handdator

Visa fullständig version : Dåligt att köra armar varje dag?


Chichkare
2013-09-07, 12:15
Va säger ni?

bigtraps
2013-09-07, 12:22
Nä det är bara att köra. Överträning är en myt. Kopiera gärna nåt högvolymsprogram från nätet

nisse1976
2013-09-07, 12:29
Det beror på hur hårt du kör. Kör du ordentliga pass där du verkligen kör slut på musklerna är det verkligen för ofta, då behöver de längre tid för återhämtning. Går du dit och halvlallar funkar det säkert.

Chichkare
2013-09-07, 15:06
jag kör oftast ca 6 set biceps och då är det ganska hårt... så va tycker du? som sagt finns det verkligen något som kallas för "överträning" ? får så många olika åsikter...

Cameltotem
2013-09-07, 15:21
Folk säger ju allt möjligt men testa och kör vad som känns bra. Du märker ju om dom växer eller inget.

PureWhey
2013-09-07, 16:20
Är det bra att köra ben varje dag?


Le iPhone

Alltidxx
2013-09-07, 16:27
Nä det är bara att köra. Överträning är en myt.*bs*

crizzan
2013-09-07, 16:28
Jag skulle säga att det är nog inte bättre än att köra det 1-2gånger i veckan.

Ja "överträning" existerar.
Jag själv fick tex en inflamation i bicepsfästet.

Tobbey
2013-09-07, 16:32
Att träna såpass ofta med isolationsövningar verkar dumt. Att knäböja varje dag fungerar och ger bra resultat, men att göra strikta isolations-curls för biceps varje dag tror jag inte gynnar särskilt mycket.

Chichkare
2013-09-07, 16:46
Att träna såpass ofta med isolationsövningar verkar dumt. Att knäböja varje dag fungerar och ger bra resultat, men att göra strikta isolations-curls för biceps varje dag tror jag inte gynnar särskilt mycket.

Vad är det bästa sättet då att öka i både volym o styrka i armarna?

Tobbey
2013-09-07, 17:00
Vad är det bästa sättet då att öka i både volym o styrka i armarna?

Jag är väl inte rätt person för att ge tips om större armar då jag själv besitter mäktiga 36cm armar (spänt), men att konstant öka vikterna i biceps och triceps övningar måste ju ändå vara det rätta, precis som alla andra övningar. Du har väl koll på vikterna i bänkpressen? Ha det i biceps-curlsen också.

Tunga skivstångs-curls för biceps, och smalbänkar och liggande tricepsextensioner för triceps, hade iaf jag satsat på om målet var stora armar. Triceps en mycket större muskel än biceps så satsa på triceps om det är stora armar du är ute efter.

+ ät mer.

Scratch89
2013-09-07, 17:09
Halvkroppspass med tunga press- och dragövningar (bänkpress, press över huvudet, dips, chins, rodd) kompletterat med rena armövningar (tricepsextension med stång, stångcurl) och koncentrationsövningar (pushdowns, koncentrationscurl). Lägg betydligt större fokus på de större övningarna än de mindre.

tefached
2013-09-07, 17:49
Jag fick överträning i axlar, armar kring skulderbladen samt benen. Men för mig krävdes det väldigt hård träning över lång tid.

maattee10
2013-09-07, 17:50
vill du åt stora armar. så ska du köra press övningar;) mina favoriter är smalbänk och militärpress. dom bygger väldigt bra på triceps och triceps är en större muskel en biceps. sen kan du ju lägga till stångcurl. mina armar mäter 51cm:D men är det fett?...?cofffee vem bryr sig

major Pectoralis
2013-09-07, 19:16
Ja, det är tämligen dåligt även om det finns många som säkert gjort det med goda resultat om man räknar sekundärträningen vid rygg/bröst.

