handdator

Visa fullständig version : viktade dips eller tricep extensions


björne92
2013-09-07, 11:50
tja tänkte höra vilken av dessa som ger mest effekt för styrkan. vilekn av dessa två komplement är det bättre alternativet för bänkpressen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2013-09-07, 11:53
Jag skulle tro dips har större överföring men många bänkare vågar inte köra den p.g.a. den stora skaderisken samt slitaget på framsida axlar. Tricepsextensions tar på långa triceps mer vilket är bra om du inte har någon annan övning för den muskeln då den missas i bänkpress.

pezrulezhaakon
2013-09-07, 11:56
Med vilket syfte ska vi jämföra så olika övningar?

filmjölk
2013-09-07, 12:14
Med vilket syfte ska vi jämföra så olika övningar?

För att han av någon anledning vill träna förmodligen enbart bänkpress och en komplementsövning för hela överkroppens pressmuskulatur. Då undrar han vilken av dessa två han skall välja. Ett vanligt dilemma om man inte vill träna så mycket, men ändå få "best bang for the buck".

Jag säger om jag fattat topic rätt isåfall dips.

björne92
2013-09-07, 12:49
För att han av någon anledning vill träna förmodligen enbart bänkpress och en komplementsövning för hela överkroppens pressmuskulatur. Då undrar han vilken av dessa två han skall välja. Ett vanligt dilemma om man inte vill träna så mycket, men ändå få "best bang for the buck".

Jag säger om jag fattat topic rätt isåfall dips.

kör extended russian squat routine och vill inte ha så mycket komplement, har kört dips ett tag ligger på 40 kg nu så en så länge har de gått bra fast vet att många säher att de är stor skaderisk

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Stefan J
2013-09-07, 13:09
tja tänkte höra vilken av dessa som ger mest effekt för styrkan. vilekn av dessa två komplement är det bättre alternativet för bänkpressen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Är det styrka du vill åt är det nästan alltid bäst att först fylla ut programmet med flerledsövningar (för bänkpressen blir det då diverse pressövningar, exempelvis just dips) innan du lägger till isoleringsövningar. Efter 2-3 tunga pressövningar på samma pass kan det vara läge att börja fylla på med isoleringsövningar om man vill träna mer, eller så tränar man oftare (något som RSR tar hand om, du tränar väl 3-4 bänkpass/vecka nu?). Kör du RSR ska du nog inte lägga på för mycket utöver bänkpressen eftersom du tränar så ofta, då kan det rentav vara så att triceps extensions är ett bättre alternativ än dips.

Edit: Är extended RSR den snällare varianten där man kör bänken 2ggr/vecka? Isåfall dips som komplement alla dagar i veckan. :)

Anders The Peak
2013-09-07, 14:06
Personligen rekommenderar jag inte dips eftersom det är en riktig axeldödare istället rekommenderar jag bänkpress med planka och/eller med gummiband för att stärka trickarna just i pressövningarna

björne92
2013-09-07, 14:15
Personligen rekommenderar jag inte dips eftersom det är en riktig axeldödare istället rekommenderar jag bänkpress med planka och/eller med gummiband för att stärka trickarna just i pressövningarna

hur kör man med planka och gummiband? varför förstör dipsen axlarna då mycket?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

björne92
2013-09-07, 14:17
Är det styrka du vill åt är det nästan alltid bäst att först fylla ut programmet med flerledsövningar (för bänkpressen blir det då diverse pressövningar, exempelvis just dips) innan du lägger till isoleringsövningar. Efter 2-3 tunga pressövningar på samma pass kan det vara läge att börja fylla på med isoleringsövningar om man vill träna mer, eller så tränar man oftare (något som RSR tar hand om, du tränar väl 3-4 bänkpass/vecka nu?). Kör du RSR ska du nog inte lägga på för mycket utöver bänkpressen eftersom du tränar så ofta, då kan det rentav vara så att triceps extensions är ett bättre alternativ än dips.

