handdator

Visa fullständig version : Hålla tal vid bröllop utan att ha något bra att säga om en av parterna?


Stoltz
2013-09-08, 11:03
Hej bullen,

Jag ska snart på bröllop hos en av mina närmsta vänner och vi har känt varandra större delen av våra liv. Det ses som självklart att jag ska hålla tal på bröllopet och fram tills nyligen var det inga problem.

Tyvärr har jag och hans soon-to-be-bride aldrig dragit helt jämnt och nyligen visade hon precis hur lite hon tror och tycker om mig och de två andra från samma gäng som hängt tillsammans i över tjugo år av våra tjugosjuåriga liv.
Det har skett mycket rent förolämpande handlingar från hennes sida och jag känner just nu att hon inte har något att göra i mitt liv och jag har inget att göra i hennes. Den enda gemensamma nämnaren vi får ha är att en av mina närmsta råkar vara hennes fästman, men förutom det så vill jag inte längre ha med henne att göra.

Dock så kvarstår faktumet att jag ska hålla talet och jag vill inte avsäga mig det framförallt för min väns skull, då han förtjänar att faktiskt få en så bra dag som möjligt, även om jag inte för mitt liv kan förstå hur en dag kan bli bra med henne.

Men desto mer jag försöker, desto mer så hittar jag absolut inget positivt att säga om henne som inte hade varit en uppenbar lögn. Jag måste helt enkelt få lite generell feedback, om någon vet vilket mindset jag ska försöka hitta för detta, varit med om något liknande eller whatever. Hur ska jag tänka och hur ska jag göra för att försöka få fram ett genuint tal där det i alla fall kan verka som om jag menar och tror på deras framtida lycka?

Rikard Jansson
2013-09-08, 11:06
Ljug för dig själv och få dig själv att tro att du gillar henne, och leta sedan efter positiva egenskaper. Det verkar ju osannolikt att hon är en enbart sugig människa, även om det är förståeligt att du tycker det.

eternallord
2013-09-08, 11:09
Säg inget positivt om henne då? Du kan ju hålla ett tal där du hyllar din vän och hoppas de har ett framgångsrikt och lyckligt äktenskap utan att det är en lögn, det kan ju innebära att du hoppas att hon förändras till det bättre även om det inte är uttalat.

mini
2013-09-08, 11:10
Men varför måste du prata om henne? Det är ju vänskapen med hennes fästman du är ditbjuden för antar jag, så prata om honom lite och avsluta med att önska paret all lycka i framtiden, typ. Du behöver heller inte hålla ett långt tal. Säg något du tror betyder något för honom.

Diomedea exulans
2013-09-08, 11:20
Var på ett bröllop i sommar där många bara höll tal om ena parten. Det gick finfint. Säg inget om bruden.

filmjölk
2013-09-08, 11:21
Ljug! Skall det vara så svårt? Det är helt förlåtligt i det läget, np.

stevebc
2013-09-08, 11:24
Men varför måste du prata om henne? Det är ju vänskapen med hennes fästman du är ditbjuden för antar jag, så prata om honom lite och avsluta med att önska paret all lycka i framtiden, typ. Du behöver heller inte hålla ett långt tal. Säg något du tror betyder något för honom.+1

Hade inte orkat ljuga om bruden själv. Att "roasta" henne/dem är nog för farligt i det här läget, jag utgår från att (du anser att) hon inte har tillräckligt med självdistans. Vet inte om jag någonsin har sett en "roast" av någon man egentligen inte gillar iofs :D

supercharge
2013-09-08, 11:27
Sånt här går alltid att sköta snyggt och med finess om man är lite skicklig. Mitt förslag är att du fokuserar på din vän, vilket ju faktiskt är den du känner bäst. Du kan ju på ett roligt sätt beskriva 5 egenskaper hos den man som bruden nu gifter sig med, med händelser ur ert förflutna. Det här är iofs lite minerad mark eftersom man får lägga nivån rätt när de finns gamla och barn med. Och det ska inte bli någon kavalkad av pinsamheter för brudgummen heller, utan just roligt.

Sedan får du förstås avsluta med någonting om hur bra de passar tillsammans - någon slags komplimang iaf - och önska dem all lycka.

