handdator

Visa fullständig version : "Försvagad" i vänstra gluteus gentemot höger


Pompere
2013-09-07, 18:48
Kön:
Man
Ålder:
24
Längd och vikt.
187 cm, 75 kg.
Smärtbeskrivning:
Var gör det ont?
Vänstra gluteus maximus

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Djup

Gör det ont någonstans då du trycker?
När jag foamrollar/triggerpunkmasserar med hjälp av tennisbollar så gör det ont. I vardagslivet känner jag mig bara försvagad i vänstra gluteus..

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Jag har alltid varit betydligt tightare i vänstra gluteus gentemot högra, men med hjälp av tillräcklig dynamisk stretch innan aktivitet så har det aldrig påverkat mig.

Är smärtan skarp eller mer dov?
Skarp när jag kör intensiv stretch/sträcker ut muskeln vid tex flexion av höft.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Flexion i höftled.

Känns det bättre eller sämre efter träning?
Bättre då jag har fått värme och tänjt ut muskeln ordentligt. Dock efter träning är det samma känsla och en massa muskelknutar har uppkommit i vänstra gluteus. Vilket gör att jag måste foamrolla igen för att minska smärtan. Dock fortsätter upplevelsen av "försvagad" vänstra gluteus.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Jag märker att det är betydligt svagare när jag väl anstränger mig maximalt vid särskilda lyft. Dock försöker jag kontrollera detta vid tex knäböj, funkar okej.

Var i rörelsen smärtar det?
När jag tänjer på gluteus i olika vinklar

Hur länge har du haft ont?
1-2 veckor efter ett intensivt marklyftpass

Smärtvariation över dygnet.
Morgon och kväll är värst såklart då jag inte rör mig på mig. Under dagen är det okej.

Vad och hur mycket tränar du?
4-5 ggr/vecka

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Inga större ändringar.. Kör dock alltid tungt i basövningar så antar att min "tightare" vänstra sida av höft fick sig en smäll under marklyften för 2v veckor sedan,..

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nej. Foamrollar/triggerpunktmasserar själv bara, då lindrar det kraftigt.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Väldigt noga med att pressa jämt i benträning då jag känner mig försvagad i vänstra gluteus maximus.

Övrigt:
Var hos en kiropraktor som också såg att jag var tightare på vänstra gluteus gentemot höger.
Han knäkte och lite massage men jag upplevde ingen större förbättring tyvärr.
Han sa dock att jag kunde börja träna lite lätt och att det inte var något farligt.

Jag har tränat 3 underkroppspass efter skadan och känt efter på lätta vikter i knäböj och raka marklyft. Det har känts bra under träning men efteråt kommer den där "försvagade" känslan i gluteus samt en del muskelknutar som jag måste arbeta HÅRT med foamrollern för att få bort.

Upplever mig betydligt känsliga på vänstra piriformis också. Samt iliopsoas på vänstra sidan är betydligt tightare än höger.

Har alltid varit lite tightare i iliopsoas, gluteus, hamstring, piriformis på min vänstra sida än höger. Och det har aldrig varit några problem (säkert varit så i 1-2 år), dock så uppkom detta problem nu.

Tilläger även att jag kände först i mina LÄNDRYGG efter marklyftpasset att något inte stämde. Dock efter 2-3 dagar av vila så rörde det sig mot Gluteus, och har sedan dess stannat i det området..
Inget ont i ländrygg nu.

Vad ska jag göra?
Naprapat?
Rehabövningar?
FOrtsätta träna med lätta vikter och höj succesivt samt ordentligt tänka på mina problem under träning?

sunetdanne
2013-09-09, 21:08
Får du något utslag av SLR. Liggande eller stående?

Hur är det med, böja dig frammåt, bakåt och åt sidan?

Kolla in denna och testa om du har svag QL

http://chadwaterbury.com/weakness-in-this-muscle-will-rob-your-power/


/Daniel

begt
2013-09-09, 21:14
Gör det ont när du går? Jag fick en överbelastning i gluteus maximus av att ha sprungit intervaller i en kurvig, brant, backe som gjorde att jag fick särskilt ont av att gå. Tog flera månader innan det blev någorlunda bra, men jag fick ett par bakslag, så det dröjde nästan ett helt år innan skadan var läkt.

Det jag lärde mig av den skadan var att ha tålamod; när jag trodde skadan var läkt till slut så väntade jag ytterligare några månader innan jag vågade springa igen.

