handdator

Visa fullständig version : Armhävningar


Fatalist
2004-03-06, 22:23
Jag tänkte bli lite duktig på armhävningar, chins och dips! I nuläget klarar jag max 50 st armhävningar, jag har klarat 73st som max men det var rätt länge sen!

Jag undrar vad som är den bästa metoden för att bli uthålligare i mage/rygg/bröst/triceps för att klara fler armhävningar?

Ska jag köra armhävningar istället för någon bröstövning eller är jag ute och cyklar en lång sväng?

Mvh Fatalist

RobbeliRobban
2004-03-06, 22:44
Om du vill kan du testa det här: Efter ditt bröstpass, kör två set armhävningar med max reps,

på en vilodag (några dgr före och några dgr efter bröstpasset), eller när du kör något annat där du pressar för överkroppen (läs tric eller axlar) så kan du köra såhär, 3-4set armhävningar*25-35reps för förutmattning, sen följt av 3-4set med max reps, dessa set kommer att vara jättejobbiga, eftersom du har förutröttat rejält, detta kommer att lära dig att riktigt slita, trots mjölksyra och pump.

Tänk på att armhävningar tar både på pecs, tric o axlar så lägg upp träningen så att dessa musklegrupper får tillräcklig vila.

En annan sak du kan testa (samtidigt som du får bra chins träning) är att supersetta mellan chins o armhävningar, först ett set chins, med max reps, direkt följt av ett set armhävningar med max reps, du kommer att märka att du försöker hålla igång seten med armhävningar så länge som möjligt, för att överhuvudtaget orka köra chins, avbryt setet när du inte orkar med chins längre.

För att följa dina framsteg så testa först hur många armhävningar du exakt orkar, sen kan du testa med en utvilad maxning kanske var tredje vecka, för att se att du är på rätt väg, blir du svagare har du tränat för lite (Ok, kanske för mycket)

Fatalist
2004-03-07, 01:55
Låter ju rent genialiskt! :D

Tack så mkt för det kloka svaret, chin/armhävnings supersetten låter väldigt intressant!

Det låter ju som om du har testat/känner nån som har testat att köra såhär, har du/han/hon märkt av bra resultat?


Mvh Fatalist

RobbeliRobban
2004-03-07, 11:41
Originally posted by Fatalist
Låter ju rent genialiskt! :D

Tack så mkt för det kloka svaret, chin/armhävnings supersetten låter väldigt intressant!

Det låter ju som om du har testat/känner nån som har testat att köra såhär, har du/han/hon märkt av bra resultat?


Mvh Fatalist

Körde något liknande efter jag gjorde lumpen, alla armhävningar man gjorde där gav mersmak. Jag fick bra uthållighet i överkroppen av det, och ökade från blyga 80-90 pushups till nästan det dubbla på väldigt kort tid.

RobbeliRobban
2004-03-07, 14:59
hade glömt av den mest brutala armhävningsövningen någonsin. Denna teknik kommer att få dig att kunna sega upp extra repetioner på slutet av dina maxningar, den kommer även att få dig att inte lägga av, då du är i mitten på en rep, att samla kraft trots att muskeln är i ett spänt läge. Dessa set tar även mycket tid, så du kommer att vänja kroppen vid långvarigt arbete med ganska hög belastning.

Till den här behöver du en kompis, som är bra på att peppa och någorlunda matematiskt kunnig (han skall kunna räkna), den har inget namn, eftersom det är min egen uppfinning.

Du börjar i utgångsposition, gå fort ner till hälften, stanna där i tre sek (din kompis tar tiden, räknar du själv finns det risk att du fuskar när du blir tröttare genom att räkna snabbare, sen går du till botten, vänd fort och upp till halvvägs, frys där i tre sek, upp till toppen-vänd fort o ner till halvägs o frys, repetera.

det kan vara frestande o verka produktivt att avsluta setet med pushups i vanlig stil-gör inte det, då har du inte jobbat tillräckligt hårt-du skall köra med denna tekniken till fail.

Kör inte på detta sätt för ofta eftersom det kan slita rejält på armbågarna, det skall göra riktigt ont i musklerna-tårarna skall rinna, du skall gny och känna frustration men smärtar det "på fel" sätt-avbryt omedelbart. Allteftersom du blir starkare, kan du öka hålltiden, men inte för mycket (max 7sek?) för att övningen då blir för statisk.

Är du sinnessjukt stark, testa dett på chins med, inte på dips det påfrestar armbågen för mycket.

mr_ping2
2004-03-08, 18:02
Kör bänk med brett grepp och pushups brett.... kör på typ 50kg och massa reps.

Marre-Sthlm
2004-03-08, 18:26
Originally posted by mr_ping2
Kör bänk med brett grepp och pushups brett.... kör på typ 50kg och massa reps.

"typ på 50kg" är du bäng lr :P
50 kg kanske är för lite eller för mkt för han, vad vet du :D

Fatalist
2004-03-08, 21:48
Originally posted by mr_ping2
Kör bänk med brett grepp och pushups brett.... kör på typ 50kg och massa reps.

50kg = mitt 1RM :D ;)

Croatia_BoY_78
2004-03-08, 22:27
Klarade 124 armhävningar då jag var 16 men det var då det ..;)

Fatalist
2004-03-08, 22:49
Shit man.. Jag klarar runt 50 nu kanske.. Har klarat 73 men det var lääänge sen (1 år typ, då jag fjollade runt med karate)

*Ligger på golvet och pumpar* :bpump:

Croatia_BoY_78
2004-03-09, 04:02
50 är helt okay
Nuförtiden tränar jag inte armhävningar men klarar kanske 40-50 (med 1 veckas uppvärmning).

När jag var 16 så brukade jag värma upp på 50-55 . Men då vägde jag ca 70 kg och nuförtiden väger jag 113 kg :angel: