handdator

Visa fullständig version : Alternativ kost


Mates
2013-09-07, 06:56
hiho, är det någon som har lust o ge mig en feedback på min kost?

Målet är att deffa till ca 10% bodyfat eller mindre om det kommer gå väl
Jag är 71kg 177 cm 18 år.
träning 6 dagar i veckan + 4 cardio pass 25 min efter träning(varannan vecka ökar jag med ett extra pass och 5 minuter)

kost: 2180 kcal/dag varav 164g kolhydrater, 73g fett och 218g protein
andra alternativer är också 2180kcal/dag men andra makros som: 245g kolhydrater, 191g protein och 48g fett.

arogen
2013-09-07, 07:17
hiho, är det någon som har lust o ge mig en feedback på min kost?

Målet är att deffa till ca 10% bodyfat eller mindre om det kommer gå väl
Jag är 71kg 177 cm 18 år.
träning 6 dagar i veckan + 4 cardio pass 25 min efter träning(varannan vecka ökar jag med ett extra pass och 5 minuter)

kost: 2180 kcal/dag varav 164g kolhydrater, 73g fett och 218g protein
andra alternativer är också 2180kcal/dag men andra makros som: 245g kolhydrater, 191g protein och 48g fett.

Båda funkar nog, men jag skulle välja mer kolhydrater för att orka med träningen. Protein får du tillräckligt ändå. fettet funkar om du får i dig de rätta fetterna. vad har du tänkt äta för livsmedel?

Reaper123
2013-09-07, 07:39
Du verkar träna helt galet mycket (2-3 styrkepass i veckan räcker, om dom är kvalitativa) och ~2100 kcal låter som en gediget kcalunderskott...

(jag tror alltså att du kommer tappa i vikt väldigt fort och du är redan "lätt", så kan inte röra sig om många kilon)

Vad siktar du på för kcalunderskott per dag i snitt?

Hur som helst så funkar väl båda alternativet ypperligt, men jag hade valt alt 2 om jag nu själv hade varit tvungen så att säga just pga att jag vet hur jag prestera, men alla är vi olika så du får helt enkelt testa dig fram!

Kosten är viktig, men inte allt. Så sköt den bra (du verkar ha koll), träna "rätt" och låt kroppen få den återhämtning/vila den behöver så kommer denna deffa nog gå bra :thumbup:

Mates
2013-09-07, 08:59
Jag siktar på ca. 200~500 kcal underskott. Jag har prövat första alternativet och det går bra hittills alltså jag har tappat mycket vätska för det mesta kanske lite fett också tycker det går stabilt men problemet är att jag blir paranoid pga min typ 1 Diabetes jag försöker ha koll på den så mycket som möjligt med att mäta blodsockret men senaste tiden för att få den vara mellan de gränserna den borde vara 6~8 mmol så behövde jag istället för att sänka insulin doserna helt enkelt öka dem även när jag sänker kcal och ökar med min träning därför tänkte jag på att sänka intaget på kolhydrater och öka nyttiga fetter alltså lägga till mer nötter/avokado olivolja linfröolja.

arogen
2013-09-07, 11:22
Låter som en bra idé om du känner så. Jo, du tappar mycket vätska när du sänker kolhydratsintaget. Därav många som säger"oh, jag har gått ned 2kilo på två dagar, jipiee!!" så när kilona inte rasar i samma takt så slutar de träna och ger upp.

Mates
2013-09-07, 16:49
Aa minns när jag tappade 8.5kg på 4~5 veckor dock var mitt kolhydrat intag så lågt att jag blev dålig och nu för 4v. kör jag den som jag skrev i alt. 1 men ska prova med alt.2 i en månad och se vad resultaten blir iaf får hoppas att jag kan sänka insulin doserna och få normala blodsocker värden igen.

Wzup2u
2013-09-07, 18:38
71kg på 177cm e ju inte så mkt.
verkligen säker på deff ännu?går nog bygga lite mera innan.

Jeml
2013-09-07, 18:56
jag hade gått på makrosen med mer carbs.. men varför spika makros innan? låt dom bli som dom blir o håll koll på kalorier och protein (se bara till o få i dig tillräckligt fett).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mates
2013-09-07, 19:35
71kg på 177cm e ju inte så mkt.
verkligen säker på deff ännu?går nog bygga lite mera innan.

Jag vet! Det var det jag tänkte göra först men sedan tog jag ett beslut om clean bulk och försöka hålla mig runt 10% bodyfat eftersom nu ligger den på ca 15% +-.

Wzup2u
2013-09-07, 19:39
Jag vet! Det var det jag tänkte göra först men sedan tog jag ett beslut om clean bulk och försöka hålla mig runt 10% bodyfat eftersom nu ligger den på ca 15% +-.

hmm är du bara nöjd med muskelmassan så kan du ju deffa annars hade jag byggt mer och deffat senare.

Mates
2013-09-07, 19:51
hmm är du bara nöjd med muskelmassan så kan du ju deffa annars hade jag byggt mer och deffat senare.

Jag är inte jätte nöjd men jag hade alltid varit tjock och jag mår bättre psykiskt av att vara smalare men så klart vill jag bygga på med muskler men det tänkte jag börja göra när jag deffat klart, skulle bli ganska dåligt om jag skulle gå upp i 20-25% bf och inte kunna gå ner sen det är också därför jag vill pröva mig fram lite med olika makros och som sakt insulin doserna.

Wzup2u
2013-09-07, 20:03
Jag är inte jätte nöjd men jag hade alltid varit tjock och jag mår bättre psykiskt av att vara smalare men så klart vill jag bygga på med muskler men det tänkte jag börja göra när jag deffat klart, skulle bli ganska dåligt om jag skulle gå upp i 20-25% bf och inte kunna gå ner sen det är också därför jag vill pröva mig fram lite med olika makros och som sakt insulin doserna.

ja hur du vill lägga upp det vet du bara bäst själv.