Pompere
2013-09-10, 20:59
Ska till sjukgymnast imorgon och få lite mer insikt.

Tack för infon, jag återkommer med svar!

Pompere
2013-09-11, 19:41
Var hos sjukgymnasten idag.
Dock ställer jag mig tveksam till hennes analys då hon inte kändes trovärdig och lite "äldre" i tänket ang allmän styrketräning.

Men det hon/vi kom fram till var att min höft/bäckenet är lite snett. Kanske behöver använda inlägg i bara höger skon för att använda till vardagslivet.

Sedan var det varken i hamstring eller gluteus problemet satt i. Det är i ländryggen, troligen i diskarna.

Det hon sa att det var en "disk-påverkan", alltså typ steg 1 till ev. vidare problem i ländryggen.

BARA promenader och övningar hon gav mig för att stärka lite bål och bli lika stark på vänster/höger sida av magen/bålen.

Självläkning var hennes bedömning för att få detta bättre. Samt allmänt stort fokus på att hålla en neutral bra bålstabilitet dagligen.

Vad säger ni? Låter det vettigt? Någon som känner igen sig?

Scratch89
2013-09-12, 07:29
Det låter som disk/nervpåverkan ja, utan att ha dragit i dig. Testade hon ett SLR på dig, dvs att du ligger på rygg och man lyfter upp benet rakt tills det smärtar? Vad sa hon om detta? Gjorde hon även ett slumptest (samma variant fast sittandes med ihopsjunken hållning)?

Om det är diskpåverkan ska man vara försiktig, eftersom man inte riktigt vet vad som har orsakat det. Kan det vara så att det bara var ett lyft av alla tusen du gjort, för att du tappade bålen just då, eller har du haft dålig bålkontroll hela tiden utan att du märkt det? Du kanske har en svag höft generellt vilket gett dålig knäkontroll, som gett en inåtvackling och en snedbelastning i bäckenet osv...

Du bor kvar i stan va?

Pompere
2013-09-12, 09:50
Det låter som disk/nervpåverkan ja, utan att ha dragit i dig. Testade hon ett SLR på dig, dvs att du ligger på rygg och man lyfter upp benet rakt tills det smärtar? Vad sa hon om detta? Gjorde hon även ett slumptest (samma variant fast sittandes med ihopsjunken hållning)?

Om det är diskpåverkan ska man vara försiktig, eftersom man inte riktigt vet vad som har orsakat det. Kan det vara så att det bara var ett lyft av alla tusen du gjort, för att du tappade bålen just då, eller har du haft dålig bålkontroll hela tiden utan att du märkt det? Du kanske har en svag höft generellt vilket gett dålig knäkontroll, som gett en inåtvackling och en snedbelastning i bäckenet osv...

Du bor kvar i stan va?

Hon testade en variant av "SLR" tror jag. Hon kollade min flexibilitet i hamstring och ifall det smärtade när hon stretchade den, vilket det inte gjorde. Men jag är grymt stel i hamstring, men det är jag medveten sen tidigare.

Vi gjorde inte varianten sittandes med ihopsjunken hållning tyvärr. Men hon fastställde att det satt i ländrygg och inte i glutues eller hamstring iaf.
Men påverkan i ländrygg = Känns lite i gluteus och hamstring vid vissa tillfällen?

Jag tror med största säkerhet att jag tappade bålen just under marklyftet och belastade bäckenet lite snett. Då jag redan är väldigt ojämn i flexibiliteten på vänster gentemot höger sida av höften.
Dock försöker jag verkligen hålla en bra bål under alla övningar. Men antar att jag slarvade under marklyftet. Det var ändå ett all-out set på 4 reps, så ganska tungt för min del..

____

Känns liiite bättre idag, men fortfarande något där. Ska till henne/sjukgymnasten idag igen och få fler övningar.
Några frågor jag kan fråga henne som visar hennes "kompetens" inom området? Jag är fortfarande skeptisk mot henne då hon visade en viss nervositet under första mötet när jag berättade att jag är lite insatt (arbetar som PT till heltid sen 3 år tillbaka). Dock har jag 0 koll inom detta område, så vet inte varför hon var nervös. Men hennes metoder/samtal kändes INTE "modernt". Hon visste knappt var dynamisk stretch/uppvärmning var...

Jag bor i sthlm, ja.