Stoltz
2013-09-08, 11:29
Ljug för dig själv och få dig själv att tro att du gillar henne, och leta sedan efter positiva egenskaper. Det verkar ju osannolikt att hon är en enbart sugig människa, även om det är förståeligt att du tycker det.
Kanske just så man får göra, intala sig själv att där finns positiva egenskaper.

Säg inget positivt om henne då? Du kan ju hålla ett tal där du hyllar din vän och hoppas de har ett framgångsrikt och lyckligt äktenskap utan att det är en lögn, det kan ju innebära att du hoppas att hon förändras till det bättre även om det inte är uttalat.

Men varför måste du prata om henne? Det är ju vänskapen med hennes fästman du är ditbjuden för antar jag, så prata om honom lite och avsluta med att önska paret all lycka i framtiden, typ. Du behöver heller inte hålla ett långt tal. Säg något du tror betyder något för honom.
Det hade jag inte tänkt på. Känns lite konstigt t.o.m. men det kanske är helt okej? Hmm...

Ljug! Skall det vara så svårt? Det är helt förlåtligt i det läget, np.
Skön idé, men det syns så otroligt lätt när jag ljuger om saker där jag har känslomässig investering :D
+1

Hade inte orkat ljuga om bruden själv. Att "roasta" henne/dem är nog för farligt i det här läget, jag utgår från att (du anser att) hon inte har tillräckligt med självdistans. Vet inte om jag någonsin har sett en "roast" av någon man egentligen inte gillar iofs :D
Haha, roasta i det här läget hade väl gjort att jag blivit lönnmördad.

Lance Uppercut
2013-09-08, 11:32
Det är nog inga problem att fokusera på vänskapen med din kompis. Hon lär ju ha vänner som gör detsamma så det jämnar nog ut sig.

mycketbrännvin
2013-09-08, 11:47
Jag tycker inte det behöver vara så personligt så snack ainte om henne direkt, utan kanske mer nåt att du önskar ett långt och trevligt äktenskap osv osv:)

Sorry om jag lånar din tråd men hur funkar det att umgås när hon är som hon är? Jag har samma problem. Min flickväns kompis är en fullständig idiot, ljugit för bruden om mig osv occh jag har väl inte direkt döljt vad jag tycker om henne heller. Hur "klarar" du dig?

Solros
2013-09-08, 11:50
Avstyr bröllopet redan i kyrkan!
Ta tag i nackhåret på kärringen och skendränk henne i dopfunten tills hon fattar att det är broes before hoes!

stevebc
2013-09-08, 11:51
Det hade jag inte tänkt på. Känns lite konstigt t.o.m. men det kanske är helt okej? Hmm...Ja för fan!

Jag gifte mig nyss, och en del närstående till mig, som verkligen tycker om min fru, nämnde inte henne särskilt mycket i sina tal. Inga större konstigheter.

mangemani
2013-09-08, 11:56
-N1sjdLQIj8

Tolkia
2013-09-08, 13:19
Det finns ju ingen regel om att tal på bröllop måste vara något slags detaljrecension av brudparet. Oftast anknyter man ju till den i paret man känner, eftersom det är en enkel ingång, men det går hur bra som helst att låta det stanna där. Det kommer garanterat inte att bli någon brist på talare som ägnar sig åt att berätta historier från brudens och brudgummens tidigare liv även om man själv inte gör det.

Viktigt att tänka på är, tycker jag, att talet är till den som gifter sig och inte underhållning av övriga bröllopsgäster. Då blir ju, tycker jag, detaljbeskrivningar av hur bruden/brudgummen är lite överflödiga; förhoppningsvis känner de som gifter sig redan varandra.

I just det här fallet, så vet vi ju att Stoltz är både fyndig och rolig respektive rätt så klok, och jag kan inte riktigt föreställa mig att han inte skulle kunna hitta på ett bra tal som inte innehåller något slags listning av parets positiva (eller andra) egenskaper.

shut teh face
2013-09-08, 16:18
Berätta lite om King Grub och hans kunskap och intressen istället. Gärna på klingon

stahlberg
2013-09-08, 17:29
Ett exempel :

" Du, kära Micke, är en av mina allra bästa vänner : smart, generös, pålitlig och rolig. Vi har alltid haft kul tillsammans och jag ser upp till dig som en lillebror till sin storebror. Nu när du äntligen knyter äktenskapets band är jag verkligen glad för din skull!

