handdator

Visa fullständig version : Vad som händer med Kreatin-kapslar!?


Ciirree
2013-09-08, 14:56
Tänkte på en sak här om dagen.
När man intar Kreatin med kapslar (jag tar Body Science 3-pH-CM).
Vad händer då med själva kapseln för att Kreatinet ska komma ut i kroppen? Någon som vet? Hur öppnas själva kapseln, eller aa.. ni förstår min förvirrning?
Någon som vet själva processen? Kanske man skulle säga.. :D

För själva materialet kapseln har, har väl ingen speciell funktion?

smeander
2013-09-08, 15:02
Tänkte på en sak här om dagen.
När man intar Kreatin med kapslar (jag tar Body Science 3-pH-CM).
Vad händer då med själva kapseln för att Kreatinet ska komma ut i kroppen? Någon som vet? Hur öppnas själva kapseln, eller aa.. ni förstår min förvirrning?
Någon som vet själva processen? Kanske man skulle säga.. :D

För själva materialet kapseln har, har väl ingen speciell funktion?

Kapseln är väl av gelatin så den löses upp rätt omgående efter intag.

spinki
2013-09-08, 15:04
För själva materialet kapseln har, har väl ingen speciell funktion?

Jo det har den.
Ofta är den gjord av gelatin och smälter och på så sätt kommer kreatinet ut :)


opps: smeander var snabbare på att svara.

Kvicksilver
2013-09-08, 15:28
För själva materialet kapseln har, har väl ingen speciell funktion?

Nej det har ingen funktion. Gelatin består av främst protein (kollagen) som kommer från svin eller kor.

Ciirree
2013-09-08, 15:50
Okej då vet jag, tackar :D förstod lite mer nu *flex*

Gober
2013-09-08, 16:20
Men alltså, vad trodde du egentligen? Att kapseln bara låg där i magen till du sket ut den?

Hajp
2013-09-08, 16:48
kapseln är gjord av snabbsmältande gelatin som gör att ämnet frisätts i magsäcken. Mediciner osv har likande kapsar som är olika tjocka beroende på hur länge man vill att medicinen ska värka

Ciirree
2013-09-08, 17:12
Men alltså, vad trodde du egentligen? Att kapseln bara låg där i magen till du sket ut den?

Jag kanske ba undrade? Kan inte så mycket om det, ursäkta!

Ciirree
2013-09-08, 17:13
kapseln är gjord av snabbsmältande gelatin som gör att ämnet frisätts i magsäcken. Mediciner osv har likande kapsar som är olika tjocka beroende på hur länge man vill att medicinen ska värka

Okej :) då förstår jag!

naudiz
2013-09-11, 16:31
Som nämnts så sker det som sker med föda du intar. Jag kan dock också undra över effekten på kreatinkapslar med bikarbonat som löses upp i en miljö med lågt pH. Hur mycket påverkar det, om än något?

Att vissa tillverkare sen menar att det inte är samma sak att ta monohydrat med en dos bikarbonat känns väldigt tvivelaktigt.

Linjedomarn
2013-09-12, 15:40
Som nämnts så sker det som sker med föda du intar. Jag kan dock också undra över effekten på kreatinkapslar med bikarbonat som löses upp i en miljö med lågt pH. Hur mycket påverkar det, om än något?

Att vissa tillverkare sen menar att det inte är samma sak att ta monohydrat med en dos bikarbonat känns väldigt tvivelaktigt.


Det är förmodligen bullshit. Tillverkare av kapslarna hävdar att kreatinet bryts ner mindre vid lågt ph men vanligt monohydrat bryts bara ner några få % och en vanlig dos brukar vara lite mer än vad man behöver.