Scratch89
2013-09-13, 06:45
Patienter som brukar säga att de är "insatta" inom ett ämne brukar oftast inte kunna något och vara riktigt stöddiga, så kanske var därför hon blev lite nervös. :D

Fråga om hon kan göra ett slumptest på dig. Jag hade palperat dina transversalleder i ryggen och se om man kunde hitta samma utstrålande smärta vid det skadade segmentet.

Annars är det, tyvärr, bålträning och sånt som är den klassiska sjukgymnastiken gällande diskbråck.

Pompere
2013-09-13, 08:49
Patienter som brukar säga att de är "insatta" inom ett ämne brukar oftast inte kunna något och vara riktigt stöddiga, så kanske var därför hon blev lite nervös. :D

Fråga om hon kan göra ett slumptest på dig. Jag hade palperat dina transversalleder i ryggen och se om man kunde hitta samma utstrålande smärta vid det skadade segmentet.

Annars är det, tyvärr, bålträning och sånt som är den klassiska sjukgymnastiken gällande diskbråck.

Ah jo kan tänka mig att vissa är arroganta. Dock frågar jag bara som nicke nyfiken istället, hehe. Hon verkar inte få så mycket frågor vanligtvis verkar det som.

Okej, ska fråga om ett "slumptest" på mig och se vad hon svarar. Ska dit på onsdag igen och återkoppla.

Känns bättre och bättre varje dag nu iaf, det är positivt. Självläkning och mina fjoll-bålövningar jag har fått av henne för att göra hemma framför TVn verkar göra små resultat ändå.

Scratch, vad säger du om att jag försöker hitta alternativa övningar i styrketräningen för framförallt överkropp? Jag körde lite bänk med fötterna uppe, chins, dips, armar, sidolyft förut och det kändes bra!
Jag är ubersuper-strikt nu och har galen bålaktivering samt lätta vikter/8-10 reps överallt.

Vill verkligen träna något förutom mina små bålövningar jag har fått av henne, men är det värt "risken"?
Jag tycker jag mig känna min kropp väldigt bra och fokus på väldigt avlastande övningar för ländrygg och höft har jag i huvudet hela tiden när jag tränar övriga kroppen..

Scratch89
2013-09-13, 19:51
Ja, kör på. Allt som inte gör saken sämre eller som riskerar att du tappar ryggen ytterligare och skadar dig. Hade kört lättare än 8-10 reps dock, så du verkligen inte riskerar att skada dig. Ingen fara att köra konditionsträning heller; kan du springa, cykla eller simma utan problem ska du absolut göra det.

Pompere
2013-09-14, 15:00
Ja, kör på. Allt som inte gör saken sämre eller som riskerar att du tappar ryggen ytterligare och skadar dig. Hade kört lättare än 8-10 reps dock, så du verkligen inte riskerar att skada dig. Ingen fara att köra konditionsträning heller; kan du springa, cykla eller simma utan problem ska du absolut göra det.

Okej, riktigt gött att höra. Då min sjukgymnast bara rekommendera mig att gå promenader första veckan som enda träningen... Men antar att hon är van med HELT nybörjare som inte har koll på sin form/bål alls i vardagslivet, så hon ville väl inte riskera.

Prövade ett överkroppspass igår med mestadels maskiner och cable + sidolyft med hantlar. Det kändes bra! Kul.

Frågan är om jag vågar köra underkropp i maskiner. Min sjukgymnast var nojjig där. Ska pröva "lätt" imorgon i bensparken iaf. Känna efter...

Tack för info Scratch, det uppskattas!

Pompere
2013-09-14, 15:04
Fråga;
Vad tror du om pressar ovanför huvudet? I maskin då jag inte vill riskera förlorade bålen i tex en militärpress med skivstång.
Kan tänka mig att det blir ett visst press på diskarna iochmed vikt ovanför huvudet. Men om det känns bra dock...?

Scratch89
2013-09-14, 23:15
Sittandes utan ryggstöd fungerar säkert. Gärna med hantlar. Men börja lätt och se hur det känns. Med ryggstöd är det lätt att man trycker sig mot ryggstödet och översvankar.

Tolkia
2013-09-14, 23:25
Några frågor jag kan fråga henne som visar hennes "kompetens" inom området?
Jag förstår att din sjukgymnast blir nervös av en patient med den attityden.