Jag är också glad för din skull, Ulla. En bättre man kunde du inte få. Frågan är om du alls kunnat få någon man, ifall Micke inte uppoffrat sig. Men jag är verkligen glad över att du fått den bästa lediga på äktenskapsmarknaden. Att han är utbildad psykoanalytiker är ett extra plus : för det första har ni råd att köpa ost på brödet och för det andra är han kapabel att rota tillräckligt djupt för att hitta dina bästa sidor. Alla människor har goda sidor, även om de hos somliga kan vara övertäckta med en hel del skit.

Du, Micke, är för övrigt kapabel att alltid se det goda i allt. Det yttersta beviset på detta är detta äktenskap. Någon gång får du lov att berätta var du köper dina glasögon.

Man brukar säga att de bästa äktenskapen ingås mellan par som antingen är själsfränder eller som är motsatser och kompletterar varandra. Få människor kompletterar varandra så bra som ni gör. Micke är intelligent, lång, muskulös och ståtlig med flera goda egenskaper än jag hinner räkna upp på en enda kväll. Ni kan vänta er ett långt och lyckligt äktenskap.

Jag är säker på att bägge föräldraparen är ytterst nöjda med sina barns val av livspartner. Alla har skäl att vara glada och nöjda.

Som heterosexuell man kan jag inte låta bli att tillägga, att även äktenskapsmarknaden vunnit på detta äktenskap.

Man kan inte vara väldigt ekivok på en tillställning med många barn. Men jag hoppas att den kommande bröllopsnatten kommer att bli oförglömlig. Hörde att du, Micke, förstärkt sängen så att den ska hålla för er trots allt ganska ansenliga totalvikt. Detta visar hur förutseende du är och alltid har varit.

Jag lyckönskar er bägge av hela mitt hjärta, och höjer min bägare för att skåla ett fyrfaldigt leve för vårt glada bröllopspar!"

Wzup2u
2013-09-08, 17:59
gör det bästa bara för din polares skull. sen släpp det bara.
fan samma sits här samma story typ.

Exdiaq
2013-09-08, 18:23
Prata om din vän, inte om henne. Inga konstigheter!

filmjölk
2013-09-08, 18:43
Ett exempel :

" Du, kära Micke, är en av mina allra bästa vänner : smart, generös, pålitlig och rolig. Vi har alltid haft kul tillsammans och jag ser upp till dig som en lillebror till sin storebror. Nu när du äntligen knyter äktenskapets band är jag verkligen glad för din skull!

Jag är också glad för din skull, Ulla. En bättre man kunde du inte få. Frågan är om du alls kunnat få någon man, ifall Micke inte uppoffrat sig. Men jag är verkligen glad över att du fått den bästa lediga på äktenskapsmarknaden. Att han är utbildad psykoanalytiker är ett extra plus : för det första har ni råd att köpa ost på brödet och för det andra är han kapabel att rota tillräckligt djupt för att hitta dina bästa sidor. Alla människor har goda sidor, även om de hos somliga kan vara övertäckta med en hel del skit.

Du, Micke, är för övrigt kapabel att alltid se det goda i allt. Det yttersta beviset på detta är detta äktenskap. Någon gång får du lov att berätta var du köper dina glasögon.

Man brukar säga att de bästa äktenskapen ingås mellan par som antingen är själsfränder eller som är motsatser och kompletterar varandra. Få människor kompletterar varandra så bra som ni gör. Micke är intelligent, lång, muskulös och ståtlig med flera goda egenskaper än jag hinner räkna upp på en enda kväll. Ni kan vänta er ett långt och lyckligt äktenskap.

Jag är säker på att bägge föräldraparen är ytterst nöjda med sina barns val av livspartner. Alla har skäl att vara glada och nöjda.

Som heterosexuell man kan jag inte låta bli att tillägga, att även äktenskapsmarknaden vunnit på detta äktenskap.

Man kan inte vara väldigt ekivok på en tillställning med många barn. Men jag hoppas att den kommande bröllopsnatten kommer att bli oförglömlig. Hörde att du, Micke, förstärkt sängen så att den ska hålla för er trots allt ganska ansenliga totalvikt. Detta visar hur förutseende du är och alltid har varit.