Beror självklart på omfattningen av träningen också men det är bättre att träna ordenligt och vila ordenligt än att träna lite jämnt och aldrig vila. Det ena är kvalité, det andra är ett jobb som leder till förtidspensionering.

Enligt egen utsago (vad den nu är värd) körde Arnold armar praktiskt taget varje dag. De dagar han inte körde triceps körde han bröst/axlar och de dagar inte körde biceps körde han rygg.

Chichkare
2013-09-08, 10:55
Ja, det är tämligen dåligt även om det finns många som säkert gjort det med goda resultat om man räknar sekundärträningen vid rygg/bröst.

Beror självklart på omfattningen av träningen också men det är bättre att träna ordenligt och vila ordenligt än att träna lite jämnt och aldrig vila. Det ena är kvalité, det andra är ett jobb som leder till förtidspensionering.

Enligt egen utsago (vad den nu är värd) körde Arnold armar praktiskt taget varje dag. De dagar han inte körde triceps körde han bröst/axlar och de dagar inte körde biceps körde han rygg.

Ja förstår vad du menar. Dock är det så att enligt mig själv kör ja alltis hårt men dagen efter tex ett biceps pass så känner ja aldrig någon träningsvärk eller trött i armarna överhuvudtaget medans efter ett bröst ellwr triceps pass är de helt döda i typ 3 dagar ... så varför inte lägga in lite biceps också typ 3 set varje dag och 6 set på biceps passen vad tke ni?

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Hug0
2013-09-08, 12:03
Tycker inte man ska ta det som står om Arnold för hårt. Massvis är helt fel, t.ex. hans kost som han beskrev var inget i närheten av vad han egentligen åt etc. Antagligen ville han inte ge tips till sina motståndare, det säger han själv i filmen Pumping Iron.

Kör man armar varje dag och tycker det är helt okey kör man bevisligen inte särskilt hårt eller med tillräcklig intensitet de dagar man tränar dem. Överträning är bland det värsta som finns, inträffar det är det som att backa en, två månader i resultat eftersom man inte kan köra normalt under återställningsperiod som kan ta veckor.

Överträning kan visa sig i stickningar, domningar eller t.o.m. direkt smärta i leder och muskler och minskad känslighet.

CalleP
2013-09-08, 12:11
Beror väll på lite hur ditt liv ser ut utanför gymmet. Ifall man har ett stressigt liv och mycket stress omkring sig så blir det ju självklart lättare att "överträna".

Jag säger ju "överträna" då det känns som hur det än kommer till kritan så krävs det riktigt fruktansvärt mycket för att man ska gå sönder och må riktigt skit. Jag tränade i 9 månader 3-5 pass per vecka, sov riktigt dåligt, hade ett riktigt stressigt liv i allmänhet då och jobbade på bygge. Det var inte förens i slutet som jag började känna av att jag mådde kasst och sedan efter kanske 1-2 veckor av mer sömn mindre träning och mindre jobb så mådde jag tusen gånger bättre.

Så det jag vill säga att överträning existerar men för oss vanliga dödliga så krävs det så mycket mer och man ska våga lite på sin egen förmåga och inte tro att man går sönder.

Testa det så får du se ifall du övertränar eller inte. Men av min personliga erfarenhet så säger jag att träna hellre 1 gång i veckan och se till att du ökar från pass till pass. Jag vet att du vill så gärna bygga muskler snabbt men det tar tid.

Chichkare
2013-09-08, 12:32
Beror väll på lite hur ditt liv ser ut utanför gymmet. Ifall man har ett stressigt liv och mycket stress omkring sig så blir det ju självklart lättare att "överträna".

Jag säger ju "överträna" då det känns som hur det än kommer till kritan så krävs det riktigt fruktansvärt mycket för att man ska gå sönder och må riktigt skit. Jag tränade i 9 månader 3-5 pass per vecka, sov riktigt dåligt, hade ett riktigt stressigt liv i allmänhet då och jobbade på bygge. Det var inte förens i slutet som jag började känna av att jag mådde kasst och sedan efter kanske 1-2 veckor av mer sömn mindre träning och mindre jobb så mådde jag tusen gånger bättre.