Jag tycker inte att den behandling hon rekommenderat sticker ut som olämplig eller omodern. Jag kan också tycka att du har väldigt bråttom, med tanke på hur kort tid som gått sedan skadan. Det är inte som att du kommer att förvandlas till en spaghetti på två-tre veckor. Å andra sidan kanske du inte har så stora besvär när allt kommer omkring; det är lite svårt att avgöra av din beskrivning i tråden.

Pompere
2013-09-15, 11:12
Sittandes utan ryggstöd fungerar säkert. Gärna med hantlar. Men börja lätt och se hur det känns. Med ryggstöd är det lätt att man trycker sig mot ryggstödet och översvankar.

Tack, ska testa mig fram idag lite lätt.


Jag förstår att din sjukgymnast blir nervös av en patient med den attityden.

Jag tycker inte att den behandling hon rekommenderat sticker ut som olämplig eller omodern. Jag kan också tycka att du har väldigt bråttom, med tanke på hur kort tid som gått sedan skadan. Det är inte som att du kommer att förvandlas till en spaghetti på två-tre veckor. Å andra sidan kanske du inte har så stora besvär när allt kommer omkring; det är lite svårt att avgöra av din beskrivning i tråden.

Svårt att beskriva här på brädan hur hon är. Men jag är absolut inte arrogant och kaxig under våra möten, jag litar på hennes kompetens. Men när hon knappt vet vad än knäböj är samt marklyft blir jag fundersam självklart...

Jag vet, troligen lite för bråttom med detta. Jag ska ta det lugnare.

I arbetet är det lite svårare än vanligt då jag gör mycket lyft framför kroppen, oftast från golvet och upp. Men det undviker jag nu och låter mina klienter göra det åt mig, självklart säger jag att jag är lite handikappad så de inte tror jag är väääldigt lat av mig.

Vet inte riktigt om du vill ha mer beskrivning Tolkia. Fråga gärna! så svarar jag.

Dagsläget;
1 vecka sedan skadan, 2 besök hos sjukgymnast, hemmaövningar varje kväll samt 2 lätta styrketräningpass under tiden.

Det känns bättre och bättre. Långsamt men säkert. Dock fortfarande lite känslig i flexion i höftled/lutar mig framåt med överkroppen.

Jag kör vidare på hennes övningar och arbetar flitigt och undviker rörelser/positioner som känns "dåligt". Kommer dock utmana lite mer i gymmet med maskinerna där jag känner att ländryggen inte får arbeta allt för mycket.

Scratch89
2013-09-15, 16:12
Styrketränande unga är typ en procent av patientgruppen hos en vanlig distriktssjukgymnast. Har man inte intresset av styrketräning själv är man inte heller direkt kunnig på specifika övningar. Inget konstigt, egentligen.

tntballe
2013-09-15, 16:49
Styrketränande unga är typ en procent av patientgruppen hos en vanlig distriktssjukgymnast. Har man inte intresset av styrketräning själv är man inte heller direkt kunnig på specifika övningar. Inget konstigt, egentligen.

Har man sånt lite intresse av sånt som kan hjälpa ett flertal patienter med problem så är det konstigt. För det är inte bara unga som kan ha hjälp av just stärkande basövningar.
Istället ger man gamla allmänna råd där rehabtiderna är så långa att man inte kan säga om det var tiden eller råden som hjälpte. Gnälls det lite till så är det värktabletter som gäller. Att utveckla sig och leta efter det mest effektiva är kanske inte i deras intresse?

Pompere
2013-09-15, 17:03
Styrketränande unga är typ en procent av patientgruppen hos en vanlig distriktssjukgymnast. Har man inte intresset av styrketräning själv är man inte heller direkt kunnig på specifika övningar. Inget konstigt, egentligen.

Kan tänka mig det!
Trodde jag hade mer koll än vad jag hade då jag ändå sysslar med styrketräning som arbete nästintill. Men det är bara lära sig av misstagen och gå vidare. Mer bålträning definitivt framöver!

killenigrillen
2013-09-15, 19:49
Har man sånt lite intresse av sånt som kan hjälpa ett flertal patienter med problem så är det konstigt. För det är inte bara unga som kan ha hjälp av just stärkande basövningar.
Istället ger man gamla allmänna råd där rehabtiderna är så långa att man inte kan säga om det var tiden eller råden som hjälpte. Gnälls det lite till så är det värktabletter som gäller. Att utveckla sig och leta efter det mest effektiva är kanske inte i deras intresse?