Jag lyckönskar er bägge av hela mitt hjärta, och höjer min bägare för att skåla ett fyrfaldigt leve för vårt glada bröllopspar!"


:hbang::laugh::hbang:

WHITEFOLKS
2013-09-08, 19:00
Man kan ju även på något sätt binda in att hon uppenbarligen gör honom lycklig på något sätt, behöver väl inte nödvändigtvis referera till ditt förhållande till henne utan deras förhållande.

Gabriel174
2013-09-08, 19:08
Ett exempel :

" Du, kära Micke, är en av mina allra bästa vänner : smart, generös, pålitlig och rolig. Vi har alltid haft kul tillsammans och jag ser upp till dig som en lillebror till sin storebror. Nu när du äntligen knyter äktenskapets band är jag verkligen glad för din skull!

Jag är också glad för din skull, Ulla. En bättre man kunde du inte få. Frågan är om du alls kunnat få någon man, ifall Micke inte uppoffrat sig. Men jag är verkligen glad över att du fått den bästa lediga på äktenskapsmarknaden. Att han är utbildad psykoanalytiker är ett extra plus : för det första har ni råd att köpa ost på brödet och för det andra är han kapabel att rota tillräckligt djupt för att hitta dina bästa sidor. Alla människor har goda sidor, även om de hos somliga kan vara övertäckta med en hel del skit.

Du, Micke, är för övrigt kapabel att alltid se det goda i allt. Det yttersta beviset på detta är detta äktenskap. Någon gång får du lov att berätta var du köper dina glasögon.

Man brukar säga att de bästa äktenskapen ingås mellan par som antingen är själsfränder eller som är motsatser och kompletterar varandra. Få människor kompletterar varandra så bra som ni gör. Micke är intelligent, lång, muskulös och ståtlig med flera goda egenskaper än jag hinner räkna upp på en enda kväll. Ni kan vänta er ett långt och lyckligt äktenskap.

Jag är säker på att bägge föräldraparen är ytterst nöjda med sina barns val av livspartner. Alla har skäl att vara glada och nöjda.

Som heterosexuell man kan jag inte låta bli att tillägga, att även äktenskapsmarknaden vunnit på detta äktenskap.

Man kan inte vara väldigt ekivok på en tillställning med många barn. Men jag hoppas att den kommande bröllopsnatten kommer att bli oförglömlig. Hörde att du, Micke, förstärkt sängen så att den ska hålla för er trots allt ganska ansenliga totalvikt. Detta visar hur förutseende du är och alltid har varit.

Jag lyckönskar er bägge av hela mitt hjärta, och höjer min bägare för att skåla ett fyrfaldigt leve för vårt glada bröllopspar!"

;:d

Wzup2u
2013-09-08, 19:35
just ja när du kastar riset kan du ju kasta det rakt i fejjan på din fiende och bara låtsas som du e glad och fast egentligen ris och prick i fejjan glad.
other way the hard... vid bröllop kastas det ris, du tar med hela riset och piskar. =)
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRvE5_gsAOEl411FLrfO7gCRQmdKryLG KuSEdhtrzSnk2kpalnROQ

Matsa
2013-09-08, 20:14
Håll ett långt och känslosamt tal om din vän och när du är färdig vänder du dig till hans blivande maka och säger: "Hej <Namn>... Jag ser att du också är här, trevligt..." Gärna med samma tonfall som när Seinfeld hälsar på Newman.

bear.flowertwig
2013-09-09, 13:12
Avstyr bröllopet redan i kyrkan!
Ta tag i nackhåret på kärringen och skendränk henne i dopfunten tills hon fattar att det är broes before hoes!

Ahh, du tänker på klassisk amerikansk water boarding(?). En fin tradition i bröllopssammanhang.

kaer
2013-09-09, 13:24
Fokusera talet på din kompis.
Självklart ger du bruden några komplimanger, hur hon strålade i kyrkan, vilket fantastiskt bröllop det är, lyckönska föräldrarna till att ha fått in din kompis i släkten.
Lite generella saker så alla blir på bra humör.