Edit: Är extended RSR den snällare varianten där man kör bänken 2ggr/vecka? Isåfall dips som komplement alla dagar i veckan. :)

ERSR kör lätta böj tunga press, marklyft, lätta press tunga böj :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Chichkare
2013-09-07, 15:10
känns lite onödigt att starta en ny tråd så lånar denna =) vad är bäst att köra högre reps av dips eller lägre med lite vikter på? alltså ca 15 utan vikter eller 8 med vikter?

Anders The Peak
2013-09-07, 20:08
hur kör man med planka och gummiband? varför förstör dipsen axlarna då mycket?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag menar så klart klossbänk (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85553)och klossbänk eller vanlig bänk med gummiband som stärker triceps i just bänkpressen.
Gummiband
89p0SZFN8oE
Klossbänk
qCBoHnLa3Dg

Dipsen nöter ordentligt på nyckelbensleden och skapar ordentliga problem i form av lyftaraxel

Überbiffen
2013-09-07, 20:54
Dipsen nöter ordentligt på nyckelbensleden och skapar ordentliga problem i form av lyftaraxel

Är det så oavsett hur man utför övningen? Jag tänker på att tex skjuta fram bröstkorgen/överkroppen alt göra precis tvärtom och stirra ner i golvet, om du förstår.

pezrulezhaakon
2013-09-07, 22:03
Überbiffen, du kan inte påverka lutningen speciellt mycket i dips. Skillnaden i risk är därför marginell.

MaxHBG
2013-09-07, 22:08
varför kör man ens med gummiband? aldrig förstått det..

hurril
2013-09-07, 22:12
varför kör man ens med gummiband? aldrig förstått det..

Inget för en byggare annat än för nöjes skull. Som lyftare kan det ha god effekt på kraftutvecklingen i en rörelse om bandet tynger ned stången; lättar den upp stången så hjälper den en att träna tävlingslikt utan att behöva ta på sig utrustning.

Personligen gillar jag tricepsextensions med skivstång och den är mycket effektiv för mig. Dips tar bra men är jävligt tung för alla fullvuxna och "alla" säger att den har hög skaderisk.

svenbanan
2013-09-08, 01:02
varför kör man ens med gummiband? aldrig förstått det..

Det blir tyngre ju mer uttänjt gummibandet blir. Dvs i botten ger det inte så mycket i extravikt (om gummibandet är fäst i golvet) eftersom gummibandet inte är så spänt, men närmare lockout då gummibandet är mer spänt så blir det tyngre.

Detta kan man utnyttja till att träna sina svaga sidor på lite olika kreativa sätt.

Latissimus Dorsi
2013-09-08, 01:20
Dipsen nöter ordentligt på nyckelbensleden och skapar ordentliga problem i form av lyftaraxel

Personligen rekommenderar jag inte dips eftersom det är en riktig axeldödare istället rekommenderar jag bänkpress med planka och/eller med gummiband för att stärka trickarna just i pressövningarna

Kan du vara lite mer specifik? Alla dips? Djupa dips? Viktade dips? Framåtlutade dips? Någon speciell teknik som är värst respektive bäst?

bertbert
2013-09-08, 07:04
Jag tycker dips är en hyfsad övning men jag tycker att helt vanliga liggande tricepsextension (med rak stång, runt huvudet) i kombination med stående tricepspress i hiss är allt jag behöver. Träningseffekten av dessa två definitivt bättre än dips. Sittande franskpress kan man också köra, det är en mycket bra övning.

björne92
2013-09-08, 09:16
Jag menar så klart klossbänk (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85553)och klossbänk eller vanlig bänk med gummiband som stärker triceps i just bänkpressen.
Gummiband
89p0SZFN8oE
Klossbänk
qCBoHnLa3Dg

Dipsen nöter ordentligt på nyckelbensleden och skapar ordentliga problem i form av lyftaraxel

men vad tycker du om smalbänk då? är klossbänken bättre iaf?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

björne92
2013-09-08, 15:03
ingen som vet skillnad vad som ger bäst, smalbänk vs klossbänk

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

pezrulezhaakon
2013-09-08, 15:15
björne92, bäst vad?