Ok.
Tänk dig att du får en patient med ryggont som sjukgymnast på en vårdcentral.
Snittpatienten är inte en 25-årig styrketränande kille som går på gym regelbundet. Snarare är det någon lite äldre och kanske helt inaktiv men som har ett påfrestande jobb. Säg att den här patienten har ont när hon lyfter tunga kartonger med papper på jobbet och får dessutom ont i ryggen när hon går på det hårda betonggolvet. Det visar sig när du undersökt henne och tagit anamnes att hon har problem med bålstabiliteten och aktiveringen av sin djupa bål/ryggmuskulatur.

Vad gör du?

Självklart skulle det vara bäst om man först kunde ge henne övningar där hon får igång sin djupa bålmuskulatur och sedan panga på med ett fint styrketräningsprogram med tunga basövningar och jättefin progression etc.
Nu är det dock så att gymmet på vårdcentralen består av 30 år gamla tryck- och pysmaskiner och några ribbstolar. Ska du säga åt den här damen att skaffa ett gymkort för 5000:-/år och börja träna med en PT som kanske kostar mer än han smakar osv?

ELLER, ger du några övningar som du vet kommer att förbättra henne men det kanske tar lite längre tid men hon kommer i alla fall att fortsätta kunna jobba fram tills pensionen med lite återkommande ryggvärk?

Scratch89
2013-09-15, 23:28
Har man sånt lite intresse av sånt som kan hjälpa ett flertal patienter med problem så är det konstigt. För det är inte bara unga som kan ha hjälp av just stärkande basövningar.
Istället ger man gamla allmänna råd där rehabtiderna är så långa att man inte kan säga om det var tiden eller råden som hjälpte. Gnälls det lite till så är det värktabletter som gäller. Att utveckla sig och leta efter det mest effektiva är kanske inte i deras intresse?

Va? Squats and milk, eller?

Ristretto
2013-09-16, 01:52
va? Squats and milk, eller?

:d

tntballe
2013-09-16, 08:37
Ok.
Tänk dig att du får en patient med ryggont som sjukgymnast på en vårdcentral.
Snittpatienten är inte en 25-årig styrketränande kille som går på gym regelbundet. Snarare är det någon lite äldre och kanske helt inaktiv men som har ett påfrestande jobb. Säg att den här patienten har ont när hon lyfter tunga kartonger med papper på jobbet och får dessutom ont i ryggen när hon går på det hårda betonggolvet. Det visar sig när du undersökt henne och tagit anamnes att hon har problem med bålstabiliteten och aktiveringen av sin djupa bål/ryggmuskulatur.

Vad gör du?

Självklart skulle det vara bäst om man först kunde ge henne övningar där hon får igång sin djupa bålmuskulatur och sedan panga på med ett fint styrketräningsprogram med tunga basövningar och jättefin progression etc.
Nu är det dock så att gymmet på vårdcentralen består av 30 år gamla tryck- och pysmaskiner och några ribbstolar. Ska du säga åt den här damen att skaffa ett gymkort för 5000:-/år och börja träna med en PT som kanske kostar mer än han smakar osv?

ELLER, ger du några övningar som du vet kommer att förbättra henne men det kanske tar lite längre tid men hon kommer i alla fall att fortsätta kunna jobba fram tills pensionen med lite återkommande ryggvärk?

För någon i det läget så är det lätt att ge råd om stärkande saker dom kan göra hemma, med saker dom har hemma. För dom som har kommit förbi ungdomslyan så finns det mängder med saker man kan göra hemma. Dessutom så finns det mycket billigare alternativ om man vill ha ordentliga redskap att träna hemma med.

Va? Squats and milk, eller?

Nej, värktabletter som kommer förstöra magen och under det närmsta året ge personen i fråga mer problem än vad denna hade från början. Ge en rehabövning som bara tillfälligt löser det onda men inte det huvudsakliga problemet. Men vad spelar det för roll sen när patienten letat sig vidare till nästa som börjar chansa.

Scratch89
2013-09-16, 11:41
För någon i det läget så är det lätt att ge råd om stärkande saker dom kan göra hemma, med saker dom har hemma. För dom som har kommit förbi ungdomslyan så finns det mängder med saker man kan göra hemma. Dessutom så finns det mycket billigare alternativ om man vill ha ordentliga redskap att träna hemma med.