Det för ju oxå det goda med sig att när hon i framtiden baktalar dig så ser det ju superkonstigt ut: 'Va, han som verkar så snäll och höll ett jättefint tal till er'.

akAn
2013-09-09, 13:26
Kom ihåg att ett bröllopstal måste innehålla:

-Din väns smeknamn ("Jaha du, Poppe, idag står vi här...")
-En fyllehistoria som är pinsam för din vän
-En stor del av talet ska innehålla ett internskämt som ingen annan förstår.

Lycka till!

andeem
2013-09-09, 14:41
När jag höll tal för en kompis som gifte sig berättade jag vilken härlig person han var, med utgångspunkt ifrån ett par anekdoter, och sedan sa jag att hans fru (som jag inte hade något emot men inte heller kände särskilt väl) hade tur som fått honom. Sen önskade jag dem lycka till.

Som jag upplevde det föll det i god jord.

De skilde sig efter cirka tio år men det kan väl inte vara mitt fel?

Piranha
2013-09-09, 14:45
Hej bullen,

Jag ska snart på bröllop hos en av mina närmsta vänner och vi har känt varandra större delen av våra liv. Det ses som självklart att jag ska hålla tal på bröllopet och fram tills nyligen var det inga problem.

Tyvärr har jag och hans soon-to-be-bride aldrig dragit helt jämnt och nyligen visade hon precis hur lite hon tror och tycker om mig och de två andra från samma gäng som hängt tillsammans i över tjugo år av våra tjugosjuåriga liv.
Det har skett mycket rent förolämpande handlingar från hennes sida och jag känner just nu att hon inte har något att göra i mitt liv och jag har inget att göra i hennes. Den enda gemensamma nämnaren vi får ha är att en av mina närmsta råkar vara hennes fästman, men förutom det så vill jag inte längre ha med henne att göra.

Dock så kvarstår faktumet att jag ska hålla talet och jag vill inte avsäga mig det framförallt för min väns skull, då han förtjänar att faktiskt få en så bra dag som möjligt, även om jag inte för mitt liv kan förstå hur en dag kan bli bra med henne.

Men desto mer jag försöker, desto mer så hittar jag absolut inget positivt att säga om henne som inte hade varit en uppenbar lögn. Jag måste helt enkelt få lite generell feedback, om någon vet vilket mindset jag ska försöka hitta för detta, varit med om något liknande eller whatever. Hur ska jag tänka och hur ska jag göra för att försöka få fram ett genuint tal där det i alla fall kan verka som om jag menar och tror på deras framtida lycka?


Kör en Roast, alla kommer tro det är sarkasm och humor..

Men du vet.,...

Minimjölk
2013-09-09, 15:14
Hej bullen,

Jag ska snart på bröllop hos en av mina närmsta vänner och vi har känt varandra större delen av våra liv. Det ses som självklart att jag ska hålla tal på bröllopet och fram tills nyligen var det inga problem.

Tyvärr har jag och hans soon-to-be-bride aldrig dragit helt jämnt och nyligen visade hon precis hur lite hon tror och tycker om mig och de två andra från samma gäng som hängt tillsammans i över tjugo år av våra tjugosjuåriga liv.
Det har skett mycket rent förolämpande handlingar från hennes sida och jag känner just nu att hon inte har något att göra i mitt liv och jag har inget att göra i hennes. Den enda gemensamma nämnaren vi får ha är att en av mina närmsta råkar vara hennes fästman, men förutom det så vill jag inte längre ha med henne att göra.

Dock så kvarstår faktumet att jag ska hålla talet och jag vill inte avsäga mig det framförallt för min väns skull, då han förtjänar att faktiskt få en så bra dag som möjligt, även om jag inte för mitt liv kan förstå hur en dag kan bli bra med henne.

Men desto mer jag försöker, desto mer så hittar jag absolut inget positivt att säga om henne som inte hade varit en uppenbar lögn. Jag måste helt enkelt få lite generell feedback, om någon vet vilket mindset jag ska försöka hitta för detta, varit med om något liknande eller whatever. Hur ska jag tänka och hur ska jag göra för att försöka få fram ett genuint tal där det i alla fall kan verka som om jag menar och tror på deras framtida lycka?