Så det jag vill säga att överträning existerar men för oss vanliga dödliga så krävs det så mycket mer och man ska våga lite på sin egen förmåga och inte tro att man går sönder.

Testa det så får du se ifall du övertränar eller inte. Men av min personliga erfarenhet så säger jag att träna hellre 1 gång i veckan och se till att du ökar från pass till pass. Jag vet att du vill så gärna bygga muskler snabbt men det tar tid.

Jaa alltså det här med överträning är jag inte så orolig om faktiskt frågan är mer eller mindre om ja kommer att öka i volym o styrka om jag tränar varje dag eller vad som är optimalt ? Vet att det är olika för olika människor men vad rekommenderar ni 1 gång eller 3 etc. ? Har sjukt svaga/små armar jämfört med resten av kroppen det är helt enkelt anledningen till att ja vill fokusera lite mer på de

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Chichkare
2013-09-08, 12:35
Tycker inte man ska ta det som står om Arnold för hårt. Massvis är helt fel, t.ex. hans kost som han beskrev var inget i närheten av vad han egentligen åt etc. Antagligen ville han inte ge tips till sina motståndare, det säger han själv i filmen Pumping Iron.

Kör man armar varje dag och tycker det är helt okey kör man bevisligen inte särskilt hårt eller med tillräcklig intensitet de dagar man tränar dem. Överträning är bland det värsta som finns, inträffar det är det som att backa en, två månader i resultat eftersom man inte kan köra normalt under återställningsperiod som kan ta veckor.

Överträning kan visa sig i stickningar, domningar eller t.o.m. direkt smärta i leder och muskler och minskad känslighet.

Det är som jag säger körde oftast runt 6-9 set biceps en gång i veckan ganska hårt då enligt mig själv men fick inga värk eller liknande dagarna eftrr passet så passar helt enkelt på att träna de därefter också... inte bara det har ganska dålig kontakt med bicepsen kan oclaå vara en anledning..

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

TrixxaRn
2013-09-08, 12:42
http://m.youtube.com/index?gl=SE&hl=sv&desktop_uri=%2F%3Fhl%3Dsv%26gl%3DSE#/watch?v=JHiKDa4ip_Q

Vet inte om jag ska ta han på allvar men störtskön speciellt med tanke på att pratas biceps här :)

Stor Hård Ådrig
2013-09-08, 12:47
Enligt egen utsago (vad den nu är värd) körde Arnold armar praktiskt taget varje dag. De dagar han inte körde triceps körde han bröst/axlar och de dagar inte körde biceps körde han rygg.

Han körde nog mer än bara armar varje dag (utanför gymmet), vilket gör att det exemplet kanske inte är applicerbart på majoriteten som hänger här, if you know what im sayin

CalleP
2013-09-08, 14:23
Jaa alltså det här med överträning är jag inte så orolig om faktiskt frågan är mer eller mindre om ja kommer att öka i volym o styrka om jag tränar varje dag eller vad som är optimalt ? Vet att det är olika för olika människor men vad rekommenderar ni 1 gång eller 3 etc. ? Har sjukt svaga/små armar jämfört med resten av kroppen det är helt enkelt anledningen till att ja vill fokusera lite mer på de

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

I mina ögon så länge du ökar så är det lugnt. :) Men börja i så fall med att köra 2 gånger per vecka och ifall det känns bra och du ökar bättre av det kör på det.

Men trappa upp det i lagom takt.

Chichkare
2013-09-08, 14:25
I mina ögon så länge du ökar så är det lugnt. :) Men börja i så fall med att köra 2 gånger per vecka och ifall det känns bra och du ökar bättre av det kör på det.

Men trappa upp det i lagom takt.