Ungkarlsliv
2013-09-08, 15:22
ingen som vet skillnad vad som ger bäst, smalbänk vs klossbänk

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kör smalbänk till kloss så får du med båda :)

björne92
2013-09-08, 15:34
björne92, bäst vad?

hjälper bänk mest / tar bäst på tricep. är smalbänk hög skaderisk på som dips?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

björne92
2013-09-08, 15:35
Kör smalbänk till kloss så får du med båda :)

vill inte köra för mycket bänk så jag hinner återhämta mig :/

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

pezrulezhaakon
2013-09-08, 15:55
björne92

Förenklat sett är klossbänk totalt sett mindre effektivt för triceps, främre delta och bröst, pga kortare ROM.
Skaderisken är lägre för axeln i både smalbänk och klossbänk.

björne92
2013-09-08, 15:59
björne92

Förenklat sett är klossbänk totalt sett mindre effektivt för triceps, främre delta och bröst, pga kortare ROM.
Skaderisken är lägre för axeln i både smalbänk och klossbänk.

okej så smalbänken är ett bra komplement för bänken?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

pezrulezhaakon
2013-09-08, 16:03
björne92

Jo, om du vill lägga lite mer fokus på främre delta. Sedan beror det alltid på det personliga utförandet hur musklerna engageras. Alltså var stången hamnar i förhållande till lederna.

björne92
2013-09-08, 16:06
björne92

Jo, om du vill lägga lite mer fokus på främre delta. Sedan beror det alltid på det personliga utförandet hur musklerna engageras. Alltså var stången hamnar i förhållande till lederna.

okej, de har jag ingen alls koll på? men i smalbänk ska man gå även där ända ner till bröstet och nudda eller stannar man innan?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

filmjölk
2013-09-08, 16:14
okej, de har jag ingen alls koll på? men i smalbänk ska man gå även där ända ner till bröstet och nudda eller stannar man innan?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tänk dig att en smalbänk är en helt vanlig bänkpress fast med axelbrett grepp, så gör du den rätt.

Anders The Peak
2013-09-08, 17:08
björne92

Förenklat sett är klossbänk totalt sett mindre effektivt för triceps, främre delta och bröst, pga kortare ROM.
Skaderisken är lägre för axeln i både smalbänk och klossbänk.

Du pratar i nattmössan ;)

pezrulezhaakon
2013-09-08, 17:18
ATP, jasså, isf väntar jag på en kvalitativ motargumentation. ;)

björne92
2013-09-08, 17:45
Tänk dig att en smalbänk är en helt vanlig bänkpress fast med axelbrett grepp, så gör du den rätt.

körde den igen nu, längesen jag gjorde, kändes skönt, ska jag köra med tummen bakom eller ska jag hålla normalt?

björne92
2013-09-08, 17:45
Du pratar i nattmössan ;)

vem har rätt? let the battle begin :)

Anders The Peak
2013-09-08, 17:48
ATP, jasså, isf väntar jag på en kvalitativ motargumentation. ;)

tja tänkte höra vilken av dessa som ger mest effekt för styrkan. vilekn av dessa två komplement är det bättre alternativet för bänkpressen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

klossbänk eller bänkpress med gummiband är överlägset bäst att bygga bort tricepssvaghet I bank.

filmjölk
2013-09-08, 17:54
vem har rätt? let the battle begin :)

Pezrules har ju rätt på så sätt att klossbänk blir mindre effektiv för triceps, på så sätt att triceps jobbar i kortare ROM. Men vad han missar är att det kompenseras upp av möjligheten till tyngre belastning samt att det är svårare att ta i och få fart från bröstmusklerna med hjälp av pecs.

filmjölk
2013-09-08, 17:56
körde den igen nu, längesen jag gjorde, kändes skönt, ska jag köra med tummen bakom eller ska jag hålla normalt?

Hålla normalt, tummen bakom är lite riskabelt.

Anders The Peak
2013-09-08, 17:58
Pezrules har ju rätt på så sätt att klossbänk blir mindre effektiv för triceps, på så sätt att triceps jobbar i kortare ROM. Men vad han missar är att det kompenseras upp av möjligheten till tyngre belastning samt att det är svårare att ta i och få fart från bröstmusklerna med hjälp av pecs.

