handdator

Visa fullständig version : Taurin i vassleprotein


paatrik
2013-09-08, 16:40
Noterat att vissa varumärken använder taurin i sitt vassleprotein, har dock svårt att finna information rörande mängder. Någon som vet hur det ser ut på ett generellt plan? Thanks!

RobinEH
2013-09-08, 17:18
Tillsätter de taurin så beror det sannolikt på att de vill fylla ut pulvret. Vill du veta mängden så får du nog kontakta specifikt företag.

Kvicksilver
2013-09-08, 17:31
Tillsätter de taurin så beror det sannolikt på att de vill fylla ut pulvret. Vill du veta mängden så får du nog kontakta specifikt företag.

Någon tänkt funktion borde det ha då det används i red bull och andra energidrycker.
Finns det inte naturligt i vasslet? Alla animaliska produkter innehåller Taurin.

LillisJ
2013-09-08, 17:36
Någon tänkt funktion borde det ha då det används i red bull och andra energidrycker.
Finns det inte naturligt i vasslet? Alla animaliska produkter innehåller Taurin.

För att fylla ut så att aminosyreprofilen ska klara ett 'test', samt spara pengar.

Kvicksilver
2013-09-08, 17:39
För att fylla ut så att aminosyreprofilen ska klara ett 'test', samt spara pengar.

Betyder det att man ska undvika vassle med tillsatt Taurin?

RobinEH
2013-09-08, 17:40
Någon tänkt funktion borde det ha då det används i red bull och andra energidrycker.
Finns det inte naturligt i vasslet? Alla animaliska produkter innehåller Taurin.

Först och främst så är väl taurin inte ens en aminosyra i riktigt mening, då den saknar en karboxylgrupp? Dessutom är den inte essentiell rent dietärt.
Men ja, i princip all animaliska produkter innehåller taurin. Den tänkta funktionen med att tillsätta det i vassleproteinpulver är med störst sannolikhet att spara pengar.

Wzup2u
2013-09-08, 18:12
hmm taurins funktion vid stress att den varvas ner har man ju hört, vet ej om det är 100 dock.

RobinEH
2013-09-08, 19:53
hmm taurins funktion vid stress att den varvas ner har man ju hört, vet ej om det är 100 dock.

Syftar du till:
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00726-003-0002-3
After supplementation, the change in taurine concentration showed positive correlations with the changes in exercise time to exhaustion and maximal workload. The results suggest that taurine may attenuate exercise-induced DNA damage and enhance the capacity of exercise due to its cellular protective properties.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22740506
Furthermore, taurine treatment reduced significantly the protein oxidation levels in mitochondria of MsrA(-/-) hearts, suggesting an anti-oxidant effect of taurine in cardiac mitochondria. Our study demonstrates that long-term treatment of taurine as a diet supplement is beneficial to a heart that is vulnerable to environmental oxidative stresses.

LillisJ
2013-09-08, 19:55
Betyder det att man ska undvika vassle med tillsatt Taurin?

Nja. Du får en bättre aminosyroprofil om du köper dyrare vassle, men jag tvivlar på att det gör någon skillnad i muskelbyggande syfte, om ens marginell. Jag föredrar dock rena aminosyror. :D

Wzup2u
2013-09-08, 20:00
Syftar du till:
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00726-003-0002-3


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22740506

just de ja oxidativ stress heter det yes det jag menade.

King Grub
2013-09-08, 20:06
För att fylla ut så att aminosyreprofilen ska klara ett 'test', samt spara pengar.

Hur ändras den med priset?

LillisJ
2013-09-08, 20:14
Hur ändras den med priset?

Hur menar du? Det blir väl billigare att producera ett vassle med billigare 'råvaror'. Annars får du gärna rätta mig, jag återger endast vad jag såg på en video från ett tag sedan, där en användare förklarade skillnaden mellan dyrare och billigare märken.

King Grub
2013-09-08, 20:16
Vassleprotein har alltid samma aminosyreprofil. Det är aminosyreprofilen som gör ett visst protein till ett visst protein. Vassleprotein har, liksom alla andra proteiner, alltid en viss aminosyreprofil. Vassleprotein har vassleproteins aminosyreprofil, inget annat.

Gober
2013-09-08, 20:59
Hur menar du? Det blir väl billigare att producera ett vassle med billigare 'råvaror'. Annars får du gärna rätta mig, jag återger endast vad jag såg på en video från ett tag sedan, där en användare förklarade skillnaden mellan dyrare och billigare märken.

Ptja, Taurin ligger ju på runt 100:- per 100gram så vet inte om det är så billigt att fylla ut med..

LillisJ
2013-09-08, 21:13
Vassleprotein har alltid samma aminosyreprofil. Det är aminosyreprofilen som gör ett visst protein till ett visst protein. Vassleprotein har, liksom alla andra proteiner, alltid en viss aminosyreprofil. Vassleprotein har vassleproteins aminosyreprofil, inget annat.

Tackar!

Ptja, Taurin ligger ju på runt 100:- per 100gram så vet inte om det är så billigt att fylla ut med..

Tror inte att företag köper små burkar á 100g heller. Går ju att hitta 1kg/100:- om man beställer från rätt ställe, sen så blir det ju mycket billigare än så om man beställer en mängd som ska räcka till massproduktion... :)

Gober
2013-09-08, 21:16
Tackar!



Tror inte att företag köper små burkar á 100g heller. Går ju att hitta 1kg/100:- om man beställer från rätt ställe, sen så blir det ju mycket billigare än så om man beställer en mängd som ska räcka till massproduktion... :)

Du vet inte riktigt vad du pratar om. Man använder inte taurin som "utfyllnad". Ibland tillsätter man olika ingredienser för att det ska framstå som ett bättre protein, det betyder inte att det är bättre och då blir det ju en slags "utfyllnad", men vill man bara fylla ut med något billigt så finns det andra alternativ. Vassle är dock väldigt billigt som det är, det är ju egentligen bara en restprodukt.

LillisJ
2013-09-08, 21:21
Du vet inte riktigt vad du pratar om. Man använder inte taurin som "utfyllnad". Ibland tillsätter man olika ingredienser för att det ska framstå som ett bättre protein, det betyder inte att det är bättre och då blir det ju en slags "utfyllnad", men vill man bara fylla ut med något billigt så finns det andra alternativ. Vassle är dock väldigt billigt som det är, det är ju egentligen bara en restprodukt.

Det där har vi ju redan utrett. Du pratade om priset, eller hur var det? :)

Gober
2013-09-08, 21:25
Det där har vi ju redan utrett. Du pratade om priset, eller hur var det? :)

Jag pratar om att det är totalt orimligt att använda taurin som utfyllnad.

RobinEH
2013-09-08, 21:43
Jag pratar om att det är totalt orimligt att använda taurin som utfyllnad.

Knappast. Finns 2lbs för 18,95$ på amazon. Billigt skräp.