Jaa exakt det jag menar känner ! Tack för hjälpen =)

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

martinmartin
2013-09-08, 14:47
vill du åt stora armar. så ska du köra press övningar;) mina favoriter är smalbänk och militärpress. dom bygger väldigt bra på triceps och triceps är en större muskel en biceps. sen kan du ju lägga till stångcurl. mina armar mäter 51cm:D men är det fett?...?cofffee vem bryr sig

:d

Commando1980
2013-09-08, 15:39
Va säger ni?

För muskeltillväxt? Kortare perioder så kan högre frekvens fungera bra (varje dag tycker jag dock är lite väl mastigt) men att köra det under längre perioder tycker jag man ska undvika. Det gäller att tänka till så att man inte drar på sig inflammationer och andra typer av skador. Armbågar och bicepsfästen kan vara väldigt känsliga.

Rent generellt bör 1-2ggr i veckan räcka långt. Speciellt med tanke på att biceps/triceps får en hel del pisk av övriga träningen.

Ser man bortom genetiken så är det ofta kvaliteten på träningen som är begränsade när det gäller armtillväxten.

Chichkare
2013-09-08, 17:30
För muskeltillväxt? Kortare perioder så kan högre frekvens fungera bra (varje dag tycker jag dock är lite väl mastigt) men att köra det under längre perioder tycker jag man ska undvika. Det gäller att tänka till så att man inte drar på sig inflammationer och andra typer av skador. Armbågar och bicepsfästen kan vara väldigt känsliga.

Rent generellt bör 1-2ggr i veckan räcka långt. Speciellt med tanke på att biceps/triceps får en hel del pisk av övriga träningen.

Ser man bortom genetiken så är det ofta kvaliteten på träningen som är begränsade när det gäller armtillväxten.

Ja men saken är att ja i princip aldrig känner något i just biceps dagen efter ett pass vilket får mig att vilja köra de igen :) men tex triceps så är det typ omöjligt får en sån jävla träningsvärk samma sak med de andra musklerna förutom mage typ... förresten tilläger en fråga om det nu går bra, vad är bäst att göra , ba "fucka ur" (förlåt för språket) med höga vikter med rimliga antal reps eller med en okej vikt o köra mer kontrollerat?

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Pintan
2013-09-08, 19:52
Testa ta en lätt vikt (30 reps första setet) och utför tio set till max. Om du inte känner något efter det vetefan.

drift
2013-09-08, 19:59
Testa ta en lätt vikt (30 reps första setet) och utför tio set till max. Om du inte känner något efter det vetefan.

Man kan börja med att köra uppehåll i en måndag från all träning. Käka 1000g kolhydrater dagligen under denna tid. I övrigt helt inaktiv.

Veckan innan träningsdagen går man upp till 1000g kolhydrater, samt 500g snabba (typ godis).

Dra tre skopor med Gaspari Superpump MAX 20min innan träningsdagen.

Dra 30x10 på 25kg i stångcurl.

Sen 30x10 på 15kg hantlar.

Sen 30x10 på omvänt grepp i stångcurl.

Sen 30x10 på 10kg i hammercurl.

Känner du inget i armarna efter det så vette det fan

Chichkare
2013-09-08, 20:14
Man kan börja med att köra uppehåll i en måndag från all träning. Käka 1000g kolhydrater dagligen under denna tid. I övrigt helt inaktiv.

Veckan innan träningsdagen går man upp till 1000g kolhydrater, samt 500g snabba (typ godis).

Dra tre skopor med Gaspari Superpump MAX 20min innan träningsdagen.

Dra 30x10 på 25kg i stångcurl.

Sen 30x10 på 15kg hantlar.

Sen 30x10 på omvänt grepp i stångcurl.

Sen 30x10 på 10kg i hammercurl.

Känner du inget i armarna efter det så vette det fan

Tyvärr har jag ganska svaga armar så tror det där är alldeles för mkt vikt för mig