Det som du inte får med I en klossbänk eller vanlig bänk I något högre bemärkelse är triceps långa huvud och det är den delen som du missar I en press annars är även tex press bakom huvudet en riktigt bra triceps övning bättre än de flesta övningar som rekommenderas.

björne92
2013-09-08, 18:10
Nu börjar de bli förvirrat, av klossbäck och smalbänk, vilken hjälper bänken mest och vilken tar bäst på triceps? eller bör jag köra rakstång bakkom huvudet, skulle det möjligen hjälpa bänk mer då jag får med långa huvudet i tricepsen?

För övrigt om man kör själv, vad kan man lägga under om man ska köra klossbänk?

hurril
2013-09-08, 18:31
Smalbänk och tricepsextensions runt huvudet. Det andra är specialövningar för styrkelyft.

filmjölk
2013-09-08, 18:42
Det som du inte får med I en klossbänk eller vanlig bänk I något högre bemärkelse är triceps långa huvud och det är den delen som du missar I en press annars är även tex press bakom huvudet en riktigt bra triceps övning bättre än de flesta övningar som rekommenderas.

Triceps primära funktion, oavsett huvud är att göra en extention i armbågsleden. Så du tränar hela triceps oavsett övning bara du sträcker i armbågen. Inte alla dess funktioner, men hela muskeln. (Sen har triceps långa huvud även en funktion över axelleden, vilket har förvirrat Kolozzeum ända sedan Sheogorath fick griller i huvudet och fick för sig att pullover var en tricepsövning :D)

björne92
2013-09-08, 18:58
Smalbänk och tricepsextensions runt huvudet. Det andra är specialövningar för styrkelyft.

men styrkelyft är ju meningen att vara så stark som möjligt, då borde väll den också vara det bättre alternativet?

pezrulezhaakon
2013-09-08, 19:05
filmjölk, nej det har inte missats eftersom det tillhör en annan diskussion.

Sheogorath
2013-09-08, 19:07
Triceps primära funktion, oavsett huvud är att göra en extention i armbågsleden. Så du tränar hela triceps oavsett övning bara du sträcker i armbågen. Inte alla dess funktioner, men hela muskeln. (Sen har triceps långa huvud även en funktion över axelleden, vilket har förvirrat Kolozzeum ända sedan Sheogorath fick griller i huvudet och fick för sig att pullover var en tricepsövning :D)

Pressar aktiverar långa huvudet dåligt eftersom det sker en samtidig flexion i axelleden, där triceps långa huvud gör en extension i axel och armbåge.

Vad gäller pullover är det som med alla andra övningar: den svaga länken kommer ta mest stryk. För vissa är det bröst, för andra triceps, för en tredje kanske teres major.

hurril
2013-09-08, 21:38
men styrkelyft är ju meningen att vara så stark som möjligt, då borde väll den också vara det bättre alternativet?

Ja men vägen dit är inte identisk för alla. Gummibänk kan vara helt rätt för en individ men mest slöseri med tid för en annan. Men helt klart är det kul så för all del: testa det!

björne92
2013-09-09, 08:10
Ja men vägen dit är inte identisk för alla. Gummibänk kan vara helt rätt för en individ men mest slöseri med tid för en annan. Men helt klart är det kul så för all del: testa det!

aha okej har dock inget gummiband :/ vad finns de för algernativ att använda vid klossbänken?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Anders The Peak
2013-09-09, 10:18
björne92, På vilket sätt upplever du att triceps är din svaga länk i bänken?

björne92
2013-09-09, 10:43
björne92, På vilket sätt upplever du att triceps är din svaga länk i bänken?

inte tänkt på vad som är svaga länken i bänken men dock så vill jag ha ett bra komplement men även något som tar på triceps eftersom jag inte kör en riktigt triceps övning, kör 2 ggr bänk, militär och innan gjorde jag även dips men funderar om de finns bättre övning som hjälper mig öka mer i bänken :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

björne92
2013-09-10, 16:03
spelar det någon roll?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2