Nej, värktabletter som kommer förstöra magen och under det närmsta året ge personen i fråga mer problem än vad denna hade från början. Ge en rehabövning som bara tillfälligt löser det onda men inte det huvudsakliga problemet. Men vad spelar det för roll sen när patienten letat sig vidare till nästa som börjar chansa.

Sjukgymnaster skriver inte ut tabletter, så jag vet inte varför du tar upp det.

Vad skulle du rekommendera patienten ovan då? Du pratar om stärkande saker de kan göra hemma. Ge konkreta exempel.

killenigrillen
2013-09-16, 19:41
Sjukgymnaster skriver inte ut tabletter, så jag vet inte varför du tar upp det.

Vad skulle du rekommendera patienten ovan då? Du pratar om stärkande saker de kan göra hemma. Ge konkreta exempel.

Men typ du vet ju, marklyft och reverse hypers är ju lösningen på allt.

Seriöst så vill jag också veta vad tntballe har för rekommendationer.

Pompere
2013-09-17, 21:01
Sjukgymnaster skriver inte ut tabletter, så jag vet inte varför du tar upp det.

Vad skulle du rekommendera patienten ovan då? Du pratar om stärkande saker de kan göra hemma. Ge konkreta exempel.

Bump :)

Skulle vara kul och se vad fler tror om mitt fall och dess rekommendationer.

Statuset i dagsläget är att det känns "lite" bättre, men fortfarande ont i flexion i höftled samt på dagarna känner jag mig ganska "tight"/stel" i gluteus samt hamstring när jag står och jobbet

tntballe
2013-09-18, 07:07
Sjukgymnaster skriver inte ut tabletter, så jag vet inte varför du tar upp det.

Vad skulle du rekommendera patienten ovan då? Du pratar om stärkande saker de kan göra hemma. Ge konkreta exempel.

Men typ du vet ju, marklyft och reverse hypers är ju lösningen på allt.

Seriöst så vill jag också veta vad tntballe har för rekommendationer.

Att läkemedel rekommenderas är inte direkt något nytt, sen har jag inte koll på om dom skickas vidare till läkare för att få det utskrivet.

Så fort man lärt sig aktivera bålen så ska man lära sig använda den under sin vardag.
Vad det nu är beror på vad personen i fråga har hemma.
Ni som har en rejäl utbildning om kroppen borde väl veta hur man kan göra hemma, eller jaha, det kanske inte stod skrivet i böckerna. Hmm, hur ska man då göra?
Enkla saker, lyft t.ex. en stol och gör rakmarksrörelse. Vidare på just den här övningen så kan man flytta ut stolen längre från kroppen när man väl är i bottenläget. Lyft flyttkartonger, tänk bara bottendraget i sumomark.
Pendla med en väska/ikeapåse fylld med lämplig vikt mellan benen.
Dessa och dom vanliga kroppsviktövningarna.
Jag tror att ska man stärka bålen från att säcka ihop, så ska man hålla sig till dom övningarna som påfrestar just det.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Ambull
2013-09-18, 07:40
Bump :)

Skulle vara kul och se vad fler tror om mitt fall och dess rekommendationer.

Statuset i dagsläget är att det känns "lite" bättre, men fortfarande ont i flexion i höftled samt på dagarna känner jag mig ganska "tight"/stel" i gluteus samt hamstring när jag står och jobbet

Då kan väl jag passa på att flika in ;)
Har själv haft liknande problem som du som senare visade sig vara diskbråck.

Den "traditionella" rehab träningen som du har nämnt fungerade inte för mig, höll på med detta i ca 1,5år men blev aldrig bättre. Framsteg blev det först när jag kombinerade rehab med styrketräning. Styrketräningen var självklart lätt till en början med höga reps och väldigt strikt utföring. De övningar jag skippade var allt ovanför axlar (inkl. benböj) och marklyft.
Som du redan sagt så får man tänka på att aldrig tappa svanken och hålla sig ifrån "forced reps"

Pompere
2013-09-18, 09:01
Då kan väl jag passa på att flika in ;)
Har själv haft liknande problem som du som senare visade sig vara diskbråck.

