handdator

Visa fullständig version : Växla karriär - civ.ing. till något hälsorelaterat


nattfågel
2013-09-08, 18:28
Hej!

Ber om ursäkt i fall det är så att liknande frågeställning har förekommit tidigare. Jag har sökt runt en del här på Kolozzeum och ser att frågeställningar kring yrkesval och karriär då och då poppar upp. Gör därför ett försök att få input kring mina egna funderingar. Jag är tacksam för alla kommentarer som kan hjälpa mig vidare!

Jag är civilingenjör sedan cirka fem år. Som många andra med min inriktning arbetar jag som konsult huvudsakligen med strategiska frågor, t ex strategiutformning och -utvärdering, förstudier kring möjligheter att etablera nya verksamheter/affärsområden men också utvärderingar av olika slag. Jag trivs väldigt bra med mina arbetsuppgifter - d v s det övergripande "hantverket" och det strategiska tänkande som krävs. Dessvärre tycker jag inte alltid att de branscher jag utför uppdrag inom är särskilt intressanta.

Jag har de senaste åren fått upp ögonen för träning/hälsa och en dröm vore att på något sätt kunna växla över till arbetsuppgifter som rör detta. Jag vet vad jag inte vill - kan inte tänka mig att bli sjukgymnast, sjuksköterska, socionom eller liknande - och jag är också tveksam till att arbeta med frågorna ovan på individnivå (d v s även om jag har vissa funderingar åt psykolog- eller läkarhållet är jag osäker på om det är ditåt jag ska). Jag kan inte heller tänka mig någon slags tränar/pt-karriär. Inte heller tror jag att jag skulle vilja vara t ex marknadsansvarig i någon av de större gymkedjorna. Ja alltså, inte för att jag på något sätt tror att jag skulle få en sådan tjänst ändå...

Övriga "krav" är att jag inte kan tänka mig att gå ner alltför mycket i lön. Jag skulle gärna vilja ha ett arbete som inte innebar särskilt mycket resande. Hög arbetsbelastning är inget problem.