handdator

Visa fullständig version : Hur lång vila på olika muskelgrupper.


wilhelmblomgren
2013-09-08, 16:54
Tjenare kolo! Har en fråga här.

Just nu hjör jag 1,5min vila mellan varje set på alla msukelgrupper på överkropp i hopp om att få mer volym. Läste i body att volym byggs i stress. Och på ben kör jag ca 3min vila för att få en lite paus mellan mina lverkropps pass. Mina mål på ben är att bli starkare inte få för mycket volym.

Är det rätt det jag gör?

Hajp
2013-09-08, 16:56
Tjenare kolo! Har en fråga här.

Just nu hjör jag 1,5min vila mellan varje set på alla msukelgrupper på överkropp i hopp om att få mer volym. Läste i body att volym byggs i stress. Och på ben kör jag ca 3min vila för att få en lite paus mellan mina lverkropps pass. Mina mål på ben är att bli starkare inte få för mycket volym.

Är det rätt det jag gör?

1,5minuter vila mellan varje set?? är du i 2 timmar på gymmet eller?

30-45 sec mellan varje set är optimalt, vissa övningar kan du vänta lite längre ifall du känner att du behöver vila för att orka, försök köra intensivt på passen istället för att vila.

Hajp
2013-09-08, 16:57
Just nu hjör jag 1,5min vila mellan varje set på alla msukelgrupper på överkropp i hopp om att få mer volym.



Mina mål på ben är att bli starkare inte få för mycket volym.


Vad menar du med volym?

straand94
2013-09-08, 16:59
Vad menar du med volym?

Större ben.

wilhelmblomgren
2013-09-08, 17:02
Vad menar du med volym?

Större ben, vad annars?

Hajp
2013-09-08, 17:03
hopp om att få mer volym



Mina mål på ben är att bli starkare inte få för mycket volym.


Du motsäger dig själv rätt rejält här, först vill du inte ha volym och sen vill du ha det..

Hur hade du tänkt att bli starkare om du inte ska få större ben?

wilhelmblomgren
2013-09-08, 17:03
1,5minuter vila mellan varje set?? är du i 2 timmar på gymmet eller?

30-45 sec mellan varje set är optimalt, vissa övningar kan du vänta lite längre ifall du känner att du behöver vila för att orka, försök köra intensivt på passen istället för att vila.

Källa? Länk?

wilhelmblomgren
2013-09-08, 17:05
Du motsäger dig själv rätt rejält här, först vill du inte ha volym och sen vill du ha det..

Hur hade du tänkt att bli starkare om du inte ska få större ben?

Såklart blir de större, men man kan fokusera på om man vill bygga volym eller styrka primärt.

Förstår dock inte vad som är så svårt att förstå. Ben-styrka överkropp-volym.

BobaFett
2013-09-08, 17:16
1,5minuter vila mellan varje set?? är du i 2 timmar på gymmet eller?

30-45 sec mellan varje set är optimalt, vissa övningar kan du vänta lite längre ifall du känner att du behöver vila för att orka, försök köra intensivt på passen istället för att vila.

Kör du 30-45 sekunder så skjuter du dig själv i foten.

Visst är det bättre för volym att vila kortare men du begränsar kraftigt vikterna för man orkar helt enkelt inte. För att få stora muskler så måste du även bli stark så även om 45 sek är bättre för volym ett tag kommer du till slut att hämma dina ökningar ändå för det är helt värdelöst för styrkeökningar.

För maximal styrka är det nog bäst att ligga på 3+ minuter vila så att man orkar lyfta maximalt. För maximal volym så kort som 30 sek.

Jag personligen byter repsintervall och vila 2 ggr per vecka för att få det bästa av båda världar.

Om det här med vila och repsintervall stämmer eller inte vet jag ej det är som med allt i träningsvärlden. Allt ändras hit och dit.

wilhelmblomgren
2013-09-08, 17:24
Kör du 30-45 sekunder så skjuter du dig själv i foten.

Visst är det bättre för volym att vila kortare men du begränsar kraftigt vikterna för man orkar helt enkelt inte. För att få stora muskler så måste du även bli stark så även om 45 sek är bättre för volym ett tag kommer du till slut att hämma dina ökningar ändå för det är helt värdelöst för styrkeökningar.

För maximal styrka är det nog bäst att ligga på 3+ minuter vila så att man orkar lyfta maximalt. För maximal volym så kort som 30 sek.

Jag personligen byter repsintervall och vila 2 ggr per vecka för att få det bästa av båda världar.

Om det här med vila och repsintervall stämmer eller inte vet jag ej det är som med allt i träningsvärlden. Allt ändras hit och dit.

Tycker du mitt upplägg låter bra?

Jappse
2013-09-08, 17:56
Uppvärmning: ~2 minuter
Arbetsset: ~3:30
Före tyngsta set: ~5min.

Fungerar skitbra för mig, hinner man ladda om och fokusera.

Tobbey
2013-09-08, 18:13
Brukar väl bli ungefär 30-60 sek vila mellan varje set under uppvärmnings-setten i böjen, delvis så lång tid det tar att lasta på nya vikter i princip.

När jag kommit till ~80% av 1RM och uppåt blir det allt ifrån 1min till 5min vila mellan sets (1-3 reps) beroende på hur trött jag känner mig. Är enbart ute efter maximal styrka ska tilläggas.

PureWhey
2013-09-08, 18:33
1,5minuter vila mellan varje set?? är du i 2 timmar på gymmet eller?

30-45 sec mellan varje set är optimalt, vissa övningar kan du vänta lite längre ifall du känner att du behöver vila för att orka, försök köra intensivt på passen istället för att vila.

Detta vet du hur?

Vanish
2013-09-08, 18:38
Vilar mellan 1-3 minuter när jag kör lite mer åt volymhållet. Styrka så blir det nog mer 2-5 minuter.

crizzan
2013-09-08, 19:03
Tunga övningar som tävlingsbänk, tävlingsböj, tävlingsmark brukar det bli 3-6min vila men annars 1-2min.

wilhelmblomgren
2013-09-08, 21:06
Tack för alla (bra) svar! :)

AntonHA
2013-09-08, 21:48
Jag vilar aldrig kortare än 2 min

King Grub
2013-09-08, 22:20
Tills du känner att du presterar bra igen. Ingen skillnad på 2 och 5 minuters vila.

the length of the recovery times between the sets (2 vs. 5 minutes) did not have an influence on the magnitude of acute hormonal and neuromuscular responses or long-term training adaptations in muscle strength and mass in previously strength-trained men.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16095405?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

alex111
2013-09-08, 22:49
Tills du känner att du presterar bra igen. Ingen skillnad på 2 och 5 minuters vila.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16095405?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

så då kan man lika gärna vila 5 min eftersom att man antagligen är med utvilad än vid 2 min? finns det någon studie på 1 mins vila?