Den "traditionella" rehab träningen som du har nämnt fungerade inte för mig, höll på med detta i ca 1,5år men blev aldrig bättre. Framsteg blev det först när jag kombinerade rehab med styrketräning. Styrketräningen var självklart lätt till en början med höga reps och väldigt strikt utföring. De övningar jag skippade var allt ovanför axlar (inkl. benböj) och marklyft.
Som du redan sagt så får man tänka på att aldrig tappa svanken och hålla sig ifrån "forced reps"

Var det efter en MR som du fick reda på att det var ett diskbråck?

Rehab i 1,5 år utan resultat?

Jag tänkte ge detta par-några veckor av rehab och lätt isolerad styrketräning med fokus på bål och övningar som inte drabbar ländryggen allt för mycket. Om det inte blir bättre söker jag upp hjälp från annat håll än min nuvarande sjukgymnast.

Diskbråck känns väl REJÄLT i ländryggen? Så ont har jag inte...

Ambull
2013-09-18, 09:21
Var det efter en MR som du fick reda på att det var ett diskbråck?

Rehab i 1,5 år utan resultat?

Jag tänkte ge detta par-några veckor av rehab och lätt isolerad styrketräning med fokus på bål och övningar som inte drabbar ländryggen allt för mycket. Om det inte blir bättre söker jag upp hjälp från annat håll än min nuvarande sjukgymnast.

Diskbråck känns väl REJÄLT i ländryggen? Så ont har jag inte...

Aa efter MR, diskbråck i S1-L5, L5-L4, L4-L3
Diskbråck är ju lite speciellt på det sättet att kan aldrig kan avgöra utifrån en bild hur ont man har. Tex så har jag läst att 30% över 30år har diskbråck, dock så är det en bråkdel som har symptom.
Mitt diskbråck har varit lindrigt om man jämför med andra. Kan också vara därför det inte riktigt blev bättre, för att det inte var JÄTTE farligt när jag började. Om jag skulle haft ondare skulle kanske rehaben hjälpt mig mer, om du förstår hur jag menar.

Jag gick till säkert 2-3 stycken sjukgymnaster innan jag hittade rätt som kunde hjälpa just mig. Så tror att det kan vara en bra ide att kolla runt om man inte känner att det hjälper! Måste inte betyda att den man väljer bort är dålig, passar bara inte just dig med just den här skadan...

Som jag sa tidigare så är diskbråck väldigt individuellt, jag har stundtals väldigt ont i ländryggen, men framförallt så har jag lätt domning in mina ben 90% av dagen.

Pompere
2013-09-18, 19:57
Aa efter MR, diskbråck i S1-L5, L5-L4, L4-L3
Diskbråck är ju lite speciellt på det sättet att kan aldrig kan avgöra utifrån en bild hur ont man har. Tex så har jag läst att 30% över 30år har diskbråck, dock så är det en bråkdel som har symptom.
Mitt diskbråck har varit lindrigt om man jämför med andra. Kan också vara därför det inte riktigt blev bättre, för att det inte var JÄTTE farligt när jag började. Om jag skulle haft ondare skulle kanske rehaben hjälpt mig mer, om du förstår hur jag menar.

Jag gick till säkert 2-3 stycken sjukgymnaster innan jag hittade rätt som kunde hjälpa just mig. Så tror att det kan vara en bra ide att kolla runt om man inte känner att det hjälper! Måste inte betyda att den man väljer bort är dålig, passar bara inte just dig med just den här skadan...

Som jag sa tidigare så är diskbråck väldigt individuellt, jag har stundtals väldigt ont i ländryggen, men framförallt så har jag lätt domning in mina ben 90% av dagen.

Hur vet man vilken sjukgymnast som passar än själv?

Just nu har jag bara fått lite råd om att ta det väldigt lugnt samt övningar som stärker den djupa magmuskulaturen som jag gör hemma varje kväll. Lite stretch också.

killenigrillen
2013-09-18, 20:07
Hur vet man vilken sjukgymnast som passar än själv?

Just nu har jag bara fått lite råd om att ta det väldigt lugnt samt övningar som stärker den djupa magmuskulaturen som jag gör hemma varje kväll. Lite stretch också.

Om du känner att det går åt rätt håll så tycker jag du ska köra på ett tag till. Det har väl endast gått några veckor sedan du började rehaba va?

Det tar lite tid med ryggproblem.

Pompere
2013-09-18, 20:52
Om du känner att det går åt rätt håll så tycker jag du ska köra på ett tag till. Det har väl endast gått några veckor sedan du började rehaba va?