Jag tycker du skall fokusera talet på dina goda kompis, berätta om varför han är en så förträfflig och bra vän och några av era gemensamma anekdoter som kanske på något sätt är aktuella eller knyter ihop historien med att han idag gifter sig. Sedan kan du ju bara lyckönska de båda och kanske om du hittar något trevligt kring henne som du kan stå bakom säga detta med. Jag tycker inte det är konstigt att du främst talar till och kring den ena parten, speciellt med tanke på att ni är så bra vänner sedan länge. Tycker inte du skall lisma eller ljuga i ditt tal utan då är det bättre att utelämna de delarna och behålla en god stämning.

Lycka till!

Minimjölk
2013-09-09, 15:19
När jag höll tal för en kompis som gifte sig berättade jag vilken härlig person han var, med utgångspunkt ifrån ett par anekdoter, och sedan sa jag att hans fru (som jag inte hade något emot men inte heller kände särskilt väl) hade tur som fått honom. Sen önskade jag dem lycka till.

Som jag upplevde det föll det i god jord.

De skilde sig efter cirka tio år men det kan väl inte vara mitt fel?

ja. det kan du ju försöka intala dig själv efter ett sådant tal. ;)

stahlberg
2013-09-15, 15:49
Detdär med fyllehistoria ger ju tillfälle att ge bruden en liten känga, bra idé!

"Under vår långa vänskap har vi haft mycket trevligt festande ihop, Micke! I och för sig behöver det väl inte vara helt slut med det, men lite får du allt stadga dig nu. Jag kunde dra en eller annan historia, men det mesta måste väl censureras, det finns ju barn, blivande svärmödrar och fruar här!

Kommer du ihåg när vi senast var i Amsterdams glädjekvarter, Micke? Ja det måste du ju göra, det är ju bara ett par veckor sedan. Fastän å andra sidan var du ju så full - minns du alls att vi åkte till Amsterdam? Det var ju då Ulla besökte sin mamma för två veckor sedan.

I vilket fall som helst så ville du ju avsluta ditt fria liv med lite tvättäkta glädje. Minns du den där glädjeflickan du hade ihop det med. Hon med de stora brösten, alltså, inte den blonda, inte den rödhåriga och inte den med de långa benen.

Du sluddrade något om att du ville ha ihop det med en kvinna med stora och fasta bröst en sista gång, när du i fortsättningen får svinga i Ullas hängbröst. Men det blev ju inte en utan hela åtta gånger! Men visst var det en rolig resa, även om vi var så fulla och höga. Och visserligen råkade du lite illa ut, men det är väl botat? Men kul hade vi, det lilla jag kommer ihåg.

Det var ju dessutom du som bjöd på resan, du är den mest generösa person jag känner! Har Ulla märkt att du gjort av med lånepengarna ni skulle ha att köpa hus för? Vad hyschar du för? Hoppsan, inte ännu kanske?

Du är en både generös, förslagen och viril man, det har jag alltid sagt!"

cero
2013-09-15, 17:36
Helt otroligt att folk rekommenderar lögner på ett bröllopstal. Värdigheten?

Håller med eternallord i #3. Önska dem båda ett lyckat förhållande, och rikta talet till din vän som du är där för.

d1anny2
2013-09-15, 18:29
Haha.
Du sluddrade något om att du ville ha ihop det med en kvinna med stora och fasta bröst en sista gång, när du i fortsättningen får svinga i Ullas hängbröst.

Den var bra.

Stoltz
2013-10-02, 18:07
Ville bara förmeda - Det gick bra! :)

De skrattade när de skulle skratta, de grät när de skulle gråta, och de applåderade när de skulle :thumbup:

Höll det på engelska också, vilket var en extra krydda :)

akAn
2013-10-02, 19:11
Tog du till dig några tips? Hur körde du?

Stoltz
2013-10-02, 20:35
Jag fokuserade på min kompis. När jag skämtade till det var det på min egen bekostnad, och inte på hans. Började med skämtsamhet, gick över till mer seriöst, och avslutade med att skåla honom och sedan dem bägge som par och ge dem mina lyckönskningar.

Om jag hade fått göra om det så hade jag skippat biten där jag skålade honom endast, insåg det några dagar efteråt att det inte var helt snyggt. Dock verkar ingen annan ha reagerat på det, men det är min åsikt :)