slags tränar/pt-karriär. Inte heller tror jag att jag skulle vilja vara t ex marknadsansvarig i någon av de större gymkedjorna. Ja alltså, inte för att jag på något sätt tror att jag skulle få en sådan tjänst ändå...

Övriga "krav" är att jag inte kan tänka mig att gå ner alltför mycket i lön. Jag skulle gärna vilja ha ett arbete som inte innebar särskilt mycket resande. Hög arbetsbelastning är inget problem.

När jag funderar i banorna ovan landar jag trots allt antingen i att satsa på läkaryrket med allt det för med sig t ex i form av flera års ekonomisk återhållsamhet eller att satsa på att bli någon form av hälsosamordnare - t ex för en kommun eller liknande.

Jag är osäker på om hälsosamordnare är rätt titel men ni kanske är med på ungefär vad jag menar. Det är verkligen en djungel av titlar och examina där ute... Missar jag någon uppenbar möjlighet? Kan jag på något sätt använda de kunskaper och erfarenheter jag har för att komma vidare?

Tack på förhand!

nissepelle
2013-09-08, 18:37
Starta eget

Dav0d
2013-09-08, 19:51
Starta eget

Till och med min post som får denna tråd att bli bumpad ger mer till trådskaparen än ditt onödiga tillägg... Tror starkt på att han tänkt på det, men då måste han brainstorma idéer vilket råkar vara anledningen till denna tråd.

grondahl
2013-09-08, 21:20
Det bör finnas ett behov av management konsulter (verksamhetsutvecklare etc) även inom vårdsektorn? Eftersom du inte vill jobba med något praktiskt vård/hälsoyrke utom läkare och dessutom inte gå ner i lön så finns det inte så många alternativ än läkarprogrammet.

Det finns civ.ing-program med medicinsk inriktning men de är som jag har förstått det inriktade mot utveckling av medicinsk utrustning eller biomedicin/läkemedelsbranchen vilket kanske inte uppfyller ditt mål?

nattfågel
2013-09-24, 15:50
Tack för svar - gav mig en del nytt att tänka på. Jag har fördjupat mig lite i vad läkarstudier rent praktiskt och innehållsmässigt skulle innebära och inser mer och mer att det inte är något för mig. Det jag trots allt vill är att arbeta med hälso- och sjukvårdsfrågor på en mer övergripande nivå och läkaryrket är ingen genväg dit.

Utifrån ovanstående finns det - så långt jag kan se just nu - två huvudsakliga vägar. Den ena möjligheten är att byta till ett konsultbolag mer inriktat på hälso- och sjukvård, och den andra är att försöka byta över till en linjeposition mer inriktad åt frisk-, hälso- eller sjukvård. Jag inbillar mig att det som skulle passa bäst är en linjeposition, inte minst eftersom konsultyrket är minst sagt slitigt och jag ändå på sikt har tankar om något annat. Jag inser att det kan krävas en del kompletterande studier men den typen av kurser/examen tror jag går att lösa på distans helt vid sidan av nuvarande arbete.

Nästa steg för mig får helt enkelt bli att försöka kontakta personer som sitter på en sådan position jag vill ha för att försöka "intervjua" dem om hur de tog dit. Jag fick inte så många svar på mitt första inlägg i ämnet men om någon känner att de sitter på en sådan tjänst och kan dela med sig av erfarenheter är kommentarer varmt välkomna.