Det tar lite tid med ryggproblem.

Jo, det känns bättre. Saaakta men säkert.

Jag är så osäker på hur alla jobbar. Men ifall alla kör sina bålstabiliseringsövningar som min sjukgymnast har gavt mig så antar jag att det inte är någon mening att gå till en till sjukgymnast bara för att få en annan "variant" på mina tex bäckenlyft uppåt.

Jag kör på i 1-2 veckor till, ifall det känns för segt så prövar jag en ny väg att gå.

Vad säger ni om Naprapater i mitt fall just nu? Vad skulle de kunna tillföra?

Ambull
2013-09-19, 12:57
Jo, det känns bättre. Saaakta men säkert.

Jag är så osäker på hur alla jobbar. Men ifall alla kör sina bålstabiliseringsövningar som min sjukgymnast har gavt mig så antar jag att det inte är någon mening att gå till en till sjukgymnast bara för att få en annan "variant" på mina tex bäckenlyft uppåt.

Jag kör på i 1-2 veckor till, ifall det känns för segt så prövar jag en ny väg att gå.

Vad säger ni om Naprapater i mitt fall just nu? Vad skulle de kunna tillföra?

Så länge det känns bättre kommer det förmodligen att funka!
Men det jag kände efter ett tag var att de sjukgymnaster jag gick till inte riktigt var insatt i hur jag ville träna etc. och därmed inte anpassade träningen utefter mina mål. Även om personen hjälper dig med ett problem du har just nu anser jag att ni båda bör sträva emot samma mål... (Detta mål ska vara satt av dig!)

Pompere
2013-09-19, 20:23
Verkar funka fint. Dock vill hon inte alls att jag ska styrketräna men det har jag gjort 3 ggr under denna tid ändå. Lätt överkroppsträning, styrketräning i maskiner mestadels. Mycket armar...
Och det känns bra under träning. Gör jag helt fel att träna såhär?
Enligt vissa på forumet är det ok.

Ambull
2013-09-23, 12:01
Verkar funka fint. Dock vill hon inte alls att jag ska styrketräna men det har jag gjort 3 ggr under denna tid ändå. Lätt överkroppsträning, styrketräning i maskiner mestadels. Mycket armar...
Och det känns bra under träning. Gör jag helt fel att träna såhär?
Enligt vissa på forumet är det ok.

Nu är ju detta min amatöråsikt och det ska inte glömmas bort!
Men jag tycker definitivt att du ska fortsätta köra på. Som sagt var dock lite försiktig med att belasta ryggen, att hålla vikterna under axlarna brukar vara ganska bra måttstock! Annars är det bara köra på enligt mig! *flex*

Pompere
2013-09-24, 20:56
Nu är ju detta min amatöråsikt och det ska inte glömmas bort!
Men jag tycker definitivt att du ska fortsätta köra på. Som sagt var dock lite försiktig med att belasta ryggen, att hålla vikterna under axlarna brukar vara ganska bra måttstock! Annars är det bara köra på enligt mig! *flex*

Kul med olika åsikter. Tackar och bokar.


Statusuppdatering;
Det känns bättre. Nu kan jag iaf instruera lätta stångroddar på 11 kg typ. Det kunde jag inte förra veckan.

Pompere
2013-10-16, 08:56
Statusupdate på min diskutbuktning;
Det har gått framåt rejält och jag har gått till en annan sjukgymnast som sa åt mig att stretcha och bli betydligt rörligare i hamstring, framsida lår, gluteus, iliopsoas samt fortsätta med rehabövningarna men pröva mig fram i gymmet med lätta knäböj osv.

DOCK så åkte jag på ett rejält "bakslag" kvällen efter hennes besök. Det enda jag gjorde som jag kan komma på är att börja stretcha baksida lår lite hårdare än vanligt. Så nu strålar det igen i vänstra skinka och baksida lår när jag böjer mig framåt. Känns som jag åkt bakåt i min rehab 2-3veckor....

Helvete.

Är det vanligt att det går lite upp och ner i återhämtningen?
Jag tränade överkropp i söndags, kändes skit bra.
Vilade måndag, kändes skitbra (ingen strålning)
Tisdag = Bakslag.

Vad kan jag ha gjort förutom att stretcha lite hårdare hamstring? Lyft ergonomiskt fel under jobbet för att sedan efter 3h avslutat arbete känna i diskarna igen?